Gå til innhold

Hvorfor skal menn betale for kvinner på date?


WubWub

Anbefalte innlegg

Gjest noe tilfeldig
1 minutt siden, Superbruker7 skrev:

Skal ikke i at kjærlighetslivet går fantastisk, men damer med ølbriller pleier ikke bry seg så mye om mannen er smart eller om han er empatisk. 

 

Da kan du jo satse på en velfungerende alkoholiker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Superbruker7
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den som inviterer betaler, det tar seg imidlertid dårlig ut med en gjerrig  mann. Kvinner liker å bli kurtisert .  De kvinnene du beskriver ts høres ut som ølhorer og de unngår man.  

Anonymkode: b1604...e94

Tror man må skille mellom folk som blir invitert gjennom nettdating og folk som blir invitert ute i det virkelige liv. 

Har man satt opp en kontaktannonse så tigger man jo egentlig om å bli invitert. Er mannen snill nok til å be dama på date så skal han jo ikke bli straffet for det ved å måtte betale for daten.  

Om jeg setter opp en annonse og skriver at jeg er så ensom og ikke har noen venner så ville det vært rart om de som ba meg med på kino også måtte betale for billetten. De gjør jo meg en tjeneste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fin artikkel om problemstillingen som konkluderer med ; Det er ikke feministisk og det fremmer ikke likestilling at en mann skal betale for din mat eller drikke da dette faktisk setter kvinnen i en underlegen rolle hvor du føler et press for å yte noe i retur for pengene han har investert i deg :

https://www.bustle.com/articles/68242-should-guys-always-pay-for-dinner-5-reasons-its-not-cool-to-always-make-men-pay

Endret av WubWub
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, WubWub skrev:

Det er jeg helt enig med deg i. Allikevel har jeg observert at det er en forventningen om at mannen skal betale for kvinnens drinker og mat.

Selv på utesteder har jeg observert dette fenomenet - det kommer kvinner bort til meg å ber meg om og kjøpe drinker til de. De blir helt rar i trynet når jeg kvitterer med "Hvorfor det? Har du ikke penger selv?" og de svarer "øhhh æhhh nei har litt dårlig råd akkurat nå" og jeg svarer "Hvorfor drar du på byen da? Jeg drar ikke på byen når jeg har dårlig råd" så begynner de tigge i troen om at de har funnet seg et lett offer. Prøver spille på samvittigheten min og hele regla. 

Det var ifjor en gang jeg satt alene i et hjørne på et utested og ei kvinne kom bort til meg :

Hun : Hei så søt du ser ut. Vil gjerne holde deg med selskap, kan jeg få en drink?

Meg : Nei

Hun : Jeg liker deg godt men jeg trenger noen drinker

Meg : Javel

Hun : Kan du kjøpe til meg?

Meg : Nei, du kan kjøpe til meg

Hun : Seriøst? Jeg er interessert i deg men jeg har dårlig råd denne uken

Meg : Så hvorfor drar du på byen?

Hun : Hadde håpet å finne en snill og søt gutt som kunne spandere på meg

Meg : Jo men da er jeg ikke jeg den personen du søker.

Hun : Vær så snill , du som ser så snill og god ut

Meg : Gå bort

Hun gikk sin vei. Hun fant seg et annet offer som betalte drinker etter drinker for hu. Jeg fulgte med på baren hele kvelden. Når utestedet stengte så kom hu bort til meg igjen og hu ble med meg hjem. Etter jeg fikk meg no av hu så så jeg "Nå skal du gå", hun sier "hva?? jeg har ikke penger til taxi" og jeg sa "ikke mitt problem. ut" så dyttet jeg hu ut døra. Jeg ville ikke vanligvis behandlet ei kvinne slik men hu prøvde utnytte meg først så hun fikk smake sin egen medisin. 

