AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #21 Skrevet 10. april 2017 58 minutter siden, Askandmaybeitell skrev: Og det har jeg så hørt er grunnet en vanskelig situasjon, opp imot ledelsen og forventningene som man ønsket å bidra med. Når man skjønner at her er det en forretning som skal opprettholdes, og ikke et reelt hjelpeapparat som man trodde før man begynte. Nettopp derfor en eskalerende problemstilling, de som holder ut har ikke det reelle ønsket som man burde ha.http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/er-det-grunn-til-å-være-bekymret-for-barnevernet-1.766944 Mye av grunnen til at ansatte ikke holder ut lenge i barnevernet er hetsen og de grove truslene de opplever fra grupperinger som jobbet mot barnevernet. Anonymkode: 0029f...cd4 5
AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #22 Skrevet 10. april 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mye av grunnen til at ansatte ikke holder ut lenge i barnevernet er hetsen og de grove truslene de opplever fra grupperinger som jobbet mot barnevernet. Anonymkode: 0029f...cd4 Ja, som maser om barnas beste, og ikke minst om det biologiske prinsippet. Synd at de ikke heller prøver å gjøre det som er det beste for barna sine og samarbeider med barnevernet istedenfor å henge ut enkeltpersoner. Anonymkode: cfca4...7e2 7
AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #23 Skrevet 10. april 2017 Min erfaring fra barnevernet, som ansatt; Vi har et lovverk som er et overgrep i seg selv. Barn på institusjon har så mange rettigheter at de voksne som er der for å passe på de, ikke har mulighet til å beskytte disse barna når det virkelig trengs. Du kan veilede til krampa tar deg, men når en på 14-15 år kan bevege seg fritt utenfor en institusjon til alle døgnets tider uten konsekvenser så lover det ikke bra. De ansatte har ikke mulighet til å hindre disse barna i og stikke av. Gi de "straff" som vanlige foreldre ville gjort. Eller sette grenser og gi konsekvenser som jeg kaller det. Når du har sett innsiden av en slik institusjon, hvor liten påvirkningskraft de ansatte har, så er det ikke rart at mange av disse barna får alvorlige problemer som følge av å være barnevernsbarn. Jeg har møtt igjen noen av disse ungdommene nå senere i livet i andre jobb sammenhenger. Og det er vondt og trist; hvorfor stoppet dere meg ikke den kvelden jeg rømte ? Hvorfor kom dere ikke å hentet meg når dere visste at jeg var hos han narkolangeren. Osv...svar; fordi vi hadde ikke lov!!! Kun politiet. Og de kom ikke alltid. Disse barna testet grenser og kom unna med det. Og der er mye av feilen. Lovverket må endres. Personvernet er for sterkt. Så ja; barnevernet ødelegger mange barns liv og. Anonymkode: b673e...24f 5
Askandmaybeitell Skrevet 10. april 2017 #24 Skrevet 10. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Her er noen: https://www.ntnu.no/documents/10458/20990221/gautun.pdf https://www.oslo.kommune.no/getfile.php/1382448/Innhold/Politikk og administrasjon/Statistikk/Kvalitetsrapporter - Helse og sosial/Brukerundersøkelse i barnevernet 2013-2014.pdf http://www.ramboll.no/~/media/images/rm/rm no/pdf/publikasjoner/2011/brukerundersokelse_barn.pdf https://www.bufdir.no/global/Ramboll_Brukerundersokelse_barn_unge_hjelpetiltak_2013.pdf https://www.bufdir.no/Global/Brukerundersokelsen_2016_Ramboll.pdf