Gå til innhold

Tråden for privatister - Vår/Sommer 2017!!


EivGrims

Anbefalte innlegg

Jeg går ut i fra det som har blitt gjort før på alle andre muntlige eksamener her. Men tar jeg feil så tar jeg feil.

Edit: Det står info i linken du ga. Åpne dokumentet.

Endret av TinyBean
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, TinyBean skrev:

Jeg går ut i fra det som har blitt gjort før på alle andre muntlige eksamener her. Men tar jeg feil så tar jeg feil.

Edit: Det står info i linken du ga. Åpne dokumentet.

Forberedelsesdelen: Forberedelsesdelen består av et overordnet tema som favner bredt og dekker flere hovedområder i læreplanen. Kompetansemålene som temaet dekker, skal være oppgitt. I historie skal minst ett metodemål være oppgitt. Maks 3 kandidater på samme parti får samme tema. I forberedelsesdelen får kandidatene ikke informasjon om selve spørsmålene som vil bli stilt under eksamen.

Eksamen: Kandidaten eksamineres i henhold til trukket tema. Dersom kandidaten ikke får vist bredde i sin kompetanse i faget innenfor gitt tema, kan det også eksamineres i andre deler av læreplanen.

Hjelpemidler: Alle hjelpemidler er tillatt i forberedelsestiden unntatt verktøy som tillater kommunikasjon. Utvalgte nettsteder vil være tilgjengelige (se egen oversikt i Utdanningsportalen). På eksamen får kandidaten ha med seg notater fra forberedelsestiden.

Er vel samme greia hos deg også :)

Anonymkode: b6c71...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvordan muntlig fremmedspråk/morsmål eksamen fungerer? Er dem like strenge i fremmedspråk som i vanlige fellesfag? er det samme opplegg?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, TinyBean skrev:

Jeg går ut i fra det som har blitt gjort før på alle andre muntlige eksamener her. Men tar jeg feil så tar jeg feil.

Edit: Det står info i linken du ga. Åpne dokumentet.

Forresten, bruker du den fra 1700 tallet til idag historieboka på his 1002? Sånn at man jeg vet den boka inneholder all pensum som trengs på his1002:)

Anonymkode: b6c71...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forresten, bruker du den fra 1700 tallet til idag historieboka på his 1002? Sånn at man jeg vet den boka inneholder all pensum som trengs på his1002:)

Anonymkode: b6c71...76e

Husk at du skal ha historie for både VG2 og VG3. Du vil få spørsmål fra begge deler. 

Anonymkode: 11fad...977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Forresten, bruker du den fra 1700 tallet til idag historieboka på his 1002? Sånn at man jeg vet den boka inneholder all pensum som trengs på his1002:)

Anonymkode: b6c71...76e

Jeg skal ha His1003. Bruker den boka ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, TinyBean skrev:

Jeg skal ha His1003. Bruker den boka ja.

Ok :) Da er det nok korrekt bok.

Forresten, er så mye å lese! Pugger du på tekstene, eller leser du bare over og prøver å forstå, og deretter gjør du de oppgavene?

Jeg prøver selv å skrive svar på repetisjonspørsmålene, og pugga de, og lese ekstra på ting som amerikankse/franske revulsjonen - årsaker og virkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Sofiegj skrev:

Ok :) Da er det nok korrekt bok.

Forresten, er så mye å lese! Pugger du på tekstene, eller leser du bare over og prøver å forstå, og deretter gjør du de oppgavene?

Jeg prøver selv å skrive svar på repetisjonspørsmålene, og pugga de, og lese ekstra på ting som amerikankse/franske revulsjonen - årsaker og virkninger.

Leser først og gjør oppgaver etterpå. Dette har jeg sagt flere ganger :fnise:

Aner ikke hvilke bøker His1002 trenger. Mulig du må ha en annen bok. Har ikke peiling da jeg skal ha en annen fagkode.

Endret av TinyBean
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, TinyBean skrev:

Leser først og gjør oppgaver etterpå. Dette har jeg sagt flere ganger :fnise:

Aner ikke hvilke bøker His1002 trenger. Mulig du må ha en annen bok. Har ikke peiling da jeg skal ha en annen fagkode.

His1002 er samme som deg, bare litt mindre pensum, og iom at du bruker samme bok til his1003, som har mer pensum, så skal det funke. Er både vg2 og vg3 pensum i den boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, TinyBean skrev:

Leser først og gjør oppgaver etterpå. Dette har jeg sagt flere ganger :fnise:

Aner ikke hvilke bøker His1002 trenger. Mulig du må ha en annen bok. Har ikke peiling da jeg skal ha en annen fagkode.

Forresten, den dere 30 minutter presentasjon.(har det samme i østfold)

Er det sånn at man vil få en oppgave av sensor 30 min før man skal ha en eksamen? Også skal man presentere oppgaven til sensor, også skal sensor bare stille spm om den oppgava og det kapittelet rundt, og ikke noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sofiegj skrev:

Forresten, den dere 30 minutter presentasjon.(har det samme i østfold)

Er det sånn at man vil få en oppgave av sensor 30 min før man skal ha en eksamen? Også skal man presentere oppgaven til sensor, også skal sensor bare stille spm om den oppgava og det kapittelet rundt, og ikke noe annet?

Man får tildelt en oppgave, tema eller læreplanmål og holde framføring for sensor. Sensoren kan stille spørsmål ut fra framføringen din og om temaet. Sensoren kan også etterhvert spørre deg om helt andre ting tatt ut fra læreplanen.

Anonymkode: f1d68...030

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Sofiegj skrev:

His1002 er samme som deg, bare litt mindre pensum, og iom at du bruker samme bok til his1003, som har mer pensum, så skal det funke. Er både vg2 og vg3 pensum i den boka.

 

16 timer siden, Sofiegj skrev:

Ja, dekker ikke denne boka både vg2 og vg3 da?

http://historievg3.cappelendamm.no/ Den fra 1700-tallet til idag.

Sukk nei, den boka er kun pensum for VG3

Dette er pensumsboken for VG2

http://historievg2.cappelendamm.no

Du skal altså lese BEGGE og vil få spørsmål fra BEGGE.

Hvis du tar historie for studiespesialisering, så skal du ha fagkode HIS1003 og ha bok fra VG2 og VG3. Faget er gjennomgående og ikke avsluttende i VG2, og du må derfor ha pensum for begge årene klar til eksamen. 

Har du ikke fått byttet fagkode ennå? Det er STOOOOOOR sjans for at du ikke får fagkoden og eksamem godkjent for det er ikke i ditt ordinære studieprogram. HIS1002er absolutt ikke det samme som HIS1003, og @Sofiegj har valgt feil fagkode ut i fra hva du forteller her. Du får ringe privatistkontoret på tirsdag og be dem pent endre kode og eksamen. 

Anonymkode: 11fad...977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Sukk nei, den boka er kun pensum for VG3

Dette er pensumsboken for VG2

http://historievg2.cappelendamm.no

Du skal altså lese BEGGE og vil få spørsmål fra BEGGE.

Hvis du tar historie for studiespesialisering, så skal du ha fagkode HIS1003 og ha bok fra VG2 og VG3. Faget er gjennomgående og ikke avsluttende i VG2, og du må derfor ha pensum for begge årene klar til eksamen. 

Har du ikke fått byttet fagkode ennå? Det er STOOOOOOR sjans for at du ikke får fagkoden og eksamem godkjent for det er ikke i ditt ordinære studieprogram. HIS1002er absolutt ikke det samme som HIS1003, og @Sofiegj har valgt feil fagkode ut i fra hva du forteller her. Du får ringe privatistkontoret på tirsdag og be dem pent endre kode og eksamen. 

Anonymkode: 11fad...977

Skrev feil. HIS1002 for studiespesialisering, HIS1003 for påbygg til studiespesialisering

Anonymkode: 11fad...977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tilstå at jeg har lest feil bok, men fant heldigvis lydfiler for hele den riktige boka :fnise:

Jaja, bedre nå enn dagen før eksamen, hehe. Skulle lese den for påbygg, men hadde bare den for VG3 studiespesialisering. Manglet jo alt fra før 1700-tallet. så nå blir det full pugging og arbeid de neste tre ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Sukk nei, den boka er kun pensum for VG3

Dette er pensumsboken for VG2

http://historievg2.cappelendamm.no

Du skal altså lese BEGGE og vil få spørsmål fra BEGGE.

Hvis du tar historie for studiespesialisering, så skal du ha fagkode HIS1003 og ha bok fra VG2 og VG3. Faget er gjennomgående og ikke avsluttende i VG2, og du må derfor ha pensum for begge årene klar til eksamen. 

Har du ikke fått byttet fagkode ennå? Det er STOOOOOOR sjans for at du ikke får fagkoden og eksamem godkjent for det er ikke i ditt ordinære studieprogram. HIS1002er absolutt ikke det samme som HIS1003, og @Sofiegj har valgt feil fagkode ut i fra hva du forteller her. Du får ringe privatistkontoret på tirsdag og be dem pent endre kode og eksamen. 

Anonymkode: 11fad...977

JEG HAR BYTTET FAGKODE, skal ha his1002. Og den boka jeg linka til deg er da korrekt? Dekker jo både vg2 og vg3 pensumet......

Anonymkode: b6c71...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

JEG HAR BYTTET FAGKODE, skal ha his1002. Og den boka jeg linka til deg er da korrekt? Dekker jo både vg2 og vg3 pensumet......

Anonymkode: b6c71...76e

boka du har lenket til dekker ikke begge årene nei

Du skal ha disse to bøkene

Scale?geometry=170x340%3E

Bilderesultat for HISTORIE VG2

 

 

 

har du denne så er det også ok.

historie2-3.png

Anonymkode: 11fad...977

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå står det faktisk VG3 rett på boka, så det sier seg jo selv at den bare dekker VG3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, TinyBean skrev:

Nå står det faktisk VG3 rett på boka, så det sier seg jo selv at den bare dekker VG3.

Det sier seg selv ja

Dessverre så er det mange som ikke vet at de kan få spørsmål fra begge årene og/eller tar bare sjans på å kun får fra siste året.

Anonymkode: 11fad...977

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det sier seg selv ja

Dessverre så er det mange som ikke vet at de kan få spørsmål fra begge årene og/eller tar bare sjans på å kun får fra siste året.

Anonymkode: 11fad...977

Om his1002 dekker både vg2 og vg3, hva i alle dager dekker his1003 som er et MYE STØRRE pensum??

Anonymkode: b6c71...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...