Gå til innhold

Hvorfor skal menn betale for kvinner på date?


WubWub

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, WubWub skrev:

Om en mann sier til dama at "han tar regningen" så behandler han deg som et barn. Voksne betaler for barn. Det er inneforstått at han ser på deg som mindreverdig om han tilbyr å betale for deg - som om du ikke greier forsørge deg selv eller at du har dårlig råd. Han forventer også noe i retur for pengene sine.

Ingen menn vil spandere 1000 kr på ei kvinne uten baktanken om å få noe igjen for det. 

Det er vel der vi er forskjellige. Om jeg betaler datens regning (fordi jeg var den som ba ham ut), så ser jeg ikke på ham som et barn i det hele tatt. Jeg tar bare konsekvensen av min invitasjon, totalt uavhengig av hva han tjener. Jeg inviterte, jeg betaler. Og jeg forventer ingenting i retur. Jeg inviterte ham fordi jeg ville bli bedre kjent med ham. Det kan være en suksess eller ei. Jeg tok sjansen, jeg vant eller tapte, og jeg har ingen baktanke om å få noe i retur. Hvorfor skulle jeg det? 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Amawhatsnot skrev:

Det er vel der vi er forskjellige. Om jeg betaler datens regning (fordi jeg var den som ba ham ut), så ser jeg ikke på ham som et barn i det hele tatt. Jeg tar bare konsekvensen av min invitasjon, totalt uavhengig av hva han tjener. Jeg inviterte, jeg betaler. Og jeg forventer ingenting i retur. Jeg inviterte ham fordi jeg ville bli bedre kjent med ham. Det kan være en suksess eller ei. Jeg tok sjansen, jeg vant eller tapte, og jeg har ingen baktanke om å få noe i retur. Hvorfor skulle jeg det? 

 

Da får vi være enige om å være uenige. Jeg tenker selv at når man har takket ja til en date så bør man ta sin del av regningen uten at den andre må betale for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å gjøre det enkelt: Du betaler for deg og jeg for meg. Hvem som har tatt initiativ til daten spiller ingen rolle. Ser ingen grunn til at noen skal spandere på meg bare fordi jeg er kvinne. Jeg klarer meg da økonomisk, og hadde ikke gått ut på date, middag, byen og annet uten å faktisk ha råd til det. Det at noen kvinner mener at "ekte menn betaler", vell, det sier mer om deres syn på menn i grunn. Sånne kvinner burde da vitterlig talt også godta å bli en husmor uten egen inntekt fordi man liker å bli spandert på. I mitt forhold, er det stort sett jeg som spanderer middag, fordi jeg synes det er hyggelig å spise ute, samboeren synes det er litt bortkastede penger (innerst inne liker jeg å slippe å lage mat i blant:fnise:).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Jolene skrev:

Jeg liker å gjøre det enkelt: Du betaler for deg og jeg for meg. Hvem som har tatt initiativ til daten spiller ingen rolle. Ser ingen grunn til at noen skal spandere på meg bare fordi jeg er kvinne. Jeg klarer meg da økonomisk, og hadde ikke gått ut på date, middag, byen og annet uten å faktisk ha råd til det. Det at noen kvinner mener at "ekte menn betaler", vell, det sier mer om deres syn på menn i grunn. Sånne kvinner burde da vitterlig talt også godta å bli en husmor uten egen inntekt fordi man liker å bli spandert på. I mitt forhold, er det stort sett jeg som spanderer middag, fordi jeg synes det er hyggelig å spise ute, samboeren synes det er litt bortkastede penger (innerst inne liker jeg å slippe å lage mat i blant:fnise:).

Jeg begynner å undre meg; Er vi tvillinger?  :blush:

Er absolutt helg enig. Det finnes absolutt ingen gyldig grunn til at kvinnen skal spanderes på utelukkende fordi hun er kvinne. Det gav mer mening i gamle dager når kvinner ikke kunne delta i arbeidslivet og ikke hadde en selvstendig økonomi - men idag? Neppe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, WubWub skrev:

Om ei kvinne ønsker være husmor så støtter jeg det valget. Folk må få leve det livet de ønsker uten at jeg skal dømme.

Og ja, om du ønsker være hjemme med barn og hushold så bør han ta seg av forsørger rollen slik det var i gamle dager. Men det er ikke alle kvinner som ønsker tilstander fra den tiden. Faktisk har kvinner kjempet frem likeverd og muligheten for at kvinner kan bli økonomisk selvstendig. Dette kræsjer helt med tanken om at menn må betale for kvinnene de treffer. 

Det er anti-feministisk. 

Ja, det er anti-feministisk. Men feminismen er jo på mange måter anti-kvinnelig. Mange kvinner ønsker å leve tradisjonelt, og feminismen ødelegger for de som ønsker det.

Anonymkode: 5c34d...7c5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, det er anti-feministisk. Men feminismen er jo på mange måter anti-kvinnelig. Mange kvinner ønsker å leve tradisjonelt, og feminismen ødelegger for de som ønsker det.