https://www.bufdir.no/Barnevern/Aktuelt/Arkiv/2015/Atte_av_ti_opplever_barnevernet_som_en_hjelper/ Anonymkode: 0029f...cd4 Til den øverste av disse undersøkelsene: oppga til sammen at det var 766 langtidsplasserte ungdommer som oppholdt seg i deres institusjoner høsten 2005, og som hadde vært der mer enn 14 dager (akutt og utredning ble ekskludert). Antallet ungdommer som svarte på undersøkelsen er 436, dvs. at svarprosenten blant ungdommene i de 114 institusjonene er 57. På bakgrunn av informasjon fra Barneungdoms- og familiedirektoratet beregnet vi svarprosent for alle ungdommene i de 143 institusjonene til å bli vel 48 %. Vi anser det at vi fikk svar fra halvparten av ungdommene som å være et godt resultat Samtidig som at et stort flertall av ungdommene opplevde kvalitativt gode relasjoner til ansatte i institusjonene, fikk vi også noen alarmerende svar på spørreskjemaet knyttet til overgrep fra ansatte, i form av mobbing, fysiske overgrep (slag og spark) og også seksuelle overgrep. Knapt 10 % av barna/ungdommene oppga at de hadde blitt mobbet av de voksne i institusjonen, 7,5 % oppga at de hadde blitt slått/sparket og knapt 3 % (12) oppga at de hadde vært utsatt for seksuelle overgrep av noen som jobber på institusjonen. Tilbakemeldingene fra barna/ungdommene om tilsynet var også flertydig. Syv av ti svarte at de visste at tilsynet hadde besøkt institusjonen deres, men mindre enn halvparten oppga at de var blitt informert om tilsynet eller blitt fortalt hvordan de kunne kontakte tilsynet på eget initiativ. Flertallet opplevde kontakten med tilsynet som positivt, men et bekymringsfullt stort mindretall var ikke positive. Blant disse var ungdommene som oppga at de hadde blitt utsatt for overgrep. Disse ga uttrykk for at de ikke hadde tillit til tilsynet, og så dermed ikke ansatte i tilsynet som voksne de kunne være åpne med om det de opplevde som overgrep. Hvordan beskriver ungdom det sosiale livet i og utenfor institusjonene? Det er kun fire av ti ungdommer i undersøkelsen som svarer at de liker seg ganske eller svært godt i institusjon, og tre av ti har krysset av på verken godt eller dårlig. Så mange som to av ti svarer at de liker seg svært dårlig, i tillegg svarer en av ti at de liker seg litt dårlig. Det er ingen forskjeller i svarene når vi sammenligner gutter og jenter. De fleste barn og unge ønsker i utgangspunktet ikke å bo i en barneverninstitusjon. Hvordan ungdom svarer på spørsmål om trivsel i institusjonen er sannsynligvis farget av ønsket om å bo hjemme i en familie som fungerer. Det er derfor vanskelig å vite om grunnen til at de ikke trives skyldes forhold i institusjonen, eller sorgen over ikke å kunne bo hjemme. Til den andre undersøkelsen:Sammendrag Fra november 2013 til januar 2014 ble det gjennomført en brukerundersøkelse blant barn og ungdom som har hjelpetiltak fra barneverntjenesten i Oslo. Undersøkelsen ble gjennomført som en spørreskjemaundersøkelse blant barn i alderen 9-18 år, som mottar hjelpetiltak fra barneverntjenesten etter barnevernloven § 4-4. Til den tredje undersøkelsen:For det andre kan en med en svarprosent på 38 ikke regne resultatene for å være representative for målgruppen. Det vil si at en på bakgrunn av resultatene ikke kan si hvor mange i hele målgruppen som er tilfredse med de ulike temaene det spørres etter. For det tredje er det på grunn av anonymitetshensyn knyttet svært få