Anonum951 Skrevet 21. mai 2017 #481 Del Skrevet 21. mai 2017 Noen som har noen tanker om tema på de kommende skriftlige eksamenene i norsk? Noen som vet hvor mye språket teller av karakteren på sidemål? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #482 Del Skrevet 21. mai 2017 25 minutter siden, Anonum951 skrev: Noen som har noen tanker om tema på de kommende skriftlige eksamenene i norsk? Noen som vet hvor mye språket teller av karakteren på sidemål? Lurer på tema jeg også. Og hvilke sjangere vil dere si er lettest og garrantert å komme på eksamen? Retorisk analyse? Anonymkode: 2b0b5...b89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virilja Skrevet 21. mai 2017 #483 Del Skrevet 21. mai 2017 Noen som vet når vi får svar på skriftlig eksamen? Ila juni? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virilja Skrevet 21. mai 2017 #484 Del Skrevet 21. mai 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kunne nok sikkert fått det uten problem, men jeg vil jo veldig gjerne starte å studere fra høsten av. Jeg sa opp jobben min i april, etter som jeg har tre måneders oppsigelse. Snakk om å ta dumme valg, men jeg måtte nesten bare ta en råsjans.... Så jeg må jo bare prøve å møte opp og gjøre det beste jeg kan. Har relativt god oversikt over de litterære periodene, men jeg sliter med å forstå modernismen. Novelleanalyse og diktanalyse kan jeg, mens retorisk analyse har jeg ikke startet på en gang. Språkhistorien kan jeg tålelig, spesielt frem til 1900-tallet. Har ikke kontroll på alle reformene på 1900-tallet, men det klarer jeg vel å lære meg. Ikke satt meg inn i dialektene eller samisk språk og kultur. ei heller lest alt som jeg "burde". Hvor god kontroll bør man egentlig ha på innholdet på leselisten? Anonymkode: ed749...1be Synes ikke det høres så verst ut jeg da Trenger du høy karakter for å komme inn der du har søkt? Jeg kunne lite om både dialekter og reformene. Visste hvordan utviklingen var, og fortalte litt om det, men kunne ikke årstall og akkurat hva som skjedde når. Dialekter ble jeg ikke spurt noe om, men kan ikke forestille meg at man skal huske alle de bøyingsreglene og sånn til muntlig? Ikke at jeg er noen ekspert da, men Hva synes du er vanskelig med modernismen? Og har du sjekket rammedokumentene for eksamen i ditt fylke? Ikke sikkert du må kunne så mye om analyse og sånn til muntlig, det måtte vi ikke her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bobleplast_ Skrevet 21. mai 2017 #485 Del Skrevet 21. mai 2017 50 minutter siden, Virilja skrev: Noen som vet når vi får svar på skriftlig eksamen? Ila juni? Kunngjøring av fellessensuren er 15/6 og 16/6, med kunngjøring 16/6. Dette gjelder for elever ved vgs, men jeg antar det er det samme for privatister. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #486 Del Skrevet 22. mai 2017 2 timer siden, Virilja skrev: Synes ikke det høres så verst ut jeg da Trenger du høy karakter for å komme inn der du har søkt? Jeg kunne lite om både dialekter og reformene. Visste hvordan utviklingen var, og fortalte litt om det, men kunne ikke årstall og akkurat hva som skjedde når. Dialekter ble jeg ikke spurt noe om, men kan ikke forestille meg at man skal huske alle de bøyingsreglene og sånn til muntlig? Ikke at jeg er noen ekspert da, men Hva synes du er vanskelig med modernismen? Og har du sjekket rammedokumentene for eksamen i ditt fylke? Ikke sikkert du må kunne så mye om analyse og sånn til muntlig, det måtte vi ikke her Jeg skal ha matematikkeksamen i slutten av mai, og jeg er avhengig av å få minimum to 4'ere.... Er jo det jeg tviler på om kommer til å gå nå, men jeg får vel bare prøve. Er jeg heldig så trekker jeg et tema angående språkdebatt på 1800-tallet e.l. Får ikke helt grep på om modernismen er en litterær periode, eller bare en fellesnevner for periodene som foregikk på 