Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest pelikanen
Skrevet
5 minutter siden, penny_ skrev:

Det at hun føler at hun ikke tjener eller på det sier meg at hun ikke ville kjøpt det for egne penger (hvorfor skal leserne hennes da ønske å kjøpe det?). Det blir som å kjøpe masse ting man ikke trenger kun fordi det er på salg. Da har man tapt pengene det kostet i stedet for at man har spart det man fikk i avslag. 

Hun ville aldri kjøpt dette selv. Hun reklamerer. Hva skulle hun betalt med,om det ikke var for bloggen? Dame med liten arbeidserfaring og utdannelse som sjeldent gir jobb. Så sutre over skatten hun må betale? Ser hun ikke dette selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
12 minutter siden, Pellepingpong skrev:

Sendte dette til Storytel:

Hei!

Jeg skriver til dere da jeg hørte om deres tjeneste fra familien min i Sverige og syns dette virket som en veldig fin tjeneste. Men i Norge ser jeg at jeg ikke kan støtte det dere står for. Tanken har vært at forbukermakten er viktig og at hver gang jeg kjøper en tjeneste/ vare av noen, så gir jeg en «stemme» til det firmaet. Jeg merker dog at min egen og noen få andres boikotting av ulike firmaer/ produkter ikke ser ut til å nå frem, og jeg skriver derfor til dere om hvorfor jeg velger å boikotte dere.

Sponsorer i USA trekker seg fra program etter hvert som det fremkommer at nyhetsankere og lignende har begått diverse feil som firmaene ikke vil at folk skal forbinde med sine produkter. Jeg vet at det til stor grad handler om at om folk forbinder produktene med noen dårlig, så tjener firmaene mindre penger, men jeg håper det finns en viss etisk bevissthet bak det også. Og jeg kan for mitt bare liv bare ikke forstå hvorfor ikke flere firmaer trekker seg som sponsorer for Caroline Berg Eriksen.

Kvinner i dag har krav på seg om å både jobbe 100 % og prestere på topp hva gjelder utseende, hjem og manerer. Kvinner har nesten dobbelt så stor sjanse for å bli utbrente sammenlignet med menn, og det er svært tenkelig at det er en sammenheng her. Jeg tar utgangspunkt i svenske tall, da Norge ikke har en god diagnose for utbrenthet: i 2014, fikk 17 766 kvinner diagnoser basert på tilpasningsforstyrrelser og stress, mens 9547 menn fikk det samme. Caroline Berg Eriksen kaller seg en Influencer og selger annonseplass til ulike firma fordi både hun og firmaer vet at hun påvirker kvinner. 

Når hun da selger et produkt (sitt liv, sin kropp, sine barn) som kvinner skal ønske å ha, og påstår hardnakket i kommentarfeltet sitt at det hele er ekte (nekting av redigering av bilder osv.), men det viser seg at alt dette er løgn, så er dette et enormt overtramp på kvinner i hele Norge. Hun har redigert seg selv tynnere i mange, mange år (til og med under graviditeten)(dokumentasjon, husk å trykke på «vis 10 fler» om ikke alle bilder kommer opp: https://imgur.com/a/or4FX) , mannen hennes har titulert seg selv som lege med mer i kommentarfeltene for å vinne diskusjoner og sagt at andre «fortjener en kule i panna» under falskt navn, (langt mer omfattende enn historien om at Lars- Kristian Eriksen kun svarte på kritikk av kona: https://imgur.com/a/ZFKMr), de eksponerer barna sine noe voldsomt i bloggen (artikler om bloggerbarna https://imgur.com/a/AWoLv) , de har feilmerket og bedrevet skjult reklame i flerfoldige år (dokumentasjon fra Forbrukerombudet, kun seneste tiden:https://imgur.com/a/iVdDu), hun ga et intervju til «The Skinny Confidentian» (en pro Anorexi-side) om sin motiavsjon for trening og fremmer generelt et grusomt kroppsfokus (dokumentasjon: https://imgur.com/a/ACoyR), og de har brutt alkoholloven ved tre tilfeller (dokumentasjon: https://imgur.com/a/tN2zG). Både kommentarjuks og bilderedigering er enormt mye større enn hva som fremkom i media. 

Jeg kan virkelig ikke forstå hvorfor dere vil forbindes med noe slikt, hvorfor dere vil støtte denne praksisen, hvor deres etiske refleksjoner er, eller hvorfor folk fortsatt kjøper produkter av dere etter dette.

Jeg ønsker egentlig det dere leverer, så det er en viss sorg for meg å måtte boikotte dere. Skulle dere slutte samarbeidet snart, så kommer nok jeg og flere andre kunder springende. Velger dere å bli lenge, så syns jeg det sier så mye om deres holdninger og verdier at skaden ikke er reparerbar.

Mvh xxx»

Første svar:

Hej xxx,

tack för ditt mail och ditt engagemang!

Jag har tagit kontakt med den norska chefen för marknadsföring av vår tjänst, och ber henne läsa igenom ditt mail samt besvara det.
Jag i Storytels support vet inget om Caroline Berg Eriksen alls även om jag önskar att jag visste nog mycket om henne för att kunna ge dig ett bra svar.

Jag återkommer till dig när jag hört från marknadsavdelningen!

Med vennlig hilsen,
Markus
Storytel

Andre svar:

Hej igen,
här kommer en hälsning från vår ansvariga för marknadsföring, samarbeten och kampanjer i Norge:

"Hei Xxx

Takk for at du skriver til oss, vi setter pris på tilbakemeldingen din.

Influencere utgjør en del av Storytels markedsmiks fordi vi ser at de når ut til og engasjerer aktuelle målgrupper. Caroline Berg Eriksen er en av flere influencere som snakker om Storytel i sine kanaler.

I Caroline Berg Eriksens tilfelle ble samarbeidet initiert etter at hun skrev et innlegg på bloggen sin, som ikke var sponset, om hvordan hun bruker appen i hverdagen. 
Hennes interesse for bøker ble utgangspunkt for å snakke om bøker til sine følgere, og formidle boktips på bakgrunn av egne lese- og lytteopplevelser.
Dette gjennomfører hun på en svært god måte, og i lys av dette fungerer samarbeidet godt.

Vi har imidlertid løpende vurdering på hvilke influencere vil velger å samarbeide med, og vi vil ta din henvendelse om Caroline Berg Eriksens profil generelt, til etterretning.

Takk igjen for henvendelsen, og ønsker deg en fin dag!"

Med vennlig hilsen,
Markus
Storytel

Svaret imponerer ikke og viser ikke på et dugg av refleksjon rundt aktuelle problemstilling. 

Uuummm.... henger dette svaret hans på greip, dere?

"I Caroline Berg Eriksens tilfelle ble samarbeidet initiert etter at hun skrev et innlegg på bloggen sin, som ikke var sponset, om hvordan hun bruker appen i hverdagen. 
Hennes interesse for bøker ble utgangspunkt for å snakke om bøker til sine følgere, og formidle boktips på bakgrunn av egne lese- og lytteopplevelser.
Dette gjennomfører hun på en svært god måte, og i lys av dette fungerer samarbeidet godt." 

Skal ikke si at jeg har lest den bloggen mye, men har CBE virkelig vist en så stor interesse for bøker, altså? For å være helt ærlig så tror jeg storytel gikk på en smell her. Tipper at CBE la ut et gjennomtenkt innlegg om appen deres som agn, storytel bet på, og storytel tror de har funnet en bokinteressert blogger som reklamerer for de. Og hvor mange boktips kommer hun med, bare fordi hun leste bøkene og anbefalte dem videre for kos?  Beklager, men dette høres bare ikke riktig ut, dette er dama som dro på et bokarrangement med Jan Guillou og hadde ingen mening om det..!

• Liker 45
Skrevet

Jeg vet at mange har klaget over at det skjer aldri noe vedr. tips/klage til Forbrukerombudet vedr. manglende merking/feilmerking av reklame hos CBE.  Det ser nå ut til å skje store endringer.

Fra https://forbrukerombudet.no/nytt-tilsyn-forbrukerne

"Fra 1. januar 2018 vil Forbrukerombudet raskere og mer effektivt kunne stanse ulovlig markedsføring, urimelige avtalevilkår og andre brudd på forbrukervernlovgivningen.

I korthet går endringene ut på at Forbrukerombudet endrer navn til Forbrukertilsynet og får mer effektive verktøy som vi kan bruke ved lovbrudd. Forbrukertilsynet kan selv fatte vedtak mot næringsdrivende, mens Markedsrådet blir klageorgan. Vi kan også fatte vedtak i saker uten å forhandle med den næringsdrivende først, og flere typer lovbrudd vil kunne sanksjoneres med overtredelsesgebyr.....".

Skrevet
55 minutter siden, penny_ skrev:

Det at hun føler at hun ikke tjener eller på det sier meg at hun ikke ville kjøpt det for egne penger (hvorfor skal leserne hennes da ønske å kjøpe det?). Det blir som å kjøpe masse ting man ikke trenger kun fordi det er på salg. Da har man tapt pengene det kostet i stedet for at man har spart det man fikk i avslag. 

Ikkesant? Det blir litt sånn «Jeg må vise det fordi jeg har fått det sponset, ellers hadde jeg aldri brukt det». Mao veldig dårlig reklame for produktet! Merkelig hele greia...

• Liker 15
Skrevet

Må bare skrive her inne etter ukesvis med lesing av kommentarene og diskusjonene deres.

Jeg har fulgt bloggen siden 2010 ca og har likt den helt frem til de siste årene. Var vel rundt da hun fikk barn at jeg mistet litt interessen. Ble for mye kroppsfokus og skryting rett og slett. Og når jeg nå er innom for å titte men mest av fascinasjonen rundt livet hun blogger om. Blir helt paff av forbruket og sløseriet hun fronter. Og med de svære leppene og all teatersminken blir hele bedriften deres et sirkus! Litt dårlig gjort å si, men det er jo ren underholdning.

Ang merking var jeg helt uviten om hvordan bloggerne opererer og etter at dere har skrevet om dette har jeg blitt så oppmerksom på dette og lært en hel masse. Så selv om mange mener denne tråden er slem mot frua så tenker jeg også at rettferdigheten må opp og frem. Det er mange bloggere der ute som er ærlige og rederlige, jobber hardt uten noe form for sponsing og skriver om reelle temaer. Så blir de overkjørt av disse rosabloggerne. Ikke greit!

• Liker 43
Skrevet

interessant å vite at hun skrev et innlegg om Storytel på eget initiativ, at Storytel på en eller annen måte har blitt oppmerksomme på innlegget og at det deretter er blitt inngått en samarbeidsavtale. Det underbygger jo antagelser om fisking etter spons, samt viser effekten av det. Hun har jo tjent noen kroner på Storytel nå. 

• Liker 36
Gjest formula
Skrevet
1 time siden, Asti skrev:

Jeg vet at mange har klaget over at det skjer aldri noe vedr. tips/klage til Forbrukerombudet vedr. manglende merking/feilmerking av reklame hos CBE.  Det ser nå ut til å skje store endringer.

Fra https://forbrukerombudet.no/nytt-tilsyn-forbrukerne

"Fra 1. januar 2018 vil Forbrukerombudet raskere og mer effektivt kunne stanse ulovlig markedsføring, urimelige avtalevilkår og andre brudd på forbrukervernlovgivningen.

I korthet går endringene ut på at Forbrukerombudet endrer navn til Forbrukertilsynet og får mer effektive verktøy som vi kan bruke ved lovbrudd. Forbrukertilsynet kan selv fatte vedtak mot næringsdrivende, mens Markedsrådet blir klageorgan. Vi kan også fatte vedtak i saker uten å forhandle med den næringsdrivende først, og flere typer lovbrudd vil kunne sanksjoneres med overtredelsesgebyr.....".

CBE jubler nærmest over denne nyheten, som en leser har delt i kommentarfeltet: Så utrolig bra :) Burde kommet mye før! :)

Kommer sikkert fra hjertet!:Knegg:

Skrevet
2 minutter siden, formula skrev:

CBE jubler nærmest over denne nyheten, som en leser har delt i kommentarfeltet: Så utrolig bra :) Burde kommet mye før! :)

Jeg så det. :Knegg: 

• Liker 10
Skrevet
37 minutter siden, Mamasa skrev:

interessant å vite at hun skrev et innlegg om Storytel på eget initiativ, at Storytel på en eller annen måte har blitt oppmerksomme på innlegget og at det deretter er blitt inngått en samarbeidsavtale. Det underbygger jo antagelser om fisking etter spons, samt viser effekten av det. Hun har jo tjent noen kroner på Storytel nå. 

Hvis dette er tilfellet, og det ser jo virkelig ut som at det er, så synes jeg at dette er elendig research av storytel. Så de fant innlegg om seg selv, så at lesertall var bra, og leste skrytet CBE har over egne tall. Storytel likte det og vips så var samarbeid inngått. Mon tro om de hadde tørt eller vurdert samarbeid etter å ha sett alle imgurlinkene til Asti, eller googla litt i media og oppdaga alt det de hae drevet med? 

Syns det sier litt om prioriteringene og målene til tjenesteleverandører som hopper i ting med begge bena uten å sjekke hvor dypt det er. 

• Liker 21
Skrevet (endret)
1 time siden, formula skrev:

Merkelig, for det bør ikke være gode nyheter for henne.. Enten prøver hun å late som det er en god nyhet, for å skape inntrykk av at hun ikke har noe å frykte. Eller så  forstod hun ikke at  det nå blir lettere for Forbrukertilsynet å sanksjonere med overtredelsesgebyr, hvis bl.a. CBE bryter loven (enn det har vært for Forbrukerombudet). 

Vi får håpe at dette fører til at bloggerne nå skjerper seg enda mer. ;)  Det er vi alle tjent med. :) 

Endret av Asti
Skrevet
1 minutt siden, Asti skrev:

Merkelig, for det bør ikke være gode nyheter for henne.. Enten prøver hun å late som det er en god nyhet, for å skape inntrykk av at hun ikke har noe å frykte. Eller så  forstod hun ikke at  det nå blir lettere for Forbrukertilsynet å sanksjonere med overtredelsesgebyr, hvis bl.a. CBE bryter loven (enn det har vært for Forbrukerombudet). 

Vi får håpe at dette fører til at bloggerne nå skjerper seg enda mer. ;)  Det er vi alle tjent med. :) 

eller så tenker hun at det blir lettere for forbrukermyndighetene å gi Sophie Elise et gebyr...

• Liker 14
Skrevet

Da var det avreise på helgetur, ikke verst å få klemt inn det i denne stressende førjulstiden, hvor arbeidsoppgavene og hverdags-/voksenfella tar fullstendig overhånd. Husk at de jobber jo "betraktelig mer enn vanlige folk med 8-16 jobb". I tillegg har jo julepynting pågått en ukes tid, med fortsatt en del igjen, men det teller kanskje  som jobb det ja, eller hvordan var det igjen. 

• Liker 31
Skrevet

Skjult reklame for freia på snap nå? 

• Liker 9
Skrevet
3 minutter siden, Amafalathiel skrev:

eller så tenker hun at det blir lettere for forbrukermyndighetene å gi Sophie Elise et gebyr...

:ler:   Der har vi forklaringen. Og kanskje det var  derfor LKE ba om innsyn i brevene FO sendte til de 19 andre:  https://imgur.com/a/8nDm4 ?

Skrevet
1 minutt siden, Anonym90059005 skrev:

Da var det avreise på helgetur, ikke verst å få klemt inn det i denne stressende førjulstiden, hvor arbeidsoppgavene og hverdags-/voksenfella tar fullstendig overhånd. Husk at de jobber jo "betraktelig mer enn vanlige folk med 8-16 jobb". I tillegg har jo julepynting pågått en ukes tid, med fortsatt en del igjen, men det teller kanskje  som jobb det ja, eller hvordan var det igjen. 

Nu vel. Hun har innrømt at hun jobber ca 8 timer på hverdagene:

https://imgur.com/MagmSpg

Men av og til så må hun sette av en time eller to i helgene i tillegg for å få produsert nok innlegg.

......

Stakkars CBE altså. Som av og til må jobbe et par timer mer enn en gjennomsnittlig norsk arbeidstaker for å kunne tjene sine 3 millioner :filer: Får håpe det er en fattig trøst for CBE at de som jobber 1-2 timer mindre enn henne per uke i snitt tjener 2.6 milloner kroner mindre i året. Og at disse arbeidstakerne garantert har langt mer utfordrende oppgaver i løpet av dagen enn å saumfare Søstrene Grene for "currently crushing"-spalten.

• Liker 42
Gjest pelikanen
Skrevet

Om jeg skal legge inn frisør, hår, negler og at gubben tar bilder av meg...så ville min arbeidsdag blitt 15 t. Dette er sånn arbeidsfolk gjør i fritiden. Reiser vi vekk på helg, så skjer det etter arbeid.  Da vil Kl bli 18 før vi får dradd. Så de 8 timers dag hun babler om....vet ikke om hun tror på det selv. For det er ingen andre som gjør.

Julepynten,  baking og shopping blir også tatt på kveldstid hos de fleste. For på dagtid er vi ikke hjemme. Dessuten har vi en mann som er i full jobb ute. 

Skrevet
6 minutter siden, Ultiva skrev:

Men av og til så må hun sette av en time eller to i helgene i tillegg for å få produsert nok innlegg.

......

Stakkars CBE altså. Som av og til må jobbe et par timer mer enn en gjennomsnittlig norsk arbeidstaker for å kunne tjene sine 3 millioner :filer: Får håpe det er en fattig trøst for CBE at de som jobber 1-2 timer mindre enn henne per uke i snitt tjener 2.6 milloner kroner mindre i året. Og at disse arbeidstakerne garantert har langt mer utfordrende oppgaver i løpet av dagen enn å saumfare Søstrene Grene for "currently crushing"-spalten.

Det sier hun nå ja, men er ikke altfor lenge siden hun mente de jobbet betraktelig mer enn andre med 8-16 jobb.

• Liker 9
Skrevet (endret)
22 minutter siden, Ultiva skrev:

......

Du tenker på de som passer barna hennes, rydder hotellrommet hennes og lakker neglene hennes? Det er ikke synd på dem, for de har bare ikke gjort så smarte valg som henne #letthemeatcake

:fart2:

Endret av Amafalathiel
  • Liker 22
Skrevet
1 minutt siden, Anonym90059005 skrev:

Det sier hun nå ja, men er ikke altfor lenge siden hun mente de jobbet betraktelig mer enn andre med 8-16 jobb.

Jeg vet. Tror egentlig hun forsnakket seg med den kommentaren. To hjemmearbeidende foreldre med gjennomsnittlig arbeidstid (samt fleksitid og null reisevei) passer dårlig inn i hennes narrativ om en "ekstremt travel og hektisk hverdag". 

• Liker 16
Skrevet (endret)
2 timer siden, formula skrev:

Jeg forstår FOs endring godt (de får nå mer effektive verktøy til å bruke ved lovbrudd og kan selv fatte vedtak). Det er ingen hemmelighet at FO har forsøkt å veilede og å forhandle med bloggere som CBE i årevis uten at det har blitt særlig bedre. CBEs "løpende dialog med FO" har hvert fall ikke vært fruktbar mtp at det nylige tilsynet avslørte for dårlig merking i nærmere 80 % av reklameinnleggene hennes. "Løpende kverulering" kan vi nok heller kalle denne "dialogen". FO var nok lei av å stange hodet i veggen mot stor-kverulanten selv (LKE).

Stor tommel opp for Forbrukertilsyn!

Endret av Ultiva
  • Liker 28
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...