Gå til innhold

Blir nødt til å melde min venninne inn til NAV kontroll.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror det er mange som feilaktig melder inn det de tror er svindel fordi de ikke forstår regelverket. Kan du regelverket godt TS? Dersom hun bor sammen med barnets far, så har hun ikke lov til å motta noe. Men dersom hennes samboer er en annen enn barnets far, har hun lov til å motta stønad som dobbel barnetrygd, og eventuell OS i ett år etter de flyttet sammen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er merkelig at så mange her synes det er riktig å ikke si fra. Hvis venninnen deres stjeler en persons lommebok på bussen, ville dere da sagt ifra? Eller går vennskap foran alt, foran lov og rett og sømmelighet og anstendighet?

Det er ikke rart at velferdssamfunnet står for fall, når folk ikke har respekt for lovene lenger. Vi kan jo ikke opprettholde et velferdssystem som utnyttes slik. Snyltere ødelegger for alle ved å grafse til seg av skattemidlene. :-(

Jeg lurer på om det skjer noe i det hele tatt når folk kommer med slike tips. Tipper nav ikke har kapasitet til å etterforske, så jeg er redd for at det ikke kommer til å ha noen hensikt...

Anonymkode: 7a738...4a3

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, farfalla skrev:

Irriterer deg noe grenseløst? Det er da vel for svarte ikke noe du har noe med eller ditt problem. Skulle alle gått og blandet seg opp i hverandre hele tiden hadde det blitt både 3 og 4 verdenskrig på under ei uke...

Skaff deg en annen hobby mens du kan!

Ikke noe hun har noe med? Det er da blant annet TS sine skattepenger som går med på å støtte folk som lyver og lurer systemet. Pengene kommer ikke ut av et stort, svart hull. Alle kroner denne venninnen får, som hun ikke har krav på, går utover noe annet. Hadde ingen i landet snyltet på skatt, løyet til NAV osv, så hadde det vært veldig mye mer penger å bruke på sykehus, skole, barnehage o.l. 

Anonymkode: e1927...519

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Betty Blue skrev:

Jeg tror det er mange som feilaktig melder inn det de tror er svindel fordi de ikke forstår regelverket. Kan du regelverket godt TS? Dersom hun bor sammen med barnets far, så har hun ikke lov til å motta noe. Men dersom hennes samboer er en annen enn barnets far, har hun lov til å motta stønad som dobbel barnetrygd, og eventuell OS i ett år etter de flyttet sammen. 

Hvordan kan hun motta OS inntil ett år etter de flyttet sammen? Ble ikke denne regelen endret 1.1.16? Nå er det vel ut mnd man flytter sammen med en annen voksen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig synd dersom hun må i fengsel, men igjen, det er vel ikke mitt ansvar å sørge for at hun holder seg til loven? 

Og ja, jeg kan regelverket utmerket. Ønsker ikke å fortelle hvordan, men jeg vet at hun ikke har rett på disse pengene. Forresten, det har kommet nye regler ang. OS med ny samboer, betty blue. 

Anonymkode: cba8a...b84

  • Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke noe hun har noe med? Det er da blant annet TS sine skattepenger som går med på å støtte folk som lyver og lurer systemet. Pengene kommer ikke ut av et stort, svart hull. Alle kroner denne venninnen får, som hun ikke har krav på, går utover noe annet. Hadde ingen i landet snyltet på skatt, løyet til NAV osv, så hadde det vært veldig mye mer penger å bruke på sykehus, skole, barnehage o.l. 

Anonymkode: e1927...519

Oi, ikke meningen å være anonym! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du gjør rett i å melde henne. 

Anonymkode: 17646...32d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er merkelig at så mange her synes det er riktig å ikke si fra. Hvis venninnen deres stjeler en persons lommebok på bussen, ville dere da sagt ifra? Eller går vennskap foran alt, foran lov og rett og sømmelighet og anstendighet?