Du hadde respekt av meg helt til det siste avsnittet. Altså her er det en kvinne du valgte å dele det mest intime i livet med: sex. For å så dytte henne ut døra når du hadde fått tømt deg. hva ville du oppnå? Slut shaming?  Føle deg stor? Å dytte noen i beruset tilstand i et ukjent område uten at hun barn penger eller vet hvor hun er. Det er svært uansvarlig! i værste fall kunne hun blitt skadet eller kommet borti farlige menn. Og ja det er DITT problem. Du hadde vært den "gode" med å ignorert henne senere på kvelden også og dratt hjem uten henne 

MEN hun er langt fra uskyldig. Hater at mine medkvinner utnytter menn for drinker. Hater for øvrig one night stand kulturen også, men alle har sin smak. En gang ble jeg med en venninne ut, også kom det en bekjent av henne og ististerte på å kjøpe meg en drink. Jeg sa nei at jeg kunne betale for meg selv, menn han insisterte. Jeg gikk til slutt med på det men sa det ikke betydde noe.  Han sa han skjønte det. Men likevel ble han sint og måttes hente av vaktene når jeg ikke ville bli med han hjem. Så selvom jeg gjorde det klart at jeg ikke var intressert trodde han at han kunne "kjøpe meg". Følte meg skitten. Kunne aldri hatt sex med en fremmed

Endret av aicelain
Skrivefeil
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Superbruker7
1 minutt siden, Raven.WritingDesk skrev:

Da kan du jo satse på en velfungerende alkoholiker? 

Jeg hadde aldri hatt råd til å skjenke an alkoholiker. 

Satser på damer so er små og sjeldent drikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, aicelain skrev:

Du hadde respekt av meg helt til det siste avsnittet. Altså her er det en kvinne du valgte å dele det mest intime i livet med: sex. Formå så dytte henne ut døra når du hadde fått tømt deg. hva ville du oppnå? Slut shaming?  Føle deg stor? Å dytte noen i beruset tilstand i et ukjent område uten at hun barn penger eller vet hvor hun er. Det er svært uansvarlig! i værste fall kunne hun blitt skadet eller kommet borti farlige folk. Og ja det er DITT problem. Du hadde vært den "gode" med å ignorert henne senere på kvelden også og dratt hjem uten henne 

MEN hun er langt fra uskyldig. Hater at mine medkvinner utnytter menn for drinker. Hater for øvrig one night stand kulturen også, men alle har som smak. En gang ble jeg med en venninne ut, også kom det en bekjent av henne og ististerte på å kjøpe meg en drink. Jeg sa nei at jeg kunne betale for meg selv, menn han insisterte. Jeg gikk til slutt med på det men sa det ikke betydde noe.  Han sa han skjønte det. Men likevel ble han sint og måttes hente av vaktene når jeg ikke ville bli med han hjem. Så selvom jeg gjorde det klart at jeg ikke var intressert trodde han at han kunne "kjøpe meg". Følte meg skitten. Kunne aldri hatt sex med en fremmed

Som jeg sa til henne; Ikke mitt problem. 

Hun prøvde utnytte meg og hun fikk smake sin egen medisin. Jeg er ganske sikker på at hun aldri ville blitt med meg hjem i første omgang om jeg hadde åpnet opp lommeboken å brukt tusenvis av kroner på drinker til henne. Hun ble med meg hjem utelukkende fordi jeg ikke responderte som et lett offer som la seg flat. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, WubWub skrev:

Selv tenker jeg dette er en tradisjon som hører til en svunnen tid med fastlåste nedverdigende kjønnsroller - en tid hvor kvinner var økonomisk avhengig av menn om de ønsket seg mat i magen. 

Dette fenomenet kalles "bread winner" - den mannen som hadde råd til å fø på damen og de fremtidige barna fikk seg kone. Ei kone som var lenket til kjøkkenet i husmor rollen. Han betalte maten - hennes oppgave var å ha maten klar når mannen kom hjem fra jobb. 

I vesten idag er det ikke lenger slik at kvinner er økonomisk avhengig av en mann. De kan skape seg en selvstendig økonomi om de jobber for det. Det er heller ikke lenger kvinnes oppgave å ha middagen varm og klar til mannen. 

Allikevel så viser det seg ifølge studier at 70% av alle kvinner dumper en mann som ikke betaler for deres middag som de har inntatt på restaurant date med anklager om at han er en "gjerrigknark".

