Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen

Ultiva

Anbefalte innlegg

Jeg finner det helt sinnsykt at det sitter voksne mennesker her med så utrolig mye stygge ting å si om Caroline Berg Eriksen. Her har vi i flere år og særlig siste mnd hatt et fokus om at vi må få slutt på mobbing mot barn i hele Norge, alikevell sitter det flere hundre voksene damer (spessielt) og menn og mobber en enkeltperson.

Hvem i all verden er det som har noe med om hun tar et glass vin til maten og hvem i all verden er enkelte til å påstå at Nelia sitter ALENE på et hotellrom med foreldre som er helt på rølpefylla. Unnskyld meg men hva vet dere om dette? Det å påstå at "å så dere munnen hennes på bildet da hun hadde den blå kjolen?". Unnskyld meg (igjen). Først og fremst har hun da helt NORMAL munn og for det andre om man har noe å utsette på utsende til andre så kan man holde det for seg selv. Blonder er tydeligvis for bestemødre og gud vet. Instagram videoen hun la ut var SÅ KLEIN og tenk å late som man har det gøy på den måten? jeg er så sjokkert over mennesker, vi lever i TOTUSENOGFEMTEN.

CBE har opplevd så utrolig mye mer enn vi har noe peiling på og vi har alle noe bagasje og feil vi har gjort som har formet oss til slik vi er idag. Vi trenger alle og feile for å lære og det er så utrolig utrolig utrolig provoserende å se mennesker sitte på denne måten og være så utrolig ufine. Ikke kom å si at dette er konstruktiv kritikk dere (enkelte) driver med. Det skal også nevnes at hvis jeg personlig hadde vært gift med en person som hadde blitt utsatt for så utrolig mye forkastelige kommentarer så hadde jeg også ønsket og beskytte og forsvare denne personen.

Til alle dere som bare har stygge ting å komme med, hold det for dere selv og fokuser på dere selv og deres feil eller finheter.

Jeg gjetter at du bare har lest de aller første sidene i denne tråden? I så fall vil jeg ønske deg velkommen til de siste hundreogfemti sidene, hvor vi sakelig og under god moderering diskuterer hvordan mediaaksjerselskapet og millionbedriften Treasures AS bedriver merkevarebygging ved at eierne gir seg ut for å være både fornøyde forbrukere og lyver på seg beskyttede (helsefaglige) titler. Vi har også diskutert hvordan eierne til Treasures AS har håndtert media da dette ble kjent. Det nyeste temaet er det skjulte sammarbeidet i medianorge, hvor en journalist for en ellers seriøs og annerkjent avis er en nær venn av et manadgementfirma Treasures AS kjøper tjenester av (bla. mediahåndtering). Denne journalisten (som burde regnes som inhabil) har laget et portrettintervju av en av Treasures AS sine eiere, som stiller firmaet og deleieren i et særdeles godt lys, og fungerer mer som talerør enn journalistikk.

Edit: skriver på mobil beklager skrivefeil, har prøvd å rette det opp.

Endret av Alice123
  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om dere diskuterer foretaket og ikke personen CBE tror jeg nok det er forferdelig trist for henne å lese igjennom disse kommentarene. Hva kan hun gjøre? Det blir feil uansett hvilken retning hun går nå - legger hun ned bloggen blir hun sett på som feig, fortsetter hun blir hun grundig studert etter småfeil i hvert innlegg herretter.. tror det er mange som vil ta henne på ting - uansett hva.

Jeg sier på ingen måte at det er greit med verken bilderedigering eller å utgi seg for å være andre - jeg har fulgt bloggen i flere år og har blindt trodd på at alt dette var ekte og; men det er umulig å ikke ha litt sympati når et menneske blir fanget i et hjørne slik hun er nå - selv om hun kan skylde på seg selv..

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte Kristin Skogen Lund og NHO-analogien fra Lafemmemauvaise.

Hvilken som helst annen bedriftseier eller leder som taklet å bli fersket i bedrag og løgn slik, og alle ville steilet. I et portrettiktervju årevis lenger frem i tid, helst etter den skyldige hadde byttet jobb og fått det på lang avstand, kunne det vært aktuelt å prate om at tiden det stod på var tøff. Selv da ser jeg for meg en viss refleksjon rundt egen rolle og sine synder.

