Gå til innhold

Sannheten om Barnevernet

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Askandmaybeitell skrev:

Ja men det er jo ikke suksess historiene der skal fikses, eller forbedres. Så skjønner ikke behovet for å høre om disse, det er jo vell ikke noe annet å forvente i en "hjelpe" etat til over 20 milliarder årlig vell?

Det er fordi det er viktig å legge premissene for debatten på riktig grunn. Man må ta utgangspunkt i det som fungerer (som er ganske mye). Hvis ikke blir det bare en don quijotsk kamp mot vindmøller der man bruker så mye krefter på å hyle og brøle om feil at det ikke blir noe igjen til å fikse det som faktisk ikke funker.

Anonymkode: 0029f...cd4

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Askandmaybeitell skrev:

*snip*

Og så tenker jeg at disse undersøkelsene vell ikke sier stort, i positiv retning eller er et representativt tall med tanke på at der er over 10000 barn under offentlig omsorg, 40000 foreldre Som ikke er representert med store tall.

All den tid vi ikke har en haug med undersøkelser som strider i mot disse funnene, så kan vi definitivt se disse trendene som representative. Selv om enkelte av studiene har lav deltagelse.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Et av de store problemene med alle som synes at BV er så rosenrødt og bare bra er at de har ikke hatt noen form for kontakt med BV. Jeg var også veldig positiv til BV, før de plutselig kom uberettiget inn i livet til noen kjenninger av meg og tok barna deres midt på natten. Saksbehandleren ringte rundt og samlet bevis på hvor dårlige foreldre de var med å kun notere de få negative tingene folk hadde å si om dem og dret i alt det positive, så det var helt tydelig at hun som gjorde dette hadde bestemt seg på forhånd at dette var horrible foreldre som ikke fortjente å ha barna. BV tapte selvsagt saken så det sang etter og barna kunne komme hjem igjen etter en ukes tid, men dette hadde selvsagt ingen som helst innvirking på saksbehandleren som hadde kjørt narativet sitt.

Etter dette ble jeg meget skeptisk til BV, og jeg kommer aldri til å melde noe til BV ved mindre jeg virkelig vil den familien og de barna noe vondt.

Anonymkode: f6e17...d42

• Liker 4
Skrevet

Også en av de dommene fra EMD, som nok tilsier at Barnevernet/Norge kommer til å tape samtlige 9 saker som er inne nå.

The Norwegian case law stands in glaring contrast to what the European Court of Human Rights (ECHR) repeatedly has stated in its case law.

Referring inter alia ...to the judgment of N.P. v. THE REPUBLIC OF MOLDOVA as of October 6th 2015:

"70. In any event, taking a child into care should normally be regarded as a temporary measure, to be discontinued as soon as circumstances permit.

It cannot, therefore, be justified without prior consideration of the
possible alternatives (see K. and T. v. Finland, cited above, § 166; and Kutzner v. Germany, no. 46544/99, § 67, ECHR 2002 I) and should be viewed in the context of the State’s positive obligation to make serious and sustained efforts to facilitate the reuniting of children with their natural parents and until then to enable regular contact between them (see, mutatis mutandis, Kutzner, cited above, §§ 76-77; K. and T. v. Finland, cited above, § 179, and Saviny, cited above, 52)."

Skrevet
11 timer siden, Askandmaybeitell skrev:

Og det har jeg så hørt er grunnet en vanskelig situasjon, opp imot ledelsen og forventningene som man ønsket å bidra med. Når man skjønner at her er det en forretning som skal opprettholdes, og ikke et reelt hjelpeapparat som man trodde før man begynte. ,,,,,,

Hvilken forretning?

De jeg kjenner i alle fall slutter dels fordi det er utrolig vanskelig å jobbe med barn som sliter, barn som krabber rundt blant tomflasker og sprøytespisser, barn som ikke får omsorg i hjemmet eller tilstrekkelig med mat og klær. Kombinerer du dette med utskjelling fra enkelte forelder, trusler om å blitt tatt av dage eller trusler mot egne barn får du nok en mer riktig forklaring enn at de skap opprettholde en "forretning".

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde vært mer konstruktivt om du valgte å debattere tema. Jeg rapporterer de siste innleggene dine da det er ufunderte beskyldninger uten annen agenda enn å sverte en offentlig etat.

Ufunderte beskyldninger??? Seriøst mener du at de er ufunderte? De er jo dokumenterte samtidig som det er et sitat fra en kjent psykolog, men skjønner at dere i etaten ikke helt har samme forhold til fakta som andre... 

