Gjest GlutenBlaster Skrevet 13. januar 2015 #6221 Del Skrevet 13. januar 2015 Sponsorene hennes har uttalt seg i VG. De fortsetter samarbeidet :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tingelinling Skrevet 13. januar 2015 #6222 Del Skrevet 13. januar 2015 Sponsorene hennes har uttalt seg i VG. De fortsetter samarbeidet :-) Ikke så rart, med tanke på at denne saken har gitt damen over en halv million klikk på bloggen i går. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bergensia Skrevet 13. januar 2015 #6223 Del Skrevet 13. januar 2015 Nå har jeg lest igjennom mange kommentarer på bloggen. Det som slår meg er hvordan først CBE hylles/trøstes/tilgis med store ord, så et lengre avsnitt om hvor fryktelig det er med mobbing på nett og så en tirade om KG-brukerne som er både sjalu, feite, late (mange som mener vi bør få ræva ut av sofaen), ynkelige, burde skaffe oss et liv etc. Ironisk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Odenator Skrevet 13. januar 2015 #6224 Del Skrevet 13. januar 2015 Så med en gang noen ser dette fra et perspektiv som ligger litt nærmere CBE/LKs eget, da er innlegget meningsløst? Bilder blir manipulert hver dag, og anonyme nettroll florerer det av på nettet. Enig i at CBE/LK har gjort noen feil, men folkens, hun er et menneske hun også. Har hun ikke fått nok tyn nå. Er det virkelig nødvendig å angripe noen son tar henne litt i forsvar? Kan vi ikke i stedet fortsette diskusjonen, med hva vi forventer av en blogger - hvor går grensen for hva son er greit og hva som ikke er greit. Det er ikke sikkert det er så lett å se ting så klart når det stormer om egen person. Kanskje vi kan invitere noen av bloggerne (inkl CBE) med på diskusjonen - eller oppfordre til at de formulerer sine egne etiske retningslinjer for bloggere. Da blir det lettere for CBE, og andre, å ta de rette valgene i fremtiden. Det er din egen antagelse. Jeg har aldri sagt det. Synes du hans innlegg deler CBE sitt perspektiv mer, da er jeg ikke enig med deg. Jeg synes allikevel det var tamt og rett og slett litt svakt til å være nettopp tjomlid, ikke mer enn det 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bootybuilder Skrevet 13. januar 2015 #6225 Del Skrevet 13. januar 2015 The shit is about to hit the fan! http://www.nrk.no/kultur/radet-for-legeetikk-raser-mot-_fotballfrue_-1.12146400 http://www.nrk.no/kultur/_-fotballfrue-vil-miste-inntekter-1.12145983 http://www.dagbladet.no/2015/01/12/kultur/meninger/debatt/kommentar/caroline_berg_eriksen/37143438/ http://www.kjendis.no/2015/01/12/kjendis/bloggere/fotballfrue/lotte_ninja_fagerheim/37146289/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Infinite Skrevet 13. januar 2015 #6226 Del Skrevet 13. januar 2015 Tusen takk, det var pent sagt. Det er alltid fint å være en del av et større hele som gjør noe samfunnsnyttig Ja, dette har virkelig vært samfunnsnyttig, du. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Odenator Skrevet 13. januar 2015 #6227 Del Skrevet 13. januar 2015 The shit is about to hit the fan! http://www.nrk.no/kultur/radet-for-legeetikk-raser-mot-_fotballfrue_-1.12146400 http://www.nrk.no/kultur/_-fotballfrue-vil-miste-inntekter-1.12145983 http://www.dagbladet.no/2015/01/12/kultur/meninger/debatt/kommentar/caroline_berg_eriksen/37143438/ http://www.kjendis.no/2015/01/12/kjendis/bloggere/fotballfrue/lotte_ninja_fagerheim/37146289/ Vel, i vifta er det motvind. Verden vil bedras.http://www.vg.no/rampelys/sosiale-medier/fotballfrue-sponsor-om-avsloeringene-leit/a/23373071/ Med alle de klikkene bloggen genererer etter denne helgen hadde det vært galskap å ikke samarbeide med henne. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nerdemamma Skrevet 13. januar 2015 #6228 Del Skrevet 13. januar 2015 Ser hun skrev ett "hjertevarmt" innlegg nå i dag. Men er fortsatt ingen unnskyldning å spore. Denne gangen takker hun bare istedenfor å skylde på andre som i går. Det er synd for hun virker jo som ei veldig hyggelig og omsorgsfull kvinne. Jeg bryr meg jo ikke så hardt om henne, men når det er snakk om å gjøre ulovlige ting, lure mangfoldig tusen mennesker og drive med netthets, forventer man egentlig en oppriktig unnskyldning, istedenfor å prøve å late som om de ikke har gjort noe galt. Men det er vel ikke lenge til livet går videre som normalt for Eriksen familien, og man kan bare håpe de har lært en lekse. Og at alle som leser blogger lærer seg å bli mye mer kritisk. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kluss Skrevet 13. januar 2015 #6229 Del Skrevet 13. januar 2015 Jeg for min del føler det blir helt feil å sammenlikne det Caroline og mannen har gjort med det "vi vanlige folk" gjør gjennom anonymiteten på forum osv. Det er nettopp det at hun kapitaliserer på unge jenters usikkerhet, og skaper et troverdig image som gir henne store inntekter, som gjør saken alvorlig. Det er ingen "vanlige nett-troll" som har noe å tjene på å utgi seg for å være lege eller ernæringsfysiolog, mens en veldig stor del av deres bedrift nettopp er bygget rundt troverdighet og støtte rundt temaet mat og helse. Hadde kommentarene faktisk vært tilsnakk til hets og andre nett-troll, hadde de fått en helt annen sympati og forståelse, men dette dreier seg om én ting, og det er at dette useriøse firmaet bevisst har gått inn for å manipulere lesere, og tjene penger på falske premisser. Om både Caroline, en lege og en ernæringsfysiolog svarer under samme post på hennes blogg virker det helt klart mer troverdig, og påvirkningskraften blir deretter. Det er skremmende. 32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gjest:) Skrevet 13. januar 2015 #6230 Del Skrevet 13. januar 2015 (endret) Det er din egen antagelse. Jeg har aldri sagt det. Synes du hans innlegg deler CBE sitt perspektiv mer, da er jeg ikke enig med deg. Jeg synes allikevel det var tamt og rett og slett litt svakt til å være nettopp tjomlid, ikke mer enn det Mulig jeg misforsto deg, i så fall får du unnskylde det første avsnittet mitt. Hvorfor syns du innlegget til tjomlid var meningsløst? Hovedpoenget mitt var forøvrig de resterende avsnittene, (men de var ikke rettet spesielt not deg) Endret 13. januar 2015 av gjest:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solan123 Skrevet 13. januar 2015 #6231 Del Skrevet 13. januar 2015 Den unnskyldningen er jo langt ute på vidda. For all del: Netthets er grusomt og en ekstrem belastning. Jeg kjenner flere som har opplevd det og som nesten gikk i kjelleren på grunn av det. Og hvis lesere kommer på døra deres så hun må ringe politiet er jo det helt forferdelig. Det er ikke vanskelig å forstå. Det som er vanskelig å forstå er hva det har med forfalskede kommentarer å gjøre. Hva har et ustabilt menneske på døra å gjøre med at de anonymt roser sine egne innlegg? Dette var vel det beste de klarte å finne på. Slik jeg ser det har de to isolerte problemer: 1) Netthets, plagsomme lesere. Alvorlig problem som de bør finne en løsning på. 2) Deres egen manglende evne til å ta kritikk og ønsket om å fremstå som perfekte. Dette gjør at de ikke engang klarer å unnskylde seg ordentlg. Hvorfor ikke bare legge seg ordentlig langflat? Da ville alt dette her vært glemt i morgen, deter jo ikke akkurat Clinton/Lewinsky-saken, dette her. Enig med deg! I tillegg sier de at 99% av kommentarene er gode ord. Da bør det være mulig å holde seg profesjonell ovenfor de 1% som kommer med kritikk. Tipper halvparten av de 1 % er konstruktiv kritikk og da er ikke mange kommentarer som er direkte ufine. 