Gå til innhold

NAV vil at samboer skal flytte for å få jobb. Hva gjør vi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og kjæresten bor i to forskjellige byer. Han har fast jobb, jeg ser etter jobb der han bor eller et annet sted hvor vi kunne tenkt oss å bo. Her jeg bor og jobber nå har vi ikke lyst til å bo. Ingen nettverk for noen av oss. Jeg har få venner her. Men det var her jeg fikk jobb. Jeg var ikke innom nav først da, jeg tok valget selv å få jobb, uansett hvor det var.

Det er tungt til tider kjenner jeg. Ser bare kjæresten, familie og venner i helgene. Noen ganger ses jeg og kjæresten ikke fordi en av oss må reise bort på andre ting.

Vi kunne tenke oss å bo sammen og få barn en dag, men jeg får ikke jobb! Planen var at jeg skulle jobbe her en liten stund og søke andre steder i mens, men årene går...

Avstandsforhold når man er i den delen av livet vi er i nå, med drømmer om et vanlig A4-liv med familie, er vanskelig. Hadde avstandsforhold med en ex da jeg studerte, men det var ikke like tungt. Da er man ung og flere muligheter er åpne. (Vi slo ikke opp pga avstanden altså)

Syns det er kjipt at nav krever at din samboer skal flytte. Vet selv hvor tungt det kan være. Jeg lever for å jobbe hele uka, i helgene drar jeg "hjem" til han eller til familie. Er  med i en forening da, så det blir litt sosialt nå og da, det hjelper.

 

Anonymkode: 9317a...265

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

36 minutter siden, brownbrown skrev:

syns det blir teit at han skal måtte flytte eller eventuelt tvinge deg til å flytte også fordi han ikke finner jobb. nav er fantastisk på mange måter, det er et greit hjelpeapparat. men slike ting som dette er bare mega tragisk. han har rett på dagpenger i 1 år vertfall. nav kaster jo penger på innvadrere og alenemødre, ingen av de to bidrar noe i samfunnet. din mann vil jobbe og søker etter jobb, da burde nav vært mer behjelpelig

Ironi? Sarkasme? 

Må jo være det med et slikt brukernavn :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ArtyFarty skrev:

Ironi? Sarkasme? 

Må jo være det med et slikt brukernavn :fnise:

er jeg innvandrer fordi jeg heter brownbrown i diskusjonsforum ? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, brownbrown skrev:

er jeg innvandrer fordi jeg heter brownbrown i diskusjonsforum ? 

Nei, at innlegget måtte være ironisk eller sarkastisk når en brunbrun snakker om å kaste penger etter innvandrere som ikke bidrar. Ironisk om man ikke er innvandrer, sarkastisk om man er innvandrer ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, ArtyFarty skrev:

Nei, at innlegget måtte være ironisk eller sarkastisk når en brunbrun snakker om å kaste penger etter innvandrere som ikke bidrar. Ironisk om man ikke er innvandrer, sarkastisk om man er innvandrer ;) 

er født i norge og oppvokts av norske foreldre men er lysemørk i huden . jeg er da ikke innvandrer ? herregud, er ikke hudfarge som sier om man er innvandrer eller ikke :fnise: 

Endret av brownbrown
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poenget gikk hus forbi, så jeg skal ikke kommentere det mer :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg var fem måneder på vei med eldstemann mistet jeg dagpengene fordi jeg nektet å flytte på meg 20 mil unna samboeren.... synes det er strengt altså

Anonymkode: 7da67...98d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.3.2017 den 21.41, lillemy02 skrev:

Men hva med økonomien? Om de eier sammen er jo dagens lån beregnet ganske knapt. Om han da må flytte og leie hybel feks i Oslo kommer han ikke under 7000 kroner det i tillegg til pensel utgifter og nesten alt dobbelt opp. Det er jo de færreste som greier det!

Må han kjøpe så dyre pensler, da? Eller går det generelt mye av de?

Anonymkode: b2678...936

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.3.2017 den 19.50, AnonymBruker skrev:

Nei det er det absolutt ikke. Hvorfor skal enslige måtte flytte fra familie og venner?

Anonymkode: d6e8d...dc0

Fordi man må flytte dit aktuelle jobber er. 

Synes du det er greit at folk må leve i åresvis på det offentlige da fordi de nekter å flytte dit de faktisk kan få jobb? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, brownbrown skrev:

er jeg innvandrer fordi jeg heter brownbrown i diskusjonsforum ? 

Nei men dine nedverdigende holdninger mot det kvinnelige kjønn gir oss en indikasjon om at du ikke har vokst opp i vår kultur 

Anonymkode: 1e422...a41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan han kanskje søke på jobber som ikke er relatert til utdannelsen/kompetansen han har? Kanskje det er lettere å få jobb om han søker på alt som er og ikke bare innenfor det han er utdannet til. Da har han i hvert fall en jobb fram til han får seg noe mer permanent innenfor sitt felt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tussi84 skrev:

Ja jeg tok det verste scenerio for å faktisk vise at for noen er det vanskelig å flytte på seg pga økonomien. De fleste vil ikke ha dette som du sier,. Men for noen er det faktisk tilfellet. 

