Gå til innhold

Tråden for privatister - Vår/Sommer 2017!!


EivGrims

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.udir.no/globalassets/filer/vurdering/eksamen-vgo/eksamensplan/eksamensplan-vgo-v17.pdf

Kom over denne siden, og her står mange av eksamnene, men denne datoen gjelder for alle fylkene, eller? Ser det ikke er noen eksamen etter 5 juni??

Anonymkode: f0ddf...eaf

Kan du lese dette da: VI VET IKKE NÅR DU SKAL HA EKSAMEN. KONTAKT DITT LOKALE PRIVATISTKONTOR PÅ TLF ELLER E-POST.

Anonymkode: f1d68...030

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du lese dette da: VI VET IKKE NÅR DU SKAL HA EKSAMEN. KONTAKT DITT LOKALE PRIVATISTKONTOR PÅ TLF ELLER E-POST.

Anonymkode: f1d68...030

Jeg spør hva den lista over datoer betyr, Sherlock.

Anonymkode: f0ddf...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spør hva den lista over datoer betyr, Sherlock.

Anonymkode: f0ddf...eaf

Skriftlige eksamener, tror jeg. Jeg kjenner igjen datoene for mine skriftlige. 

Endret av TinyBean
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du det er sånn at jo lengre tid det tar før jeg får vite eksamensdato, desto er sannsynligheten større for at jeg har etter 10 juni?

Eller er de bare litt forsinka?

Anonymkode: f0ddf...eaf

Tror nok det, men det varierer. Teoretisk sett så kan man ende opp med muntlig eksamen 3 uker etter man har fått vite datoen, så da er det kanskje mulig at eksamensdatoene blir forskjøvet lengre mot juni siden dere starter senere der du bor. 

Anonymkode: 32c4e...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror nok det, men det varierer. Teoretisk sett så kan man ende opp med muntlig eksamen 3 uker etter man har fått vite datoen, så da er det kanskje mulig at eksamensdatoene blir forskjøvet lengre mot juni siden dere starter senere der du bor. 

Anonymkode: 32c4e...b3b

Må da få brev neste uke! Skal bli spennende å se!

Anonymkode: f0ddf...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må da få brev neste uke! Skal bli spennende å se!

Anonymkode: f0ddf...eaf

Anbefaler å ikke vente på brev/melding på mobilen. Sjekk privatistweb hver dag istedenfor! Kjipt å få f.eks. få brev 2 uker før eksamen pga posten var forsinket. 

Anonymkode: 32c4e...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler å ikke vente på brev/melding på mobilen. Sjekk privatistweb hver dag istedenfor! Kjipt å få f.eks. få brev 2 uker før eksamen pga posten var forsinket. 

Anonymkode: 32c4e...b3b

Ja men på privatistweb så står det at vi får brev, og ikke at det kommer på privatistweb.

Anonymkode: f0ddf...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja men på privatistweb så står det at vi får brev, og ikke at det kommer på privatistweb.

Anonymkode: f0ddf...eaf

Det kommer på privatistweb først. Ja, du får brev, men det kommer gjerne 1-2 uker senere. 

Anonymkode: 32c4e...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at jeg gruer meg så veldig :( Jeg har eksamen i Spansk, og først nå kom jeg helt tilfeldig over at jeg kanskje må sende inn leselister - som hadde frist 15.02. Jeg blir så matt over hvor dårlig privatistweb er på å informere. Dette står det ikke noe informasjon om noen steder, og jeg har aldri hørt om å sende inn leselister før! 

I tillegg har jeg hatt undervisning i nabofylket gjennom Sonans, og hadde jeg vist at jeg kunne melde meg opp på tvers av fylkene så hadde jeg fått min egen lærer. Jeg trodde at man kun kunne melde seg opp der man var folkeregistrert for de er så strenge på alt annet så når det ikke står noe informasjon at du kan melde deg opp hvor du vil så trodde jeg det (spesielt siden man må logge inn i fylket). 

Fader ass, jeg har kun hatt 6 mnder undervisning i spansk, og føler meg ikke sikker nok i det hele tatt. Jeg er livredd for å få spørsmål jeg ikke har gått gjennom og blir sittende som et spørsmålstegn. 

Skal bli så godt å bli ferdig. :( 

Endret av mjauritz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mjauritz skrev:

Jeg kjenner at jeg gruer meg så veldig :( Jeg har eksamen i Spansk, og først nå kom jeg helt tilfeldig over at jeg kanskje må sende inn leselister - som hadde frist 15.02. Jeg blir så matt over hvor dårlig privatistweb er på å informere. Dette står det ikke noe informasjon om noen steder, og jeg har aldri hørt om å sende inn leselister før! 

I tillegg har jeg hatt undervisning i nabofylket gjennom Sonans, og hadde jeg vist at jeg kunne melde meg opp på tvers av fylkene så hadde jeg fått min egen lærer. Jeg trodde at man kun kunne melde seg opp der man var folkeregistrert for de er så strenge på alt annet så når det ikke står noe informasjon at du kan melde deg opp hvor du vil så trodde jeg det (spesielt siden man må logge inn i fylket). 

Fader ass, jeg har kun hatt 6 mnder undervisning i spansk, og føler meg ikke sikker nok i det hele tatt. Jeg er livredd for å få spørsmål jeg ikke har gått gjennom og blir sittende som et spørsmålstegn. 

Skal bli så godt å bli ferdig. :( 

Dette er hva jeg fant om leselister i mitt fylkes-nettside under forberedelse til privatisteksamen:

"Bøker og leselister:
Eksamenskontoret har ikke lese- eller boklister til sine privatister. I fagkoder hvor læreplanen krever et eller flere fordypningsemner oppfordrer Eksamenskontoret privatistene til å lage sin private leseliste som de medbringer på eksamendagen (gjelder ikke skriftlig).
Du kan ta kontakt med en av de videregående skolene for å høre hvilke bøker de benytter. På www.vilbli.no er det en oversikt over hvilke skoler som har ditt fagområde. Vær oppmerksom på at bøkene ikke nødvendigvis dekker alle kompetansemålene i ditt fag. Det er ditt ansvar å sjekke det mot kompetansemålene."

Jeg har ikke helt skjønt hvorfor man skal fremlegge leseliste med mindre det er snakk om norsk muntlig eksamen eller andre fag med fordypning som fylket sier her... Man burde jo kunne besvare alle kompetansemålene på et generelt grunnlag i et fag, ellers er det jo veldig skjevfordelt ordning om enkelte bøker man har valgt bare dekker visse kompetansemål (og sensorene må tilpasse seg deretter) mens andre bøker kanskje dekker alle kompetansemål. Det henger ikke på grep.

Jeg tenker at du ikke burde uroe deg om den leselisten. Du kan jo alltids sende inn en leseliste nå, bedre sent enn aldri, for jeg tror det er mange som ikke får med seg at det skal leveres inn en leseliste. Også tror jeg det er mange som ikke gidder å sende inn leseliste fordi de ikke har kommet i gang med lesingen eller noe sånt.

Prøv å roe nervene litt, ofte vet man mer enn man tror. Kanskje kan det hjelpe å snakke spansk litt oftere og hver dag med noen eller flere? Arranger spansktalende kollokviegruppe hver dag? Se på spanske serier og filmer?

Anonymkode: f1d68...030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ho dama på mail gidder jo ikke å svare, vedgående eksamensdato. Og heller ikke noen dato på privatistweb, hmm. Mulig det kommer i posten litt senere dog.

Anonymkode: f0ddf...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ho dama på mail gidder jo ikke å svare, vedgående eksamensdato. Og heller ikke noen dato på privatistweb, hmm. Mulig det kommer i posten litt senere dog.

Anonymkode: f0ddf...eaf

Fikk mail nå og ho skrev at jeg får brev iløpet av April?? Så sent?

Anonymkode: f0ddf...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.3.2017 den 11.42, AnonymBruker skrev:

Sjekka der igår, men ikke fått noe? Hmm

Anonymkode: f0ddf...eaf

Står det bare tomt under "dato"?

 

Edit: Så ikke at du hadde fått så mange svar allerede... Du kommer mest sannsynlig til å få eksamen ila mai. Ikke sikkert du får dato enda, i fjor fikk jeg ikke vite om mine før bare noen uker før.

Hvis du ikke kan vente kan du jo ringe den vgs du har meldt deg opp på og spørre, men hvis den ikke ligger ute er den mest sannsynlig ikke klar. :tommelopp:

Ellers er det ingenting vi her inne kan gjøre.

Endret av Virilja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, Virilja skrev:

Står det bare tomt under "dato"?

 

Edit: Så ikke at du hadde fått så mange svar allerede... Du kommer mest sannsynlig til å få eksamen ila mai. Ikke sikkert du får dato enda, i fjor fikk jeg ikke vite om mine før bare noen uker før.

Hvis du ikke kan vente kan du jo ringe den vgs du har meldt deg opp på og spørre, men hvis den ikke ligger ute er den mest sannsynlig ikke klar. :tommelopp:

Ellers er det ingenting vi her inne kan gjøre.

Alle i Østfold får brev iløpet av April, sa ho dama.

Anonymkode: f0ddf...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle i Østfold får brev iløpet av April, sa ho dama.

Anonymkode: f0ddf...eaf

:Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen flere enn meg som har meldt seg opp til norsk skriftlig eksamen? Isåfall hva tenker dere om hva som kan bli aktuelt tema til eksamen. Det er ikke så lett å vite det, men har noen noe formening om hva som kan komme til eksamen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Heia! skrev:

Noen flere enn meg som har meldt seg opp til norsk skriftlig eksamen? Isåfall hva tenker dere om hva som kan bli aktuelt tema til eksamen. Det er ikke så lett å vite det, men har noen noe formening om hva som kan komme til eksamen ?

Hadde Norsk skriftlig eksamen i fjor faktisk, så den kan jeg svare på :) Eksamen består av 2 deler. kortsvarsoppgave og langsvarsoppgave. Om jeg husker riktig, så har du 5 timer totalt, som du kan fordele som du ønsker på kortsvar og langsvar. Langsvarsoppgaven teller definitivt mest. Hvis du gjør det VELDIG bra på kortsvar, men crapper helt ut på langsvar, kan du faktisk risikere å stryke. Kortsvarsoppgaven har bare en oppgave, som du skal svare på, mens del 2 består av 4 oppgaver, hvor du skal velge 1 av dem. 

Her er del 1 fra eksamen vår 2015 (Nynorsk) 

Del A Kortsvarsoppgåve

Svaret bør ikkje vere på meir enn cirka 250 ord.

Vedlegg:  Utdrag frå Soga om Gisle Sursson, side 8

Skriv ein informativ tekst der du forklarer kvifor den vedlagde teksten er typisk for sagalitteraturen. Bruk konkrete eksempel frå tekstvedlegget.

Kommentar: Du skal vise gjennom eksempel at du har kunnskap om form og innhald i norrøn litteratur. Bruk relevant fagspråk.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Heia! skrev:

Noen flere enn meg som har meldt seg opp til norsk skriftlig eksamen? Isåfall hva tenker dere om hva som kan bli aktuelt tema til eksamen. Det er ikke så lett å vite det, men har noen noe formening om hva som kan komme til eksamen ?

Skal ta norsk skriftlig her også. Jeg forhørte meg med min tidligere norsklærer om dette med tema. Læreren sa at tema egentlig ikke er noe å henge seg opp i, primært er det lurt å kunne sjangrene godt da eksamenen i seg selv handler om å kunne forstå oppgaven og tekstene godt. Men det var en ting læreren nevnte som kanskje kunne være en fordel å kjenne til, og det var at i år er det samenes jubileumsår: http://www.riksantikvaren.no/Aktuelt/Forvaltningsnytt/1917-2017-Fra-samisk-landsmoete-til-samisk-jubileum

Jeg har eksamenheftet fra våren 2016, og her går oppgavene ut på å tolke, sammenligne, skrive resonnerende tekst eller kreativ tekst om en eller flere tekster. Disse tekstene som er vedlagt mener jeg ikke har noe sammenheng med dagsaktuelle situasjoner, da tekstene som var vedlagt ble skrevet mellom 1880 - 2015.

Anonymkode: f1d68...030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:.

Skal ta norsk skriftlig her også. Jeg forhørte meg med min tidligere norsklærer om dette med tema. Læreren sa at tema egentlig ikke er noe å henge seg opp i, primært er det lurt å kunne sjangrene godt da eksamenen i seg selv handler om å kunne forstå oppgaven og tekstene godt. Men det var en ting læreren nevnte som kanskje kunne være en fordel å kjenne til, og det var at i år er det samenes jubileumsår: http://www.riksantikvaren.no/Aktuelt/Forvaltningsnytt/1917-2017-Fra-samisk-landsmoete-til-samisk-jubileum

Jeg har eksamenheftet fra våren 2016, og her går oppgavene ut på å tolke, sammenligne, skrive resonnerende tekst eller kreativ tekst om en eller flere tekster. Disse tekstene som er vedlagt mener jeg ikke har noe sammenheng med dagsaktuelle situasjoner, da tekstene som var vedlagt ble skrevet mellom 1880 - 2015.

Anonymkode: f1d68...030

Takk for svar. Skal prøve å sette meg inn i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som ikke får brev før april angående eksamen?

Anonymkode: 129bd...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...