Det er ikke rart at velferdssamfunnet står for fall, når folk ikke har respekt for lovene lenger. Vi kan jo ikke opprettholde et velferdssystem som utnyttes slik. Snyltere ødelegger for alle ved å grafse til seg av skattemidlene. :-(

Jeg lurer på om det skjer noe i det hele tatt når folk kommer med slike tips. Tipper nav ikke har kapasitet til å etterforske, så jeg er redd for at det ikke kommer til å ha noen hensikt...

Anonymkode: 7a738...4a3

Dette! 

Tror forøvrig NAV tar slike tips seriøst, det er faktisk snakk om ganske store summer. Kanskje ikke millionklassen, men 100k klassen iallefall...

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Betty Blue skrev:

Jeg tror det er mange som feilaktig melder inn det de tror er svindel fordi de ikke forstår regelverket. Kan du regelverket godt TS? Dersom hun bor sammen med barnets far, så har hun ikke lov til å motta noe. Men dersom hennes samboer er en annen enn barnets far, har hun lov til å motta stønad som dobbel barnetrygd, og eventuell OS i ett år etter de flyttet sammen. 

Regner med at NAV kan reglene, så de sorterer ut hva som er svindel! Hvis noen melder at A bor med B og har gjort det i 5 mnd, så vet vel de om det er barnefar eller ikke. Så hvis hun hadde bodd med C som er barnefar ville de ha reagert, ellers ikke før etter ett år dersom det er regelen.

Anonymkode: 33058...cd3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, tussi84 skrev:

Jeg sier ikke at svindel er bra, men at det kan forstås i en rekke tilfeller.  Er virkelig et vennskap eller et forhold til et familie medlem så lite verdt for folk at dem er villig til å kaste det vekk ved å melde i fra?  Fordi jeg tviler sterkt på at noen gidder å bli venner med noen igjen som sladrer på dem. Da er du ingen god venn. Menneskelige relasjoner er mye mer verdt enn penger. 

Problemet er at man da aktivt må velge en grense for hvilken kriminalitet som er «innafor» før man melder. Siden din grense ikke går ved svindel, hvor går den? Tyveri? Innbrudd? Ran? Hva om en venn eller et familiemedlem hadde stjålet alle dine penger, eller alle pengene til et annet familiemedlem, hadde det fremdeles vært mindre viktig enn deres «menneskelige relasjon»?

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alenemor på 25 år svindlet NAV ved å si at hun ikke hadde samboer, noe hun hadde. Straffen: Seks måneders fengsel. http://www.dagbladet.no/nyheter/seks-maneder-fengsel-for-alenemor-25-etter-nav-svindel-for/65238366

 

En 23 år gammel kvinne svindlet NAV ved å si hun var aleneforsørger, mens hun hadde samboer. Straffen: Fire måneders fengsel. http://www.altaposten.no/nyheter/2017/01/13/Kvinne-dømt-til-fengsel-for-NAV-bedrageri-14056577.ece

 

Kvinne løy om at hun var alenemor. Straffen: Ti måneders fengsel. https://www.nordlys.no/jobb/tromso/nav/kvinnen-loy-om-at-hun-var-alenemor-na-ma-hun-sone-og-betale-nav-n-million-kroner/s/5-34-425758

 

Bare til opplysning. Vit hva du gjør.

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som mener TS kanskje ikke forstår regelverket, eller ikke vet nok i denne saken: Ved å melde inn dette til NAV, så finner de jo ut dette. Har hun holdt seg innenfor regelverket, så får hun heller ingen straff. TS sin jobb er ikke å være 100% sikker på sakens stilling. Det kan hun selvsagt umulig være, og derfor melder man inn en mistanke, og så undersøkes dette. 

 

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, etnavn skrev:

Alenemor på 25 år svindlet NAV ved å si at hun ikke hadde samboer, noe hun hadde. Straffen: Seks måneders fengsel. http://www.dagbladet.no/nyheter/seks-maneder-fengsel-for-alenemor-25-etter-nav-svindel-for/65238366

 

En 23 år gammel kvinne svindlet NAV ved å si hun var aleneforsørger, mens hun hadde samboer. Straffen: Fire måneders fengsel. http://www.altaposten.no/nyheter/2017/01/13/Kvinne-dømt-til-fengsel-for-NAV-bedrageri-14056577.ece

 

Kvinne løy om at hun var alenemor. Straffen: Ti måneders fengsel. https://www.nordlys.no/jobb/tromso/nav/kvinnen-loy-om-at-hun-var-alenemor-na-ma-hun-sone-og-betale-nav-n-million-kroner/s/5-34-425758

 

Bare til opplysning. Vit hva du gjør.

