SusieDerkins Skrevet 15. januar 2017 #29801 Skrevet 15. januar 2017 22 timer siden, Athene skrev: Så du ville aldri brukt HM (barnearbeid), eller merkevarer (MYE penger i lomma på designerne)? Uansett hva man kjøper eller bruker i disse dager går pengene til noe umoralsk, og/eller i lomma til noen som har et enormt overforbruk. Så det å støtte norske bloggere som betaler skatt til den norske stat er absolutt ikke det verste. det er da ikke vanskelig å unngå verken barnearbeid, merkevarer eller bloggervesker. Finnes mange merker som fokuserer på etikk. Jeg synes det er ille at det skal være så spesielt å være en bevisst forbruker. 11
Nebel86 Skrevet 15. januar 2017 #29802 Skrevet 15. januar 2017 (endret) 3 timer siden, Jenki skrev: Synes det er rart at noe som genererer penger til veldedighet gir deg ekkel smak i munnen.... Du vet ingenting om hvor mye CBE (eller andre) gir av "egne penger" Nettopp! Dessuten er det jo deres egne ord at bloggen er et glanset magasin som livnærer seg på reklame (og derfor greit å kritisere.) Men bloggen switcher kanskje mellom bedrift/CBE/Treasures og privatperson litt slik der kritikken passer? Personlig ser jeg sjeldent ukeblader/bedrifter generelt gi mye til veldedighet. Men det kan godt hende personen bak det kan gjør det. Det vet vi ingenting om. Og vi har jo sett hva som skjer når hun gjør det. F.eks levert inn mange poser med klær til Fretex(?) handlet mer om overforbruket enn handlingen selv. Hun har gjort mye og for senest (mindre enn) en måned siden skrev hun ut et langt blogginnlegg om barna i Aleppo og hvordan det hadde blitt samlet inn 48.000, 115.000,- i fjor. Om det ikke er egne penger? Si det til bøssebærere som kommer på døra di neste gang, eller ta en telefon til tv-aksjonen og klag på at de samler inn mye penger til gode formål når det ikke kommer fra egen lomme. Damned if you do, Damned I you don't. Endret 15. januar 2017 av Nebel86 7
Keaton Skrevet 15. januar 2017 #29803 Skrevet 15. januar 2017 "Om det ikke er egne penger? Si det til bøssebærere som kommer på døra di neste gang, eller ta en telefon til tv-aksjonen og klag på at de samler inn mye penger til gode formål når det ikke kommer fra egen lomme. " @Nebel86 hva mener du her? Sammenligner du CBE.no med Redd Barna eller Røde Kors som bedrifter? 11
Nebel86 Skrevet 15. januar 2017 #29804 Skrevet 15. januar 2017 (endret) 17 minutter siden, Kollontaj skrev: "Om det ikke er egne penger? Si det til bøssebærere som kommer på døra di neste gang, eller ta en telefon til tv-aksjonen og klag på at de samler inn mye penger til gode formål når det ikke kommer fra egen lomme. " @Nebel86 hva mener du her? Sammenligner du CBE.no med Redd Barna eller Røde Kors som bedrifter? TV-aksjonen samler ikke kun inn til Røde Kors, men også alt fra Regnskogsfondet, til Leger Uten Grenser. Tja, Røde Kors har 3 milliarder i formue, men sender fortsatt ut bøssebærere hvert år. Så det kan vel på en måte sammenlignes. Poenget er at de gir noe til folk som trenger det. Enten i form av penger eller klær. Og likevel klages det på fordi de ikke gjør mer. Det blir en helt feil holdning. Endret 15. januar 2017 av Nebel86 3
Inocybe Skrevet 15. januar 2017 #29805 Skrevet 15. januar 2017 Syns det er rart å sammenligne veldelelige organisasjoner som Røde kors/Regnskogsfondet og CBE.no. De første har som formål å hjelpe mennesker/miljø og bruker så godt som alt overskudd til dette. CBE.no har som formål å tjene penger tilbage selv og bruker så godt som alt overskudd på eget forbruk. Ikke at det er ulovlig å bruke penger på seg selv men å sette dem i samme kategori som veldelelige organisasjoner blir litt vel søkt. 23
Nebel86 Skrevet 15. januar 2017 #29806 Skrevet 15. januar 2017 (endret) 22 minutter siden, Inocybe skrev: Syns det er rart å sammenligne veldelelige organisasjoner som Røde kors/Regnskogsfondet og CBE.no. De første har som formål å hjelpe mennesker/miljø og bruker så godt som alt overskudd til dette. CBE.no har som formål å tjene penger tilbage selv og bruker så godt som alt overskudd på eget forbruk. Ikke at det er ulovlig å bruke penger på seg selv men å sette dem i samme kategori som veldelelige organisasjoner blir litt vel søkt. Røde Kors bruker så godt som all overskudd?https://www.nrk.no/norge/steinrik-organisasjon-med-ny-innsamlingsaksjon-1.13187298 Har aldri nevnt at bloggeren er på lik linje som med Røde Kors, men brukte veldedige organisasjoner som ett eksempel på at de også samler inn penger som ikke er fra egen lomme for å hjelpe andre, men uavhengig av formue/lønn så gir de fortsatt noe og det er det som teller. Man kan ikke kreve at folk som har mye penger skal bruke mesteparten på veldedighet, så lenge de gir litt så er det mye penger for de som får det, og de gjør en innsats med det. Det er det som teller. Relativt sett så har alle mulighet til å gi mer enn hva de gjør. Hva de gjør på privaten vet heller ingen, så at de ikke gir noe selv blir kun spekulasjoner. Endret 15. januar 2017 av Nebel86 1