Anonymkode: 5c34d...7c5

Du tenker at kvinner flest ønsker seg tilbake til den tiden hvor menn regjerte over de og de ikke kunne tjene sine egne penger? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, Amawhatsnot skrev:

Det er vel der vi er forskjellige. Om jeg betaler datens regning (fordi jeg var den som ba ham ut), så ser jeg ikke på ham som et barn i det hele tatt. Jeg tar bare konsekvensen av min invitasjon, totalt uavhengig av hva han tjener. Jeg inviterte, jeg betaler. Og jeg forventer ingenting i retur. Jeg inviterte ham fordi jeg ville bli bedre kjent med ham. Det kan være en suksess eller ei. Jeg tok sjansen, jeg vant eller tapte, og jeg har ingen baktanke om å få noe i retur. Hvorfor skulle jeg det? 

 

Jeg er som deg. Inviterer jeg, så spanderer jeg. Skulle bare mangle!

Anonymkode: 5c34d...7c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har betalt maten for en date tidligere. Vi hadde kjent hverandre i 1 måned og vi pratet hver dag. Til tross for at vi aldri snakket om økonomi så peilet jeg meg inn på hennes situasjon med små drypp her og der som gav meg muligheten til å se det store bildet. Jeg pratet ikke om økonomi men jeg stilte subtile spørsmål her og der som gav meg en ganske klar pekepinn. Hvorfor stilte jeg subtile spørsmål/manipulerte? Fordi økonomi var noe hun skammet seg for.

Hun var lutfattig. For meg var ikke det noe problem. Jeg tok hun med ut på restaurant og jeg visste hun ikke hadde råd så jeg sa til henne "jeg betaler idag så betaler du for meg neste gang" , hun så på meg lettet. 

Men det ble aldri til at det ble noen "neste" gang for alle de fremtidige datene skjedde hjemme hos meg. Hvor jeg lagde maten og drinker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, WubWub skrev:

Du tenker at kvinner flest ønsker seg tilbake til den tiden hvor menn regjerte over de og de ikke kunne tjene sine egne penger? 

Nei, jeg snakker om de som håner kvinner som liker å lage mat og at menn inviterer og spanderer. Det er jo opp til det enkelte par. Jeg ville aldri funnet på å håne de som sitter der og splitter opp regningen og finregner med kalkulatoren, selv om det ikke er noe for meg.

Jeg spanderer også middag ute, eller jeg lar andre lage mat til meg hjemme, det er ikke det som er problemet. Problemet er når man kaller en middag for anti-feministisk fordi man ikke splitter regningen.

Anonymkode: 5c34d...7c5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, WubWub skrev:

Det er jeg helt enig med deg i. Allikevel har jeg observert at det er en forventningen om at mannen skal betale for kvinnens drinker og mat.

Selv på utesteder har jeg observert dette fenomenet - det kommer kvinner bort til meg å ber meg om og kjøpe drinker til de. De blir helt rar i trynet når jeg kvitterer med "Hvorfor det? Har du ikke penger selv?" og de svarer "øhhh æhhh nei har litt dårlig råd akkurat nå" og jeg svarer "Hvorfor drar du på byen da? Jeg drar ikke på byen når jeg har dårlig råd" så begynner de tigge i troen om at de har funnet seg et lett offer. Prøver spille på samvittigheten min og hele regla. 

Det var ifjor en gang jeg satt alene i et hjørne på et utested og ei kvinne kom bort til meg :

Hun : Hei så søt du ser ut. Vil gjerne holde deg med selskap, kan jeg få en drink?

Meg : Nei

Hun : Jeg liker deg godt men jeg trenger noen drinker

Meg : Javel

Hun : Kan du kjøpe til meg?

Meg : Nei, du kan kjøpe til meg

Hun : Seriøst? Jeg er interessert i deg men jeg har dårlig råd denne uken

Meg : Så hvorfor drar du på byen?

Hun : Hadde håpet å finne en snill og søt gutt som kunne spandere på meg

Meg : Jo men da er jeg ikke jeg den personen du søker.

Hun : Vær så snill , du som ser så snill og god ut

Meg : Gå bort

Hun gikk sin vei. Hun fant seg et annet offer som betalte drinker etter drinker for hu. Jeg fulgte med på baren hele kvelden. Når utestedet stengte så kom hu bort til meg igjen og hu ble med meg hjem. Etter jeg fikk meg no av hu så så jeg "Nå skal du gå", hun sier "hva?? jeg har ikke penger til taxi" og jeg sa "ikke mitt problem. ut" så dyttet jeg hu ut døra. Jeg ville ikke vanligvis behandlet ei kvinne slik men hu prøvde utnytte meg først så hun fikk smake sin egen medisin. 

Teit av henne, men hun kunne faktisk blitt voldtatt av å gå alene hjem midt på natten, sikkert lettkledd og. Du kunne i det minste latt henne sove på sofaen :angry: 

Anonymkode: 61dd2...dda

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg snakker om de som håner kvinner som liker å lage mat og at menn inviterer og spanderer. Det er jo opp til det enkelte par. Jeg ville aldri funnet på å håne de som sitter der og splitter opp regningen og finregner med kalkulatoren, selv om det ikke er noe for meg.

Jeg spanderer også middag ute, eller jeg lar andre lage mat til meg hjemme, det er ikke det som er problemet. Problemet er når man kaller en middag for anti-feministisk fordi man ikke splitter regningen.

Anonymkode: 5c34d...7c5

Det er anti-feministisk å anta at en mann skal betale for ei kvinne bare fordi hun er kvinne. Som om hun ikke greier betale for seg selv. La oss snu på problemstillingen - hva om tradisjonen var slik at kvinner skulle betale for menns mat bare fordi de var menn? 

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Teit av henne, men hun kunne faktisk blitt voldtatt av å gå alene hjem midt på natten, sikkert lettkledd og. Du kunne i det minste latt henne sove på sofaen :angry: 

Anonymkode: 61dd2...dda

Nei. Hun prøvde manipulere meg og hun prøvde utnytte meg. Slike mennesker får ikke sofaen min 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, WubWub skrev:

Det er anti-feministisk å anta at en mann skal betale for ei kvinne bare fordi hun er kvinne. Som om hun ikke greier betale for seg selv. La oss snu på problemstillingen - hva om tradisjonen var slik at kvinner skulle betale for menns mat bare fordi de var menn? 

Det handler ikke alltid om kjønn, det handler om hvem som inviterer. Inviterer man så spanderer man, ellers bør man si fra om det! Jeg kan ikke tenke meg noe mer uhøflig enn å invitere ut og overlate regningen til den man inviterer. Samme gjelder dersom man blir invitert, så bestiller man ikke bare det dyreste man finner for å utnytte gjestfriheten.

Anonymkode: 5c34d...7c5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, WubWub skrev:

Nei. Hun prøvde manipulere meg og hun prøvde utnytte meg. Slike mennesker får ikke sofaen min 

Men å knulle henne var OK, syns du. Du kunne kastet henne ut på morgenen, syns det var helt ille å kaste ut noen uten penger på natten når det faktisk er farlig i disse dager. 

Anonymkode: 61dd2...dda

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler ikke alltid om kjønn, det handler om hvem som inviterer. Inviterer man så spanderer man, ellers bør man si fra om det! Jeg kan ikke tenke meg noe mer uhøflig enn å invitere ut og overlate regningen til den man inviterer. Samme gjelder dersom man blir invitert, så bestiller man ikke bare det dyreste man finner for å utnytte gjestfriheten.

Anonymkode: 5c34d...7c5

Okay så når du inviterer venner på kino, bowling, restaurant, kafe eller hva det nå enn måtte være så betaler du for de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men å knulle henne var OK, syns du. Du kunne kastet henne ut på morgenen, syns det var helt ille å kaste ut noen uten penger på natten når det faktisk er farlig i disse dager. 

Anonymkode: 61dd2...dda

Jeg syntes at handlingen min samsvarte med det hun utsatte meg for , ja. Det er ingen voldtekter i min by. Det verste som skjedde henne var at hun kanskje frøs litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, WubWub skrev:

Jeg syntes at handlingen min samsvarte med det hun utsatte meg for , ja. Det er ingen voldtekter i min by. Det verste som skjedde henne var at hun kanskje frøs litt. 

OK, gitt ut ifra at det var Oslo elns. 

Anonymkode: 61dd2...dda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, WubWub skrev:

Okay så når du inviterer venner på kino, bowling, restaurant, kafe eller hva det nå enn måtte være så betaler du for de?

Pleier det, ja. Om vi drar en hel gjeng eller om vi avtaler hva vi skal sammen, så stiller det seg annerledes. Men inviterer jeg deg på middag på en resturant, så betaler jeg. Så kan du heller holde opp døren - dersom det ikke er for anti-feministisk for deg da :) 

Anonymkode: 5c34d...7c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pleier det, ja. Om vi drar en hel gjeng eller om vi avtaler hva vi skal sammen, så stiller det seg annerledes. Men inviterer jeg deg på middag på en resturant, så betaler jeg. Så kan du heller holde opp døren - dersom det ikke er for anti-feministisk for deg da :) 

Anonymkode: 5c34d...7c5

Jeg hadde ikke latt deg betale for meg. Om jeg ikke hadde penger så ville jeg takket nei til invitasjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å svare på spørsmålet ditt så liker jeg å bli spandert på, men så er jeg ingen feminist heller ;) (dvs dagens definisjon av feminisme hvor hatet er rettet mot den hvite mann og pene, slanke damer). Men nå er jeg i forhold, og elsker å gjøre hyggelige ting for kjæresten min også. Syns det er en romantisk greie at menn spanderer, men jeg føler meg kun vel med det om jeg er interessert i mannen. 

Anonymkode: 61dd2...dda

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...