Jeg vet hva jeg gjør og når du sender meg de linkene er jeg overbevist om at jeg må melde fra. Provoserende at disse menneskene får flere hundre tusen fra NAV og tror at de kan slippe unna med det."Vit hva du gjør" burde gått til alle som svindler NAV. Det er ikke jeg som gjør henne kriminell, det har hun fint klart selv. Ser jo nå at ikke vi kan være venner lengre. Skal fortelle til henne at jeg har meldt henne til NAV etter jeg har gjort det. 

Anonymkode: cba8a...b84

  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet hva jeg gjør og når du sender meg de linkene er jeg overbevist om at jeg må melde fra. Provoserende at disse menneskene får flere hundre tusen fra NAV og tror at de kan slippe unna med det."Vit hva du gjør" burde gått til alle som svindler NAV. Det er ikke jeg som gjør henne kriminell, det har hun fint klart selv. Ser jo nå at ikke vi kan være venner lengre. Skal fortelle til henne at jeg har meldt henne til NAV etter jeg har gjort det. 

Anonymkode: cba8a...b84

Hold oss gjerne oppdatert! :) Stolt av deg! Trist å miste en venninne, men slik kan man faktisk ikke holde på. 

Anonymkode: 5419e...5c4

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker da jeg var alenemor, og NAV maste stadig om jeg hadde fått samboer. Eh, NEI? Selvsagt ikke, det er da ikke bare å finne seg en mann??? Tror virkelig NAV at mannfolk vokser på trær, og så for alenemødre da gitt?? 

Og HVIS man skulle finne et mannfolk som gadd å se to ganger på et kvinnfolk med barn, skulle man liksom la vedkommende FLYTTE INN??????????????????????????????????????? når man får masse penger for å ikke gjøre det? Jeg hadde BETALT for å slippe å ha en mann i hus, selv uten barn. 

Herlighet, NAV er på trynet, eller er det jeg som er det? Får virkelig damer med (eller uten) barn samboere i hytt og putevar? 

Bare en liten utblåsning, men synes dette forøvrig var en vanskelig sak. Det er virkelig ikke bare-bare å anmelde venner for svindel. Hun som har barn kan risikere fengsel, hvordan går det med barna da? Tar de på seg skyld hvis de får høre hva som var årsaken?

Menmen, jeg er virkelig ingen tilhenger av trygdesvindel heller, dessuten hadde jeg aldri turt. Jeg har sett bekjente som er blitt tatt, har sonet med fotlenke og store bøter. Hvis ikke du varsler, kan noen andre gjøre det når som helst. Folk blir faktisk tatt for slikt hele tida. 

Anonymkode: 6e1a6...234

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Theano skrev:

Hvordan kan hun motta OS inntil ett år etter de flyttet sammen? Ble ikke denne regelen endret 1.1.16? Nå er det vel ut mnd man flytter sammen med en annen voksen. 

Regelen er for OS er endret ser jeg. Men dobbel barnetrygd som kun enslige forsørgere får videreføres i inntil ett år tross ny samboer. Og det er mulig å søke om særfritak, f.eks om å likevel motta stønad til barnetilsyn. Enkelte andre ytelser stadfester også at en ny samboer ikke har forsørgeransvar for barn, og beregnes derfor som om TS er enslig tross sin samboer.

Uten å kjenne regelverket godt eller vite konkret hva slags ytelse venninnen mottar, så er det litt skremmende at så mange hyler svindel. 

Endret av Betty Blue
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet hva jeg gjør og når du sender meg de linkene er jeg overbevist om at jeg må melde fra. Provoserende at disse menneskene får flere hundre tusen fra NAV og tror at de kan slippe unna med det."Vit hva du gjør" burde gått til alle som svindler NAV. Det er ikke jeg som gjør henne kriminell, det har hun fint klart selv. Ser jo nå at ikke vi kan være venner lengre. Skal fortelle til henne at jeg har meldt henne til NAV etter jeg har gjort det. 