bakgrunnsvariabler til de innsamlede data. Det betyr at vi vet lite om barna og ungdommene som har svart, for eksempel hvor lenge de har bodd i et statlig tiltak, hvor lenge de har bodd der de bor, eller noe om bakgrunnen for at de bor der de bor. Vi vet heller ikke noe om barn og ungdom som ikke har svart. En skal derfor være forsiktig med å dra konklusjoner på bakgrunn av resultatene, og det er vanskelig å si noe om tilfredsheten er større blant noen grupper enn andre, om tilfredshet øker eller synker med botid m.m. En skal også være varsom med å sammenligne resultatene. Til den fjerde av undersøkelsene Mer enn 9 av 10 barn og unge i fosterhjem oppgir at de føler seg trygge der de bor, mot nærmere 8 av 10 barn og unge på institusjon. Det er med andre ord om lag 1 av 5 barn og unge på institusjon som oppgir at de ikke føler seg trygge og nærmere analyser viser at for over halvparten av dem som oppgir at de er utrygge, har dette å gjøre med de ansatte på institusjonen. Litt over halvparten av barn og unge på institusjon oppgir at de har blitt behandlet dårlig. De fleste som oppgir dette oppgir riktignok at det er snakk om noen få ganger, men det er like fullt grunn til å ta funnet på alvor. Videre tyder funnene på at tillit til de ansatte er en utfordring, siden kun 4 av 10 oppgir at de stoler på alle eller de fleste av dem som arbeider på institusjonen. Under 1/3 av barn og unge på institusjon opplever at de får den hjelpen og støtten de har behov for fra ansatte. Analysene viser videre at jenter gjennomgående er mer utrygge og mindre tilfreds med tilbudet de mottar, sammenlignet med gutter. Dette gjelder både institusjon og fosterhjem. Til den siste av undersøkelsene: Nærstudien utfyller og utdyper registerdataene og er gjennomført i samarbeid med 15 barneverntjenester. Informasjon om 245 barn med hjelpetiltak, 0-17 år gamle, er samlet inn gjennom spørreskjema fra foreldre, barn og saksbehandlere på to tidspunkt, og gjennom saksdokumenter. Et underutvalg bestående av foreldre og saksbehandlere i 12 saker er intervjuet for å få mer inngående kunnskap om det vanligste hjelpetiltaket, råd og veiledning, supplert med to fokusgrupper med personer som utfører veiledning. Et annet underutvalg innbefatter 10 ungdommer som er intervjuet om sine erfaringer med hjelpetiltak og om deres medvirkning i saksforløpet. Hovedfunn: Forskningsprosjektet inneholder kvalitativ forskning som utfyller registerdataene. Den kvalitative delen viser at åtte av ti av foreldrene er fornøyd med tiltakene de mottar og med samarbeidet med barnevernet, og at barn og ungdoms situasjon bedres gjennom tiden barnevernet er i kontakt med familien. Ungdom sier at de er fornøyd med tiltakene de mottar og sier selv at de er nyttige, men at samarbeidet kan oppleves ustabilt pga utskiftning av saksbehandlere. Oppfatningen av samarbeidet samsvarer i stor grad mellom foreldre, barn og ungdom og saksbehandlere og er i hovedsak positivt. Foreldre og saksbehandlere har felles oppfatning av hvorfor barnevernet er inne med hjelpetiltak. Det er en dreining fra at familier og barn mottar tradisjonelle støttetiltak til at flest mottar veiledningstiltak som er endringsrettede tiltak som skal understøtte foreldreoppgaven. 47 prosent mottar kun veiledningstiltak 39 prosent mottar veiledningstiltak i kombinasjon med støttetiltak 14 prosent mottar kun støttetiltak Og så tenker jeg at disse undersøkelsene vell ikke sier stort, i positiv retning eller er et representativt tall med tanke på at der er over 10000 barn under offentlig omsorg, 40000 foreldre Som ikke er representert med store tall. 2
