Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen

Ultiva

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er det noen grunn til at CBE skal stå mer til ansvar for barns kosthold og helse enn andre? Hva med alle blader som har artikler om hvordan man kan gå ned mest mulig på kortest mulig tid? hva med alle slankeprogrammene på TV? Eller alle seriene som viser perfekte og slanke mennesker som man skal se opp til? Hva med reklamer? Alle andre bloggere?

Hvorfor er det akkurat Caroline med en liten skål yogurth som skal ta på seg ansvaret for at barn spiser riktig?

Det er en offentlig blogg. Det er klart noen 9-åringer kan titte innom. Men det er ikke disse hun henvender seg til, det er ikke målgruppen hennes. Og selvfølgelig er det foreldrene som har det fulle ansvaret her.

Hadde mitt barn(ja, jeg har barn) endret ditt kosthold på grunn av en voksen blogger så hadde jeg definitivt følt at jeg hadde feilet. Og jeg hadde lagt skylda der den hører hjemme.

Dette blir for dumt. Men nice try med å bagatellisere saken til én skål yoghurt.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Milde moses - den videoen de har laget fra Gran Canaria, noe så ubeskrivelig pinlig.

"Denne diskusjonen er viktig, konstruktiv og saklig". Jadda, det beviser dere gang på gang...

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken har altså ikke slått deg at det er min erfaring som mor selv som får meg til å reagere på hva som skrives her?

egentlig ikke. Utfra argumentasjonen din tenker jeg at du gir inntrykk av å ha veldig små barn i såfall.

Og for å ta dette med overvåkning av hva tweens og teens leser på nettet - en ting er den praktiske utfordringen med å kontrollere det. En helt annen ting er om det er ønskelig. Jeg har ingen tro på den oppdragende effekten av forbud og kontroll i barneoppdragelse- jeg tror på dialog og veiledning. Jeg memer jeg må lære mine barn å være kritiske på nettet, og det må jeg nødvendigvisgjøre med å tillate, ikke med å forby. Så må vi snakke om det. Det betyr at mitt barn kan lese blogger som jeg gremmes over. Det snakker vi om. Og så engasjerer jeg meg da altså i denne debatten. Og for the record, jeg gir beng i hva CBE spiste til frokost i går, det er ikke det jeg diskuterer her, det er den mer overordna debatten om hennes rolle som rollemodell/forbilde. .

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olivia Benson

Dette blir for dumt. Men nice try med å bagatellisere saken til én skål yoghurt.

Fint at du ikke kunne svare på resten da. Da skjønner jeg at dette er bare nok en ting dere ska ta henne for.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om jeg ikke har barn så syns jeg det er merkelig at et barn på 9 år(!) skal være opptatt av Caroline sin blogg. Lillesøsteren min er mer opptatt av å være ute å leke med vennene sine. Om andre sin 9 åringen sitter inne og nileser Caroline sin blogg vil jeg si det er mer forstyrrende enn hva Caroline spiste til frokost i går.

Jeg vet ikke helt presis hvor dette med 9-åringe kom fra, men det er vel den alderen noen (ikke alle) begynner å få fokus på utseende. Jeg tror ikke mange 9-åringe leser bloggen, men de blir stadig mer sårbare for kommentarer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du egentlig det er så mange barn som leser denne bloggen? Må jo være verdens kjedeligste blogg for ungdommer, og det er jo helt klart ikke målgruppen hennes.

Blir som å kritisere norsk ukeblad for å være et dårlig forbilde for ungdom, fordi de skriver så mye om slanking.

Edit: og hvor får du 4 nøtter fra? Ser ut som størrelsen på min frokost.

Det var en som la ut noen tall i går , som kom fra CBE selv. Jeg husker ikke de nøyaktige tallene, og jeg vet ikke hvor CBE har dem fra heller (har hun hatt en spørreundersøkelse noen gang?), men såvidt jeg husker var hovedgruppen mellom 19 og 27, og så var det rundt 19% tror jeg som var yngre.

I tillegg må vi huske at CBE har et bredere nedslagsfelt enn bloggen, f.eks gjennom deltagelsen i Skal vi danse og Det Nye-piken. Jeg vil tro at dette er kanaler som gjør henne kjent for grupper som ellers ikke ville lest bloggen.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ikke noen rolle som forbilde for barn og ungdom.

Hva!!?? Er det sant?

Da må jeg jo trekke tilbake alt jeg har sagt. Hele argumentasjonen faller.

Med bare EN perfekt formulert setning har du overbevist meg om at alt jeg tenker er feil. Har du vurdert å bli politiker?

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olivia Benson

Hva!!?? Er det sant?

Med bare EN perfekt formulert setning har du overbevist meg om at alt jeg tenker er feil. Har du vurdert å bli politiker?

Nei.

Dere har brukt hele tråden på å prøve å overbevise oss om denne enorme påvirlningskraften hun skal ha på barn og ungdom, men har enda til gode med å komme med noe annet enn løse påstander. Det er ingenting med bloggen hennes som tilsier at hun henvender seg til denne gruppen. Hun skriver om trening, mat og barn stort sett. Det finnes hundrevis av blogger som er mer interessant for disse enn denne. Og dersom hun ikke har disse som målgruppe kan hun da heller ikke ta ansvar for at noen få klikker seg innom bloggen hennes og lar seg inspirere.

Det er forøvrig heller ikke noe særlig bekymringsverdig i seg selv over kostholdet hennes.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Hva!!?? Er det sant?

