Gå til innhold

Konfirmasjon til stedatter

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Si meg, vet dere egentlig hva familie er? Blander dere begrepet med slekt? Så klart stemor er familie, men hun er ikke slekt.

...og ja, jeg sier "dere", gidder ikke å sitere alle i tråden som påstår at stemor ikke er familie.

Anonymkode: dde20...eef

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Gjest New Girl
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

I familiesammenheng vil man alltid være "den nye".

Anonymkode: 2686e...221

Kanskje du og dine ser sånn på det. Men det er ikke slik det virker i de fleste familier. Det er ikke mange som har så snever definisjon på familie som du. Min samboer f.eks ser på både stemor, stefar og stesøsken som familie. Ingen av de anses å være "ny" eller mindreverdige på noen måte. 

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg var ikke årsaken til bruddet.jeg kom inn i bildet da jenta var 5 år. Da hadde de vært skilt i 2 år. Men mor aksepterte aldri at han skulle finne seg noen ny.vi har vært sammen i nesten 9 år. Så ja jeg har tatt min del i jentas oppvekst .  

Og det er jeg og far som gir datteren bunad (som jeg har sydd ) til datteren fordi moren synes bunad var unødvendig og dyrt. Og vi ( jeg og far ) har sagt det kan være en felles gave . Så blir det ikke så dyrt på mor . Så jeg føler jeg har gjort mitt for å gjøre dagen perfekt for henne. 

Men blir ufattelig lei meg når folk mener at ste mødre og ste fedre skal holde seg borte på en slik dag.

Anonymkode: 55e7b...449

Ikke rart stedatteren er glad i deg. Det virker som du er oppriktig gla i henne og det merker man.

Anonymkode: df63c...b1f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lært meg en viktig ting gjennom livet: En sak har alltid to sider. 

Her kunne det vært interessant å høre mor til jenta sin versjon. Tipper den er en helt annen enn TS sin.

Anonymkode: 33798...0e0

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, KatyP skrev:

Det var en gang en familie. Far, mor og datter. Så skilte far og mor seg og levde alene før far fant seg en ny kvinne å være sammen med. (ts). Det ble så seriøst at far valgte å introdusere ts for datteren sin. En ny familie ble dannet. Mor med sin kjæreste, far med sin og alltid barna som det viktigste, som kjernen. Ingen a4 familie, men likefullt en familie. Men mor liker ikke at far har gått videre på tross av at hun selv også etterhvert gjorde det og dette gjør ting litt vanskelig. Men datteren ser ut til å like, kanskje til og med være glad i sin stemor. For ja, du kan være glad i en stemor uten å forsake kjærligheten til moren din. Datteren vokser opp og ønsker hele familien sin i konfirmasjon. Hele, ikke minus ts.. Dette er datterens ønske ikke ts som tvinger seg på. 

Tatt i betraktning at ts har vært 9 år i jentas liv og at jenta selv ønsker henne i konfirmasjonen. Hvorfor i alle dager skal ts holde seg borte? Hvorfor skal datteren ikke få ha de hun er glad i i sin konfirmasjon? Det vil alltid være de voksnes ansvar å legge til rette for at barna har det bra. Hvorfor skal moren slippe unna det ansvaret nå? 

Dette! 👏

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Si meg, vet dere egentlig hva familie er? Blander dere begrepet med slekt? Så klart stemor er familie, men hun er ikke slekt.

...og ja, jeg sier "dere", gidder ikke å sitere alle i tråden som påstår at stemor ikke er familie.

Såvidt jeg kan se er det bare èn person som mener det, anonymkode 221. Heldigvis, for det er en helt latterlig holdning at kun biologisk mor og far er familie

Anonymkode: 07943...f3d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Såvidt jeg kan se er det bare èn person som mener det, anonymkode 221. Heldigvis, for det er en helt latterlig holdning at kun biologisk mor og far er familie

Oi, ja det kan hende. Jeg ble litt frustrert etterhvert som jeg leste, og gadd ikke å sitere (eller sjekke ab-kodene) da jeg skrev, måtte bare få ut det jeg mente.

• Liker 1
Skrevet

Vet du hva ts? Dra i konfirmasjonen og kos deg sammen med stedatteren din. Det er latterlig at voksne mennesker ikke kan legge bitterheten bak seg, og lar det gå utover andre. Atpåtil har mor selv ny samboer og barn med ham. Nei, mor kan ta seg en bolle. Hun får bli så sur og tverr hun bare vil. Dette handler om (ste)datteren deres. Det er hennes dag, og hun ønsker at du er der. Møt opp for hennes del :)

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, GørilB skrev:

Vet du hva ts? Dra i konfirmasjonen og kos deg sammen med stedatteren din. Det er latterlig at voksne mennesker ikke kan legge bitterheten bak seg, og lar det gå utover andre. Atpåtil har mor selv ny samboer og barn med ham. Nei, mor kan ta seg en bolle. Hun får bli så sur og tverr hun bare vil. Dette handler om (ste)datteren deres. Det er hennes dag, og hun ønsker at du er der. Møt opp for hennes del :)

Enig, dette handler om (ste)datteren din, og når hun så gjerne vil ha deg der, så vær der for henne :)

Mor kan spise et brett med boller hvis hun ikke kan være der for sin egen datter og bite i seg bitterheten på hennes store dag.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du bør av respekt for jentens familie (mor, besteforeldre, tater/onkler/søskenbarn osv.) holde deg langt unna denne familiedagen.