Askandmaybeitell Skrevet 10. april 2017 #25 Skrevet 10. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Min erfaring fra barnevernet, som ansatt; Vi har et lovverk som er et overgrep i seg selv. Barn på institusjon har så mange rettigheter at de voksne som er der for å passe på de, ikke har mulighet til å beskytte disse barna når det virkelig trengs. Du kan veilede til krampa tar deg, men når en på 14-15 år kan bevege seg fritt utenfor en institusjon til alle døgnets tider uten konsekvenser så lover det ikke bra. De ansatte har ikke mulighet til å hindre disse barna i og stikke av. Gi de "straff" som vanlige foreldre ville gjort. Eller sette grenser og gi konsekvenser som jeg kaller det. Når du har sett innsiden av en slik institusjon, hvor liten påvirkningskraft de ansatte har, så er det ikke rart at mange av disse barna får alvorlige problemer som følge av å være barnevernsbarn. Jeg har møtt igjen noen av disse ungdommene nå senere i livet i andre jobb sammenhenger. Og det er vondt og trist; hvorfor stoppet dere meg ikke den kvelden jeg rømte ? Hvorfor kom dere ikke å hentet meg når dere visste at jeg var hos han narkolangeren. Osv...svar; fordi vi hadde ikke lov!!! Kun politiet. Og de kom ikke alltid. Disse barna testet grenser og kom unna med det. Og der er mye av feilen. Lovverket må endres. Personvernet er for sterkt. Så ja; barnevernet ødelegger mange barns liv og. Anonymkode: b673e...24f Tenker at ikke alle tidligere ansatte i barnevernet deler ditt syn. Fra artikkelen: Er du blitt lagt i gulvet? Jeg har kjent tvang. Og som ansatt i barnevernet har jeg brukt tvang. Aldri mer. Å få juling er som en bedre middag i forhold. Skviset med kinnet i gulvet er du fratatt alt unntatt ord. Utøver av tvang Så fikk jeg jobb i barnevernet. Hver dag gjennom seks år brukte vi unødig tvang. Visst måtte tvang dokumenteres, men det var enkelt. «Dokumentasjon» var å hevde at vi «beskytter pasienten, personalet eller inventar». http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Jeg-har-kjent-tvang-Som-ansatt-i-barnevernet-har-jeg-brukt-tvang-Aldri-mer--Marius-N-Karlstrom-424536b.html 1
slagelse Skrevet 10. april 2017 Forfatter #26 Skrevet 10. april 2017 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, som maser om barnas beste, og ikke minst om det biologiske prinsippet. Synd at de ikke heller prøver å gjøre det som er det beste for barna sine og samarbeider med barnevernet istedenfor å henge ut enkeltpersoner. Anonymkode: cfca4...7e2 Hvorfor sånn kritikk mot foreldrene? Barna har rett til å vokse opp i trygge omgivelser. Trygge omgivelser er i første instans familien. Om foreldrene ikke skal ha omsorgen, så bør barnevernet følge lovverket og se innad i familie og nettverk. Det er ikke barnas beste å bli påført det traumet å bli tatt ut med makt og plassert hos fremmede mennesker. Da må barnevernet tåle å få kritikk. Må også huske på at KG har blitt brukt til å henge ut foreldre som kjemper sitt livs kamp for at de skal få leve sammen med barna som normal familie. Om man skal gå for omsorgsovertakelse så er det å forvente at barnevernet har gjort en grundig jobb i forkant. Gjennom flere av linkene med dokumentasjon er det bevist at det ikke er skjedd. Det er ikke barnas beste. Endret 10. april 2017 av slagelse 2