Så løsningen er at NAV skal bekoste livsopphold for slike personer år ut og år inn for å spare dem for ubekvemmeligheter flytting vil kunne medføre? Jeg blir så lei av at voksne folk ikke kan ta voksent ansvar. Du snakker som om NAV er mamma og pappa. 

Hvor mener du grensen går for at individet selv må hoste opp løsninger??

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, ViljaH skrev:

Så løsningen er at NAV skal bekoste livsopphold for slike personer år ut og år inn for å spare dem for ubekvemmeligheter flytting vil kunne medføre? Jeg blir så lei av at voksne folk ikke kan ta voksent ansvar. Du snakker som om NAV er mamma og pappa. 

Hvor mener du grensen går for at individet selv må hoste opp løsninger??

Jeg mener at hvis det viser seg at utgiftene øker betraktelig fordi et par må bo vekk fra hverandre pga jobb så får nav hjelpe til å dekke det ja. Det er ikke alle som har råd til å dekke utgifter for to husholdninger. Det koster å bo,. Og med et ekstra sted til å forholde seg til øker utgiftene gjerne med 9 til 10000 minimum for de fleste ved å ha to husholdninger. Dette er kostnader et par kunne spart seg for om ikke nav krevde at de flyttet hver for seg. Noen har råd til så mange ekstra utgifter i mnd. Andre har knapt råd til å dekke en husholdning,. Og du mener at man skal dekke to uansett fordi man er voksen.

En voksen person prioriterer blAndt annet økonomi,. Og er det ikke rom i budsjettet for to boliger. Så er det ikke gunstig å flytte hver for seg så økomomien blir enda verre..  hva mener du man skal gjøre da? Bare gi f i om man går i økonomisk underskudd hver mnd pga man har to boliger? 

Synes hele ordningen med flytting er sterkt provoserende. Folk har familier og barn,. Og det burde veie dypt at den ene faktisk har en jobb. Istedenfor å kreve flytting får de heller finne praksis til han der han bor. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, ViljaH skrev:

Så løsningen er at NAV skal bekoste livsopphold for slike personer år ut og år inn for å spare dem for ubekvemmeligheter flytting vil kunne medføre? Jeg blir så lei av at voksne folk ikke kan ta voksent ansvar. Du snakker som om NAV er mamma og pappa. 

Hvor mener du grensen går for at individet selv må hoste opp løsninger??

Og en annen ting de får ikke flyttet uten å ha dette depositumet..  så hva da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, tussi84 skrev:

Jeg mener at hvis det viser seg at utgiftene øker betraktelig fordi et par må bo vekk fra hverandre pga jobb så får nav hjelpe til å dekke det ja. Det er ikke alle som har råd til å dekke utgifter for to husholdninger. Det koster å bo,. Og med et ekstra sted til å forholde seg til øker utgiftene gjerne med 9 til 10000 minimum for de fleste ved å ha to husholdninger. Dette er kostnader et par kunne spart seg for om ikke nav krevde at de flyttet hver for seg. Noen har råd til så mange ekstra utgifter i mnd. Andre har knapt råd til å dekke en husholdning,. Og du mener at man skal dekke to uansett fordi man er voksen.

En voksen person prioriterer blAndt annet økonomi,. Og er det ikke rom i budsjettet for to boliger. Så er det ikke gunstig å flytte hver for seg så økomomien blir enda verre..  hva mener du man skal gjøre da? Bare gi f i om man går i økonomisk underskudd hver mnd pga man har to boliger? 

Synes hele ordningen med flytting er sterkt provoserende. Folk har familier og barn,. Og det burde veie dypt at den ene faktisk har en jobb. Istedenfor å kreve flytting får de heller finne praksis til han der han bor. 

Han må da gjerne finne seg jobb der han bor. Men det er ingen.

Det er ikke statens ansvar at folk får inntekter og utgifter til å gå ihop på fritt valgt bosted. Man har mest ansvar selv i dette. Vil man bo litt øde til, ja så får man velge seg et yrke som har arbeidsmarked overalt, type lærer/sykepleier/kolonial/bonde/osv. Så lett og så vanskelig. Det er mannen selv som har gjort livsvalg ift yrke. Så må han leve med sine valg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, tussi84 skrev:

Og en annen ting de får ikke flyttet uten å ha dette depositumet..  så hva da? 

Dette er løsbart. Så hjelpesløs kan man ikke være.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er jo rimelig at det er forskjell gifte og samboere. 

Jeg husker når jeg var i forsvaret så var det to stykker som søkte om støtte for den de levde sammen med. Han ene var gift og det gikk greit. Han andre var samboer og fikk avslag. Han fikk også et svar om "det var generøst av ham å forsørge denne kvinnen men slike uoffesielle avtaler var ikke forsvaret forpliktet av.

Anonymkode: 6873e...d4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, ViljaH skrev:

Dette er løsbart. Så hjelpesløs kan man ikke være.

Så hvordan mener du at man skal få tak i depositumet til å flytte da hvis man ikke har mulighet til å spare, eller sparingen kan ta år, eller hvis man ikke er kredittverdig til å kunne få noe lån. Ja da er siste mulighet privat lån. Hva om ingen vil låne penger til depositum til den personen nav krever skal flytte hva da? 