Du er jo ikke en del av denne jentens familie og det er kun mor og far som er hennes familie, det var jo slik hun vokste opp.

Det blir trist for jenten dersom moren ikke dukker opp - og hele slekten til jenten vil reagere på at mor ikke møtte mens du som ikke er i familien var der og tok deg til rette...

Dette er for mor og far - og ikke for deg. 

Det sier jo en god del om moren hvis hun velger å utebli fra datterens konfirmasjon! :sprettoy: 

Saken er enkel. Konfirmanten ønsker å ha stemor tilstede på den store dagen, og må kanskje bearbeide moren sin litt i den forbindelse. TS trenger å vite at det er trygt å komme. Jeg synes generelt at voksne får oppføre seg som voksne, og ikke spolere den typen dager med ufinheter og dårlig oppførsel. Dette er konfirmantens dag.

Anonymkode: 3a1a7...923

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd så mye negativt i den forbindelse med mor. 

Ja jeg vil vel egentlig vite om det er trygt å gå. Jeg blir veldig usikker i mors nærvær. Fordi hun oppfører seg som et mehe.Men familien våres på far sin side truer med å boikotte konfirmasjonen hvis jeg ikke kommer.Da de anser meg som en stor del av familien .

Så takk for alle positive svar.😊Det varmer et ste-mors ❤

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lært meg en viktig ting gjennom livet: En sak har alltid to sider. 

Her kunne det vært interessant å høre mor til jenta sin versjon. Tipper den er en helt annen enn TS sin.

Anonymkode: 33798...0e0

Det har jo ikke så mye å si i denne sammenhengen! Konfirmasjonen er ikke stedet for å dra frem en personlig vendetta! Denne "krigen" må ta en timeout akkurat denne dagen. Hva mor er bitter for er totalt uinteressant! 

Anonymkode: 52776...d3d

• Liker 6
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg vil vel egentlig vite om det er trygt å gå. Jeg blir veldig usikker i mors nærvær. Fordi hun oppfører seg som et mehe.Men familien våres på far sin side truer med å boikotte konfirmasjonen hvis jeg ikke kommer.Da de anser meg som en stor del av familien .

Og der kommer du med svaret ditt selv ♥️ Alle minus mor ønsker deg der! Så klart skal du i denne konfirmasjonen! 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner deg godt! Selv har jeg to søstre som bokstavlig talt ikke kan være i samme rom. Jeg inviterte begge i bryllupet mitt, men bare en av dem dukket opp. Det var trist at hun andre ikke kunne svelge stoltheten denne dagen.

Selvfølgelig skal du være der på stedatteren din sin store dag! Du kjenner henne best, så du vet nok bedre enn kg hva hun ønsker. Du høres ut som en varm og klok dame!

Selv har jeg hatt stefar siden jeg var 5. Moren og faren min hadde et bittert brudd, og faren min var ikke den aller letteste å samarbeide med. Når det var tid for konfirmasjonen min, nektet faren min å komme hvis stefaren min skulle være der. Jeg ønsket at begge skulle være der, men faren min uteble. Jeg tenkte at konflikten betydde mer for han enn meg....

Det var sikkert ikke så kult for stefaren min og sitte der med hele min fars slekt, men han var der for meg. Det synes jeg du skal være for stedatteren din også! 

Anonymkode: 52776...d3d

• Liker 8
Skrevet

Vil ikke si det, akkurat, nei.

Men selv om du ikke regner TS for konfirmantens familie, så gjør faktisk konfirmanten selv det! Hun ønsker jo at TS skal være tilstede! TS forteller jo at konfirmanten blir lei seg, dersom hun ikke kommer i hennes selskap!

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Tenker sånn jeg da, hvem vil barnet helst ha i konfirmasjonen sin? Ts eller moren sin? Om det er ts så synes jeg hun skal dra, om det er moren synes jeg hun skal komme på en unnskyldning for ikke å komme som ikke sverter moren. I en utopisk verden så burde de voksne kunne ta seg sammen den ene dagen, men det er ikke tilfelle her. Dette er ikke dahen for å statuere ett eksempel. Her hadde jeg prioritert at konfirmanten skulle hatt en harmonisk dag selv om det betydde at jeg måtte svelge kameler og holde meg unna for fredens skyld.

Anonymkode: e2152...bc2

• Liker 3
Skrevet

Mangt et barn (selv voksne barn) føler at de MÅ være høflige og inkluderende for fars nye. Man setter jo barna i en kinkig situasjon der...

Derfor kan det godt tenkes at konfirmanten sier at hun vil ha TS men egentlig ikke ønsker det så sterkt som TS tror. 

"Fars nye". Du mener vel samboeren gjennom 9 år?(!)

• Liker 6
Skrevet
4 timer siden, Mummikopp skrev:

Dette er datterens dag. Følg hennes ønsker, ha felles konfirmasjon og møt opp du også. :) 

det blir vell datterens biologiske foreldre som bestemmer det. altså moren, ikke ts og faren om hun skal være tilstedet eller ikke

Skrevet
1 minutt siden, brownbrown skrev:

det blir vell datterens biologiske foreldre som bestemmer det. altså moren, ikke ts og faren om hun skal være tilstedet eller ikke

Men hvorfor skal morens nye samboer få være med og ikke TS?

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, brownbrown skrev:

Syntes datteren selv skal bestemme hvem hun ønsker skal komme. 

Anonymkode: b6683...2b2

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...