Keaton Skrevet 15. januar 2017 #29807 Skrevet 15. januar 2017 Jeg har sett mye rart i disse trådene når det gjelder forsvar av den helkommersielle nettbutikken CBE.no, men at de på lik linje med andre organisasjoner samler inn penger, tar topp-plasseringen. Hadde feks Røde Kors drevet med pushing av klær, sminke og løshår 99,5 % av tiden sin, kunne det muligens vært et argument. 24
Inocybe Skrevet 15. januar 2017 #29808 Skrevet 15. januar 2017 18 minutter siden, Nebel86 skrev: Røde Kors bruker så godt som all overskudd?https://www.nrk.no/norge/steinrik-organisasjon-med-ny-innsamlingsaksjon-1.13187298 Har aldri nevnt at bloggeren er på lik linje som med Røde Kors, men brukte veldedige organisasjoner som ett eksempel på at de også samler inn penger som ikke er fra egen lomme for å hjelpe andre, men uavhengig av formue/lønn så gir de fortsatt noe og det er det som teller. Man kan ikke kreve at folk som har mye penger skal bruke mesteparten på veldedighet, så lenge de gir litt så er det mye penger for de som får det, og de gjør en innsats med det. Det er det som teller. Relativt sett så har alle mulighet til å gi mer enn hva de gjør. Hva de gjør på privaten vet heller ingen, så at de ikke gir noe selv blir kun spekulasjoner. Hvorfor har Røde kors en formue? Tror du det er slik at med penger på bok kan de hjelpe i samme øyeblikk katastrofen er et faktum og de slipper å vente på donasjonene skal komme inn. Eller tror du de har tenkt seg å bruke pengene på vesker og sko? Dessuten er det som selskap fornuftig økonomisk sett å ha penger tilgjengelig, men det skal jeg ikke gå i deltalj i nå. Jeg sier ikke at det er noe feil i å ville tjene penger til seg selv. Det gjør jeg også. Det var du som trakk inn Røde kors mm her og sammenlignet dem med CBE.no. Jeg syns det var flott at CBE.no ga litt penger til veldedighet og brukte innflytelsen sin til å samle enda litt til. Skulle ønske de brukte enda mer tid og penger på veldedighet for akkurat det er jo ikke noe som har så veldig stort fokus på bloggen. 10
Nebel86 Skrevet 15. januar 2017 #29809 Skrevet 15. januar 2017 (endret) 16 minutter siden, Kollontaj skrev: Jeg har sett mye rart i disse trådene når det gjelder forsvar av den helkommersielle nettbutikken CBE.no, men at de på lik linje med andre organisasjoner samler inn penger, tar topp-plasseringen. Hadde feks Røde Kors drevet med pushing av klær, sminke og løshår 99,5 % av tiden sin, kunne det muligens vært et argument. Igjen, jeg har aldri nevnt at bloggeren og Røde Kors er på lik linje. Det er prinsippet av akkurat denne saken som er poenget her. Så lenge man samler inn og gjør en innsats så kan man på ingen måte klandre dem. Glossede magasiner er vel heller ikke kjent for å gi mye av innkomsten sin til veldedighet. På bloggen er det langt fra 99,5 % som dreier seg om pushing av klær, sminke og løshår. Get your facts right. Endret 15. januar 2017 av Nebel86 1
Inocybe Skrevet 15. januar 2017 #29810 Skrevet 15. januar 2017 5 minutter siden, Nebel86 skrev: Igjen, jeg har aldri nevnt at bloggeren og Røde Kors er på lik linje. Det er prinsippet av akkurat denne saken som er poenget her. Så lenge man samler inn og gjør en innsats så kan man på ingen måte klandre dem. Glossede magasiner er vel heller ikke kjent for å gi mye av innkomsten sin til veldedighet. På bloggen er det langt fra 99,5 % som dreier seg om pushing av klær, sminke og løshår. Get your facts right. Skal innrømme jeg ikke har noen statistikk men syns veldig mye av innholdet på bloggen er reklame, spons, innledning til reklame/spons eller tigging om reklame/spons. 11
Edie Skrevet 15. januar 2017 #29811 Skrevet 15. januar 2017 Ryddet for spekulasjon og svar til dette. Edie, mod.