Jeg spør deg fordi jeg har vært i lignende situasjon tidligere. Ikke fordi nav krevde jeg skulle flytte men fordi jeg ønsket å bo sammen med min kjæreste. Men på det tidspunktet jeg ønsket dette så hadde vi hver vår husholdning noen timer unna hverandre,. Vi brukte mange kr hver mnd for å kunne møtes. Og vi gikk begge på aAp. Vi hadde også gjeld tilbake i tid fra vi var unge pga psykisk sykdom som førte til at vi på den tiden ikke var kredittverdige noen av oss. Lån kunne vi bare glemme å få,. Og med ca 13000 utbetalt hver mnd Per oss og dagens bolig priser var det nesten ingenting igjen å spare av slik at vi kunne få et depositum på ca 30000 eller spart opp til ett. Ja det koster det her vi bor nå.. minimum 10000 for en 2 roms. Vi fikk ingen privat lån eller,  da de fleste rundt oss er uføre eller tjener lite.vi fikk forsåvidt flyttet sammen til slutt all like men det er en annen historie.

Men det jeg påpeker er at det finnes folk i lignende situasjoner.. så hvordan mener du at man skal løse det da hvis nav krever at du skal flytte...

Jo noen blir faktisk så håpløse.. eller hjelpeløse kall det hva du vil..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, tussi84 skrev:

Så hvordan mener du at man skal få tak i depositumet til å flytte da hvis man ikke har mulighet til å spare, eller sparingen kan ta år, eller hvis man ikke er kredittverdig til å kunne få noe lån. Ja da er siste mulighet privat lån. Hva om ingen vil låne penger til depositum til den personen nav krever skal flytte hva da? 

Jeg spør deg fordi jeg har vært i lignende situasjon tidligere. Ikke fordi nav krevde jeg skulle flytte men fordi jeg ønsket å bo sammen med min kjæreste. Men på det tidspunktet jeg ønsket dette så hadde vi hver vår husholdning noen timer unna hverandre,. Vi brukte mange kr hver mnd for å kunne møtes. Og vi gikk begge på aAp. Vi hadde også gjeld tilbake i tid fra vi var unge pga psykisk sykdom som førte til at vi på den tiden ikke var kredittverdige noen av oss. Lån kunne vi bare glemme å få,. Og med ca 13000 utbetalt hver mnd Per oss og dagens bolig priser var det nesten ingenting igjen å spare av slik at vi kunne få et depositum på ca 30000 eller spart opp til ett. Ja det koster det her vi bor nå.. minimum 10000 for en 2 roms. Vi fikk ingen privat lån eller,  da de fleste rundt oss er uføre eller tjener lite.vi fikk forsåvidt flyttet sammen til slutt all like men det er en annen historie.

Men det jeg påpeker er at det finnes folk i lignende situasjoner.. så hvordan mener du at man skal løse det da hvis nav krever at du skal flytte...

Jo noen blir faktisk så håpløse.. eller hjelpeløse kall det hva du vil..

Kanskje man kan leie hybel i starten om man ikke har 30 000 til depositum for leilighet?? Du kan ikke kaste dine problemer over på andre. Hvis du og kjæreste dengang trengte å spare penger, så la være å bruke dem opp på reising. Bo et sted depositum er lavere. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, ViljaH skrev:

Kanskje man kan leie hybel i starten om man ikke har 30 000 til depositum for leilighet?? Du kan ikke kaste dine problemer over på andre. Hvis du og kjæreste dengang trengte å spare penger, så la være å bruke dem opp på reising. Bo et sted depositum er lavere. 

Så løsningen din hadde heller vært at vi aldri fikk se hverandre. Da tror jeg nok at forholdet ikke hadde vart.

Men denne tråden handler ikke om meg.. eller hva som har skjedd i mitt liv. Men hadde jeg gått på feks dagpenger den gangen og nav krevde jeg skulle flytte så hadde jeg fortsatt ikke hatt depositum til ny leilighet på nytt sted. Selv ikke så om det var snakk om 18 til 21000. Ja det koster det nå bare for en liten hybel leilighet flere steder.. 7 til 8000 for en knøttliten liten hybel leilighet.

Og det er nok flere der ute som er i samme sko eller har vært det. Og jeg spør deg hvordan skal et menneske kunne flytte et sted uten depositum hvis nav krever det? 

Du nevner mange løsninger her,. Men hva om ingen av mulighetene faktisk er tilstede for den det gjelder?  De har ikke depositum og må flytte innen feks 3 mnd ellers mister vedkommende stønad. Hva da? 

Ja jeg vet jeg fremstår som vanskelig akkurat nå.. men det er fordi jeg mener at flyttekravet til nav gjør folks situasjonen verre i mange tilfeller. Både økonomisk og sosiale forhold blir verre.

Er ikke da heller løsningen å enten skaffe praksis plass til vedkommende der han bor eller så får de hjelpe med depositum om han ikke har selv. Han kan jo ikke bo på gata eller der han skal jobbe. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...