LilleSnupp Skrevet 5. august 2018 #58741 Skrevet 5. august 2018 8 minutter siden, Snaskesnusken skrev: I sitt nye blogginnlegg reklamerer virksomhet for vin atter en gang.. http://www.carolinebergeriksen.no/ Er nok bare redaksjonell omtale.. 😆
Snaskesnusken Skrevet 5. august 2018 #58742 Skrevet 5. august 2018 1 minutt siden, LilleSnupp skrev: Er nok bare redaksjonell omtale.. 😆 Jeg sende denne til helsedirektoratet. 17
Tørst Skrevet 5. august 2018 #58743 Skrevet 5. august 2018 7 timer siden, Medici skrev: Jo, og broren til LK er visst adjunkt innen engelsk (hva nå enn det måtte bety) i følge dette innlegget (link til blogg). Denne broren drev en tid og oversatte blogginnlegg til engelsk. Bortsett fra nettopp dette innlegget da, som LK visstnok har oversatt. Ja, jeg tok emner i engelsk sammen med ham på universitetet for ti år siden. Han burde lært henne om gode, velformulerte engelske idiomer. 9
Keaton Skrevet 5. august 2018 #58744 Skrevet 5. august 2018 15 minutter siden, Viking-girl skrev: Får krypp av å lese innlegget om turen til Ålesund som endte i loungen på Gardermoen pga 1 minutts forsinkelse! Kommentarfeltet viser igjen den ekte CBE. Har ikke lest kommentarfeltet, men tipper jeg ikke er langt unna med FERDIG SNAKKA? 5
Tørst Skrevet 5. august 2018 #58745 Skrevet 5. august 2018 2 minutter siden, Snaskesnusken skrev: Jeg sende denne til helsedirektoratet. Det er vel lov å skrive om vin? Så lenge hun ikke blander det med reklame for noe annet. 3
Snaskesnusken Skrevet 5. august 2018 #58746 Skrevet 5. august 2018 1 minutt siden, Tørst skrev: Det er vel lov å skrive om vin? Så lenge hun ikke blander det med reklame for noe annet. Nei, hun har ikke lov til å reklamere for vin. 3
Tørst Skrevet 5. august 2018 #58747 Skrevet 5. august 2018 (endret) 8 minutter siden, Snaskesnusken skrev: Nei, hun har ikke lov til å reklamere for vin. Ok! Det er skjult reklame, da? Ser den, siden hun snakker varmt om stedet og når denne drinken kommer på menyen deres. Men er det ikke lov å skrive om alkohol i det hele tatt? Feks: i går drakk jeg en nydelig vin, den heter sånn og sånn og jeg spiste det og det til? Jeg spør bare fordi jeg ikke vet. Endret 5. august 2018 av Tørst Skrivefeil 1
Variert skydekke Skrevet 5. august 2018 #58748 Skrevet 5. august 2018 7 timer siden, Medici skrev: Jo, og broren til LK er visst adjunkt innen engelsk (hva nå enn det måtte bety) i følge dette innlegget (link til blogg). Denne broren drev en tid og oversatte blogginnlegg til engelsk. Bortsett fra nettopp dette innlegget da, som LK visstnok har oversatt. Adjunkt er en fireårig lærerutdanning. Engelsk er eneste eller ett av flere fag han har utdannelse i. Han kan f.eks ha en bachelor i engelsk + ett år med pedagogikk. 3
RompeRusk Skrevet 5. august 2018 #58749 Skrevet 5. august 2018 17 minutter siden, Snaskesnusken skrev: Nei, hun har ikke lov til å reklamere for vin. Men hun reklamerer jo ikke? 3
virkelig Skrevet 5. august 2018 #58750 Skrevet 5. august 2018 27 minutter siden, Snaskesnusken skrev: Nei, hun har ikke lov til å reklamere for vin. Hun reklamerer da ikke for vin eller annen alkohol. Det er lov å vise vin og også snakke om vin så lenge det ikke er betalt reklame /annonse, det er ikke lov i Norge. Så hvor har du fra at dette er reklame ? 1
virkelig Skrevet 5. august 2018 #58751 Skrevet 5. august 2018 21 minutter siden, Tørst skrev: Ok! Det er skjult reklame, da? Ser den, siden hun snakker varmt om stedet og når denne drinken kommer på menyen deres. Men er det ikke lov å skrive om alkohol i det hele tatt? Feks: i går drakk jeg en nydelig vin, den heter sånn og sånn og jeg spiste det og det til? Jeg spør bare fordi jeg ikke vet. Omtale av vin som du skriver her er lov, det er lov å vise vin så lenge innlegget ikke er reklame/annonse. Så det hun gjør her er lov så lenge det ikke er et betalt innlegg. Det er lov med fremsnakk av en restaurant også 1
Breakeven Skrevet 5. august 2018 #58752 Skrevet 5. august 2018 Det var et bilde av vinflasken ja, men stod ingenting skrevet om den?
