AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #1 Skrevet 14. mars 2017 Far har krevd samvær. Etter å vært fraværende i 9 år. Jeg tror d er fordi jeg flyttet. Et godt stykke unna. Men jeg må jo engasjere meg mest for å få ordnet hans ønsker. Han har ikk jobb og jeg har har ikke jobb. Mens jeghar litt folk jeg kan tigge overnatting hos i tidligere fylke som jeg bodde i så har han ingen å overnatte hos her barnet bor nå. (Han kan ikke bo hos oss pga vold mot mor, jeg ville aldri følt meg trygg) jeg krevde rusttester av han, da ble han illdsur og krevde d tilbake også. Men nye legen min fra 1. Mars hadde i ledig time før 22. Mars. Vi har samvær denne helgen. Da gamle legekontoret er trege med å få sendt vil ikke nye legen min sin sekretær gi meg time før, så jeg får jo ikke tatt rustesten. Far truer med å bruke det mot meg som kontraktsbrudd. Jeg må må nå kjøre 7 timer etter skolen på fredag for å komme meg nesten dit far krever samvær, så sove litt og kjøre 2 timer videre til samværsstedet, for så og vente der noen timer. Kjøre 2 timer tilbake og så sove litt igjen å kjøre 7 timer tilbake igjen på søndag. Jeg synes jo det er veldig urimelig og kreve så mye kjøring av meg og barnet og i tilleg true med noe når jeg ikke får tatt test pga flytting av legekontor. Jeg vurderer nesten å si at det er for dårlig vær og føre (hvis d er det da) over høyfjellet at det ikke går ann og dra. Far skal dele på utgifte og skal føre over 1000 kr til meg, men jeg tror ikke han gjør det. Hva gjør jeg da tro? Dersom han ikke birdrar litt klarer jeg økonomisk ikke og reise over fjellet med ferger og drivstoff under ett Anonymkode: 4a443...fcf
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #2 Skrevet 14. mars 2017 Eh, hvorfor er det selvsagt at han skal få samvær etter ni år uten et pip? Det i seg selv ville vært nok til at jeg ble skeptisk. Hva sier barnet om at pappa dukker opp som troll av eske og plutselig vil ha kontakt? Anonymkode: f589b...d9c 28
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #3 Skrevet 14. mars 2017 Kontakt fvk, og sett opp en ordentlig avtale. Dette her går ikke! Kontakt en advokat. Har du ikke råd til en, så finnes det mange muligheter for "gratis", via forbund om du er medlem og gratis tjenester. Her for eksempel er det gratis advokat via en skole Anonymkode: 65750...d10 17
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #4 Skrevet 14. mars 2017 Jurk og jussbuss kan bl.a. bidra med juridisk rådgivning. Ta kontakt med familievernkontoret i dag, som nevnt over. Ikke la deg kjøre over her, du må være den ansvarlige voksne som ivaretar det viktigste perspektivet her, nemlig barnets beste. Er det barnets beste å kjøre to hele dager for å møte en far h*n ikke har hatt kontakt med på 9 år, som du er redd for på grunn av tidligere historikk med rus og vold? Jeg tenker at samvær burde gjennomføres hos en uavhengig tredjepart eller med tilsyn. Far bør komme til dere (uten å overnatte hos dere) for å gjennomføre samvær, eller dere må møtes på halvveien. Anonymkode: 3ba14...7f7 16
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #5 Skrevet 14. mars 2017 Da kunne du ha bare helt GLEMT å få samvær når du har vært fraværende i 9 år. Du kan virkelig ikke vurdere å la barna ditt overnatte eller blir sammen med noen han ikke kjenner? Høres ut som dere begge har slittet med rus problemer. Kjerp dere begge. Anonymkode: dafea...9bc 10
