Gå til innhold

Den store depresjonstråden

dillyduzit

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kjenner jeg begynner å slite mer og mer i hverdagen. Må bare få det ut noen steder. Jeg har to barn alene der barnefar har nærmest meldt seg helt ut. Stiller aldri opp ekstra. Jeg elsker mine barn, ikke missforstå det og de går foran alt. Får knapt pusterom i hverdagen. I tillegg vet jeg ikke om jeg trives jobben. Føler jeg ikke passer helt inn med mine kollegaer, at jeg sitter litt utenfor. Det er selvsagt noen hyggelige, men det å aldri bli bedt med på en fest som andre kollegaer skal på eller gå alene til lunsj og alltid ta initiativ selv er tungt.

Har endt med at jeg er nedstemt etter jobb, føler meg lite verdt og blir usikker på meg selv om jeg er bra nok. Sliter derfor med søvn for tankene går i ett kjør.

Anonymkode: 73508...ebc

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Fortsetter under...

Mamma solgte nylig huset fordi hun vil ha noe enklere å bo i nå som hun er pensjonist. Jeg var med å rydde og se hva som skulle kastes. Mamma fant et bilde av dåpen min og lurte på om jeg ville ha det.  Jeg sa ja for jeg turte ikke si nei. Men da jeg så bildet ble jeg utrolig lei meg og tenkte med en gang på at jeg har mislikt livet så lenge jeg kan huske og at det beste som kunne skjedd var om jeg aldri ble født.

Anonymkode: 276d1...708

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mamma solgte nylig huset fordi hun vil ha noe enklere å bo i nå som hun er pensjonist. Jeg var med å rydde og se hva som skulle kastes. Mamma fant et bilde av dåpen min og lurte på om jeg ville ha det.  Jeg sa ja for jeg turte ikke si nei. Men da jeg så bildet ble jeg utrolig lei meg og tenkte med en gang på at jeg har mislikt livet så lenge jeg kan huske og at det beste som kunne skjedd var om jeg aldri ble født.

❤️ Så vondt. Kan kjenne igjen den tanken, den er helt forferdelig. Jeg håper du får det litt lettere snart. 

Anonymkode: 235ff...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

❤️ Så vondt. Kan kjenne igjen den tanken, den er helt forferdelig. Jeg håper du får det litt lettere snart. 

Takk. Leit at du har lignende tanker. Håper du får eller har fått det bedre. 

Selv har jeg gitt opp tanken om at ting skal bli bedre for min del. Det er vanskelig å tro at andre halvdelen av livet blir verdt noe når man har hatet hele første halvdelen av livet.  Men håpe selvsagt du ikke har gitt opp troen på ditt liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Takk. Leit at du har lignende tanker. Håper du får eller har fått det bedre. 

Selv har jeg gitt opp tanken om at ting skal bli bedre for min del. Det er vanskelig å tro at andre halvdelen av livet blir verdt noe når man har hatet hele første halvdelen av livet.  Men håpe selvsagt du ikke har gitt opp troen på ditt liv. 

Jeg kjenner igjen tanken fra tidligere, tenker heldigvis ikke slik lenger. Prøver å ikke pøse på med for mye sånn "det kan bli bedre", siden jeg vet det kan legge stein til byrden for noen folk, derfor nevnte jeg bare det at jeg kjenner det igjen. Jeg tenker at jeg burde ikke blitt født, og greier nå å se at jeg er takknemlig for å ha livet likevel. Takk for omtanken likevel. ❤️ 

Ja, det høres veldig, veldig vanskelig ut å tro på noe bedre når det har vært slik, samtidig høres det også veldig vanskelig ut å gi opp tanken om bedring, eller blir det bedre av å gi opp på et vis? 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kjenner igjen tanken fra tidligere, tenker heldigvis ikke slik lenger. Prøver å ikke pøse på med for mye sånn "det kan bli bedre", siden jeg vet det kan legge stein til byrden for noen folk, derfor nevnte jeg bare det at jeg kjenner det igjen. Jeg tenker at jeg burde ikke blitt født, og greier nå å se at jeg er takknemlig for å ha livet likevel. Takk for omtanken likevel. ❤️ 

Ja, det høres veldig, veldig vanskelig ut å tro på noe bedre når det har vært slik, samtidig høres det også veldig vanskelig ut å gi opp tanken om bedring, eller blir det bedre av å gi opp på et vis? 

Nei, det blir absolutt ikke bedre av å gi opp så jeg anbefaler ingen det som strategi. Ting blir bare verre og på en måte er det det jeg ønsker også. Selv om det ikke er gøy. 

Men bra du er takknemlig for å ha livet. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, det blir absolutt ikke bedre av å gi opp så jeg anbefaler ingen det som strategi. Ting blir bare verre og på en måte er det det jeg ønsker også. Selv om det ikke er gøy. 

Men bra du er takknemlig for å ha livet. :hjerte:

Vet ikke helt om jeg forstår ambivalensen i det med å ønske det verre, samtidig som jeg vet jo at ambivalens er veldig vanlig. Ønsker deg i alle fall noen bedre øyeblikk i tiden som kommer. 

Takk ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Vet ikke helt om jeg forstår ambivalensen i det med å ønske det verre, samtidig som jeg vet jo at ambivalens er veldig vanlig. Ønsker deg i alle fall noen bedre øyeblikk i tiden som kommer. 

Takk ❤️

Meg du siterer. Jeg forstår ikke følelsene mine jeg heller så jeg forventer ikke andre skal forstå dem heller. Men man føler jo som man føler uavhengig av om man forstår følelsene eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/13/2024 at 4:49 PM, AnonymBruker said:

I tillegg gjør det vondt når mamma snakker om dåpen.  Ikke lett å smile og late som jeg er interessert i å høre om den. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet mange sier man skal være takknemlig for hva man har. Men jeg synes ikke det er lett.  På en måte har man vunnet i Lotto ved å bli født i Norge. Og jeg er selvsagt glad for det. Men på den andre siden så er det nederlag at selv om jeg er født i verdens beste land så får jeg ikke til livet.  Det fører bare til at jeg føler enda mer skam. Hadde jeg vært født i et fattig land så hadde det vært lettere å skylde på andre for at jeg ikke får til livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vet mange sier man skal være takknemlig for hva man har. Men jeg synes ikke det er lett.  På en måte har man vunnet i Lotto ved å bli født i Norge. Og jeg er selvsagt glad for det. Men på den andre siden så er det nederlag at selv om jeg er født i verdens beste land så får jeg ikke til livet.  Det fører bare til at jeg føler enda mer skam. Hadde jeg vært født i et fattig land så hadde det vært lettere å skylde på andre for at jeg ikke får til livet. 

Vi alle lever proporsjonalt til vår kontekst. Hva vi ser på som suksess er relativt til våre omgivelser. Selv om vi ikke vokser opp med krig og absolutt fattigdom kan vi også vokse opp med "skader på vår utviklingskurve", traumer eller krenkelser som sitter hardt i oss. Ikke bruk takknemlighet som en gift som bagatelliserer og invaliderer deg selv. Been there, done that. Takknemlighet er en mektig kraft, bare ikke når den brukes for å undertrykke sorg og andre følelser som også har en plass. ❤️ 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Vi alle lever proporsjonalt til vår kontekst. Hva vi ser på som suksess er relativt til våre omgivelser. Selv om vi ikke vokser opp med krig og absolutt fattigdom kan vi også vokse opp med "skader på vår utviklingskurve", traumer eller krenkelser som sitter hardt i oss. Ikke bruk takknemlighet som en gift som bagatelliserer og invaliderer deg selv. Been there, done that. Takknemlighet er en mektig kraft, bare ikke når den brukes for å undertrykke sorg og andre følelser som også har en plass. ❤️ 

Tusen takk!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DeprimertMann

Det er slitsomt å være deprimert samtidig som jeg skammer meg om jeg har klart å ta pauser fra depresjonen. 

Endret av DeprimertMann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke om jeg har en faktisk depresjon eller om den depressive følelsen bare er en del av annen psykisk sykdom, men håper det er greit at jeg skriver her. 

Når jeg føler meg ekstra nedstemt blir verden så uvirkelig. Det er som om ingenting egentlig er her, og jeg føler at jeg egentlig ikke eksisterer. Alt går så utrolig sakte også. 

Anonymkode: 1e9a4...1e4

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har shizoaffektiv lidelse så depresjon er en del av livet mitt. Selv på medisiner har jeg perioder med depresjon. Om enn ikke like alvorlig. At jeg sliter med alkohol hjelper ikke på saken.. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner depresjonen kommer snikende tilbake, og det går utover dem rundt meg også. 
Jeg vil helst bare være i fred, alene, ikke snakke med noen, ikke bli "oppfattet" av noen, bare eksistere alene en stund. Samtidig så får jeg dårlig samvittighet for å føle det sånn, når jeg har en samboer som ønsker å tilbringe tid med meg. Så fordi jeg ikke ønsker å være avvisende, så gjør jeg halvhjerta forsøk på å tilbringe tid med samboer. Men blir raskt irritabel, og ekstra sliten av å skjule irritasjonen.

Skal egentlig reise med venner neste helg, men kjenner alt inni meg skriker "NEI". Elsker jo vanligvis å være med dem, og det er ikke ofte vi har mulighet til å treffe hverandre lengre. Vet jeg kommer til å angre om jeg blir hjemme, men samtidig tror jeg at det blir vanskelig å ha det gøy om jeg reiser. 

Anonymkode: fa12b...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Purple_Pixiedust said:

Ble bare verre og verre. Er tvangsinnlagt nå. 

Jeg vet ikke hva jeg skal si annet enn god bedring og at jeg sender deg klemmer. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SVK skrev (3 timer siden):

Jeg vet ikke hva jeg skal si annet enn god bedring og at jeg sender deg klemmer. :klem:

Tusen takk. ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...