1900-tallet? Nyrealismen foregikk jo i de første tiårene på 1900-tallet, men gjorde modernismen det samtidig da eller? Har ikke sett på rammedokumentene for eksamen i fylket mitt nei. Det står generelt veldig lite informasjon på fylkeskommunen sin side, og da jeg forsøkte å kontakte de via mail fikk jeg kun link til samme side som jeg allerede har lest på. Anonymkode: ed749...1be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virilja Skrevet 22. mai 2017 #487 Del Skrevet 22. mai 2017 7 timer siden, bobleplast_ skrev: Kunngjøring av fellessensuren er 15/6 og 16/6, med kunngjøring 16/6. Dette gjelder for elever ved vgs, men jeg antar det er det samme for privatister. Ok. Takk 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal ha matematikkeksamen i slutten av mai, og jeg er avhengig av å få minimum to 4'ere.... Er jo det jeg tviler på om kommer til å gå nå, men jeg får vel bare prøve. Er jeg heldig så trekker jeg et tema angående språkdebatt på 1800-tallet e.l. Får ikke helt grep på om modernismen er en litterær periode, eller bare en fellesnevner for periodene som foregikk på 1900-tallet? Nyrealismen foregikk jo i de første tiårene på 1900-tallet, men gjorde modernismen det samtidig da eller? Har ikke sett på rammedokumentene for eksamen i fylket mitt nei. Det står generelt veldig lite informasjon på fylkeskommunen sin side, og da jeg forsøkte å kontakte de via mail fikk jeg kun link til samme side som jeg allerede har lest på. Anonymkode: ed749...1be Jeg har også matte om halvannen uke Holdt på med akkurat det der om modernismen og nyrealismen jeg også. Laget til og med en tråd her inne om det Det jeg egentlig kjørte med var at de fungerte samtidig. Hadde til og med særemne om Knut Hamsun og hvordan han gikk fra tidlig modrnisme til nyrealisme i forfatterskapet sitt. Men jo nærmere vi kommer nåtiden, jo vanskeligere er det å plassere ting. Har lest f.eks. om Erlend Loe både i skriv om nyrealisme og modernisme (De fleste sier han er utpreget modernist), og det samme gjelder mange andre. Jeg har Signatur 3-boka, men synes Lokus forklarte det litt bedre på nettisidene sine: http://www.lokus.no/open/gripteksten_vg3_basis Så dumt at du ikke finner rammedokumenter! Her i fylket har vi todelt eksamen: 15 min fordypningsoppgave og 15 min i trukket tema. Dermed visste jeg at det var liten sannsynlighet for å bli spurt i noe rundt den skriftlige delen, i hvert fall så lenge jeg klarte å snakke om trukket tema. Men vet mange fylker kjører med en sånn "case" hvor man f.eks. må analysere en tekst el. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virilja Skrevet 22. mai 2017 #488 Del Skrevet 22. mai 2017 Sliter skikkelig med den skriftlige delen jeg nå da, føler jeg (norsk). Har godt tak om dikt- og novelleanalyser, men alt annet bare flyter rundt for meg, selv om jeg har lest og øvd masse. Kjenner jeg begynner å bli skikkelig sliten av eksamenslesning, så alt blir bare grøt i hodet mitt Skrev resonnerende og argumenterende tekster så tidlig som i januar/februar, men nå får jeg det ikke til!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virilja Skrevet 22. mai 2017 #489 Del Skrevet 22. mai 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Lurer på tema jeg også. Og hvilke sjangere vil dere si er lettest og garrantert å komme på eksamen? Retorisk analyse? Anonymkode: 2b0b5...b89 Har du sett på gamle eksamensoppgaver på udir? https://sokeresultat.udir.no/eksamensoppgaver.html?start=1 Vet ikke om det er lov å dele passordet, men kan sende det på PM hvis du vil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #490 Del Skrevet 22. mai 2017 16 minutter siden, Virilja skrev: Ok. Takk Jeg har også matte om halvannen uke Holdt på med akkurat det der om modernismen og nyrealismen jeg også. Laget til og med en tråd her inne om det Det jeg egentlig kjørte med var at de