Gjest orfeus Skrevet 13. januar 2018 #5321 Skrevet 13. januar 2018 (endret) 7 minutter siden, Anna87 skrev: Supert at du setter meg på plass, med å kalle det vås. Realiteten er at veldig mange deler og det er jo ikke vanskelig å se. Men det blir litt feil å ta bare ab når vi gjør det riktige med å spørre barna før hun legger ut bilder av dem (som jeg har skrevet mange mange på den timen jeg har vært her inne,som ingen kommentere på. ) men å ta meg på at jeg skriver gjennomsnittet at det er vås er viktig å få kommentert. Kjempe bra at du hadde sagt fra til ei venninne! Er veldig mange som ikke vet hvordan man skrur på personvern Det er synd det er så mange som tror at et barn i den alderen er i stand til å tenke konsekvenser - og mener at det er greit å legge ansvaret over på barnet. Endret 13. januar 2018 av orfeus rettet feil
Anna87 Skrevet 13. januar 2018 #5322 Skrevet 13. januar 2018 2 minutter siden, Vipser skrev: Yngstemann på 5 har ingen beskyttelse. Klart han sier ja. Det ligger pr. nå en instastory av han som baker på ABs offentlige bloggerinsta. Jeg ser stadig anekdoter fra barnemunn. Så nei. Det stemmer ikke at det er mindre av ham. Hvis noe, er det fordi han er hos far. Må han skjermes fra minne med å bake med mamman sin? Er det noe som ikke skulle vært der? Jeg blir kjempe imponert når jeg ser han på 5 bake med mamman sin! Og inspirert til å lage like gode minner med mitt barn. Jeg ser ikke problemet med at hun deler så hyggelige øyeblikk. Er en grunn til at så mangle leser mamma og pappa blogger, det er koselig å se hverdagen til andre. Vi digger jo reality serier og konkurranser alle som er! Ja dere også for ellers så hadde dere ikke vist noe om hvilken bilder eller videoer ab legger ut på Snap og blogg.😉
Anna87 Skrevet 13. januar 2018 #5323 Skrevet 13. januar 2018 2 minutter siden, orfeus skrev: Det er synd det er så mange som tror at et barn i den alderen er i stand til å tenke konsekvenser - og mener at det er greit å legge ansvaret over på barnet. Der må foreldrene ta over og se hva som de har sakt ja til og det gjør nok ab hver gang. Det er nok en million ting hun kunne ha lagt ut av bilder og historier som hun ikke deler. Vi får bare et minutt av en hel dag.
Vipser Skrevet 13. januar 2018 #5324 Skrevet 13. januar 2018 1 minutt siden, Anna87 skrev: Må han skjermes fra minne med å bake med mamman sin? Det burde ha vært et minne mellom mor og sønn. Det det faktisk er, er en filmsnutt som øker lesertall. Som igjen øker klikk. Som gir penger. Hvis det ikke er skjult eller åpen reklame for bakeutstyr. Så kynisk er det faktisk. 26
Stjernekikkeren Skrevet 13. januar 2018 #5325 Skrevet 13. januar 2018 Barn er så ekstremt lojale at det finnes hverken ord eller grenser som kan si hvor den lojaliteten stopper. Det blir farlig når foreldre ikke forstår det, at barna velger å stole og støtte seg på sine foreldre uansett hva. For barna er foreldre selve gud og verden, og det gjør meg like trist hver gang sånne tette bloggernek ikke fatter det. Det var trist å lese at Anne B sin sønn hadde sagt at når han blir 18 så skulle han skrive bok og vise alle hvor godt mamma hadde behandlet dem. Hvem sin skyld sa han det for, sin egen, eller mamma, som instinktet hans sier at han skal støtte opp om? Barna kommer aldri til å si at det er nok eksponering for de forstår ikke omfanget av å ligge på nettet i form av bilder og historier til evig tid. Barn skal ikke spørres om sin mening om sånt, de skal bare vernes og ikke bli tilbydt en "internertkarriere" i første omgang. 22