Mrs O'Donell Skrevet 5. august 2018 #58753 Skrevet 5. august 2018 47 minutter siden, Snaskesnusken skrev: Jeg sende denne til helsedirektoratet. Om du tar deg bryet med å varsle så bør du i det minste sette deg inn i loven selv. Her tabbet du deg ut. 10
Gjest Zeitgeist Skrevet 5. august 2018 #58754 Skrevet 5. august 2018 @Tørst: CBE fikk i fjor refs fra HD for tredje gang for å ha brutt lovverket om reklame for alkoholholdig drikke. Kort forklart: Selv om du reklamerer for en "uskyldig" gjenstand, så er det ikke lov til å ha gjenstander som kan se ut som alkohol hhv. kan inneholde alkoholholdig væske med i reklamen. https://www.vg.no/rampelys/i/bV7Gq/caroline-berg-eriksen-broet-alkoholreklameloven-igjen Punkt 9.2.4 herfra: https://helsedirektoratet.no/Documents/Lovfortolkninger/Alkoholloven/Merknader til alkohollovens bestemmelser om alkoholreklame 1-nov-2015.pdf Fra https://helsedirektoratet.no/folkehelse/alkohol/forbud-mot-alkoholreklame#det-er-forbudt-å-la-alkoholholdig-drikk-inngå-i-reklame-for-andre-varer-og-tjenester- Det gjeldende innlegget er riktignok ikke merket som reklame, og vil - ut ifra min forståelse av lovverket - ikke rammes av lov om reklame for alkohol i første omgang. Men med hensyn til bloggens uttalte formål: Sitat Bloggvirksomhet for salg av annonseplass til bedriftskunder, investere i verdipapirer og annet som naturlig faller sammen med dette. Fra: https://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=913868684 så beveger CBE seg her i en gråsone.