Dagbladet har nå overskriften "-Jeg bare går og venter på at jeg skal knekke helt sammen". JEG SPYR!

Jeg er dessuten skuffa over flere som har skrevet om saken i media. Mange har ikke satt seg inn i saken, noen har vært så ukritiske at de burde slutte å kalle seg journalist eller en ansvarlig redaksjon med integritet, men det som er mest skuffende, og Felles for mange, er at de behandler saken som kjendissladder om personen CBE.

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Jeg likte Kristin Skogen Lund og NHO-analogien fra Lafemmemauvaise.

Hvilken som helst annen bedriftseier eller leder som taklet å bli fersket i bedrag og løgn slik, og alle ville steilet. I et portrettiktervju årevis lenger frem i tid, helst etter den skyldige hadde byttet jobb og fått det på lang avstand, kunne det vært aktuelt å prate om at tiden det stod på var tøff. Selv da ser jeg for meg en viss refleksjon rundt egen rolle og sine synder.

Dagbladet har nå overskriften "-Jeg bare går og venter på at jeg skal knekke helt sammen". JEG SPYR!

Jeg er dessuten skuffa over flere som har skrevet om saken i media. Mange har ikke satt seg inn i saken, noen har vært så ukritiske at de burde slutte å kalle seg journalist eller en ansvarlig redaksjon med integritet, men det som er mest skuffende, og Felles for mange, er at de behandler saken som kjendissladder om personen CBE.

Jeg takker! :takke:

Forøvrig også enig at det later til at de fleste journalistene ikke har satt seg ordentlig inn i saken. En del av kommentar-forfatterne derimot, har stilt en del kritiske spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for sitat fra blogg, personangrep, avsporinger, latterliggjøring, spekulasjoner, samt svar til alt dette.

Tråden er også flettet med en annen som glir over i samme tema.

irrlys, mod.

Endret av irrlys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde egentlig lovet meg selv at jeg var ferdig med denne tråden (er enig med de som påpeker at det er mange gjentagelser (som det garantert blir noe av i dette innlegget også) og at diskusjonen går i sirkel - samtidig er det forståelig), men etter å ha lest intervjuet på dn.no, så merker jeg at jeg er sur, og at jeg har mistet respekten for DN.

LØGNER!!!! FAKE!!! HORE!!! (…) Legg ned bloggen og forsvinn fra denne verdenen.
«Gunhild»

Så det er altså kommentarer og kritikk av denne typen (Forsang har jo valgt nesten bare kommentarer i denne kategorien som illustrasjon) som er sakens kjerne? For et opplegg. Hvorfor har ikke Forsang valgt å ta med flere gode eksempler? Her sauses alt fra stalkere med besøksforbud, kroppshets og trusler sammen med saklig og nødvendig kritikk av bedriftsetikken hennes sammen, og fremstilles som to sider av nøyaktig samme sak. Uryddig og lite redelig er ikke engang forbokstaven.

Og uten å glorifisere eller overvurdere denne tråden, deltakerne eller alt som har blitt skrevet, så vil jeg bare si, særlig til dere som har brukt mye tid og energi på å feks finne ut av kommentarjuks, men også andre som har engasjert seg i debatten de siste 150+ sidene:

Det har vært mange gode innspill, og tråden fortjener etter min mening ikke det stempelet den har fått av flere. Det har jo tilogmed blitt opprettet sidetråder hvor aktive brukere i denne tråden blir tillagt alskens egenskaper, (manglende) interesser og motiver. Åpenbart av folk som enten mangler interesse, evne eller vilje til å sette seg inn i det som har blitt diskutert, men likevel. Jeg håper ingen sitter igjen med følelsen at vi alle, frådende og sensasjonslystne, klare til å angripe CBE privat har deltatt i det som er tidenes mest lavpanna, smålige og sladrete heksejakt på det som fremstilles som en ryddig anlagt kvinne og privatperson med det hun kaller et sånt dra-tiltryne. En kvinne som bare vil være positiv og inspirere. En stakkars blogger som bedyrer at hun har ansvar. En self-made blogger som ikke helt skjønner greia med alle disse provoserte leserne. Et offer for å ikke bli akseptert fordi hun ikke har gjennomgått en krise.

Det er jo ikke det dette har dreid seg om for 99% av brukerne her i tråden, og det vet dere jo, dere som har deltatt og bidratt. Selv om man kan få et annet inntrykk av å lese "Bak fasaden" - for å si det forsiktig. Ironisk tittel, når jeg tenker meg om.

For her har det virkelig ikke dreid seg om hets av barn, hets av lår, spekulasjoner om mental helse, eller sammenligninger med Michael Jackson. Men å få svar på noe av det mer oppegående som har blitt stilt spørsmål ved, det er vel like sannsynlig som å se griser fly gjennom et snølagt helvete.

• Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I artikkelen fra DN har de fått kommentarer fra andre redaktører. Geir Ramnefjell, kulturredaktør i Dagbladet, har i det minste skjønt noe av greia. Det har IKKE forfatter av hovedartikkelen...

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man skrive forsvarstale for ff, burde man klare få enkelte fakta på plass. Og ikke forveksle gjestvest med angstkvinnen....

At dn skriver er ikke så rart. Dn skriver mye om forretning, firma, etc. Og ff er jo firma med temmelig god inntjening hvert år. At intervjuet hadde passet bedre i en venninne blogg, får stå for redaktøren som har godkjent dette.

Edit: skrivefeil

Endret av BlendaSensitive
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer allikevel ikke til å boikotte noe som helst. Hun har lov til å forsvare seg mot de som har mobbet henne ganske så kraftig.

Hun har jo ikke forsvart seg mot de som har mobbet henne, det er jo bare unnskyldningen. Hun har brukt anonyme kommentarer for å vinne diskusjoner og hetse andre som var uenig i f.eks. treningstips eller et produkt noen andre hadde dårlig erfaring med, eller at noen mente hoftene hennes var blitt litt rundere og at hun strålte når hun var gravid. Hadde dette vært at hun beskyttet seg mot mobberne hadde ingen reagert.

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)

Denne tilværelsen er et valg. Hun skulle ha forutsett det. Hun forutser at det kommer til å fortsette. Hvorfor ikke bare endre det.

Å bli stalket er en del av et slikt liv hun har valgt seg. Hun er tross alt en modell som jobber i et enkeltmansforetak. En modell som jobber og viser seg daglig på alle sin skjerm. Det er all slags øyne som ser.

(...)

Akkurat dette bør hun vel få ros, og ikke kritikk, for. Det er et problem at kvinner som stikker nesa fram blir trakassert, og de gjør at mange vegrer seg for å delta i samfunnsdebatten. Caroline fortsetter på tross av stalkeropplevelsen(e) hun har (hatt), og det burde vi faktisk applaudere.

Ingen fortjener stalkere, og det å si at hun har valgt det, er helt på tryne. Det blir som å si at hvis man går i kort kjole og høye heler hjem fra byen, så ber man om å bli voldtatt. Det er med andre ord ikke greit å skylde på ofret. Det er også lov å bli redd etter en slik opplevelse. Hva vet vi om andre norske kjente kvinner? Kanskje de også er redde for å være alene hjemme pga. av stalkere, bare at de ikke snakker høyt om det?

Burde vi ikke heller rose henne for å sette fokus på dette problemet slik at det igjen kan bli en den av den offentlige bevisstheten. På den måten kan vi bekjempe problemet, og dermed også få flere kvinnelige stemmer i samfunnsdebatten.

Jeg er fullstendig enig med deg i at firmaet driver ansvarsfraskrivelse (dette ble desseverre klippet ut av sitatet ditt), men akkurat staklingen er ikke noe vi bør gi Caroline ansvaret for, og dette er såpass viktig at jeg ikke kunne la det passere ukommentert.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blue Moon

Det blir så feil når all form for kritikk blir avfeid med sjalusi, hets og mobbing.

At bedriftseier har blitt utsatt for mye dritt er ikke noe å motsi.

Noe må hun godta i egenskap av å drive en bedrift, men hets skal aldri godtas.

Men alt kan ikke forklares med hets.

Jeg beklager om jeg kommer til å støte noen med sammenligningen min, men jeg tar sjansen.

En mørkhudet blir stoppet i fartskontroll fordi han har kjørt i 90 i 50-sonen.