Jeg har lest om problemstillingen her på diverse feminist blogger og jeg kan komme med to argumenter fra kvinnenes side :

Feminist 1 : A man that dont pay for the woman is no real man.
Jeg svarte : Does that mean that you think a woman that dont have the dinner ready for the man when he returns from work is no real woman?

Feminist 2 : Kvinner! Det er biologiske grunner til at det er riktig at en mann skal betale for oss. Vi kan takke våre forfedre for dette. Vi har alltid blitt forsørget så det ligger i våre gener.

Meg : Det har også alltid vært slik at kvinner utelukkende har hatt husmor rollen i retur for å bli forsørget. Betyr det at feministenes holdning om likeverd strider imot biologiske og genetiske prinsipper? Ifølge ditt argument så er det nettopp dette du mener. For det har alltid vært slik at kvinner har hatt husmor rollen. Ligger det i kvinners gener å være økonomisk avhengig av menn tenker du? Bør vi bevege oss ifra dagens moderne prinsipper om likestilling og tilbake til kjønnsrollene fra gammelt av?

For meg virker hele problemstillingen veldig merkelig. Jeg ville aldri latt et annet menneske betale for min middag. Det ville vært for meg ekstremt nedverdigende. Om jeg ikke har råd til å dra på  restaurant så informerer jeg heller om det fremfor å dra dit som en parasitt å leve på andres penger. 

Når jeg drar på restaurant så havner regningen for maten og drikken jeg har inntatt på rundt 600 kr - da kvinner ikke spiser like mye som meg så kan vi anta at deres del vil være rundt 400kr. Regningen for meg
vil da være 1000kr for 1 times date. Det er den samme summen som eskorte piker tar i timen for deres selskap. 
 

Er som oftest mannen som spør kvinnen med ut på date. Da er det vell vanelig at han spanderer. Om det blir flere dater så bør de spleise

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ber da aldri ut ei jente uten å betale.  Har du ikke penger, så ber du ikke kvinner ut på date. Mulig jeg er gammeldags, men liker å varte opp ei jente om jeg liker henne. Om du ikke tilbyr deg å betale iallefall vil du virke gjerrig og det liker ikke kvinner

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ragnar89 skrev:

Jeg ber da aldri ut ei jente uten å betale.  Har du ikke penger, så ber du ikke kvinner ut på date. Mulig jeg er gammeldags, men liker å varte opp ei jente om jeg liker henne. Om du ikke tilbyr deg å betale iallefall vil du virke gjerrig og det liker ikke kvinner

Dette er gammeldagse holdninger ja - de tilhører den tiden hvor kvinner var økonomisk avhengig av menn. Den tiden hvor de måtte yte i husmor rollen i bytte mot maten de fikk. 

Forventningen om at kvinner idag skal være husmødre er borte - og jeg tenker at det er på tide å kvitte seg med stereotypen og kjønnsrollen om at menn skal være en forsørger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Superbruker7
12 minutter siden, aicelain skrev:

Du hadde respekt av meg helt til det siste avsnittet. Altså her er det en kvinne du valgte å dele det mest intime i livet med: sex. Formå så dytte henne ut døra når du hadde fått tømt deg. hva ville du oppnå?

 Om man onser så er det rimelig klart at sex ikke er det mest intime man har i livet. Det er ikke slutshaming, men fakta. 

Endret av Superbruker7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, WubWub skrev:

Jeg generaliserer ikke. Har lest over 50 feminist blogger om fenomenet (alle er amerikanske) og alle feminister hevder at mannen bør og skal betale for mat og drinker på alle dater helt inntil man er et par. Uansett om kvinnen tjener mer enn mannen eller ei

Ah, amerikanske. De som valgte Trump som president. Er ikke sånn norske feminister tenker, da. Men om det er amerikanske feminister du vil date (eller ei), så gidder jeg ikke mene noe om det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, brownbrown skrev:

Er som oftest mannen som spør kvinnen med ut på date. Da er det vell vanelig at han spanderer. Om det blir flere dater så bør de spleise

Ja det er vanlig at mannen betaler for kvinnen. Men det bør ikke være slik. Om en kvinne inviterer meg på restaurant så ville jeg aldri ydmyket meg selv ved å la henne ta regningen for maten jeg personlig har inntatt. Dette ville satt hu i en dominant posisjon hvor jeg var underlegen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, WubWub skrev:

Dette er gammeldagse holdninger ja - de tilhører den tiden hvor kvinner var økonomisk avhengig av menn. Den tiden hvor de måtte yte i husmor rollen i bytte mot maten de fikk. 

Forventningen om at kvinner idag skal være husmødre er borte - og jeg tenker at det er på tide å kvitte seg med stereotypen og kjønnsrollen om at menn skal være en forsørger. 

Hva med de kvinnene som ønsker å yte tilbake som husmor da? Jeg ønsker frivillig å jobbe redusert om jeg får mann og barn. Jeg vil gjerne ta ansvar for hus og hjem og middag hver dag. Er det da lov å forvente at mannen spanderer?

Anonymkode: d154c...60e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, WubWub skrev:

Det er jeg helt enig med deg i. Allikevel har jeg observert at det er en forventningen om at mannen skal betale for kvinnens drinker og mat.

Selv på utesteder har jeg observert dette fenomenet - det kommer kvinner bort til meg å ber meg om og kjøpe drinker til de. De blir helt rar i trynet når jeg kvitterer med "Hvorfor det? Har du ikke penger selv?" og de svarer "øhhh æhhh nei har litt dårlig råd akkurat nå" og jeg svarer "Hvorfor drar du på byen da? Jeg drar ikke på byen når jeg har dårlig råd" så begynner de tigge i troen om at de har funnet seg et lett offer. Prøver spille på samvittigheten min og hele regla. 

Det var ifjor en gang jeg satt alene i et hjørne på et utested og ei kvinne kom bort til meg :

Hun : Hei så søt du ser ut. Vil gjerne holde deg med selskap, kan jeg få en drink?

Meg : Nei

Hun : Jeg liker deg godt men jeg trenger noen drinker

Meg : Javel

Hun : Kan du kjøpe til meg?

Meg : Nei, du kan kjøpe til meg

Hun : Seriøst? Jeg er interessert i deg men jeg har dårlig råd denne uken

Meg : Så hvorfor drar du på byen?

Hun : Hadde håpet å finne en snill og søt gutt som kunne spandere på meg

Meg : Jo men da er jeg ikke jeg den personen du søker.

Hun : Vær så snill , du som ser så snill og god ut

Meg : Gå bort

Hun gikk sin vei. Hun fant seg et annet offer som betalte drinker etter drinker for hu. Jeg fulgte med på baren hele kvelden. Når utestedet stengte så kom hu bort til meg igjen og hu ble med meg hjem. Etter jeg fikk meg no av hu så så jeg "Nå skal du gå", hun sier "hva?? jeg har ikke penger til taxi" og jeg sa "ikke mitt problem. ut" så dyttet jeg hu ut døra. Jeg ville ikke vanligvis behandlet ei kvinne slik men hu prøvde utnytte meg først så hun fikk smake sin egen medisin. 

Wubwub er her du skal ta henne med hjem og gi hun kølla. Hun likte jo deg tydeligvis når hun etter å blitt avfeid avd deg ...heller går å utnytter en annen for så å komme tilbake....du spør meg også hvorfor jeg har en viss holdning til noen kvinner. Hele innlegget ditt er svaret. Når noen kvinner tror de er guds gave til mannen fordi de har hull mellom bena og tror de kan gjøre absolutt hva de vil på andre sin bekostning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, WubWub skrev:

Ja det er vanlig at mannen betaler for kvinnen. Men det bør ikke være slik. Om en kvinne inviterer meg på restaurant så ville jeg aldri ydmyket meg selv ved å la henne ta regningen for maten jeg personlig har inntatt. Dette ville satt hu i en dominant posisjon hvor jeg var underlegen. 