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Odenator Skrevet 13. januar 2015 #6232 Del Skrevet 13. januar 2015 (endret) Mulig jeg misforsto deg, så du får unnskylde det første avsnittet mitt. Hovedpoenget mitt var forøvrig de resterende avsnittene, (men de var ikke rettet spesielt not deg) :-) Hvis du klarer å få CBE til å faktisk ville diskutere denne saken med noen, altså hvem som helst i media, ja da fortjener du isåfall en medalje! Endret 13. januar 2015 av Odenator 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Triangel Skrevet 13. januar 2015 #6233 Del Skrevet 13. januar 2015 Ser hun skrev ett "hjertevarmt" innlegg nå i dag. Men er fortsatt ingen unnskyldning å spore. Denne gangen takker hun bare istedenfor å skylde på andre som i går. Det er synd for hun virker jo som ei veldig hyggelig og omsorgsfull kvinne. Jeg bryr meg jo ikke så hardt om henne, men når det er snakk om å gjøre ulovlige ting, lure mangfoldig tusen mennesker og drive med netthets, forventer man egentlig en oppriktig unnskyldning, istedenfor å prøve å late som om de ikke har gjort noe galt. Men det er vel ikke lenge til livet går videre som normalt for Eriksen familien, og man kan bare håpe de har lært en lekse. Og at alle som leser blogger lærer seg å bli mye mer kritisk. Eller kanskje skulle alle de som har hetset henne vært voksne nok til å komme med en unnskyldning? Ville ikke det vært på sin plass? Man skal være temmelig fjern om man ikke har fått med seg hetsen og hatet her på KG de siste årene. Jeg husker selv et medlem her skrev at hun hadde stoppet båten på sjøen utfor hytta til Carolines foreldre. Unnskyldningen etterpå var at hun tilfeldigvis kjørte forbi og ville se hvordan hytta så ut .. vel - jeg synes det minner mer om noe annet. Jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at hun føler seg forfulgt og har opplevd hetset som tungt og også litt skummelt at så mange har SÅ sterke meninger om henne - samtidig som de vet hvor hun bor, når hun er alene, når hun er på hytta osv .. Hetsen startet lenge før de "store" sakene om billedredigering og falske kommentarer kom fram. Disse sakene har blitt brukt som en unnskyldning og for å legitimere fortsatt hets og la den eskalere langt, langt utover hva som ville vært normalt for en sånn sak. Jeg er glad for at hun ikke har bukket under og lagt bloggen død slik som så mange her ønsker. Det er kjempebra at hun reiser seg og fortsetter - det viser en styrke og jeg er sikker på at hun vil vokse på dette og har lært av det. Det tragiske er at hetsen og diskusjonene kommer til å fortsette i det uendelige - for hatet mot henne går langt utover hva disse sakene angår. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zeitgeist Skrevet 13. januar 2015 #6234 Del Skrevet 13. januar 2015 Jeg er helt enig i at det burde lages egne retningslinjer og et eget regelverk for profesjonelle bloggere, Slik det er i dag, er det ikke ulikt Ville Vesten i bloggosfæren. Det jeg derimot er uenig i, er å unnskylde to voksne personer med at de er feilbare mennesker og dermed skal få gå i fred nå - noe som er å sidestille med tilgivelse. Vi er alle mennesker. Feilbare mennesker. Jeg skal unnlate å trekke paralleler til de grufulle hendelsene som fant sted i Frankrike sist uke. Selv om disse ugjerningene også ble utført av feilbare mennesker. I stedet vil jeg vise til Yara-saken. Er ikke de tiltalte der også mennesker, feilbare mennesker? Skal man, for å følge enkeltes logikk, la Yara-saken ligge bare fordi de allerede har fått nok tyn? Skal man bare glemme hva de Yara-tiltalte faktisk er tiltalt for? Kan man bruke de Yara-tiltaltes bakgrunn som forklaring og dermed forlatelse for svindelen de er tiltalt for? Hittil har ikke denne kommentar-saken fått rettslige konsekvenser. Men det betyr ikke at hva som er gjort er riktig utifra den moralske oppfatningen av hva som er rett og galt. Akkurat som i Yara-saken, er det her snakk om at partene har vært bevisst på som er blitt gjort. CBE og LKE har begge - jamfør egne utsagn - visst at det de gjorde ikke var riktig. Denne erkjennelsen til tross, så fortsatte de å begå den samme ugjerningen om og om igjen. Det er altså ikke snakk om et engangstilfelle, hvilket man kunne ha tilgitt, men heller en handling som er blitt gjentatt over en lengre tidsperiode. Som profesjonell aktør - selv i bloggosfæren - har man et ansvar. Akkurat som alle andre har et ansvar, Jørgen Hattemaker som Kong Solomon. Deriblant er ansvaret å ha seg selv under kontroll. Hadde det vært snakk om et engangstilfelle av manglende selvkontroll, så hadde saken sett annerledes ut. Folk kunne ha forstått et slikt utbrudd, akkurat som man kan ha forståelse for at noen blir sint. Det er ikke dermed sagt at det er riktig av vedkommende/en kjent person å ha ei utblåsning i full offentlighet, men det er forståelig. Så lenge det er snakk om et engangstilfelle. Men det er det som nevnt ikke i denne saken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Odenator Skrevet 13. januar 2015 #6235 Del Skrevet 13. januar 2015 Ja, dette har virkelig vært samfunnsnyttig, du. En millionbedrift som blir tatt i løgn og juks KUN fordi noen "dødelige" er oppmerksomme er absolutt samfunnsnyttig ja! Nå blir det forhåpentlig slutt med manipulering i kommentarfeltet som leses av mange, mange tusen hver dag! Fantastisk jobba til de som merket dette. 26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Caroline91 Skrevet 13. januar 2015 #6236 Del Skrevet 13. januar 2015 Det som gjør meg ordentlig provosert er at det ropes SJALUSI hver gang noen sier at de ikke liker CBE. Det gjelder for så vidt ikke bare angående henne, men så å si alle kvinnelige kjendiser. Er du jente, og ikke liker en kjendis av samme kjønn, ja da er du sjalu. Dette gjør meg ordentlig irritert, jeg trives veldig godt med mitt eget liv, og ser ikke en grunn til å være sjalu på andre. Nå er det helt sikkert noen som skriver at når man må si at man ikke er sjalu, da er man sjalu. Men, det stemmer altså ikke. Det går fint an å ikke synes noe om en person uten at man må være misunnelig på vedkommende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Clavel Skrevet 13. januar 2015 #6237 Del Skrevet 13. januar 2015 Det som gjør meg ordentlig provosert er at det ropes SJALUSI hver gang noen sier at de ikke liker CBE. Det gjelder for så vidt ikke bare angående henne, men så å si alle kvinnelige kjendiser. Er du jente, og ikke liker en kjendis av samme kjønn, ja da er du sjalu. Dette gjør meg ordentlig irritert, jeg trives veldig godt med mitt eget liv, og ser ikke en grunn til å være sjalu på andre. Nå er det helt sikkert noen som skriver at når man må si at man ikke er sjalu, da er man sjalu. Men, det stemmer altså ikke. Det går fint an å ikke synes noe om en person uten at man må være misunnelig på vedkommende. Støtter denne! Og med tanke på alle i kommentarfeltet på det forrige innlegget hennes som nettopp har brukt dette argumentet, så bekrefter det fordommene mine mot tilhengerne hennes.. blir helt oppgitt jeg. Men - nå orker jeg ikke følge denne saken/dama lenger.. blogg-boikott herfra også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lizliz Skrevet 13. januar 2015 #6238 Del Skrevet 13. januar 2015 Det slo meg plutselig.. Blogg er en ny form for "tvshop" Hvor mange ble vel ikke lurt av fristende reklamer som lover gull og grønne skoger, det er jo så lett! De fleste blogger er jo blitt sånn nå, kjøpt og betalt. Som med tvshop så blir vel dette klart for de fleste etterhvert håper jeg.( det er jo relativt nytt) Det finnes jo selvfølgelig noen som er "dumme" nok til å tro på tvshop fortsatt, og likeså vil detnok alltid være noen som faller for bloggidyllen og. Jeg leser noen blogger, men jeg tar det da for det det er. Reklame! Greit pakket inn i vennskaplig pjatt. Forballfruesaken har provosert meg kun for en ting, og det er løgn og manipulasjon. Jeg hater løgn, det er noe jeg aldri gjør selv( bortsett fra julegaver og sånn da ) og noe jeg ikke vil ha i min omgangskrets heller. Nettopp fordi jeg ser på blogg som reklame så blir jeg ikke provosert av "jeg er perfekt" fasaden, fordi det er nettopp det dette er, en fasade. Og er jeg innom så er det jo for å se på reklame.. Men dobbeltmoral i form av å synke ned på nivået til de som troller og lager kvalme, vitner jo bare om at hun ikke tåler dette livet. Internett er dessverre fullt av folk som liker å være ekle for å føle seg bedre med seg selv ( noe jeg aldri har forstått greia med, men det er nå en gang sånn) og det kommer aldri til å forsvinne. Eneste man kan gjøre med dette er å slutte å bry seg om det, ignorere! Vil hun ha mindre ekle kommentarer, gjør det vanskeligere for andre å kommentere anonymt. Vil du ikke lese ekle ting om deg selv, så slutt å lese på KG om du vet det eksisterer tråder om deg der.. Hvorfor må man vite alt som blir sagt om seg selv av anonyme troll? .. Denne graven har hun gravd selv, og tåler hun det ikke så får hun slutte da.. Ikke skyld på de som gjør at hun har mulighet til å tjene penger på det, det blir for dumt. Bli voksen begge to! 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ferny Skrevet 13. januar 2015 #6239 Del Skrevet 13. januar 2015 Det jeg får vondt langt inn i sjelen av, er at vi som lesere har så fryktelig lett for å kaste stein i glasshus og portretterer oss selv som det perfekte menneske som aldri har gjort noe galt. F.eks la oss trekke likheter med det Lars-Kristian har gjort til våre egne liv. Han har sittet å skrevet kommentarer under falske navn og utgitt seg for å være en han ikke er, med kompetanse han ikke innehar. Det er jeg helt enig i at er feil, og dette skal han ha kritikk for. MEN, er det ikke det samme mange av oss lesere sitter å gjør hver bidige dag? Vi kommenterer med falske navn, eller bare som anonyme. Vi påstår ting vi ikke har noe grunnlag for, og vi skyr ingen midler for å få frem våre poeng. Det virker som om mange tror at vi som lesere kan unnskylde oss med at vi er de bloggerne tjener penger på, og vi derfor kan oppføre oss akkurat slik vi vil. Men hvis en blogger gjør den samme feilen – nei da skal vi sitte rundt i stuene våre i hele Norge og skrive kommentarer over hvor skuffet vi er og at nå bør de virkelig skamme seg. Altså, jeg har ikke noe særlig formening om verken fotballfrue eller kjæresten hennes, da jeg aldri har lest bloggen. Men synes det blir litt pussig å sammenligne det å skrive under et nick på et forum, og det å påstå at man er lege. Det siste er jo rett og slett ulovlig, og forholdet reguleres i helsepersonelloven. Han har påtatt seg en beskyttet tittel som krever autorisasjon og lisens fra myndighetene. Det er en grunn til at tråder stenges inne på "kropp og helse-forumet" så snart noen skriver at de er lege eller lignende, da administratorene ikke kan bekrefte/avkrefte denne påstanden, og dermed ikke vet om opplysningene de kommer med er gale eller misvisende. Om noen tar den helseinformasjonen som gis ukritisk fordi noen skriver at de er lege, så kan det jo føre mye galt med seg om den ikke stemmer. Jeg har skjønt at det er mye hets på forskjellige blogger der ute, og det mener jeg er unødvendig. Folk bør holde seg saklige, og forstå at bloggerne "bare" er mennesker sånn som alle oss andre. Det er tøft å møte mye motgang, men det rettferdiggjør ikke at man bryter loven. Personlig mener jeg han/de gikk for langt. Bedre å stå frem med eget navn, evt. bare som anonym uten å påstå at man er noen man ikke er (f.eks. lege). Jeg vet ikke hva som gjorde at han følte at det var riktig å gjøre, men for meg så fremstår det som ganske kritikkverdig. Men det betyr ikke at det ikke er kritikkverdig å hetse folk på nettet heller. Bare det at kjæresten til denne bloggeren følte at han måtte ty til et sånt virkemiddel, bør jo få folk som har kommentert på bloggen hennes til å tenke seg om. Hva er det egentlig dere driver med? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest marizz Skrevet 13. januar 2015 #6240 Del Skrevet 13. januar 2015 Et eksempel på at dere driver heksejakt er jo hvor tiltaksløse enkelte av dere var igår når tråden var nede for moderering igår. Lage en tråd for å prate imens dere venter??? Hva i all verden sier nå jeg. Har dere i det hele tatt et liv utenfor denne tråden? Ja, det har nok vært et kynisk spill ute å gått, men det er viktig å lære seg å tilgi folk. Bak denne millionbedriften er det mennesker med tanker og følelser. Ekteparet har nok noen problemer som gjør slike ting, men det er da vi må være gode medmennesker, ikke hjelpe de med å grave sin egen grav. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg