Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen


Ultiva

Anbefalte innlegg

Det ironiske med dette er jo at bloggen er så populær som aldri før, lesertallene har skutt i været. Godt mulig har hun mistet lesere, men kanskje skaffet hun seg enda flere nye lesere. Hadde ikke forundret meg. Og kvinneguiden er en god grunn til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jammen, det er jo ingen i denne tråden som hetser og mobber, så hvem du krangler med , aner jeg ikke. Og hvordan du kan hevde at den gjør det når du ikke har lest hele tråden, blir litt merkelig.

Klart du har rett til å uttrykke dine meninger, men å henvende seg til stråmannen " dersombaremobberCaroline" blir rimelig dumt når vi andre faktisk diskuterer redelighet, løgn og manglende forretningsmoral.

Om det ikke er hetsing og mobbing i denne tråden, så har det isåfall blitt slettet. Jeg krangler ikke med noen, men prøver å få fram mine meninger. Jeg trodde jeg hadde gitt uttrykk for at mange diskuterer på en ok måte, men det er NOEN som har litt problemer med det. Jeg vet kan da ikke ramse opp alle navnene til folk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bergensia

Det ironiske med dette er jo at bloggen er så populær som aldri før, lesertallene har skutt i været. Godt mulig har hun mistet lesere, men kanskje skaffet hun seg enda flere nye lesere. Hadde ikke forundret meg. Og kvinneguiden er en god grunn til det.

Godt mulig, men mange er nok blitt nysgjerrige etter alt som har vært i media og knapt hørt om bloggen før. Det betyr ikke nødvendigvis at de kommer tilbake.

Formålet med denne tråden var å få fram hva som foregikk i kommentarfeltet og det klarte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lallana

Det ironiske med dette er jo at bloggen er så populær som aldri før, lesertallene har skutt i været. Godt mulig har hun mistet lesere, men kanskje skaffet hun seg enda flere nye lesere. Hadde ikke forundret meg. Og kvinneguiden er en god grunn til det.

All PR er god PR, som det heter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snøsøta

Om det ikke er hetsing og mobbing i denne tråden, så har det isåfall blitt slettet. Jeg krangler ikke med noen, men prøver å få fram mine meninger. Jeg trodde jeg hadde gitt uttrykk for at mange diskuterer på en ok måte, men det er NOEN som har litt problemer med det. Jeg vet kan da ikke ramse opp alle navnene til folk

Det redelige er å svare på eller rapportere innlegg som du mener er hetsing eller mobbing. Det vil du nok nå mye lengre med enn å sende generelle beskyldninger ut i løse luften. Det er ingen som er for hetsing og mobbing her som jeg har sett, og jeg har fått med meg det meste av tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Sett i lys av det som er kommet frem i det siste:

http://carolinebergeriksen.no/2013/03/12/vaer-en-venn/

Så var det dette med liv og lære da ...

Edit: For de som ikke ønsker å besøke bloggen, kan jeg si at innlegget går på mobbing og netthets, og at CBE sier at hun tar sterkt avstand fra slikt.

Endret av Zeitgeist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De uttalte at av 400 000 kommentarer var 99% positive. Resten, dvs 4000 kommentarer på 5 år, cirka 2 om dagen, er altså negative. Blant disse negative finnes det da også hetsende kommentarer, men jeg kan ikke forstå at det med cirka 2 negative kommentarer i døgnet, skal være nødvendig for LKE å sensurere alle kommentarer før kona får lese.

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

De uttalte at av 400 000 kommentarer var 99% positive. Resten, dvs 4000 kommentarer på 5 år, cirka 2 om dagen, er altså negative. Blant disse negative finnes det da også hetsende kommentarer, men jeg kan ikke forstå at det med cirka 2 negative kommentarer i døgnet, skal være nødvendig for LKE å sensurere alle kommentarer før kona får lese.

Ikke bare det, men av de i snitt 220 kommentarene hun har fått daglig, så har hun/han valgt å fokusere på de da yderst få som inneholdt hetsende innhold. Selv om det var i snitt ti hetsende kommentarer, gjenstår fortsatt 210 hyggelige. Da kan man jo spørre seg hva som ble vektlagt mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hold the door

Det at annonsører trekker seg og Rådet for legeetikk reagerer, synes jeg viser hvor viktig det var at dette kom frem. Ikke fordi jeg synes det er bra at carolinebergeriksen.no mister annonsører, men fordi det viser at de annonsørene som nå trekker seg ikke hadde inngått avtale i utgangspunktet hvis de hadde visst hvordan bloggen ble drevet, og dermed er denne måten å opptre på som bedrift (blogg) gal på mange måter. Det er også viktig å skille debatten om netthets og mobbing fra dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det fortsatt er litt trist hvordan mediene har vinklet saken, da jeg ikke føler de har kommet frem med de litt grovere eksemplene eller det faktum at LKE selv har bedrevet dette lenge på sin egen blogg. Han har til og med hatt samtaler med seg selv - det er ikke noe som bare kommer på impuls.

Dessuten velger de selv hvilke kommentarer som skal publiseres og ikke, så hvorfor i det hele tatt velge å publisere en kommentar du velger å svare i negativ tone tilbake på?

Trist at de fleste mediekanalene har vinklet saken i CBE´s favør, og at det ikke har kommet fler konsekvenser. Det er ikke bare det de har gjort nå som er ille (altså å utgi seg for fagpersoner og kommentert på egen blogg, som også er med på å få opp annonsørene ved positive kommentarer ang produkter), men om man legger det sammen med bilderedigeringen - som hun også har løyet om, det at hun merker annonser feil/unngår å merke annonser, skal ha penger fra alt og ingenting (jrf. bokomtalen) og diverse ymse i fortiden gjør at jeg ikke lengre ser på det som en særlig troverdig bedrift - kun to mennesker som er opptatt av penger, luksus og publisitet. Det at hun også er uærlig, lyver og fjerner spor, kommentarer og brukere i tillegg for å hver gang ende opp med å skylde på leserene hver gang er ganske kjipt - og det er noe vi som har fulgt denne tråden fra side 1 har sett.

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Triangel

CBE har mange annonsører på bloggen, og når CBE og mannen (hun har innrømt at hun visste at mannen kommenterte under falskt flagg), så har det indirekte med annonsørene å gjøre. Jeg hadde ikke ville ha noen bedrev juks og forfalskning til å reklamere for mitt produkt.

Jeg har ikke sett en reell unnskyldning fra CBE sin side.

Og å si at kvinner er kvinner verst osv, det er å undergrave sannheten og en puslete hersketeknikk. Det jeg har sett av innlegg i denne saken (stort sett), kritisk blikk og tekning.

Ok ... så dere er ikke fornøyd med at det er annonsørene selv som bestemmer om de ønsker å fortsette samarbeidet med Caroline? Er det dere som skal bestemme det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita

Caroline spiller offerkortet for alt det er verdt, hun har ikke lagt seg flat slik hun burde ha gjort. Å spille på spiseforstyrrelse og å legge skylden på leserene sine (!!) - som tross alt er selve inntektskilden hennes er ikke å "be om unnskyldning".

Spar meg.

Endret av incognita
  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Triangel

Caroline spiller offerkortet for alt det er verdt, hun har ikke lagt seg flat slik hun burde ha gjort. Å spille på spiseforstyrrelse og å legge skylden på leserene sine (!!) - som tross alt er selve inntektskilden hennes er ikke å "be om unnskyldning".

Spar meg.

Hun legger ikke skylden på lesere flest. Leserne hun nevner er ikke reelle lesere, det er de som er ute kun på å ta henne og som legger inn innlegg kun for å provosere. De fleste som leser bloggen og kommenterer skriver hyggelige innlegg.

Jeg har lest utallige innlegg her hvor enkelte ler over hva slags kommentarer de har lagt inn og hvor idiotisk det er at hun ikke publiserer disse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett i lys av det som er kommet frem i det siste:

http://carolinebergeriksen.no/2013/03/12/vaer-en-venn/

Så var det dette med liv og lære da ...

Edit: For de som ikke ønsker å besøke bloggen, kan jeg si at innlegget går på mobbing og netthets, og at CBE sier at hun tar sterkt avstand fra slikt.

Dette er jo helt latterlig. Hun og mannen har jo selv bedrevet mobbing og netthets.

Ryddet for slettet innlegg + ditt svar.

irrlys, mod.

Endret av irrlys
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv skriver fotballfruen at hun føler hun står på utsiden og ser på alt som skjer, at hun egentlig ikke er en del av dette og at hun får lyst til å rope stopp og forklare (ifølge Aftenposten).

Samtidig har jeg inntrykk av at hun gjør seg utilgjengelig for alle medier, noe som står i motsetning til hva hun nettopp har skrevet om å ville komme med en forklaring.

Derfor blir dette ikke noe annet enn hykleri satt i system i mine øyne. Og menneskene som tror på det hun skriver uten selv å sette seg inn i saken blir dermed lurt trill rundt.

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Beklager hvis linken er posten før, men jeg synes at denne kommentaren i Aftenposten oppsummerer hvordan CBE mottar kritikk, og hvorfor det er problematisk, på en god måte: En fotballfrues forviklinger.

Dette,spesielt, er så sant:

Siden privatperson og bedrift i dette tilfelle bærer samme navn, oppleves nok all kritikken som ekstra tyngende for den det gjelder. Men dette er baksiden av medaljen, når man bevist knytter merkevare tettere til sin person.

Det er ingen tvil om at det nylige navneskiftet på bloggen vil øke Caroline Berg Eriksens inntjeningsmuligheter, men det gjør det også umulig å kritisere etiske forretningsvalg, uten å nevne hennes navn.

Det smarteste hun kan gjøre er å imøtegå kritikken som den ansvarlige medieaktøren hun burde være, istedenfor å gjemme seg bak et digitalt teppe av rosa føleri.

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kort" oppsummert:

I forrige uke var det noen datakyndige brukere av KG som oppdaget at kommentarer skrevet på bloggen til Fotballfruen, og ektemannens egen blogg suntvett.no, var skrevet av noen med admintilgang. Med andre ord var de skrevet av enten CBE (Carolinge Berk Eriksen) eller LKE (Lars Kristian Eriksen). Dette var kommentarer skrevet under andre alias. Blant annet utga LKE og/eller CBE seg for å være en lege, PT, jurist osv. Dette var kommentarer som støttet CBE og LKE. Disse kommentarene ble skrevet til lesere som var kritiske. Det var ikke hetsende kommentarer, fordi hetsende kommentarer slipper ikke gjennom hos silingsansvarlige LKE. En leser har blant annet kommentert at CBE utførte en treningsøvelse feil. Dette var altså veldig sårende for LKE, og derfor latet han som at han var den mye omtalte "PT-Åge", og svarte at styrkeøvelsen ble utført perfekt. Noen av disse kommentarene skrevet av ekteparet under andre alias er egentlig veldig ubetydelige. Det verste er de kommentarene som er skrevet under alias som er beskyttede titler. Et eksempel der en leser poengterte at for mye trening kan føre til at jenter kan få problemer med sin syklus førte til at LKE latet som at han var en lege som avkreftet dette. Et annet ganske alvorlig eksempel er at LKE under et annet alias på sin egen blogg skrev til en som var uenig med han "at han fortjente en kule i panna". For flere bevis og eksempler sjekk den andre tråden.

Da dette kom fram i forrige uke eksploderte tråden "Fotballfrue-kritikk". Mange av oss som lenge har vært kritiske til hvordan de styrer bedriften sin fikk "endelig" gode bevis på at det ikke bare er rent mel i posen. Etter hvert som tråden vokste i rekordfart, fikk den også en skyhøyt lesertall av "gjester". Med andre ord fikk både fans og kritikere av bedriften se hva som foregår bak kulissene. Da verken CBE eller LKE kom med en eneste form for kommentar til dette som kom fram i forrige uke, begynte spørsmålene til dem å hagle. Både på deres facebook, og på CBEs instagramkonto. Spørsmålene varierte fra meget spydige til mer kritiske og saklige. ALT ble slettet, og alle som nevnte denne saken på hennes instagramprofil ble blokkert. Dette førte til at mange av oss ble ganske hissige, da dette var nok et bevis på at de prøvde å skjule noe. I tillegg oppdaget de datakyndige her på KG at ekteparet var i full gang med å slette/gjøre om på kodene de hadde funnet i kommentarfeltet på bloggene. LKE slettet alle sine kommentarer på bloggen, og på CBEs blogg ble ting endret på. Dette kan dere lese her under avsnittet "slik ble de avslørt". http://www.vg.no/rampelys/fotballfrue-jeg-er-saa-utrolig-lei-meg/a/23372374/

Noen av kg-brukerne tok kontakt med media, og la fram saken og bevis. En person opprettet en blogg: www.whatthehell.blogg.no der dette ble lagt fram. Mange ble ganske ivrige i denne saken. For utenforstående og fans kan dette virke som en "heksejakt". Sannheten er at bedriften CBE er ganske kynisk, og består av en rekke løgn og fanteri som gang på gang blir bevist. Mange synes det er på tide at dette kommer fram, da hun tjener MILLIONER på løgnene sine. Unge og usikre jenter som tilber henne like mye som Justin Bieber må få vite at ting ikke er så rosenrødt som hun skal ha det til. I tillegg så er dette en veldig skitten måte å drive en millionbedrift på.

I helgen gikk avisen Nordlys ut med en sak om dette. Etterpå ble flere medier bevisste på saken, og skrev så om den. Fortsatt var det ingen uttalelser fra CBE og LKE. Det nærmeste svaret man kom var fra Trine Grung, som skrev at det ble jobbet med saken. Profesjonelle hackeeksperter så på saken, fordi dette ikke er noe CBE og LKE hadde skrevet selv.

I går kveld var VG den første som gikk ut med en uttalese fra LKE der han la seg flat og sa at han er den ansvarlige. Resten har dere sikkert lest selv på ulike medier.

Svaret var som forventet. I håp om at dette ikke skal ramme millionbedriften, der CBE daglig frontes, så legger de skylden på LKE. LKE er den skyldige, og det er leserne og nett-trollenes feil. Nok en gang bruker paret sympatikortet, og får haugevis med hylekor i sitt favør fordi de er eksperter på dette. Hva som egentlig er sannheten kan diskuteres. De fleste kritikerne er nok ganske enig i at CBE også poster falske kommentarer. Det er uansett ille fordi hun hele tiden har visst at mannen gjør det.

En annen ting som er litt underlig med denne saken er at de fram til i går kveld har hatt en ekstrem slettedugnad. Hvorfor har de forsøkt å slette og gjemme bevis? Kunne de ikke bare sagt med en gang at det var LKE som gjorde dette? Det kan virke som at de har prøvd alle mulige triks for at denne saken skulle fordufte... Det var helt til media begynte å skrive om den

For de som ikke har fått med seg denne oppsummeringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker jeg blir irritert over at folk som kritiserer dette blir dratt under samme kam som de som har tidligere (før dette) skrevet stygge/usaklige kommentarer.

Jeg har tidligere bare hørt hva som har "skjedd" med Fotballfrue, men ikke engasjert meg. Jeg leser heller ikke blogger. Men dette derimot synes jeg er så provoserende og skitten gjort av en bedrift som tjener godt på det,

Jeg skulle ønske jeg kunne kritisere dette da uten å bli kalt sjalu, uten at noen drar opp "men du har kritisert henne før" for å gjøre min mening mindre gyldig, selv om jeg aldri har gjort det.

Så som en som ikke leser blogger hennes, kommer jeg iallefall IKKE til å lese den I fremtiden heller.

Jeg er enig. Har lest bloggen til "Fotballfruen" et par ganger, som resultat av alle kontroversene rundt henne, så jeg ville se selv hva dette dreide seg om.

En av grunnene til at jeg har vært tilbakeholden til å delta i tråder rundt dette temaet, er at jeg ikke hadde ork til å "engasjere" meg i diskusjoner fulle av hersketeknikker a la den typen du beskriver ovenfor her, særlig er "du mobber"-kortet en klar favoritt. Det er klart at det vært en del usaklig møl, på grensen til mobbing, når det har vært diskusjoner omkring bloggen/ "Fotball-fruen", men å blande de saklige med de usaklige er bare svært ufint og en skitten hersketeknikk for å få de saklige til å tie og slutte å kritisere.

Det man da gjør ved hyppig (mis)bruk av begrepet, er å redusere betydningen av ordet "mobbing" til noe man bruker som hersketeknikk for å få motstanderen til å tie stille. Særlig heldig er det ikke, for om man skaper en kobling til en slags type hersketeknikk der målet er å redusere og dermed ufarliggjøre motstanderens (berettiget) kritikk, framfor ordets egentlige mening er, så risikerer vi å ende opp med et utvannet begrep som ingen tar på alvor lenger.

Synes diskusjonene her i denne tråden, det jeg har lest av så langt, har virket saklige og kritikken har vært saklig fundert. Har det vært usakligheter, så har jeg ikke fått det med meg (så langt i denne tråden), det betyr i såfall at moderator-teamet har gjort en god jobb med å luke ut disse.

Hilsen Dr Happy Bunny, hodespesialist.

Endret av HappyBunny
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke forstår med Caroline og mannen er hvorfor kan de ikke bare si det som det er at de er lei seg for at de ble tatt i det her og så bare ta straffen sin? Det er jo sånn vi andre voksne mennesker gjør.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...