fungerte samtidig. Hadde til og med særemne om Knut Hamsun og hvordan han gikk fra tidlig modrnisme til nyrealisme i forfatterskapet sitt. Men jo nærmere vi kommer nåtiden, jo vanskeligere er det å plassere ting. Har lest f.eks. om Erlend Loe både i skriv om nyrealisme og modernisme (De fleste sier han er utpreget modernist), og det samme gjelder mange andre. Jeg har Signatur 3-boka, men synes Lokus forklarte det litt bedre på nettisidene sine: http://www.lokus.no/open/gripteksten_vg3_basis Så dumt at du ikke finner rammedokumenter! Her i fylket har vi todelt eksamen: 15 min fordypningsoppgave og 15 min i trukket tema. Dermed visste jeg at det var liten sannsynlighet for å bli spurt i noe rundt den skriftlige delen, i hvert fall så lenge jeg klarte å snakke om trukket tema. Men vet mange fylker kjører med en sånn "case" hvor man f.eks. må analysere en tekst el. Jeg har ikke startet å grue meg til den eksamenen enda, men gi meg et par dager så er jeg der selv Tusen takk for utfyllende svar! Godt jeg ikke er den eneste som knoter litt, men dette var til stor hjelp Og takk for link! Jeg leser også i signatur 3 boken, og jeg har jo ikke blitt så klok av det... Hvor godt kunne du tekstene på leselisten? Er det slik at man skal kunne prate om alle tekstene både når det gjelder form og innhold? Synes spesielt tekstene fra norrønt er vanskelig å kunne gjengi sånn på stående fot. Anonymkode: ed749...1be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virilja Skrevet 22. mai 2017 #491 Del Skrevet 22. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke startet å grue meg til den eksamenen enda, men gi meg et par dager så er jeg der selv Tusen takk for utfyllende svar! Godt jeg ikke er den eneste som knoter litt, men dette var til stor hjelp Og takk for link! Jeg leser også i signatur 3 boken, og jeg har jo ikke blitt så klok av det... Hvor godt kunne du tekstene på leselisten? Er det slik at man skal kunne prate om alle tekstene både når det gjelder form og innhold? Synes spesielt tekstene fra norrønt er vanskelig å kunne gjengi sånn på stående fot. Anonymkode: ed749...1be Jeg ble ikke spurt om det i det hele tatt, men trakk selv inn det som var relevant for trukket tema. Trakk "forestillinger om det norske", så snakket litt om Bjørnstjerne Bjørnsons "Ja, vi elsker" og "Synnøve Solbakken" og Gro Dahles "Norge i fløtesaus" som jeg hadde på lista. Men det var ikke så detaljert, sa f.eks. at "Ja, vi elsker" som ble skrevet i nasjonalromantikken, bare hyllet Norge, mens "Norge i fløtesaus" viste et mer nyansert syn på hva som er norsk. De spurte om hva som var annerledes med Synnøve Solbakken, og da fortalte jeg at her gikk han mer over til realisme (poetisk realisme) og forklarte litt hvorfor det. Men jeg tenkte at så lenge jeg klarte å skravle i vei, ble det ikke så mye plass til spørsmål. Så satset på det da Og da kan du jo unngå ting du ikke kan så godt. Tenker at hvis du f.eks. blir trukket i en epoke, burde du kunne litt om tekstene du har der. Hvorfor de er typiske sin tid f.eks.. Og at hvis du stopper opp eller ikke klarer å si så mye om trukket tema, er det kanskje en naturlig ting å spørre om...? Men jeg vet jo ikke i det hele tatt egentlig, tenkte kanskje bare det var greit med innspill fra en til Man blir jo helt tom i hodet til slutt av dette greiene her! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #492 Del Skrevet 22. mai 2017 10 minutter siden, Virilja skrev: Jeg ble ikke spurt om det i det hele tatt, men trakk selv inn det som var relevant for trukket tema. Trakk "forestillinger om det norske", så snakket litt om Bjørnstjerne Bjørnsons "Ja, vi elsker" og "Synnøve Solbakken" og Gro Dahles "Norge i fløtesaus" som jeg hadde på lista. Men det var ikke så detaljert, sa f.eks. at "Ja, vi elsker" som ble skrevet i nasjonalromantikken, bare hyllet Norge, mens "Norge i fløtesaus" viste et mer nyansert syn på hva som er norsk. De spurte om hva som var annerledes med Synnøve Solbakken, og da fortalte jeg at her gikk han mer over til realisme (poetisk realisme) og forklarte litt hvorfor det. Men jeg tenkte at så lenge jeg klarte å skravle i vei, ble det ikke så mye plass til spørsmål. Så satset på det da Og da kan du jo unngå ting du ikke kan så godt. Tenker at hvis du f.eks. blir trukket i en epoke, burde du kunne litt om tekstene du har der. Hvorfor de er typiske sin tid f.eks.. Og at hvis du stopper opp eller ikke klarer å si så mye om trukket tema, er det kanskje en naturlig ting å spørre om...? Men jeg vet jo ikke i det hele tatt egentlig, tenkte kanskje bare det var greit med innspill fra en til Man blir jo helt tom i hodet til slutt av dette greiene her! Igjen, tusen takk for at du tar deg tiden til å svare, spesielt når du stresser over egen eksamen. Det er til veldig stor hjelp! Jeg håper jeg klarer å skravle meg bort fra eventuelle temaer og tekster jeg ikke kan noe om, men jeg aner ikke hvordan eksamen er lagt opp i fylket mitt, så om jeg trekker et tema med tilhørende tekster jeg ikke kjenner til overhodet, så sliter jeg jo. Får bruke litt ekstra tid i dag på å lese gjennom alt som jeg skal ha med på leselisten (neida, har ikke lest alt enda, skjønner du...) Krysser fingrene for at jeg får om særemnet mitt, er det eneste jeg føler jeg har ordentlig greie på...Æsj, det får bare briste eller bære. Jeg føler studiene for høsten er en fjern drøm om dagen, men jeg kan i det minste prøve å få en god karakter, Anonymkode: ed749...1be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virilja Skrevet 22. mai 2017 #493 Del Skrevet 22. mai 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Igjen, tusen takk for at du tar deg tiden til å svare, spesielt når du stresser over egen eksamen. Det er til veldig stor hjelp! Jeg håper jeg klarer å skravle meg bort fra eventuelle temaer og tekster jeg ikke kan noe om, men jeg aner ikke hvordan eksamen er lagt opp i fylket mitt, så om jeg trekker et tema med tilhørende tekster jeg ikke kjenner til overhodet, så sliter jeg jo. Får bruke litt ekstra tid i dag på å lese gjennom alt som jeg skal ha med på leselisten (neida, har ikke lest alt enda, skjønner du...) Krysser fingrene for at jeg får om særemnet mitt, er det eneste jeg føler jeg har ordentlig greie på...Æsj, det får bare briste eller bære. Jeg føler studiene for høsten er en fjern drøm om dagen, men jeg kan i det minste prøve å få en god karakter, Anonymkode: ed749...1be Har det sånn jeg også. Vet ikke om jeg klarer å stå på matten Det er helt gresk... Du kan jo evt. prøve å ringe igjen og spørre litt mer direkte hvordan eksamen er lagt opp? Her har vi en "utdanningsportal" som er veldig flinke til å svare på spørsmål, i hvert fall. Eller ring direkte til vgs? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #494 Del Skrevet 22. mai 2017 9 minutter siden, Virilja skrev: Har det sånn jeg også. Vet ikke om jeg klarer å stå på matten Det er helt gresk... Du kan jo evt. prøve å ringe igjen og spørre litt mer direkte hvordan eksamen er lagt opp? Her har vi en "utdanningsportal" som er veldig flinke til å svare på spørsmål, i hvert fall. Eller ring direkte til vgs? Ja, det skader ikke å ta en telefon til, jeg har jo ingenting å tape på det Uff, er så kjipt når man sitter med den følelsen. Jeg startet så vidt på matten for noen måneder siden, så jeg har masse å ta igjen der. Gikk gjennom noen gamle eksamenoppgaver for for noen dager siden og skjønte at det kom til å bli noen sene kvelder i uken som kommer. Jeg er mye flinkere i språkfag enn matte, der er jeg egentlig ganske håpløs.. Anonymkode: ed749...1be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virilja Skrevet 22. mai 2017 #495 Del Skrevet 22. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, det skader ikke å ta en telefon til, jeg har jo ingenting å tape på det Uff, er så kjipt når man sitter med den følelsen. Jeg startet så vidt på matten for noen måneder siden, så jeg har masse å ta igjen der. Gikk gjennom noen gamle eksamenoppgaver for for noen dager siden og skjønte at det kom til å bli noen sene kvelder i uken som kommer. Jeg er mye flinkere i språkfag enn matte, der er jeg egentlig ganske håpløs.. Anonymkode: ed749...1be Samme her. Blir fullt kjør nå etter norsken er ferdig 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TinyBean Skrevet 22. mai 2017 #496 Del Skrevet 22. mai 2017 To dager igjen til norsk skriftlig, og jeg er egentlig helt likegyldig. Ikke i den forstand at jeg driter i om jeg får dårlig karakter, men mer i den forstand at jeg ikke får meg til å stresse eller bekymre meg over det. Skriftlig norsk er litt greiere en muntlig historie. Javisst, det er stort pensum, men heldigvis sitter man og skriver, og hjelpemidler er lov. Så er litt bekymret, men langt fra så stressa som jeg var før historie. Selvfølgelig er det to matteeksamener fredag og neste onsdag, men jeg tror noe skal gå greit. Kjørte gjennom 1P på to uker (har to kapitler igjen og skal få hjelp av en venninne i morra). LYKKE TIL ALLE SAMMEN! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mjauritz Skrevet 22. mai 2017 #497 Del Skrevet 22. mai 2017 Ååh, har en eksamen igjen. Sosialkunnskap. Jeg har 6 i samfunnsfag, religion og etikk, og historie, i tillegg til 5 i psykologi, så føler jeg ligger ganske godt ann til å score høyt her, men jeg bare mangler helt motivasjonen. Med de andre fagene så satt jeg meg liksom å leste for å lære, men i sosialkunnskap så føler jeg at det blir så "lett". Det er ting jeg kan mye om fra før (velferdsstaten, menneskerettighetene, teorier), men sliter med hvordan å flette det inn i en oppgave. Nå aner jeg jo ikke hva oppgaven blir, men håper virkelig det ikke blir noe dagsaktuelt som jeg ikke har fått satt meg inn i fordi jeg har måtte KUN lese eksamen de siste månedene. Når jeg ser på gamle eksamensoppgaver og besvarelser så blir jeg litt stresset fordi jeg er redd for å få noe jeg ikke har noe særlig kjennskap til. Eller oppgaver som jeg ikke klarer å flette Maslow eller Eriksson inn i.. Skikkelig tulleproblem, for jeg må jo bare sette meg å lese, men det er så kjedelig å lese på ting som man kan relativt godt fra før.. Føler halve boken er så basic, litt sånn: Rusa foreldre fører til at barn kan bli ufokuserte på skolen blabla - og det er så opplagt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virilja Skrevet 22. mai 2017 #498 Del Skrevet 22. mai 2017 Ser på gamle eksamensoppgaver i norsk skriftlig, og ser at det står f.eks. at man skal bruke skriftstr. 12 og 1,5 linjeavstand. Men det står ikke noen begrensning på hvor lang besvarelsen burde være...? I kortsvarsoppgaven er det jo rundt 250 ord, men kan ikke se det står noe om langsvarsoppgaven. Noen som vet? 2-3 A4-sider?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SesameStreet Skrevet 22. mai 2017 #499 Del Skrevet 22. mai 2017 1 minutt siden, Virilja skrev: Ser på gamle eksamensoppgaver i norsk skriftlig, og ser at det står f.eks. at man skal bruke skriftstr. 12 og 1,5 linjeavstand. Men det står ikke noen begrensning på hvor lang besvarelsen burde være...? I kortsvarsoppgaven er det jo rundt 250 ord, men kan ikke se det står noe om langsvarsoppgaven. Noen som vet? 2-3 A4-sider?? Maks to har jeg blitt fortalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #500 Del Skrevet 22. mai 2017 7 minutter siden, SesameStreet skrev: Maks to har jeg blitt fortalt. Det kan fort bli bare rundt 700 ord, som jo nå er litt knapt for en langsvarsoppgave etter min mening. Anonymkode: 98007...371 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå