Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
9 minutter siden, Kollontaj skrev:

Skrev jeg det? Jeg skrev hva reklameinnlegg er verdt. Restauranten fikk to innlegg. Hva fikk Eriksens? Tror du de betalte for middagen? 

Ja det tror jeg. Kompisen er kjøkkensjef og er vel ikke eier, en 4-retters meny x4 personer med drikke er ikke bare en ganske nyåpnet restaurant kan gi vekk fordi kjøkkensjefen kjenner en tidligere fortball kompi som driver en blogg. Det vil alltid være folk om type ala kjøkken sjefen kjenner , alle kan ikke få mat gratis mot noe reklame i SOME

Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 minutter siden, Berga skrev:

Det er ikke-betalt reklame, men like fullt reklame. Fordi det er i en reklameblogg vil omtalen oppfattes som reklame, uansett om den er betalt og merket, eller ikke. 

Fordi noen tror alt er reklame og at alle oppfatter det som reklame. Jeg gjør det ikke og det er nok mange fler med meg, kanskje ikke i denne tråden, men generelt. Det er ikke uvanlig i some å fremsnakke  restauranter , hotell, reisemål  etc. som en liker og ønkser å dele videre. Det er ikke reklame fordi noen sier det er reklame pga bloggen er bla bla. Blir ikke mer sannhet av den grunn. 

• Liker 1
Skrevet

Det er lov å være godtroende. Noe reklame i SoMe? CBE.no har over 20 000 lesere. Tviler på at kjøkkensjefen kjenner så mange andre med så mange lesere (pluss følgere på iG.)

• Liker 21
Skrevet
1 minutt siden, virkelig skrev:

Ja det tror jeg. Kompisen er kjøkkensjef og er vel ikke eier, en 4-retters meny x4 personer med drikke er ikke bare en ganske nyåpnet restaurant kan gi vekk fordi kjøkkensjefen kjenner en tidligere fortball kompi som driver en blogg. Det vil alltid være folk om type ala kjøkken sjefen kjenner , alle kan ikke få mat gratis mot noe reklame i SOME

Ikke alle, nei. Ikke du og ikke jeg. (selv om jeg hadde 78% respons på et IG-innlegg i forrige uke.)

Men man kan jo sjekke gut feks frøsen Gevir - de gir ganske mange gratisbehandlinger mot reklame i SOME. Det er du og jeg og alle de vanlige kundene som betaler for sveisen til ganske mange av kjendisene i Norge. 

De fikk nok rabatt. Kanskje drinkene på huset. kanskje avslag, kanskje begge deler -  noe fikk de helt sikkert. 

• Liker 23
Skrevet
2 minutter siden, virkelig skrev:

Fordi noen tror alt er reklame og at alle oppfatter det som reklame. Jeg gjør det ikke og det er nok mange fler med meg, kanskje ikke i denne tråden, men generelt. Det er ikke uvanlig i some å fremsnakke  restauranter , hotell, reisemål  etc. som en liker og ønkser å dele videre. Det er ikke reklame fordi noen sier det er reklame pga bloggen er bla bla. Blir ikke mer sannhet av den grunn. 

Nå er det jo sånn at hele årsaken til at noen kan leve av å være influencere i SoMe, er at de fremsnakker hoteller, reiser. produkter og tjenester. Det er naivt å tro at noen som omsetter for 5 millioner i sin SoMe-bedrift i løpet av et år, gir bort god omtale av noe som helst helt gratis. De lever jo av å få betalt for den samme gode omtalen.

• Liker 23
Skrevet
Sitat

Vi sjekket inn, satt på tagger, og skulle sette bagasjen på bag drop, men den første veide 22,2 kg, og dermed måtte vi gå i manuell skranke fikk vi beskjed om.

Fra fruens kommentarfelt på carolinebergeriksen.no i innlegget om flyturen.

Jeg håper for Guds skyld at de hadde med seg tunge gaver eller noe, for når den ENE kofferen faktisk veier 22,2 kilo, ja da har du ikke akkurat pakket lett for en liten tur. Småbarn eller ei (som hver seg hadde med liten håndbaggasje også. 

• Liker 16
Skrevet (endret)
6 minutter siden, virkelig skrev:

Og grunnen til at CBE kan tjene så vilt mye penger på bloggingen sin er jo at du og mange andre tror at hennes anbefalinger er mer å stole på en annonsen i avisen eller i Elle eller i kundeavisen til storsenteret. Sannheten er jo at det bloggerne tjener penger på er å skrive omtaler av ting mot betaling. Altså reklame. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 33
Skrevet (endret)
6 minutter siden, virkelig skrev:

Hvorfor skal jeg tro at dette ikke er reklame for en restaurant? Jeg regner det faktisk for reklame. Når noe gir seg ut for å være reklame så skal det merkes. Frua har selv antydet at det ikke skrives blogginnlegg om noe helt gratis. 

Endret av Kleenex
  • Liker 16
Skrevet

Jeg antar at alt hun skriver om er reklame. Ett sted kommer pengene fra. 5 mill i omsetning i året, er 416.666,- hver eneste måned hele året rundt. 

• Liker 29
Skrevet
6 minutter siden, Kleenex skrev:

Hvorfor skal jeg tro at dette ikke er reklame for en restaurant? Jeg regner det faktisk for reklame. Når noe gir seg ut for å være reklame så skal det merkes. Frua har selv antydet at det ikke skrives blogginnlegg om noe helt gratis. 

Det er fortsatt lov å anbefale og tipse om ting, om du tror det er reklame så behøver de ikke bety det er reklame. Hun skal ha en "vinst" om det er reklame . Og det er vel forskjell på at de ikke omtaler diverse produkter gratis mot at det er et sted de trives og fikk god mat og service. Hun har da innlegg til tider om restauranter hvor hun forteller om maten, det er da lov.  En ser dette stadig i SOME, betyr det at alle får betalt da ? Nope. Jeg har ca 280000 følgere selv og omtaler  både restauranter , hotell og produkter uten at det er reklame/betalt for, det er fullt mulig . 

Skrevet
5 minutter siden, virkelig skrev:

Det er fortsatt lov å anbefale og tipse om ting, om du tror det er reklame så behøver de ikke bety det er reklame. Hun skal ha en "vinst" om det er reklame . Og det er vel forskjell på at de ikke omtaler diverse produkter gratis mot at det er et sted de trives og fikk god mat og service. Hun har da innlegg til tider om restauranter hvor hun forteller om maten, det er da lov.  En ser dette stadig i SOME, betyr det at alle får betalt da ? Nope. Jeg har ca 280000 følgere selv og omtaler  både restauranter , hotell og produkter uten at det er reklame/betalt for, det er fullt mulig . 

Jøss, hvorfor/hvordan har du så mange følgerne?

• Liker 5
Skrevet
7 minutter siden, virkelig skrev:

Det er vel ingen som ikke tror det er mulig. Men når de lever av dette, er det nærliggende å tro at de ikke gir bort noe gratis uten å få noe igjen for det.

• Liker 16
Skrevet
2 minutter siden, Justlooking skrev:

Jøss, hvorfor/hvordan har du så mange følgerne?

Har en konto med mye interiør , hovedsak interiør, noe mat og klær . Flere store konto som har med interiør å gjøre, både i Norge og ellers

• Liker 1
Skrevet

Det er nok mange flere enn du tror som får betalt for det, @virkelig. Ikke uvanlig at influencere selv tar kontakt, særlig de som driver businessen sin på IG og fikser det meste selv. Særlig innenfor reise og restauranter er det som kan se ut som en reklamefri opplevelse noe helt annet. 

• Liker 19
Skrevet
11 minutter siden, virkelig skrev:

Se # 2.2

«Forbrukerombudets veiledning for merking av reklame i sosiale medier»

«Markedsføringsloven gjelder for deg dersom du får betaling eller andre fordeler fra en næringsdrivende mot at du omtaler/sprer informasjon om den næringsdrivendes produkter og tjenester i sosiale medier.»

https://www.forbrukertilsynet.no/content/2014/06/Forbrukerombudets-veiledning-for-merking-av-reklame-i-sosiale-medier.pdf

Skrevet
Akkurat nå, Berga skrev:

Se # 2.2

«Forbrukerombudets veiledning for merking av reklame i sosiale medier»

«Markedsføringsloven gjelder for deg dersom du får betaling eller andre fordeler fra en næringsdrivende mot at du omtaler/sprer informasjon om den næringsdrivendes produkter og tjenester i sosiale medier.»

https://www.forbrukertilsynet.no/content/2014/06/Forbrukerombudets-veiledning-for-merking-av-reklame-i-sosiale-medier.pdf

Og det vet jeg veldig godt. Men jeg er ikke en som ser på alt og tenker reklame, ser mye dårlig merking på IG av reklame, men mange prøver nå i det minste. Tror ikke dette innlegget om Bro var det selv om mange ønkser og tror det . 

Skrevet

Fruens troverdighet er det jo hun selv som har svekket. At mange ikke tror at hun kan skrive positivt om noe uten å få en eller annen form for gevinst, det skyldes dels at mannen selv har sagt at hun ikke reklamerer for noe gratis. Det skyldes også at hun flere ganger har blitt tatt for "produktplassering" som etterfølges noe senere av et reklameinnlegg. Et eksempel her er melkesjokoladereklamen. I forkant av reklamen ble det pluselig melkesjokoladeplate på Snap, etterfulgt av den minneverdige "ta tiden tilbake"-reklamen for nevnte sjokolade. 

• Liker 26
Skrevet
44 minutter siden, Sandin skrev:

Fra fruens kommentarfelt på carolinebergeriksen.no i innlegget om flyturen.

Jeg håper for Guds skyld at de hadde med seg tunge gaver eller noe, for når den ENE kofferen faktisk veier 22,2 kilo, ja da har du ikke akkurat pakket lett for en liten tur. Småbarn eller ei (som hver seg hadde med liten håndbaggasje også. 

Så utrolig slitsomt det må være å leve på den måten...Håper jeg får svigerdøtre som ikke er så ekstremt selvopptatte. Alltid er det noe når svigers skal besøkes eller komme på besøk. De ses sjelden, men allikevel prioriterer de jobbing og trening. Hadde klikka om jeg var svigermor! 

• Liker 20
Skrevet

Og igjen lar jeg meg forbause av hvor ekstremt dårlig hun er på å organisere seg. Utad virker bloggeieren så strukturert og effektiv, men det er vel egentlig bare mat og trening hun har stålkontroll på. Flytteesker står et år, kofferter i flere dager og nå denne episoden hvor de ikke rakk flyet. Sto det ikke på ukeplan at barnehagen skulle på tur? De er på mange måter som to barn! 

• Liker 27
Gjest Cocosa
Skrevet
1 time siden, virkelig skrev:

Du tror vel ikke en restaurant i Ålesund betaler CBE for dette ? Det er naivt å tro ! Mulig de syntes det var stas med en gammel fotball kompis som var kjøkken sjef og de ville fremsnakke. Det er lov det vet du. 

Grunnen til at så mange lurer på om dette er reklame og om CBE har lov til å vise fram alkohol er fordi hun har gått i fella med å lure leserne sine gang på gang, eksempelvis skjult reklame og alkohol i reklameinnlegg. Det er noe som heter troverdighet og tillit - noe det ser ut som om bloggerparet sliter med å gjenvinne hos mange av leserne sine.  

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...