Gå til innhold

Mødre vil ikke dele permisjonene


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Mange ammer til ungen nærmer seg året, men de færreste fullammer lengre enn til barnet er seks måneder, som er det samme som helsemyndighetene anbefaler. Det vanligste ut over seks måneder er å amme kveld (og eventuelt morgen) mens man ellers innfører måltider med annen mat. I de aller fleste tilfeller vil det derfor ikke gå ut over ammingen om far får 1/3 av permisjonen.

Det finnes selvfølgelig unntak. Noen fullammer til ungen er nærmere året, noen ammer til ungen er skolemoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Tror mange mødre gjerne hadde ammet ungen i flere år om det hadde gitt de rett til lengre fødselspermisjon. Ja noen hadde nok ammet videre selv etter at barnet hadde sluttet med bleier om det ga de lengre permisjonsrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Grunnen til at det bør ligge føringer, og at folk ikke skal bestemme fritt er at mange faktisk ikke bestemmer helt fritt.

F.eks. tror jeg det vil være lettere for en del menn overfor arbeidsgiver hvis de var pålagt å ta lengre permisjon. Det at kvinner med denne modellen blir kortere tid borte fra sin jobb er jo også et likestillingspoeng.

I tillegg er det dette momentet at mange mødre føler permisjonen er deres rett, og at de ikke vil dele med far.

Synes man kan sammenlikne litt med moderat kvotering i arbeidslivet. Der sier man ikke lenger. "Kan ikke bedriften velge selv om vil ansette kvinner?".

Noen ganger må det lovbestemte regler til for å få til en endring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....

Synes man kan sammenlikne litt med moderat kvotering i arbeidslivet. Der sier man ikke lenger. "Kan ikke bedriften velge selv om vil ansette kvinner?".

Noen ganger må det lovbestemte regler til for å få til en endring.

nemlig.

men det er skrekkelig vanskelig å se dette når det er en selv som rammes tror jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Fiona*

At ikke mødre VIL dele med far? Det må vel være en fordel å dele med far? Dreier ikke mye av problemer som oppstår seg om fordeling av husarbeid og ansvar hjemme? Ville ikke alle kvinner (med helsemessig og økonomiske og praktiske forutsetninger for det) like å dele mer med far da? Mener du det finnes kvinner som ikke VIL dele fordi de ser på seg selv som bedre enn far?

Jeg skjønner ikke helt at det kan være SÅ unyansert.

Hvis vi ser bort fra den andelen som ender opp med brudd, og DE problemstillingene som da oppstår mht til deling osv - hvis man et øyeblikk går ut fra at det er et lykkelig, etablert par som har valgt å få barn sammen - hvorfor skulle det ikke være ønskelig å dele, iallfall litt mer enn det som er mulig nå?

Det er da noe kos å dele stunder med babyen sammen, å ha den opplevelsen sammen? I den grad jeg husker noe positivt fra spedbarnsperioden (ungen og jeg var syke etter fødselen, så den første tida var grusom) så var det stunder hvor vi utvekslet små morsomme ting som hendte. Å dele den opplevelsen med noen man elsker kan umulig være negativt?

Får meg liksom ikke til å tro at det er så ensidig egoistiske årsaker til at kvinner ikke VIL dele, hvis vi går ut fra overskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest *Fiona*

Jeg tenkte bare litt høyt ifm hvordan jeg følte det selv da det gjaldt meg - men jeg er like klok når det gjelder spørsmålsstillingen. Jeg bare mener de kvinnen sikkert må ha en grunn til å ønske det annerledes. Men tredeling - er ikke det...?

Hm, må lese artikkelen igjen. Sto det ikke noe om antall uker kvinner synes var greit også?

Har ikke peiling på, hvis undersøkelsen stemmer, hvorfor det er sånn. Skulle gjerne visst det. Ikke alltid undersøkelser er dekkende heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter den artikkelen til pappaperm.no kom, tok vi en liten diskusjon vi, og helten vil gjerne ha en god del mer enn de fattige 4 ukene han har krav på. Det syns jeg er flott, og det skal han så klart "få", men så lurte jeg på:

Syns jeg har lest et sted at permisjonen en får utbetalt blir utregnet av mors inntekt(uansett om hun eller han er hjemme), hvis hun har mer enn 75% stilling. Siden de fleste kvinner har lavere inntekt enn mannen, blir det fryktelig uøkonomisk. Noen får faktisk ikke råd til å la mannen være hjemme...

Har jeg drømt at jeg leste dette? Håper det...

Det synes jeg er noe som må endres før vi kan ta fordelingen av permisjonen, fordi det er et direkte hinder for rettferdig fordeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit at pappa'en får mer tid sammen med barnet, men å dele likt er ikke jeg heller enig i. De fleste kvinner ammer jo barnet sitt opp mot ett års alder, og det kan jo bli vanskelig om pappa'n er hjemme med barnet istedet. Jeg er derimot for at det legges til mer tid til pappa'n på toppen av dagens kvote, og at man forøvrig må kunne dele permisjonen slik det passer best for den enkelte familie.

:Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om pappa'en ikke vil ha permisjon da? Skal det være like vanskelig for mor å få overført pappapermisjonen som det er nå eller skal man miste retten til den delen? Ikke alle pappa'er vil være hjemme med barnet heller da.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hva om pappa'en ikke vil ha permisjon da? Skal det være like vanskelig for mor å få overført pappapermisjonen som det er nå eller skal man miste retten til den delen? Ikke alle pappa'er vil være hjemme med barnet heller da.....

Hva med mødre som ikke vil, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kipa ikke innlogget

Jeg skulle egentlig ha nr 2 i mars..det ble ikke noe av. Men poenger er at vi hadde tenkt å dele permisjionen denne gangen. Jeg kjente da Lukas var rundt 6 mnd at jeg begynte å bli rastløs...samme tid begynte pappa'n og bli enda mer interessert i han, missforstå ikke han var det fra før og. Men med mer tilbakemeldinger, latter, smil etc fra Lukas ble det bedre og bedre synes han..Selvfølgelig syntes jeg det også, men savnet samtidig det å være del av jobben.

Ved den alderen har jo de fleste begynt med grøt / middagsglass også i tillegg til mme/ pupp og da ser jeg ikke noe problem med dette. Pumping er jo også et alternativ..

nestemann skal vi ha delt perm for! :)

En klar fordel er jo at både mamma og pappa blir like godt kjent med sitt barn og omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange ammer til ungen nærmer seg året, men de færreste fullammer lengre enn til barnet er seks måneder, som er det samme som helsemyndighetene anbefaler. Det vanligste ut over seks måneder er å amme kveld (og eventuelt morgen) mens man ellers innfører måltider med annen mat. I de aller fleste tilfeller vil det derfor ikke gå ut over ammingen om far får 1/3 av permisjonen.

Det finnes selvfølgelig unntak. Noen fullammer til ungen er nærmere året, noen ammer til ungen er skolemoden.

I tillegg så har kvinnen krav på ammepermisjon, dvs fri i løpet av dagen for å amme om noen frakter barnet.

Selv kjenner jeg ingen som har ammet til barnet er 1 år, og som du sier så fullammer de færreste.

Dette er veien å gå for å bedre kvinners muligheter på arbeidsmarkedet.

JA til deling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Stopp amme- fundamentalismen

Hvis likestilling er målet, må fødselspermisjonen deles, mener forsker Anne Lise Ellingsæter, og sier det er helsefundamentalisme å bruke amming som motargument.

Et interessant bidrag til debatten (egentlig ikke noe nytt, men iallfall noen som støtter opp om likestillingsaspektet i næringslivet ved delt permisjon. Ikke så rart, kanskje, da de ikke er så ulogisk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Stopp amme- fundamentalismen

Hvis likestilling er målet, må fødselspermisjonen deles, mener forsker Anne Lise Ellingsæter, og sier det er helsefundamentalisme å bruke amming som motargument.

Et interessant bidrag til debatten (egentlig ikke noe nytt, men iallfall noen som støtter opp om likestillingsaspektet i næringslivet ved delt permisjon. Ikke så rart, kanskje, da de ikke er så ulogisk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg så har kvinnen krav på ammepermisjon, dvs fri i løpet av dagen for å amme om noen frakter barnet.

Ikke alltid dette er så lett å gjennomføre. Sånn som for oss som må kjøre 5 mil tur-retur hjemmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/12/08/416907.html

Er litt enig med Anniken Huitfeldt. Hun synes 50/50- deling er å gå litt langt, men at man godt kan gå tilbake på jobb i slutten av ammeperioden.

Det økonomiske må ordnes bedre en i dag, slik at ikke fars permisjon blir avhengig av mors lønn, eller om mor har hatt jobb før fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/12/08/416907.html

Er litt enig med Anniken Huitfeldt. Hun synes 50/50- deling er å gå litt langt, men at man godt kan gå tilbake på jobb i slutten av ammeperioden.  

Det økonomiske må ordnes bedre en i dag, slik at ikke fars permisjon blir avhengig av mors lønn, eller om mor har hatt jobb før fødselen.

Om det anbefales å amme i 6 mnd bør det ikke være noe problem å dele permisjonen 50/50. Dessuten er det mulig å pumpe seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det skjønner jeg jo. Men ikke alle har det som dere, selv jobber jeg eks 15 min gange fra hjemmet mitt.

Når barnet nærmer seg ett år ammer mange ikke på dagen uansett. Barnet klarer 8-9 timer uten morsmelk i løpet av et døgn når det er såpass stort. Man kan også pumpe seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo folk til og med i denne tråden som vil ha MER' date=' vanvidd.[/quote']

Med enda bedre ordninger ville fødselsraten økt. Vi trenger flere barn, for å løse pensjonskrisen som kommer om noen år. Jo bedre økonomiske ordninger for småbarnsforeldre, jo flere barn. Ellers må vi jo importere arbeidskraft. Det ville sikkert du likt!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...