Nei, det bør ikke være slik. Så hvorfor er du "ydmyk" om hun betaler? Og hva har "dominant" med dette å gjøre? Om jeg betaler datens regning, føler jeg meg på ingen måte dominant. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva med de kvinnene som ønsker å yte tilbake som husmor da? Jeg ønsker frivillig å jobbe redusert om jeg får mann og barn. Jeg vil gjerne ta ansvar for hus og hjem og middag hver dag. Er det da lov å forvente at mannen spanderer?

Anonymkode: d154c...60e

Om ei kvinne ønsker være husmor så støtter jeg det valget. Folk må få leve det livet de ønsker uten at jeg skal dømme.

Og ja, om du ønsker være hjemme med barn og hushold så bør han ta seg av forsørger rollen slik det var i gamle dager. Men det er ikke alle kvinner som ønsker tilstander fra den tiden. Faktisk har kvinner kjempet frem likeverd og muligheten for at kvinner kan bli økonomisk selvstendig. Dette kræsjer helt med tanken om at menn må betale for kvinnene de treffer. 

Det er anti-feministisk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, WubWub skrev:

Som jeg sa til henne; Ikke mitt problem. 

Hun prøvde utnytte meg og hun fikk smake sin egen medisin. Jeg er ganske sikker på at hun aldri ville blitt med meg hjem i første omgang om jeg hadde åpnet opp lommeboken å brukt tusenvis av kroner på drinker til henne. Hun ble med meg hjem utelukkende fordi jeg ikke responderte som et lett offer som la seg flat. 

Drittsekksyndromet, jenter vil ofte ha det de ikke kan få. Du ville ikke ha henne, og da måtte hun ha deg. 

du virker som en reflektert mann med gode refleksjoner utfra at du sto på sitt når hun ville bli spandert på. Hvor ble den fornuften da av senere? Var ønsket etter hevn så stor at du ga blaffen i om hun kom urfor noe skade? Selvom hun har lav moral er hun forsatt er menneske. hadde du ikke brydd deg om hun, som er noens venninne og datter, hadde fryset ihjel eller blitt skadet fordi du skulle ha hevn? Det er ikke greit (og dette er ikke ment feministisk, hadde vært like forbannet hadde en kvinne kastet en mann på dør et fremmend sted 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri møtt noen første gang på første date, så jeg vet ikke hvordan det funker. Sånn for eksempel hadde jeg og min eks vært sammen i 3 mnd før vi gikk ut på "date". Jeg møter ikke folk på internett o.l, så da blir det liksom mer sånn at man bare henger sammen hjemme eller reiser på trening og sånn i stedet. Men når jeg har vært på "date" med de jeg har vært sammen med har vi gjort det sånn at vi har betalt annenhver gang. Blir for dumt å dele regningen i to når man er samboere f.eks :P 

Anonymkode: 03aed...29b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Amawhatsnot skrev:

Nei, det bør ikke være slik. Så hvorfor er du "ydmyk" om hun betaler? Og hva har "dominant" med dette å gjøre? Om jeg betaler datens regning, føler jeg meg på ingen måte dominant. 

Om en mann sier til dama at "han tar regningen" så behandler han deg som et barn. Voksne betaler for barn. Det er inneforstått at han ser på deg som mindreverdig om han tilbyr å betale for deg - som om du ikke greier forsørge deg selv eller at du har dårlig råd. Han forventer også noe i retur for pengene sine.

Ingen menn vil spandere 1000 kr på ei kvinne uten baktanken om å få noe igjen for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, aicelain skrev:

Drittsekksyndromet, jenter vil ofte ha det de ikke kan få. Du ville ikke ha henne, og da måtte hun ha deg. 

du virker som en reflektert mann med gode refleksjoner utfra at du sto på sitt når hun ville bli spandert på. Hvor ble den fornuften da av senere? Var ønsket etter hevn så stor at du ga blaffen i om hun kom urfor noe skade? Selvom hun har lav moral er hun forsatt er menneske. hadde du ikke brydd deg om hun, som er noens venninne og datter, hadde fryset ihjel eller blitt skadet fordi du skulle ha hevn? Det er ikke greit (og dette er ikke ment feministisk, hadde vært like forbannet hadde en kvinne kastet en mann på dør et fremmend sted 

Jeg eier ikke empati for folk som prøver såre eller utnytte meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...