Maskopi Skrevet 13. januar 2018 #5326 Skrevet 13. januar 2018 6 minutter siden, Anna87 skrev: Må han skjermes fra minne med å bake med mamman sin? Er det noe som ikke skulle vært der? Jeg blir kjempe imponert når jeg ser han på 5 bake med mamman sin! Og inspirert til å lage like gode minner med mitt barn. Jeg ser ikke problemet med at hun deler så hyggelige øyeblikk. Er en grunn til at så mangle leser mamma og pappa blogger, det er koselig å se hverdagen til andre. Vi digger jo reality serier og konkurranser alle som er! Ja dere også for ellers så hadde dere ikke vist noe om hvilken bilder eller videoer ab legger ut på Snap og blogg.😉 Skapes det ikke minner dersom de ikke deles? Minner mellom mor og barn kan fint skapes uten å måtte dele de med «hele verden». 34
pøbelsara Skrevet 13. januar 2018 #5327 Skrevet 13. januar 2018 Det er mange som ikke ser problemet med at man deler hyggelige øyeblikk. Men hva hadde du sagt hvis noen andre hadde delt det de mente var hyggelige øyeblikk med deg, uten at du visste noe om det og helt uten at du ble spurt? Kanskje du ikke synes det er så hyggelig - kanskje du ikke liker at folk ser på deg når du ikke vet om det, kanskje du gjerne ville hatt mammaen din for deg selv, kanskje du ikke liker å se bilder av deg selv - kanskje du er veldig sjenert - kanskje du synes du ikke kler den genseren du har på deg. Poenget er at det er ikke greit SELV om mange synes det er hyggelig. Barn er selvstendige individer med selvstendige rettigheter. De er ikke foreldrenes eiendom. 19
Gjest orfeus Skrevet 13. januar 2018 #5328 Skrevet 13. januar 2018 Akkurat nå, Anna87 skrev: Der må foreldrene ta over og se hva som de har sakt ja til og det gjør nok ab hver gang. Det er nok en million ting hun kunne ha lagt ut av bilder og historier som hun ikke deler. Vi får bare et minutt av en hel dag. AB og de andre mamma-/pappabloggerne legger ansvaret over på umyndige barn! Bloggerne, som når ut til så mange, bør gå foran med et godt eksempel og ikke late som om de ikke har forstått hvordan internett fungerer; det er åpent for alle og det du legger ut, blir der for alltid. Det er de voksne som skal beskytte barna, ikke barna som skal ta på seg ansvaret for hva som havner på nettet. Er dette så vanskelig å forstå for bloggerne?
Infinity Skrevet 13. januar 2018 #5329 Skrevet 13. januar 2018 Disse bloggbarna skal jo bli voksen og ut i arbeidslivet med tiden, og nå blir man jo googlet og sjekket ut før en ansettelse. Er det da så lurt at det ligger tusenvis av bilder og kommentarer om dem på Internett ? Hvis en arbeidsgiver kan lese seg til at moren overhode ikke tar til seg kritikk, kanskje de ikke tør å satse på det kortet ? Dette er jo selfølgelig bare synsing fra min side, men jeg er selv involvert i ansettelser i min bedrift, og hvis noen har mye historie på nettet, så blir de ikke vurdert hos oss. 24
Anna87 Skrevet 13. januar 2018 #5330 Skrevet 13. januar 2018 21 minutter siden, pøbelsara skrev: Det stemmer forøvrig overhodet ikke at vi som diskuterer dette, bare er opptatt av ABs barn. Les her Jeg er opptatt av dette som en viktig debatt som vi må ta - fordi jeg mener dette er noe vi som samfunn må reflektere over og ta ansvar for. Og lovverket som allerede er på plass, er helt klar i forhold til at barns privatliv skal beskyttes og at dette er foreldrenes ansvar. At det ikke er spesifisert at det er FORBUDT å eksponere barn i sosiale medier, er en tåpelig unnskyldning. Privatliv