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #6 Skrevet 14. mars 2017 Hvorfor MÅ du dette, hvem sier det? Du må komme deg til familivernkontor og snakke om barnets beste i denne situasjonen. Ikke bare med hensyn til far, men hele barnets situasjon. Du har ikke jobb, far krever rustester av deg også, han har utøvd vold mot deg? Hvorfor skal han ha samvær, hvem sier det? Du nevner kontraktsbrudd, så dere har altså en kontrakt. En som ikke fungerer. Jeg vet ikke i hvor stor grad du er lovpålagt å følge denne avtalen, men det høres ut som dere trenger juridisk hjelp begge to. Anonymkode: cea37...770 13
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #7 Skrevet 14. mars 2017 Etter 9 år handler det ikke lenger om hva far vil. Her må barna få uttale seg, og så får han dra den giddaluse ræva si dit barna bor. Anonymkode: da6bf...d0a 15
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #8 Skrevet 14. mars 2017 Så får han ta inn på hotell, da. Det er ikke ditt problem at han ikke har overnattingsplass. Men til det konkrete spørsmålet ditt: Overfører ikke han pengene til deg, har ikke du penger til å dra. Så da ligger ansvaret på ham, og han kan ikke gnåle om kontraktsbrudd. Anonymkode: d7b3f...da9 7
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #9 Skrevet 14. mars 2017 Jeg ville først av alt kontaktet familievernkontoret og fått til et møte du og far. Før barnet får samvær med far. Og aldri i livet om barnet skal dra dit å overnatte. Når faren min kom inn i bilde etter mange år (jeg viste ikke hvem han var da) så måtte han komme til oss (7 timer hver vei ca) og ta inn på hotell (på hans regning) også dro vi på dagen og møtte han, dro hjem å sov. Dro til han igjen dagen etterpå og var med han noen timer. Også dro han hjem igjen (dette var en helg). Så var det å gjøre slik en gang til. Før det ble bestemt noe samvær. Ikke finn på å la barnet sove hos faren aleine de første gangene om det ikke har vært kontakt mellom far og barn siden dere gikk fra hverandre. Barnet kjenner ikke far særlig lengre (om det i heletatt husker far. Etter hvor gammelt barnet er). Vær så snill å gå varsomt frem for å ikke skremme barnet Anonymkode: b61e6...377 9
Sulosi Skrevet 14. mars 2017 #10 Skrevet 14. mars 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Eh, hvorfor er det selvsagt at han skal få samvær etter ni år uten et pip? Det i seg selv ville vært nok til at jeg ble skeptisk. Hva sier barnet om at pappa dukker opp som troll av eske og plutselig vil ha kontakt? Anonymkode: f589b...d9c 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Etter 9 år handler det ikke lenger om hva far vil. Her må barna få uttale seg, og så får han dra den giddaluse ræva si dit barna bor. Anonymkode: da6bf...d0a Dette! Jeg har fått mekler og far på nakken etter ni år. Når mekler så hvor lenge det var siden far sist tok kontakt sjekket han opp i rettspraksis og fant at det var lite sannsynlig at retten ville innvilget samvær i ett slikt tilfelle med mindre barnet selv var tydelig på at det ville. 14
Rotemor Skrevet 14. mars 2017 #11 Skrevet 14. mars 2017 Hvorfor tror du at DU må reise til han??? Het merkelig å la seg lure inn i en slik avtale. Du bestemmer da dette selv. 14
Gjest Rosetelys Skrevet 14. mars 2017 #12 Skrevet 14. mars 2017 Drit i hele han før dere har vært på familievernkontoret. Du bestiller en time til FVK der barnet bor og far må møte der, evt selv avtale å ta møtet per telefon om han ikke kan møte. Hos oss hadde far vært fraværende "kun" ett år og barna skulle ikke rett på overnattingssamvær da. Kun noen timer av gangen og de første gangene måtte jeg også være med sammen med de. Hvorfor har han vært fraværende, og hvorfor skal han plutselig inn i barnets liv igjen?