Og her gjør denne artikkelen seg gjeldende tenker jeg...
http://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/Dette-opplever-jeg-som-arroganse-pa-ekspertniva-1910b.html

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Askandmaybeitell skrev:

Også en av de dommene fra EMD, som nok tilsier at Barnevernet/Norge kommer til å tape samtlige 9 saker som er inne nå.

The Norwegian case law stands in glaring contrast to what the European Court of Human Rights (ECHR) repeatedly has stated in its case law.

Referring inter alia ...to the judgment of N.P. v. THE REPUBLIC OF MOLDOVA as of October 6th 2015:

"70. In any event, taking a child into care should normally be regarded as a temporary measure, to be discontinued as soon as circumstances permit.

It cannot, therefore, be justified without prior consideration of the
possible alternatives (see K. and T. v. Finland, cited above, § 166; and Kutzner v. Germany, no. 46544/99, § 67, ECHR 2002 I) and should be viewed in the context of the State’s positive obligation to make serious and sustained efforts to facilitate the reuniting of children with their natural parents and until then to enable regular contact between them (see, mutatis mutandis, Kutzner, cited above, §§ 76-77; K. and T. v. Finland, cited above, § 179, and Saviny, cited above, 52)."

Har du lest resten av dommen? Den eneste grunnen til medhold i EMD er formuleringene i det ukrainske lovverket. Tragedien i denne saken er at barna ikke ble flyttet tidligere.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Illuminatum skrev:

Hva har dette med de to tingene som mitt innlegg omhandler:

• hva slags forretning snakker du om?
  • hvorfor slutter ansatte i barnevernet?

Påpekte bare at det jo tydeligvis IKKE er så mange saker omhandlende rus, som manglende foreldreferdigheter for eksempel.
Og tenker at det er de beste, som slutter først. Dem med fornuft og empati, som forstår at det de gjør ikke er riktig eller nødvendigvis barnets beste.

Og hva jeg mener med forretning, at det er som alt annet en bedrift som hevder seg selv og utvikler seg selv og sitt marked. Barnevernet er jo børsnotert.
http://www.aftenposten.no/norge/Synes-det-er-greit-a-tjene-seg-rik-pa-barnevern-75379b.html

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Askandmaybeitell skrev:

Ufunderte beskyldninger??? Seriøst mener du at de er ufunderte? De er jo dokumenterte samtidig som det er et sitat fra en kjent psykolog, men skjønner at dere i etaten ikke helt har samme forhold til fakta som andre... 

Og her gjør denne artikkelen seg gjeldende tenker jeg...
http://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/Dette-opplever-jeg-som-arroganse-pa-ekspertniva-1910b.html

Japp, jeg mener du nå kommer med vilkårlige beskyldninger, kun for å sverte barnevernet, uten å engang prøve å debattere tema. Du blander hummer og kanari og hyler og skriker og mest av alt ødelegger du saken din, og det som kunne blitt en konstruktiv debatt.

Sitatet ditt hadde null med innleggene du siterte å gjøre.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Askandmaybeitell skrev:

Påpekte bare at det jo tydeligvis IKKE er så mange saker omhandlende rus, som manglende foreldreferdigheter for eksempel.
Og tenker at det er de beste, som slutter først. Dem med fornuft og empati, som forstår at det de gjør ikke er riktig eller nødvendigvis barnets beste.

Og hva jeg mener med forretning, at det er som alt annet en bedrift som hevder seg selv og utvikler seg selv og sitt marked. Barnevernet er jo børsnotert.
http://www.aftenposten.no/norge/Synes-det-er-greit-a-tjene-seg-rik-pa-barnevern-75379b.html

Skal det være noe hold i dette må jo barnevernet motta kommisjon på omsorgsoverdragelser. Mener du at dette skjer?

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du lest resten av dommen? Den eneste grunnen til medhold i EMD er formuleringene i det ukrainske lovverket. Tragedien i denne saken er at barna ikke ble flyttet tidligere.

Det endrer da IKKE på noen måte at ENHVER omsorgsovertakelse skal være av høyst nødvendighet, og så midlertidig som overhode mulig...

Og den dommen K. and T. v. Finland som der refereres til er vel også relevant.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Illuminatum skrev:

Skal det være noe hold i dette må jo barnevernet motta kommisjon på omsorgsoverdragelser. Mener du at dette skjer?

Hva er nå dette for en debatt form, så DET er kun om man mottar kommisjon at man anses som en bedrift eller en forretning?

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Askandmaybeitell skrev:

Det er jo så pussig at dette ikke helt samsvarer med statistikken på SSB.NO over grunnene til man tar barn ifra foreldrene da, men ja så er det kanskje derfor der kommer 800 nye til hvert år. Ikke fordi man ekspanderer altså, men for å fylle disse hullene av saksbehandlere som IKKE starter private barneverns tiltak...

Jeg vet ikke om jeg vil ta statistikk fra folk som må runde opp og ned for å prosentregne for god fisk.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Askandmaybeitell skrev:

Det endrer da IKKE på noen måte at ENHVER omsorgsovertakelse skal være av høyst nødvendighet, og så midlertidig som overhode mulig...

Du burde lest hele dommen. De foreldrene var IKKE skikket til å ha barn.

Skrevet
Akkurat nå, Askandmaybeitell skrev:

Hva er nå dette for en debatt form, så DET er kun om man mottar kommisjon at man anses som en bedrift eller en forretning?

Du påstår at "man skjønner at her er det en forretning som skal opprettholdes, og ikke et reelt hjelpeapparat som man trodde før man begynte".

Hvorfor skulle barnevernet være opptatt av å opprettholde en forretning uten å tjene på det? Det faller på sin egen urimelighet.

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Japp, jeg mener du nå kommer med vilkårlige beskyldninger, kun for å sverte barnevernet, uten å engang prøve å debattere tema. Du blander hummer og kanari og hyler og skriker og mest av alt ødelegger du saken din, og det som kunne blitt en konstruktiv debatt.

Sitatet ditt hadde null med innleggene du siterte å gjøre.

Hyler og skriker, det er da ikke måte på hva du mener. Og ødelegge saken min? Hva er det du babler om nå?
Og sitatet mitt hadde NULL med artikkelen jeg la ut å gjøre, den var til deg mest av alt. Men du kommer nok fram til hans utsagn om du leter igjennom referansene.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, lokmeister2016 skrev:

Takk for de er me advokat og skal få erstatning nå .. så. Btw kjenner 5 andre barneverns barn eller flere 2 er sprøyte narkomane , 2 rusmissbrukere . Kun en som er streit og oppegående .. min kompis ble kasta ut på gata som 18 år fra fosterhjem samme ble broren . Ene var på instutsijon og ble behandla dritt . Fleste narkomane på plaga har bakgrunn i bv og dette vet jeg for har snakka me dem

Jeg er høyt utdannet, kom meg bort fra rus pga fostermor. Fikk en verdig barndom og min fosterfamilie fungerer som besteforeldre for mine barn den dag i dag.

Er i en venninneflokk hvor alle har vært barnevernsbarn. Ingen av oss har noe å utsette på barnevernet, annet enn atde grep innfor sent. De prøvde for lenge å få biologisk familie til åfungere. Min mann bodde også i fosterhjem. Har god kontakt med disse og priser den første institusjonen han ble plassert på. 

Er så lei av å høre at siden vi er barnevernsbarn så må vi ha hatt det sykt vanskelig i forhold til overtakelsen og at barnevernet gjør en dårlig jobb gjerne etterfulgt av poster som denne jeg siterer som liksom skal underbygge dette.

Blir som å unngå sykehus fordi de gjør feil. Feil gjøres hver dag, og folk dør eller får livslange skader pga feilene, men sykehusene trengs like fullt.

Anonymkode: 0d44b...f38

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du burde lest hele dommen. De foreldrene var IKKE skikket til å ha barn.

Forandrer STADIG ikke midlertidighet prinsippet, forankret i lex superior...

Skrevet (endret)
12 minutter siden, Illuminatum skrev:

Du påstår at "man skjønner at her er det en forretning som skal opprettholdes, og ikke et reelt hjelpeapparat som man trodde før man begynte".

Hvorfor skulle barnevernet være opptatt av å opprettholde en forretning uten å tjene på det? Det faller på sin egen urimelighet.

12 minutter siden, Illuminatum skrev:

Mye av det barnevernet gjør, faller på egen urimelighet. Den største fallitt erklæringen deres, er alle de tidligere barneverns barna som får problemer med barnevernet KUN på grunn av oppvekst i barnevernet...

Litt om forretningen
http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/11/05/517228.html

http://www.agderposten.no/kjop-tilgang?aId=1.592662

Endret av Askandmaybeitell
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Askandmaybeitell skrev:

Forandrer STADIG ikke midlertidighet prinsippet, forankret i lex superior...

Endelig er vi ved sakens kjerne. Foreldrenes rett til å eie sine barn uten innblanding. Der er vi nok uenige. Jeg mener at storsamfunnet har et ansvar for å gripe inn når foreldrene er uskikket.

16 minutter siden, Askandmaybeitell skrev:

Den dommen omhandler en schizofren mor i psykose.

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...