er privativ. Å dele samtalen man har i bilen med x-tusen ukjente folk, kan virkelig ikke på noen måte tolkes som at man ivaretar barns privatliv. Jeg mener man ikke skal dele i det hele tatt. Kanskje dere skal begynne å tipse folk om å ikke lese bloggene som omhandler barn da. Ikke sette på NRK med barne skuespillere som er under 5 år som ikke har noe valg i det dem gjør. Slutt å gi klikk og seestall. Det at DU klikker inn på alle blogger viser jo interesse for det som står der. Om du så ikke er enig i det som blir lagt ut så er jo dere alle med på å lage en arbeids plass da. Jeg er ganske sikker på at ab har ganske mange rundt seg gjennom arbeidsplass osv som hjelper og støtter henne i de valgene hun tar, blogg er noe nytt og alle lære langs veien. Noe hun skrev og delte for 2-3 år siden ville hun kanskje ikke ha delt i dag, og det er sikkert noe nå hun ikke ville ha delt om 2 år igjen . Det gjelder nok alle som har en jobb gjennom sosiale medier. Hun har hørt dere, og tatt ett valg utfra det. Dere blir mer troverdige om dere trekker frem noe positivt også, dere leser jo bloggen hennes. Er det kun for å kommentere her og diskutere? Eller går dere igjennom lista med blogger for å finne alle feil (deres virkelighet av feil) hver morgen?
Gjest formula Skrevet 13. januar 2018 #5331 Skrevet 13. januar 2018 17 minutter siden, Infinity skrev: Disse bloggbarna skal jo bli voksen og ut i arbeidslivet med tiden, og nå blir man jo googlet og sjekket ut før en ansettelse. Er det da så lurt at det ligger tusenvis av bilder og kommentarer om dem på Internett ? Hvis en arbeidsgiver kan lese seg til at moren overhode ikke tar til seg kritikk, kanskje de ikke tør å satse på det kortet ? Dette er jo selfølgelig bare synsing fra min side, men jeg er selv involvert i ansettelser i min bedrift, og hvis noen har mye historie på nettet, så blir de ikke vurdert hos oss. Nå er vel ikke det største problemet for bloggerbarna at en framtidig arbeidsgiver googler dem og finner barnebilder. Langt alvorligere problemstillinger ligger i bunnen her, noe alle bør tenke over før de eksponerer barn på nettet. "It has been suggested that 50% of images shared on paedophile sites have been taken from parents’ social media sites. We lose full control of where our kids’ photos end up when we share them online." "Every photo or video has digital DNA. As parents, do we have the right to curate our kids’ digital DNA?" http://drkristygoodwin.com/2017/08/22/sharenting-what-parents-need-to-consider-before-sharing-pictures-of-their-kids/
Gjest orfeus Skrevet 13. januar 2018 #5332 Skrevet 13. januar 2018 (endret) 15 minutter siden, Anna87 skrev: 1) Kanskje dere skal begynne å tipse folk om å ikke lese bloggene som omhandler barn da. Ikke sette på NRK med barne skuespillere som er under 5 år som ikke har noe valg i det dem gjør. Slutt å gi klikk og seestall. 2) Det at DU klikker inn på alle blogger viser jo interesse for det som står der. Om du så ikke er enig i det som blir lagt ut så er jo dere alle med på å lage en arbeids plass da. 3) Jeg er ganske sikker på at ab har ganske mange rundt seg gjennom arbeidsplass osv som hjelper og støtter henne i de valgene hun tar, blogg er noe nytt og alle lære langs veien. Noe hun skrev og delte for 2-3 år siden ville hun kanskje ikke ha delt i dag, og det er sikkert noe nå hun ikke ville ha delt om 2 år igjen . Det gjelder nok alle som har en jobb gjennom sosiale medier. Hun har hørt dere, og tatt ett valg utfra det. 4) Dere blir mer troverdige om dere trekker frem noe positivt også, dere leser jo bloggen hennes. Er det kun for å kommentere her og diskutere? Eller går dere igjennom lista med blogger for å finne alle feil (deres virkelighet av feil) hver morgen? 