regine Skrevet 14. mars 2017 #13 Skrevet 14. mars 2017 Jeg lurer også på hvorfor du TROR du må gjøre dette. Far har ikke vært på banen på 9 (!) år, og så kommer han og sier "hopp" og du hopper himmelhøyt uten noe som helst filter? Det er ikke sånn at du må eller skal tilrettelegge noe som helst i denne situasjonen. Dersom far ønsker samvær, så er det han som må ta belastningen og kostnaden med å reise til barnets bosted. Her må du faktis bare puste med magen og gi far klar beskjed om at du ikke motsetter deg samvær, men det er han som nå må vise at han ønsker det, ved bla. å reise til barnets bosted. Og at han selv må finansiere både reise og opphold. Din aller viktigste oppgave er å ivareta BARNET og barnets beste. Det gjør du ikke ved å legge deg flat og la far tråkke på deg så snart han sier pip. 10
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #14 Skrevet 14. mars 2017 Som andre sier her er du ikke pålagt å gjøre som far sier, uansett hvilke trusler han måtte komme med. Å i det hele tatt vurdere å la barnet ditt gå på overnatting hos faren han ikke har sett på 9 år, tidligere rusavhenging og voldelig historie mot deg sier litt. Far må nå vise sin tillit verdt og du bør ikke vurdere samvær engang før du har vært på møtet med megler og fvk. Kansje en kan jobbe mot å innføre gradvis samvær med tilsyn. Ikke overnatting uten tilsyn slik det er snakk om nå. Kom deg ut av grepet hans. Han bestemmer ikke , du plikter ikke å kjøre i 7 timer fordi han skal ha samvær. Han kan ikke bestemme at du skal ta en narkoscreening. Han har faktisk ikke en dritt han skulle sagt her men det høres ut som han fremdeles har psykisk overtak på deg. Råder deg til å høre på det gode rådene du har fått her inne av flere om å ta kontakt med fvk, ha is i magen og tenk på barnets beste. Anonymkode: 3b397...15c 12
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #15 Skrevet 14. mars 2017 Atte hva for noe???! NEI . Det er det du sier til far. NEI. Etter ni år har han null rett til å kreve noe. Barnet må bli kjent med han på nytt og når det er rus og vold involvert så gjør dere det IKKE etter privat avtale. Seriøst! Ta deg sammen, vær en god mor og kontakt fvk. De kan hjelpe deg og få satt en ordentlig, sikker avtale. Anonymkode: 735e3...d26 5
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #16 Skrevet 14. mars 2017 Og for å si det i en kort tydelig setning: FAR BESTEMMER IKKE NOE OVER BARNET. DU MÅ IKKE GJØRE NOE KUN FORDI HAN SIER DET DET ER IKKE AVTALEBRUDD Å IKKE HØRE PÅ BARNEFAR DET ER DU SOM ER HOVEDOMSORGSPERSONEN TIL BARNET. FAR ER FREMMED FOR UNGEN OG INGEN RETT I NORGE GIR DEG PROBLEMER FOR AT DU IKKE SENDER UNGEN TIL EN UNGEN IKKE KJENNER. Anonymkode: 735e3...d26 12
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #17 Skrevet 14. mars 2017 Dette er noe fvk har vært med på. Dette er noe de har anbefalt. Alt jeg kan er å si ja nå. Kontrakten gjelder kun annenhver mnd frem til november. Anonymkode: 4a443...fcf
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #18 Skrevet 14. mars 2017 Barnet skal ikke overnatte hos han. Kun treffe han noen få timer å bli kjent. Anonymkode: 4a443...fcf
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #19 Skrevet 14. mars 2017 Hvis jeg reiser denne helga, dersom han overfører penger. Vil jeg nok inkalle til nytt fvk møte etterpå og påstå at selv om det kun er annenhver måned frem til november. Kan jeg ikke fortsette med det :/ og avbryte kontrakten. Han kan jo bruke det mot meg kraftig vel og står det ikke i lovverket at mor og far skal dele på utgiftene? Anonymkode: 4a443...fcf
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #20 Skrevet 14. mars 2017 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis jeg reiser denne helga, dersom han overfører penger. Vil jeg nok inkalle til nytt fvk møte etterpå og påstå at selv om det kun er annenhver måned frem til november. Kan jeg ikke fortsette med det :/ og avbryte kontrakten. Han kan jo bruke det mot meg kraftig vel og står det ikke i lovverket at mor og far skal dele på utgiftene? Anonymkode: 4a443...fcf Det er jo ikke holdbart at barnet reiser 14 timer tur/retur annen hver måned. Her er det jo far som må reise, ikke barnet. Har fvk virkelig sagt at barnet skal reise frem og tilbake alle de timene? Anonymkode: 735e3...d26 14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå