Gå til innhold

Hvorfor skal menn betale for kvinner på date?


WubWub

Anbefalte innlegg

Jeg liker ikke å bli spandert på, men jeg liker at han vil det. På samme måte som han sikkert synes det er koselig at jeg vil spandere på han. Om jeg blir spandert på ute på byen kjøper jeg neste runde. På date kjøpte jeg annenhver runde om mannen ikke insisterte og nesten ble furt om han ikke fikk spandere. 

Jeg og samboer diskuterte dette på første date. Han skulle absolutt spandere alt, så når han var på do gikk jeg å kjøpte en runde, det var ikke superpopulært. Han spanderte resten og jeg spanderte heller neste date.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Inviterer du meg ut på date, du betaler. Inviterer jeg deg ut på date, jeg betaler. Går vi ut som venner, vi betaler for oss sjøl. 

Stiller meg sterkt tvilende til at feminister har sagt det ovenfor. Feminister er for likestilling også på dating arenaen. Ingen feminister jeg veit om ville noen gang sagt noe sånn. Her er det mest sannsynlig at du har misforstått. 

Endret av Zanzibar3
La til noe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest YourMan

Menn SKAL ikke betale, men veldig mange menn VIL betale. Jeg ser ikke problemet. Jeg er tilhenger av gentlemannen, og det mener jeg man kan være uten at det går på bekostning av likestillingen.

Menn og kvinner er forskjellige (HELDIGVIS), og det er ingen trussel mot likestillingen om man er gentleman. Mange kvinner liker å bli vartet opp, og mange menn liker å varte opp sine kvinner. En god ordning spør du meg :)

Som en vis kar sa en gang; jeg vil støtte min kone i alt hun gjør, om det så er å bli statsminister eller toppleder i et gigantfirma, eller hva som helst, så vil jeg være der for henne med min fulle søtte og hjelp. Men hvis det kommer en gærning på trappa midt på natta og skal inn å ta oss, så er det JEG som går ut, ikke henne.....

Menn er fysisk sterkere enn kvinner, og det ligger i naturen deres å være sin kvinnes "beskytter". La dem få være det, vær så snill. Det er fullt mulig å ha en godt likestilt samfunn uten å krympe ballene på mannfolka.

Hva man gjør og ikke gjør på date, må man nesten bli enig om, men en god regel er vel at den som ber ut og bestemmer sted faktisk betaler?

Endret av YourMan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, WubWub skrev:

Det er jeg helt enig med deg i. Allikevel har jeg observert at det er en forventningen om at mannen skal betale for kvinnens drinker og mat.

Selv på utesteder har jeg observert dette fenomenet - det kommer kvinner bort til meg å ber meg om og kjøpe drinker til de. De blir helt rar i trynet når jeg kvitterer med "Hvorfor det? Har du ikke penger selv?" og de svarer "øhhh æhhh nei har litt dårlig råd akkurat nå" og jeg svarer "Hvorfor drar du på byen da? Jeg drar ikke på byen når jeg har dårlig råd" så begynner de tigge i troen om at de har funnet seg et lett offer. Prøver spille på samvittigheten min og hele regla. 

Det var ifjor en gang jeg satt alene i et hjørne på et utested og ei kvinne kom bort til meg :

Hun : Hei så søt du ser ut. Vil gjerne holde deg med selskap, kan jeg få en drink?

Meg : Nei

Hun : Jeg liker deg godt men jeg trenger noen drinker

Meg : Javel

Hun : Kan du kjøpe til meg?

Meg : Nei, du kan kjøpe til meg

Hun : Seriøst? Jeg er interessert i deg men jeg har dårlig råd denne uken

Meg : Så hvorfor drar du på byen?

Hun : Hadde håpet å finne en snill og søt gutt som kunne spandere på meg

Meg : Jo men da er jeg ikke jeg den personen du søker.

Hun : Vær så snill , du som ser så snill og god ut

Meg : Gå bort

Hun gikk sin vei. Hun fant seg et annet offer som betalte drinker etter drinker for hu. Jeg fulgte med på baren hele kvelden. Når utestedet stengte så kom hu bort til meg igjen og hu ble med meg hjem. Etter jeg fikk meg no av hu så så jeg "Nå skal du gå", hun sier "hva?? jeg har ikke penger til taxi" og jeg sa "ikke mitt problem. ut" så dyttet jeg hu ut døra. Jeg ville ikke vanligvis behandlet ei kvinne slik men hu prøvde utnytte meg først så hun fikk smake sin egen medisin. 

Høres ut som du enten møter småjenter eller prostituerte på byen. De fleste andre kvinner går ikke bort til menn på byen og spør om de kan få en drink. Mulig jeg gjorde det et par ganger da jeg var 18 og "ny på byen". 

Anonymkode: e16fc...42c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis mannen ikke tilbyr seg å betale, tolker jeg drt som at han ikke er interessert. Heldigvis skjer det sjeldent...

Anonymkode: 8a585...cfa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, WubWub skrev:

Ja det er vanlig at mannen betaler for kvinnen. Men det bør ikke være slik. Om en kvinne inviterer meg på restaurant så ville jeg aldri ydmyket meg selv ved å la henne ta regningen for maten jeg personlig har inntatt. Dette ville satt hu i en dominant posisjon hvor jeg var underlegen. 

Slutt å overanalysere. Det er en fin gest å spandere av og til. Blir du bedt ut er det jo hun som vil betale for deg. Du ber jo ikke ut ei jente på kino og betaler bare for din billett

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mysticgirl
9 timer siden, Ragnar89 skrev:

Jeg ber da aldri ut ei jente uten å betale.  Har du ikke penger, så ber du ikke kvinner ut på date. Mulig jeg er gammeldags, men liker å varte opp ei jente om jeg liker henne. Om du ikke tilbyr deg å betale iallefall vil du virke gjerrig og det liker ikke kvinner

 

1 time siden, YourMan skrev:

Menn SKAL ikke betale, men veldig mange menn VIL betale. Jeg ser ikke problemet. Jeg er tilhenger av gentlemannen, og det mener jeg man kan være uten at det går på bekostning av likestillingen.

Menn og kvinner er forskjellige (HELDIGVIS), og det er ingen trussel mot likestillingen om man er gentleman. Mange kvinner liker å bli vartet opp, og mange menn liker å varte opp sine kvinner. En god ordning spør du meg :)

Som en vis kar sa en gang; jeg vil støtte min kone i alt hun gjør, om det så er å bli statsminister eller toppleder i et gigantfirma, eller hva som helst, så vil jeg være der for henne med min fulle søtte og hjelp. Men hvis det kommer en gærning på trappa midt på natta og skal inn å ta oss, så er det JEG som går ut, ikke henne.....

Menn er fysisk sterkere enn kvinner, og det ligger i naturen deres å være sin kvinnes "beskytter". La dem få være det, vær så snill. Det er fullt mulig å ha en godt likestilt samfunn uten å krympe ballene på mannfolka.

Hva man gjør og ikke gjør på date, må man nesten bli enig om, men en god regel er vel at den som ber ut og bestemmer sted faktisk betaler?

Veldig enige med dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest canacas

Misliker sterkt å bli spandert på, eller å få ting generelt. Ikke er jeg særlig god på å ta i mot heller. Vet knapt hva jeg skal si. Så da dropper jeg heller å date. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, WubWub skrev:

Nei. Hun prøvde manipulere meg og hun prøvde utnytte meg. Slike mennesker får ikke sofaen min 

..men de får penisen din?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis mannen ikke tilbyr seg å betale, tolker jeg drt som at han ikke er interessert. Heldigvis skjer det sjeldent...

Anonymkode: 8a585...cfa

Så om de ikke forsørger deg økonomisk så er de ikke interessert tenker du? Litt av en slutning. Er du i arbeid? Hvis ja; hvorfor trenger du å bli spandert på for at du skal føle deg verdsatt? Hvorfor er det penger det viktigste momentet i en date her og ikke hvordan han behandler deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Ragnar89 skrev:

Slutt å overanalysere. Det er en fin gest å spandere av og til. Blir du bedt ut er det jo hun som vil betale for deg. Du ber jo ikke ut ei jente på kino og betaler bare for din billett

Nei. Jeg ville aldri latt noen som ber meg ut betale min regning, det ville jeg følt var ekkelt. Om jeg takker ja til å være med på en invitasjon så er det fordi jeg selv ønsker det. Om jeg ikke har råd så takker jeg nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Deron skrev:

På date ønsker jeg å betale. Det er en hyggelig gest, og det er hyggelig å få spandere.

Det er en gjest og tradisjon som gav mer mening i gamle dager når kvinner ikke var likestilte og de var avhengig av en mann. I dagens likestilte Norge hvor kvinnen har sin egen inntekt så gir det ingen mening at en mann skal betale alt for damen bare fordi hun er dame. Om du betaler mange hundre kroner for henne på en date så ligger det også i kortene at du har psykologisk makt over henne og du har satt henne i en gjelds posisjon hvor hun føler hun må gi noe tilbake. Det er ihvertfall slik jeg hadde følt det om noen brukte 500 kr på meg. Kanskje kvinner ser på det annerledes da de har blitt så vandt til å bli forsørget til tross for at de har egen inntekt. Kanskje de tilogmed tjener mer enn mannen som sitter å tar regningene hennes.

Er det virkelig fair når hun har tatt et valg? Hun valgte takke ja til å dra på restaurant. Det var hennes valg å bli med, det var hennes valg og innta måltidet og drinkene.

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mysticgirl
13 minutter siden, WubWub skrev:

Nei. Jeg ville aldri latt noen som ber meg ut betale min regning, det ville jeg følt var ekkelt. Om jeg takker ja til å være med på en invitasjon så er det fordi jeg selv ønsker det. Om jeg ikke har råd så takker jeg nei. 

Så om en mann ber meg med på date så må jeg takke nei ,om jeg har dårlig råd selv?Selv om jeg liker han kjempemasse og har lyst til å bli kjent med han ? Så takker jeg nei og han tror jeg ikke liker han ? Hva om jeg takker nei med den begrunnelsen at jeg ikke har råd, hvorpå han sier at han kan spandere.. hva da? Skal jeg fortsatt takke nei pga moralen min? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mysticgirl skrev:

Så om en mann ber meg med på date så må jeg takke nei ,om jeg har dårlig råd selv?Selv om jeg liker han kjempemasse og har lyst til å bli kjent med han ? Så takker jeg nei og han tror jeg ikke liker han ? Hva om jeg takker nei med den begrunnelsen at jeg ikke har råd, hvorpå han sier at han kan spandere.. hva da? Skal jeg fortsatt takke nei pga moralen min? :fnise:

Om jeg var deg ville jeg sagt "Jeg har ikke penger for øyeblikket men om du betaler denne gangen så betaler jeg neste gang". 

Det bør og skal ikke være en automatikk i at en mann må betale for et kvinnes selskap som hun selv har takket ja til. Dette er bokstavelig talt eskorte tjeneste/prostitusjon isåfall. 

De fleste damer i Norge idag har sin egen inntekt og det er for meg helt hinsides all fornuft at menn da fremdeles skal ta regningene deres bare fordi de er kvinne. Dette er uverdig og veldig respektløst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Mysticgirl
2 minutter siden, WubWub skrev:

Om jeg var deg ville jeg sagt "Jeg har ikke penger for øyeblikket men om du betaler denne gangen så betaler jeg neste gang". 

Det bør og skal ikke være en automatikk i at en mann må betale for et kvinnes selskap som hun selv har takket ja til. Dette er bokstavelig talt eskorte tjeneste/prostitusjon isåfall. 

De fleste damer i Norge idag har sin egen inntekt og det er for meg helt hinsides all fornuft at menn da fremdeles skal ta regningene deres bare fordi de er kvinne. Dette er uverdig og veldig respektløst. 

Hva om jeg ikke har råd til å spandere på han en annen dag da? Hva om jeg ikke vet om jeg får en godt betalt jobb i nærmeste fremtid? At jeg lever på nudler foreløbig og har det veldig trangt økonomisk? Skal jeg bare bli alene resten av livet da pga jeg er fattig og ikke har råd til å be noen ut på middag?

Hva er så farlig med å ville spandere og gi litt til den du er glad i og interessert i ? 

Jeg hadde gjort det, jeg hadde spandert på en mann jeg likte om han hadde dårlig råd og ikke kunne. Skulle jeg forkaste han pga det? Hvem vet hva fremtiden bringer. Ikke tenk så mye, lev heller.I morgen kan være den siste ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, YourMan skrev:

Hva man gjør og ikke gjør på date, må man nesten bli enig om, men en god regel er vel at den som ber ut og bestemmer sted faktisk betaler?

Så om ei kvinne ber deg ut på date så forventer du ut hu skal ta din regning på over 500 kr? Jeg ville skammet meg over å gjøre noe slikt. Ser ingen grunn til at hun skal betale for meg som om jeg er et barn uten egen inntekt. Om jeg takker ja til å være med på noe så er det fordi jeg har råd til det. 

Forventer du at kompiser skal betale for deg om de spør de ut på kino, bowling , kafe eller andre treff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mysticgirl skrev:

Hva om jeg ikke har råd til å spandere på han en annen dag da? Hva om jeg ikke vet om jeg får en godt betalt jobb i nærmeste fremtid? At jeg lever på nudler foreløbig og har det veldig trangt økonomisk? Skal jeg bare bli alene resten av livet da pga jeg er fattig og ikke har råd til å be noen ut på middag?

Hva er så farlig med å ville spandere og gi litt til den du er glad i og interessert i ? 

Jeg hadde gjort det, jeg hadde spandert på en mann jeg likte om han hadde dårlig råd og ikke kunne. Skulle jeg forkaste han pga det? Hvem vet hva fremtiden bringer. Ikke tenk så mye, lev heller.I morgen kan være den siste ;)

Om man ikke har råd til å dra på restaurant så drar man ikke på restaurant. Så enkelt er det uansett om man er mann eller kvinne. Bare fordi dere skal på date så betyr ikke det at en part må øse ut med 1000kr. Finnes mange gratis aktiviteter som dere kan finne på istedet. 

Hvorfor tenker du at alle dates MÅ foregår på en restaurant og at en part MÅ betale for deg? Dette er urimelige krav.

Høres ut som mange har sett for mange amerikanske romantiske filmer her. Ja det er tradisjon i USA for at mannen skal betale alt for kvinnen - men de forventer da at du gjør noe i retur. Som sex og husarbeid. 

I Norge har vi det ikke slik at vi kjøper sex eller ei husmor. Vi er verdens mest likestilte land hvor kvinnen er selvstendig og feministene her til lands har kjempet for å bryte med disse nedverdigende kjønnsrollene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mysticgirl
Akkurat nå, WubWub skrev:

Om man ikke har råd til å dra på restaurant så drar man ikke på restaurant. Så enkelt er det uansett om man er mann eller kvinne. Bare fordi dere skal på date så betyr ikke det at en part må øse ut med 1000kr. Finnes mange gratis aktiviteter som dere kan finne på istedet. 

Hvorfor tenker du at alle dates MÅ foregår på en restaurant og at en part MÅ betale for deg? Dette er urimelige krav.

Høres ut som mange har sett for mange amerikanske romantiske filmer her. Ja det er tradisjon i USA for at mannen skal betale alt for kvinnen - men de forventer da at du gjør noe i retur. Som sex og husarbeid. 

I Norge har vi det ikke slik at vi kjøper sex eller ei husmor. Vi er verdens mest likestilte land hvor kvinnen er selvstendig og feministene her til lands har kjempet for å bryte med disse nedverdigende kjønnsrollene. 

 

Nå var jo tråden lagt opp til en aktivitet man må betale da :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...