Lol ❤️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Dere har brukt hele tråden på å prøve å overbevise oss om denne enorme påvirlningskraften hun skal ha på barn og ungdom, men har enda til gode med å komme med noe annet enn løse påstander. Det er ingenting med bloggen hennes som tilsier at hun henvender seg til denne gruppen. Hun skriver om trening, mat og barn stort sett. Det finnes hundrevis av blogger som er mer interessant for disse enn denne. Og dersom hun ikke har disse som målgruppe kan hun da heller ikke ta ansvar for at noen få klikker seg innom bloggen hennes og lar seg inspirere.

Det er forøvrig heller ikke noe særlig bekymringsverdig i seg selv over kostholdet hennes.

trening, mat og barn?!?

Barn skriver hun IKKE om. Hun viser bilder av barneutstyr i ny og ne, men det er IKKE en mammablogg.

Trening og mat, ja, men den andre halvdelen av innholdet er fokusert på utseende/dagens antrekk/sminke/hår/løshår, løsnegler, løsvipper/fasade/forbruk/shopping.

Å påstå at dette ikke inngår i en pakke som ungdom påvirkes av er helt absurd.

Det er ingen her som sier at hun er alene om denne påvirkningen, og det er ingen som sier at det går en direkte årsaksammenheng fra ett blogginnlegg til en ungdomsskjebne, men at denne bloggen inngår i mediepakken ungdom utsettes for og påvirkes av, er helt selvsagt. Det kan du selvfølgelig velge å ikke tro på, eller så kan du finne en ny måte å vrenge ord på, men jeg kommer ikke til å bruke mer tid på å svare deg, før du eventuelt kan dokumentere at CBEs blogg IKKE inngår i en medievirkelighet som påvirker unge kvinner

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olivia Benson

trening, mat og barn?!?

Barn skriver hun IKKE om. Hun viser bilder av barneutstyr i ny og ne, men det er IKKE en mammablogg.

Trening og mat, ja, men den andre halvdelen av innholdet er fokusert på utseende/dagens antrekk/sminke/hår/løshår, løsnegler, løsvipper/fasade/forbruk/shopping.

Å påstå at dette ikke inngår i en pakke som ungdom påvirkes av er helt absurd.

Det er ingen her som sier at hun er alene om denne påvirkningen, og det er ingen som sier at det går en direkte årsaksammenheng fra ett blogginnlegg til en ungdomsskjebne, men at denne bloggen inngår i mediepakken ungdom utsettes for og påvirkes av, er helt selvsagt. Det kan du selvfølgelig velge å ikke tro på, eller så kan du finne en ny måte å vrenge ord på, men jeg kommer ikke til å bruke mer tid på å svare deg, før du eventuelt kan dokumentere at CBEs blogg IKKE inngår i en medievirkelighet som påvirker unge kvinner

Er vi over på unge kvinner nå? Vi var inne på barn helt ned i 9-års alderen tidligere. Er ikke lett å diskutere noe når premissene til stadighet endres.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Olivia Benson

gudhjelpemeg du er virkelig flisespikkerdronningen. At du gidder. Det er en jævla forumtråd, ikke en doktoravhandling.

Det er ikke flisespikkeri. Det er faktisk ganske stor forskjell på "unge kvinner" og barn i denne sammenhengen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig å sitte og forsvare henne på noe hun selv har sagt at hun nå har innsett. Hun sa selv, i forbindelse med bilderedigeringssaken, at hun nå forstår at hun kan ha en påvirkede effekt på unge jenter (om de er 9 eller 15 er vel et fett?). Dere er ikke enige med henne i det altså?

Hvis dere har barn, så vet dere kanskje også at en niåring nå om dagen ikke kan settes i bås sammen med hvordan f.eks vi seint i 20 - åra opplevde verden og påvirkninger utenfra, da vi var ni.

Jeg begynte forøvrig å slanke meg som åtteåring.

Endret av neiognei
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke flisespikkeri. Det er faktisk ganske stor forskjell på "unge kvinner" og barn i denne sammenhengen.

jada, og så gir det deg en mulighet til å late som du svarer, mens du slipper å forholde deg til innholdet i det som blir sagt. Dette er ikke en diskusjon med akademisk nivå, der man har blitt enig om definisjoner som alle må forholde seg til, og jeg vet ikke hvorfor noen i tråden snakker om niåringer og hvor det kom fra.

Jeg snakker om ungdom og unge voksne. Aldersgrensen er flytende.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig å sitte og forsvare henne på noe hun selv har sagt at hun nå har innsett. Hun sa selv, i forbindelse med bilderedigeringssaken, at hun nå forstår at hun kan ha en påvirkede effekt på unge jenter (om de er 9 eller 15 er vel et fett?). Dere er ikke enige med henne i det altså?

Hvis dere har barn så vet dere kanskje også at en niåring nå om dagen ikke kan settes i bås sammen med hvordan f.eks hvordan vi seint i 20 - åra opplevde verden og påvirkninger utenfra, da vi var ni.

Jeg begynte forøvrig å slanke meg som åtteåring.

Dette. Amen.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gudhjelpemeg du er virkelig flisespikkerdronningen. At du gidder. Det er en jævla forumtråd, ikke en doktoravhandling.

Dette er vel ikke akkurat tråden for å beskylde andre for flisespikkeri. Minner om at en diskusjon om en skål yoghurt har gått over flere sider og ikke minst flere dager!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olivia Benson

På den måten det beskrives her? Nei. Så lenge hun holder seg innenfor det som er trygt og sunt for hennes del, og ikke tipper over i proana-kategorien(noe hun er langt unna) så ser jeg ikke at hun skal ha noe overordnet ansvar for barn og ungdoms kostholdsvaner.

Å være bevisst på at hun også har unge lesere? Selvfølgelig. Men det virker å være noe annet enn det dere forlanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...