Han godtar ikke dette. "Hvorfor stopper dere meg? Er det fordi jeg er mørk? Det er mange andre biler som kjører på denne veien, men det er meg dere stopper! RASISME!!!"

Argumentet og beskyldningen om rasisme kunne vært gyldig dersom mannen ikke hadde kjørt for fort, men her satte han seg selv i et stilling der han ikke bare fortjente å bli stoppet, men det var i henhold til gjeldende lov/regelverk.

Selv om mannen tidligere har blitt utsatt for rasisme var ikke rasisme årsaken til reaksjonen denne gangen.

Slik ser jeg på denne saken nå.

Fordi bedriftseier tidligere har blitt utsatt for usaklig hets, hyles det opp om hets i alle sammenhenger, uavhengig av situasjon, og hennes egen rolle i det som har skjedd.

At bedriftseier har fått mye ufortjent dritt er som sagt sant, men denne gangen har bedriften brutt alle normer, regler og også et par lover, og da er ikke saklig kritikk ufortjent siden bedriften selv har satt seg i denne stilllingen.

Endret av Blue Moon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jonas Forsang - er det han som var med på flukten til en av Bolivia-jentene?

ETA: Ja, det var ham.

Endret av Nora Nordbo
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dette bør hun vel få ros, og ikke kritikk, for. Det er et problem at kvinner som stikker nesa fram blir trakassert, og de gjør at mange vegrer seg for å delta i samfunnsdebatten. Caroline fortsetter på tross av stalkeropplevelsen(e) hun har (hatt), og det burde vi faktisk applaudere.

Ingen fortjener stalkere, og det å si at hun har valgt det, er helt på tryne. Det blir som å si at hvis man går i kort kjole og høye heler hjem fra byen, så ber man om å bli voldtatt. Det er med andre ord ikke greit å skylde på ofret. Det er også lov å bli redd etter en slik opplevelse. Hva vet vi om andre norske kjente kvinner? Kanskje de også er redde for å være alene hjemme pga. av stalkere, bare at de ikke snakker høyt om det?

Burde vi ikke heller rose henne for å sette fokus på dette problemet slik at det igjen kan bli en den av den offentlige bevisstheten. På den måten kan vi bekjempe problemet, og dermed også få flere kvinnelige stemmer i samfunnsdebatten.

Jeg er fullstendig enig med deg i at firmaet driver ansvarsfraskrivelse (dette ble desseverre klippet ut av sitatet ditt), men akkurat staklingen er ikke noe vi bør gi Caroline ansvaret for, og dette er såpass viktig at jeg ikke kunne la det passere ukommentert.

Forsåvidt enig i det..men vet ikke om motivet hennes var å sette fokus på dette samfunnsproblemet.Da ville vel dette blitt tatt opp eksplisitt,og tidligere?Ikke som ledd i forsvarstalen hennes..

Kan for all del applaudere henne for at hun har trosset denne stalkeren og fortsatt bloggingen,men det er liksom litt på siden av hva siste ukers avsløringer har handlet om. Klarer virkelig ikke å se sammenhengen mellom dette og de kommentarene de selv har skrevet. Hver sak for seg..

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner det helt sinnsykt at det sitter voksne mennesker her med så utrolig mye stygge ting å si om Caroline Berg Eriksen. Her har vi i flere år og særlig siste mnd hatt et fokus om at vi må få slutt på mobbing mot barn i hele Norge, alikevell sitter det flere hundre voksene damer (spessielt) og menn og mobber en enkeltperson.

Hvem i all verden er det som har noe med om hun tar et glass vin til maten og hvem i all verden er enkelte til å påstå at Nelia sitter ALENE på et hotellrom med foreldre som er helt på rølpefylla. Unnskyld meg men hva vet dere om dette? Det å påstå at "å så dere munnen hennes på bildet da hun hadde den blå kjolen?". Unnskyld meg (igjen). Først og fremst har hun da helt NORMAL munn og for det andre om man har noe å utsette på utsende til andre så kan man holde det for seg selv. Blonder er tydeligvis for bestemødre og gud vet. Instagram videoen hun la ut var SÅ KLEIN og tenk å late som man har det gøy på den måten? jeg er så sjokkert over mennesker, vi lever i TOTUSENOGFEMTEN.

CBE har opplevd så utrolig mye mer enn vi har noe peiling på og vi har alle noe bagasje og feil vi har gjort som har formet oss til slik vi er idag. Vi trenger alle og feile for å lære og det er så utrolig utrolig utrolig provoserende å se mennesker sitte på denne måten og være så utrolig ufine. Ikke kom å si at dette er konstruktiv kritikk dere (enkelte) driver med. Det skal også nevnes at hvis jeg personlig hadde vært gift med en person som hadde blitt utsatt for så utrolig mye forkastelige kommentarer så hadde jeg også ønsket og beskytte og forsvare denne personen.

Til alle dere som bare har stygge ting å komme med, hold det for dere selv og fokuser på dere selv og deres feil eller finheter.

Skriver du i feil tråd?

Denne tråden omhandler firmaet Treasure med bloggen http://carolinebergeriksen.no.

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, dette blir bare enda mer tragisk når journalister gir henne et blogginnlegg forkledd som et intervju. Hvorfor skriver de ikke faktabaserte opplysninger som forklarer i hvilken sammenheng LK har kommet med de falske kommentarene? Det var jo ikke for å svare på kommentarene de har trukket frem i artikkelen, som "legg ned bloggen din hore", men svar på kommentarer så uskyldige som "mangler det ikke noe i oppskriften?", "Sikker på du skal trene så mye og så hardt?". Altså, ikke hets som DN fremstiller det som her. Og at de skriver at noen "angivelig" har funnet bevis (husker ikke helt korrekt ordlyden de brukte)?! Bevisene ligger jo der for alle som vil se. Og hva har mannen som stalket henne med disse avsløringene å gjøre? Jeg la merke til den samme mannen da han drev og kommenterte på IG hennes. Ja, han er en syk fyr med åpenbare psykiske problemer, men resten av oss er ikke syke stalkers, vi er bare kritiske. Og det er det saken handlet om i førsteomgang. Og når journalisten har så klare koblinger til managementet hennes burde de virkelig ha vurdert en gang eller to om han var den rette til å intervjue henne. Og FF skriver at i denne artikkelen får vi svar på alle spørsmålene? Jeg vil heller påstå at her får vi hvert fall ikke svar på noen relevante spørsmål, bare en stalkerhistorie som skal forklare hvorfor LK gjorde som han gjorde. Og ingen innrømmelse på at hun også har skrevet kommentarer og visst om det meste. Satt de virkelig der med hver sin Mac og kaffekopp rundt samme bord, der kommentaren fra den falske legen er postet med noen minutters mellomrom før FF sitt svar, uten at LK sier at det er han som nettopp svarte henne? Da er de jo en parodi av seg selv.

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsåvidt enig i det..men vet ikke om motivet hennes var å sette fokus på dette samfunnsproblemet.Da ville vel dette blitt tatt opp eksplisitt,og tidligere?Ikke som ledd i forsvarstalen hennes..

Kan for all del applaudere henne for at hun har trosset denne stalkeren og fortsatt bloggingen,men det er liksom litt på siden av hva siste ukers avsløringer har handlet om. Klarer virkelig ikke å se sammenhengen mellom dette og de kommentarene de selv har skrevet. Hver sak for seg..

Motivet hennes var nok ikke å skape debatt om dette, men å få medfølelse og på den måten trekke fokus bort fra det som er kritikkverdig. ;-)

At dette og annet føleri dominerer i DN-saken før vi kritisere journalisten og redaktøren for.

Vi bør ikke kritisere Caroline for å fortelle historien, og i alle fall ikke si at dette er noe hun bevisst har valgt fordi kjente kvinner alltid får stalkere.

Endret av Grønt blad
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er det bare trist. Trist at folk som dette får så mye oppmerksomhet og lov til å styre hva som skal tas opp i intervjuer. Mest kritiske spørsmål var om hun var distré.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er det bare trist. Trist at folk som dette får så mye oppmerksomhet og lov til å styre hva som skal tas opp i intervjuer. Mest kritiske spørsmål var om hun var distré.

Det er ikke bare trist, men det er faktisk skremmende at de har så mye makt at de kan styre mediene slik.

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...