skyflakes Skrevet 5. august 2018 #58755 Skrevet 5. august 2018 1 time siden, Tørst skrev: Ok! Det er skjult reklame, da? Ser den, siden hun snakker varmt om stedet og når denne drinken kommer på menyen deres. Men er det ikke lov å skrive om alkohol i det hele tatt? Feks: i går drakk jeg en nydelig vin, den heter sånn og sånn og jeg spiste det og det til? Jeg spør bare fordi jeg ikke vet. jo det har du lov til, og i det innlegget Caroline skrev har hun også lov til det - da det ikke er et betalt reklameinnlegg. Hun har vært på kanten av loven før (og utafor loven for den saks skyld) - men det er viktig å se på hva som faktisk er lovbrudd. Det som IKKE er lov, er å blande inn alkohol i reklamer. F.eks stå å drikke et glass vin/champis/ ha en synlig flaske i et reklameinnlegg for Gina Tricot. 4
pøbelsara Skrevet 5. august 2018 #58756 Skrevet 5. august 2018 Det er en gråsone her - siden hun har oppgitt at hun skal bloggvkirksomhet for salg av annonseplass - og ikke nevner redaksjonell virksomhet med et ord. Men jeg tror hun hittil har sluppet unna med bilder og omtale av alkohol når hun ikke har reklamert for noe i innlegget. Jeg er litt usikker på det innlegget fra restauranten - det er litt merkelig å ha med bilde av vinflasken når hun ikke skriver noe om den - men det er H-dir som avgjør om det er innafor eller ikke. Jeg synes det er rart at hun velger å fronte så mye alkohol i innleggene sine når hun vet at det er strenge regler for slik og dermed fort gjort å trå feil. Men nå synes mannen hennes at reglene er tåpelige, så kanskje de synes det er morsomt å tøye strikken. Jeg skjønner ikke at en blogg som ønsker å inspirere folk til en sunn livsstil, velger å vise frem såpass mye alkoholkonsum som de gjør. Men de synes tydeligvis at det er en grei del av en sunn livsstil. 18
Gjest Loffeliten Skrevet 5. august 2018 #58757 Skrevet 5. august 2018 Innlegget er ikke merket som reklame, men å dermed anta at det ikke ER reklame, vel... Man kan jo undre på om CBE.no har fått fordeler (spesialpris, for eksempel) som gjør at innlegget skal merkes som reklame. LK kjenner kjøkkensjefen på restauranten (som omtales i flere innlegg på bloggen, med et rikholdig utvalg delikate bilder), og CBE anbefaler en drink som enda ikke er på barmenyen. Innleggene ligner mistenkelig på reklame, bloggens formål er "salg av annonseplass til bedriftskunder", og CBE.no er ikke akkurat kjent for å drive med gratisreklame.
Snaskesnusken Skrevet 5. august 2018 #58758 Skrevet 5. august 2018 3 timer siden, Tørst skrev: Ok! Det er skjult reklame, da? Ser den, siden hun snakker varmt om stedet og når denne drinken kommer på menyen deres. Men er det ikke lov å skrive om alkohol i det hele tatt? Feks: i går drakk jeg en nydelig vin, den heter sånn og sånn og jeg spiste det og det til? Jeg spør bare fordi jeg ikke vet. Hun har ikke lov til å vise bilder av alkohol på bloggen sin. 😊
Tørst Skrevet 5. august 2018 #58759 Skrevet 5. august 2018 2 timer siden, Zeitgeist skrev: @Tørst: CBE fikk i fjor refs fra HD for tredje gang for å ha brutt lovverket om reklame for alkoholholdig drikke. Kort forklart: Selv om du reklamerer for en "uskyldig" gjenstand, så er det ikke lov til å ha gjenstander som kan se ut som alkohol hhv. kan inneholde alkoholholdig væske med i reklamen. https://www.vg.no/rampelys/i/bV7Gq/caroline-berg-eriksen-broet-alkoholreklameloven-igjen Punkt 9.2.4 herfra: https://helsedirektoratet.no/Documents/Lovfortolkninger/Alkoholloven/Merknader til alkohollovens bestemmelser om alkoholreklame 1-nov-2015.pdf Fra https://helsedirektoratet.no/folkehelse/alkohol/forbud-mot-alkoholreklame#det-er-forbudt-å-la-alkoholholdig-drikk-inngå-i-reklame-for-andre-varer-og-tjenester- Det gjeldende innlegget er riktignok ikke merket som reklame, og vil - ut ifra min forståelse av lovverket - ikke rammes av lov om reklame for alkohol i første omgang. Men med hensyn til bloggens uttalte formål: Fra: https://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=913868684 så beveger CBE seg her i en gråsone. Ja, jeg vet alt dette. Men innlegget som ble rapportert denne gangen er ikke et reklameinnlegg for noe annet, der hun tilfeldigvis blander alkohol og annonse.
Snaskesnusken Skrevet 5. august 2018 #58760 Skrevet 5. august 2018 3 timer siden, RompeRusk skrev: Men hun reklamerer jo ikke? Bloggen er en kommersiell virksomhet. 7
Fremhevede innlegg