Gjest Coolaid Skrevet 11. april 2017 #27 Skrevet 11. april 2017 13 timer siden, slagelse skrev: Barnevernet tar for mange barn fra foreldre. Dette utsetter barna for stress og mange unødvendige lidelser. Det sier seg at disse barna mister tilliten til myndighetene når de blir utsatt for slik behandling. Det siste året har vi sett skremmende eksempler på at små barn blir tatt fra foreldre som har fått en diagnose som viser seg å være feil. Eldre barn blir ikke hørt i saker fordi at saksbehandler "mener" at dette ikke er nødvendig. Vi har et problem med barnevernet i Norge. Kompetansen og ydmykheten er ikke der. http://www.tv2.no/a/8920289/ http://forskning.no/helse-barn-og-ungdom-psykologi/2015/04/mange-barnevernsbarn-blir-ikke-hort Hva mener dere er løsningen til problemene i barnevernet? Kjør debatt. Vel.kompetansen og ydmykheten er mangelvare hos en del foreldre også. Hadde alle foreldre gjort det de skulle så hadde vi ikke hatt behov for barnevernet. Barnevernet gjør tjenestefeil i mange saker, det hersker det liten tvil om. Hvorfor hører vi ikke om sakene hvor barn får hjelp og i mange tilfeller redder livet? Kritikk har større nyhetsverdi enn suksesshistorier
Askandmaybeitell Skrevet 11. april 2017 #28 Skrevet 11. april 2017 4 minutter siden, Coolaid skrev: Vel.kompetansen og ydmykheten er mangelvare hos en del foreldre også. Hadde alle foreldre gjort det de skulle så hadde vi ikke hatt behov for barnevernet. Barnevernet gjør tjenestefeil i mange saker, det hersker det liten tvil om. Hvorfor hører vi ikke om sakene hvor barn får hjelp og i mange tilfeller redder livet? Kritikk har større nyhetsverdi enn suksesshistorier Dette blir jo så litt som å si at flyhavarikommisjonen skal bruke de flyvningene som går bra, for å forhindre nye ulykker. Tenker du at det er et holdbart argument for å bedre en tjeneste hvor EN feil, innebærer et livs langt traume eventuelt?
lokmeister2016 Skrevet 11. april 2017 #29 Skrevet 11. april 2017 Jeg ble mobba og trua i fosterhjem av fosterfar sliter idag me spiseforstyrrelser og diverse 2
Askandmaybeitell Skrevet 11. april 2017 #30 Skrevet 11. april 2017 Akkurat nå, lokmeister2016 skrev: Jeg ble mobba og trua i fosterhjem av fosterfar sliter idag me spiseforstyrrelser og diverse Likte din ærlighet, og ikke din opplevelse. Som gjør meg vondt å høre, men vit at du er langt fra alene og dagen hvor din smerte vil få en betydning i form av rettferdighet kommer. 1
lokmeister2016 Skrevet 11. april 2017 #31 Skrevet 11. april 2017 Idag har jeg hatt rus problem . Alkohol problem og helvette . Samboer var den som fikk meg ut av drittet . Var suicidal og selvskader . Pga oppveksten i fosterhjem. Alle som er blinde for virkeligheten legg dere . 1
Askandmaybeitell Skrevet 11. april 2017 #32 Skrevet 11. april 2017 Akkurat nå, lokmeister2016 skrev: Idag har jeg hatt rus problem . Alkohol problem og helvette . Samboer var den som fikk meg ut av drittet . Var suicidal og selvskader . Pga oppveksten i fosterhjem. Alle som er blinde for virkeligheten legg dere . Det er bra jobbet, og ja vet selv både hvor lang tid det tar og komme seg etter den offentlige omsorgs svikten. Og hvor mye det krever, så respekt og lykke ønskninger til deg.
lokmeister2016 Skrevet 11. april 2017 #33 Skrevet 11. april 2017 2 minutter siden, Askandmaybeitell skrev: Det er bra jobbet, og ja vet selv både hvor lang tid det tar og komme seg etter den offentlige omsorgs svikten. Og hvor mye det krever, så respekt og lykke ønskninger til deg. Takk for de er me advokat og skal få erstatning nå .. så. Btw kjenner 5 andre barneverns barn eller flere 2 er sprøyte narkomane , 2 rusmissbrukere . Kun en som er streit og oppegående .. min kompis ble kasta ut på gata som 18 år fra fosterhjem samme ble broren . Ene var på instutsijon og ble behandla dritt . Fleste narkomane på plaga har bakgrunn i bv og dette vet jeg for har snakka me dem 2
lokmeister2016 Skrevet 11. april 2017 #34 Skrevet 11. april 2017 Og noen hang seg på instuitionen til han ene
Askandmaybeitell Skrevet 11. april 2017 #35 Skrevet 11. april 2017 Akkurat nå, lokmeister2016 skrev: Takk for de er me advokat og skal få erstatning nå .. så. Btw kjenner 5 andre barneverns barn eller flere 2 er sprøyte narkomane , 2 rusmissbrukere . Kun en som er streit og oppegående .. min kompis ble kasta ut på gata som 18 år fra fosterhjem samme ble broren . Ene var på instutsijon og ble behandla dritt . Fleste narkomane på plaga har bakgrunn i bv og dette vet jeg for har snakka me dem Desverre er dette skjebnen, for mange. Når man har tjent ferdig på barnas oppvekst, men vit at VI nå er mange og som kommer til å forandre systemet... 2
lokmeister2016 Skrevet 11. april 2017 #36 Skrevet 11. april 2017 4 minutter siden, Askandmaybeitell skrev: Desverre er dette skjebnen, for mange. Når man har tjent ferdig på barnas oppvekst, men vit at VI nå er mange og som kommer til å forandre systemet... Så bra du også tenker gjøre noe med dette 1
lokmeister2016 Skrevet 11. april 2017 #37 Skrevet 11. april 2017 http://www.aftenposten.no/norge/Hoy-dodelighet-hos-barnevernsbarn-437089b.html 2
Gjest Coolaid Skrevet 11. april 2017 #38 Skrevet 11. april 2017 3 timer siden, Askandmaybeitell skrev: Dette blir jo så litt som å si at flyhavarikommisjonen skal bruke de flyvningene som går bra, for å forhindre nye ulykker. Tenker du at det er et holdbart argument for å bedre en tjeneste hvor EN feil, innebærer et livs langt traume eventuelt? Her misforstår du meg. Jeg påpeker at vi ikke skal glemme alle barna som får et bra liv på grunn av inngripen fra barnevernet - det er på sin plass, men absolutt ingen hvilepute. Alle tjenestefeil er like alvorlige og en tjenestefeil er en for mye. Det skal selvfølgelig jobbes kontinuerlig med å forbedre barnevernet slik at alle barn blir ivaretatt på den måten som de har rett på. Jeg er klar og tydelig på at veldig mye kan jobbes med i barnevernet og forbedres. Det betyr ikke at man ikke kan se på alt det bra arbeidet det gjør for barn og familier i Norge.
Askandmaybeitell Skrevet 11. april 2017 #39 Skrevet 11. april 2017 25 minutter siden, Coolaid skrev: Her misforstår du meg. Jeg påpeker at vi ikke skal glemme alle barna som får et bra liv på grunn av inngripen fra barnevernet - det er på sin plass, men absolutt ingen hvilepute. Alle tjenestefeil er like alvorlige og en tjenestefeil er en for mye. Det skal selvfølgelig jobbes kontinuerlig med å forbedre barnevernet slik at alle barn blir ivaretatt på den måten som de har rett på. Jeg er klar og tydelig på at veldig mye kan jobbes med i barnevernet og forbedres. Det betyr ikke at man ikke kan se på alt det bra arbeidet det gjør for barn og familier i Norge. Ja men det er jo ikke suksess historiene der skal fikses, eller forbedres. Så skjønner ikke behovet for å høre om disse, det er jo vell ikke noe annet å forvente i en "hjelpe" etat til over 20 milliarder årlig vell? 1
Gjest Coolaid Skrevet 11. april 2017 #40 Skrevet 11. april 2017 9 minutter siden, Askandmaybeitell skrev: Ja men det er jo ikke suksess historiene der skal fikses, eller forbedres. Så skjønner ikke behovet for å høre om disse, det er jo vell ikke noe annet å forvente i en "hjelpe" etat til over 20 milliarder årlig vell? Har du tenkt på at du ikke hjelper noen med å være negativ? Jeg har bidratt - vi har vært besøkshjem for barn i fosterhjem, for flere barn. Spørsmålet er hva du gjør annet enn å motsi et hvert argument og kun tenke negativt.
Fremhevede innlegg