Anonymkode: cba8a...b84

Jadet var akkurat dette jeg siktet til, vennskapet deres. Tidligere her ville du melde henne anonymt, og fortsette vennskapet. Derfor sier jeg: Vit hva du gjør. Du sender veninnen i fengsel og dette mener jeg du må stå for, ovenfor henne og ovenfor NAV og en evt rettsak. Jeg har da vanskelig for å se for meg noe videre vennskap mellom dere. Og når du tenkte på å melde henne anonymt, så ville jeg opplyse deg om at du er medvirkende til å sende henne i fengsel, og da må du være klar over dette på forhånd slik at du kan takle samvittigheten din etterpå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, etnavn skrev:

Jadet var akkurat dette jeg siktet til, vennskapet deres. Tidligere her ville du melde henne anonymt, og fortsette vennskapet. Derfor sier jeg: Vit hva du gjør. Du sender veninnen i fengsel og dette mener jeg du må stå for, ovenfor henne og ovenfor NAV og en evt rettsak. Jeg har da vanskelig for å se for meg noe videre vennskap mellom dere. Og når du tenkte på å melde henne anonymt, så ville jeg opplyse deg om at du er medvirkende til å sende henne i fengsel, og da må du være klar over dette på forhånd slik at du kan takle samvittigheten din etterpå.

Tror du alle som dømmes for trygdesvindel har gjort dette bevisst, feks? Når man mottar stønader fra NAV, så er det et omfattende regelverk å sette seg inn i.  En hver har et ansvar for å følge dette, og folk som er sløve, kan faktisk risikere å dømmes, og å måtte tilbakebetale summer de noen ganger har mottatt i god tro. Andre opplever å måtte søke og klage og vente i måneder på å motta summer de HAR krav på. Selv i denne tråden ser vi eksempler på folk som har opplevd lignende

. Når man da mistenker at noen utnytter systemer bevisst, så må man altså si fra. Havner venninnen i fengsel, så er det en grunn til det, og det er ikke TS. Jeg oppfatter overhodet ikke TS som skadefro og ute etter å ødelegge, men heller at hun er seg sitt samfunnsansvar bevisst. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ville dere sagt noe til henne? Jeg er så lei av at hun snylter på NAV og at hun lyver om at hun er alenemor, når hun ikke er det. Dette er en veldig god venninne av meg, så hun kommer aldri til å tro at det er jeg som har meldt henne inn, men er det noe sjanse for at hun kan finne det ut? 

Anonymkode: cba8a...b84

Gi fanden i å legge deg opp i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Søgni skrev:

Tror du alle som dømmes for trygdesvindel har gjort dette bevisst, feks? Når man mottar stønader fra NAV, så er det et omfattende regelverk å sette seg inn i.  En hver har et ansvar for å følge dette, og folk som er sløve, kan faktisk risikere å dømmes, og å måtte tilbakebetale summer de noen ganger har mottatt i god tro. Andre opplever å måtte søke og klage og vente i måneder på å motta summer de HAR krav på. Selv i denne tråden ser vi eksempler på folk som har opplevd lignende

. Når man da mistenker at noen utnytter systemer bevisst, så må man altså si fra. Havner venninnen i fengsel, så er det en grunn til det, og det er ikke TS. Jeg oppfatter overhodet ikke TS som skadefro og ute etter å ødelegge, men heller at hun er seg sitt samfunnsansvar bevisst. 

Det hender vi mennesker blir plaget med dårlig samvittighet, selv når vi har gjort ting som per definisjon var korrekt å gjøre. Når det kommer til nære relasjoner (familiemedlemmer, gode venner) kan man i mange tilfeller bli plaget av skyldfølelse i ettertid om man han vært medvirkende til å påføre dem personlige vansker (fengsel/økonomiske vansker). SELV OM det var riktig å gjøre det. Det er det som gjør oss mennesklige. Det er dette TS må være klar over.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...