1) Det er ikke brukerne på KG som er et problem, de påpeker problemet: Mamma-/pappabloggere legger ut bilder av umyndige barn og former derved deres digitale profil, en profil som vil henge ved dem for alltid, og legger til rette for at uheldig bruk av bildene kan skje (dark web) 2) Det er mange årsaker til at folk klikker seg inn på en blogg, ikke alle klikkene bunner i interesse for hva som står skrevet der ... 3) Bloggplattformene er kun interessert i hva de kan tjene penger på og de har ikke ansvaret for bloggenes innhold, hverken juridisk eller etisk. 4) Det er positive røster i denne tråden, blant annet @Anna87 Tråden er åpen for alle, men ikke glem at det er en debatt og ikke en fanside. Edit: PS Til 1: Vi vet mer om bloggerbarna enn hvilken som helst barneskuespiller. Endret 13. januar 2018 av orfeus
Infinity Skrevet 13. januar 2018 #5333 Skrevet 13. januar 2018 2 minutter siden, formula skrev: Nå er vel ikke det største problemet for bloggerbarna at en framtidig arbeidsgiver googler dem og finner barnebilder. Langt alvorligere problemstillinger ligger i bunnen her, noe alle bør tenke over før de eksponerer barn på nettet. "It has been suggested that 50% of images shared on paedophile sites have been taken from parents’ social media sites. We lose full control of where our kids’ photos end up when we share them online." "Every photo or video has digital DNA. As parents, do we have the right to curate our kids’ digital DNA?" http://drkristygoodwin.com/2017/08/22/sharenting-what-parents-need-to-consider-before-sharing-pictures-of-their-kids/ Neida, jeg tenker at dette kan komme i tillegg til alle de andre negative konsekvensene av å være et bloggbarn. 5
lillevennen Skrevet 13. januar 2018 #5334 Skrevet 13. januar 2018 1 time siden, Anna87 skrev: Supert at du setter meg på plass, med å kalle det vås. Realiteten er at veldig mange deler og det er jo ikke vanskelig å se. Men det blir litt feil å ta bare ab når vi gjør det riktige med å spørre barna før hun legger ut bilder av dem (som jeg har skrevet mange mange på den timen jeg har vært her inne,som ingen kommentere på. ) men å ta meg på at jeg skriver gjennomsnittet at det er vås er viktig å få kommentert. Kjempe bra at du hadde sagt fra til ei venninne! Er veldig mange som ikke vet hvordan man skrur på personvern Artig at VI gjør det riktige.. hvem er vi? 14
loffen Skrevet 13. januar 2018 #5335 Skrevet 13. januar 2018 17 minutter siden, Anna87 skrev: Kanskje dere skal begynne å tipse folk om å ikke lese bloggene som omhandler barn da. Ikke sette på NRK med barne skuespillere som er under 5 år som ikke har noe valg i det dem gjør. Slutt å gi klikk og seestall. Det at DU klikker inn på alle blogger viser jo interesse for det som står der. Om du så ikke er enig i det som blir lagt ut så er jo dere alle med på å lage en arbeids plass da. Jeg er ganske sikker på at ab har ganske mange rundt seg gjennom arbeidsplass osv som hjelper og støtter henne i de valgene hun tar, blogg er noe nytt og alle lære langs veien. Noe hun skrev og delte for 2-3 år siden ville hun kanskje ikke ha delt i dag, og det er sikkert noe nå hun ikke ville ha delt om 2 år igjen . Det gjelder nok alle som har en jobb gjennom sosiale medier. Hun har hørt dere, og tatt ett valg utfra det. Dere blir mer troverdige om dere trekker frem noe positivt også, dere leser jo bloggen hennes. Er det kun for å kommentere her og diskutere? Eller går dere igjennom lista med blogger for å finne alle feil (deres virkelighet av feil) hver morgen? Barneskuespillere?? Hva i all verden har det med saken å gjøre? Blogg er ikke akkurat så nytt. Internett er ikke så nytt faktisk. En voksen mor på over 40 bør vite bedre enn å dele alt det hun deler om sine barn helt offentlig. Jeg lurer på hvem 'dere' er. Selv har jeg slutte å lese denne bloggen/følge henne på snap for lenge siden, fordi jeg ikke er interessert i hennes barn eller hennes jakt på mannfolk, thigh gap og pupper i senga. Synd hun sluttet å bake. 30
Gjest Sorbus Skrevet 13. januar 2018 #5336 Skrevet 13. januar 2018 56 minutter siden, orfeus skrev: Det er synd det er så mange som tror at et barn i den alderen er i stand til å tenke konsekvenser - og mener at det er greit å legge ansvaret over på barnet. Enig! Som nevnt før her har ikke barn i den alderen ferdig utviklet konsekvensanalyse. Derfor er de ikke myndige, men har en voksen person som tar avgjørelser for dem, i de fleste tilfeller foreldrene. At barn sier ja til deling av bilder og detaljer om livet deres kan like gjerne skyldes lojalitet til mor, som en selvstendig avgjørelse. Og hvis det er en selvstendig avgjørelse? Når barn gjennom mange år, blir fortalt av omsorgspersoner at noe er greit, har de lett for å tro på det. De er programmert til å stole på omsorgspersonen sin. Det finnes langt verre eksempler enn å få livet sitt brettet ut på nett for økonomisk vinning.
FruJohansen Skrevet 13. januar 2018 #5337 Skrevet 13. januar 2018 1 time siden, Anna87 skrev: Kilder faktisk. Det er jo bare å søke på Facebook og Instagram det da så får du jo opp en million hverdags bilder som folk legger ut av barna sine. Vi lever i 2018, og folk deler så og si hele livet sitt på nettet. Vi lever i 2018. De aller fleste har lært at å dele så og si hele livet sitt på nettet ikke er så lurt. Hvor mange kjenner du som har åpen Insta - profil der de deler hverdagsbilder? "Folk" deler knapt noe som helst på Facebook lenger, faktisk har det blitt så lite aktivitet på det privatsosiale at Facebook nå ruller ut en ny algoritme som skal prioritere å legge private statusoppdateringer tilbake i feeden din, framfor gruppe - og sideoppdateringer. "Folk" leser ikke blogger lenger, blogglisten preges mer og mer av nisjeblogger som skriver om mat og trening, ikke privatliv. Kort fortalt - de fleste har tatt til vettet. Og uansett - de Anne Brith driver med er en kynisk business, basert på tvilsomme metoder for å skaffe seg oppmerksomhet og en mengde negative tilbakemeldinger. I den suppa har barn ingenting å gjøre, uansett hva "andre måtte dele på Facebooken sin". 34
Anna87 Skrevet 13. januar 2018 #5338 Skrevet 13. januar 2018 15 minutter siden, lillevennen skrev: Artig at VI gjør det riktige.. hvem er vi? Hun skulle det stå
Papirfly Skrevet 13. januar 2018 #5339 Skrevet 13. januar 2018 Tråden er ryddet for person- og brukerdebatt. Papirfly, mod.
Purple Basil Skrevet 13. januar 2018 #5340 Skrevet 13. januar 2018 3 timer siden, Showmustgoon skrev: Hei! ABs siste innlegg (og mulig flere) på Insta har en stor andel russiske / østblokk-ish følgere. Er AB big in Russia eller er dette humbug?? Mulig dette har vært diskutert her inne, tråden er altfor lang til at jeg orker å lese alt! Det er nok humbug. 5
Fremhevede innlegg