Keaton Skrevet 15. januar 2017 #29812 Skrevet 15. januar 2017 Ja, det er min påstand at nesten alt de viser bilde av eller skriver om, er noe de skal tjene på, enten umiddelbart med affilatelenker, sponsing eller annonse eller senere ved at feks klær vises opp i et innlegg som handler om noe "annet", men som dukker opp i et innlegg med affilatelenker etterpå. Hvis noen har tall på hvor mange innlegg i løpet av et år som ikke har som hensikt å få folk til å kjøpe noe (eventuelt få sponsing selv), må de gjerne fremvise det. Selv adventskalenderen som de ga 20 % av overskuddet til et godt formål, skaffet jo CBE.no merinntekter i en ellers stille måned for bloggere. De økte jo blant annet abonnenter på sin YouTube-kanal fra 1000 til nesten 6000, noe som gir mer inntekter derfra, også i tiden etterpå, fordi de fleste ikke avfølger når kalenderen er over. Smart, vil mange si, selv mener jeg det er kynisk og beinhard kommersialisme vi bevitner. (Særlig med tanke på at SAKEN som trakk folk til kanalen, var veldedighet.) 24
Fantastica Skrevet 15. januar 2017 #29813 Skrevet 15. januar 2017 3 minutter siden, Kollontaj skrev: Ja, det er min påstand at nesten alt de viser bilde av eller skriver om, er noe de skal tjene på, enten umiddelbart med affilatelenker, sponsing eller annonse eller senere ved at feks klær vises opp i et innlegg som handler om noe "annet", men som dukker opp i et innlegg med affilatelenker etterpå. Hvis noen har tall på hvor mange innlegg i løpet av et år som ikke har som hensikt å få folk til å kjøpe noe (eventuelt få sponsing selv), må de gjerne fremvise det. Selv adventskalenderen som de ga 20 % av overskuddet til et godt formål, skaffet jo CBE.no merinntekter i en ellers stille måned for bloggere. De økte jo blant annet abonnenter på sin YouTube-kanal fra 1000 til nesten 6000, noe som gir mer inntekter derfra, også i tiden etterpå, fordi de fleste ikke avfølger når kalenderen er over. Smart, vil mange si, selv mener jeg det er kynisk og beinhard kommersialisme vi bevitner. (Særlig med tanke på at SAKEN som trakk folk til kanalen, var veldedighet.) Jepp. 3
Shoppingqueen Skrevet 15. januar 2017 #29814 Skrevet 15. januar 2017 Gleder meg til å se hvordan det blir til slutt jeg. Syns hun har god smak uansett hva hun driver med. Ut fra kjøkkenvask og kran fra IKEA, så virker det som hun legger seg på en stil som passer huset på kjøkkenet i alle fall. Elsker snapene hennes i forhold til veldig mange andre "offentlige" snappere som f.eks fru lord Villa Paprika og Isabel Raad.. 2
Gjest Zaza Skrevet 15. januar 2017 #29815 Skrevet 15. januar 2017 På 13.1.2017 den 15.44, Blådiamant skrev: Ser at Lene Orvik også har den samme, men i hennes står det "Orvik". Tydeligvis flere bloggere som skal lansere. Klokka på L.O. sin blogg står som innlegg postet under kategori "travels". Kanskje teller de begge ned til en reise sammen, der de simpelthen skal lansere enda et nytt men helt uunnværlig produkt som blåøyde lesere bare må ha
Cavatina Skrevet 15. januar 2017 #29816 Skrevet 15. januar 2017 Jeg syns snap'ene til cbe er gørrkjedelige: Kaffekopper, løping på mølla, bein som går i trapper og gater, sponset pulsklokke, sponset tøy, reklame, og en helsikes mengde filter-selfier med trutmunn. Vi har også helt forskjellig smak interiørmessig, i mine øyne er det meste harry. Avfulgt. Og når jeg syns dette om cbe, så lurer jeg på hvordan de andres snap'er er 22
mamsi Skrevet 15. januar 2017 #29817 Skrevet 15. januar 2017 Det er fint at de gir penger til veldedige formål og særlig dersom det gjøres uten at det samtidig pushes produkter. Samtidig håper jeg virkelig ikke den klokka har noe som helst med en eller annen veldedighetssak å gjøre - FORDI jeg mener det er høl i huet av seriøse bistandsorganisasjoner å bli viklet inn i det disse bloggerne står for og fronter. Omdømmemessig er det i såfall en fallitterklæring fra bistandsorganisasjonen. 17
Inocybe Skrevet 15. januar 2017 #29818 Skrevet 15. januar 2017 20 minutter siden, mamsi skrev: Det er fint at de gir penger til veldedige formål og særlig dersom det gjøres uten at det samtidig pushes produkter. Samtidig håper jeg virkelig ikke den klokka har noe som helst med en eller annen veldedighetssak å gjøre - FORDI jeg mener det er høl i huet av seriøse bistandsorganisasjoner å bli viklet inn i det disse bloggerne står for og fronter. Omdømmemessig er det i såfall en fallitterklæring fra bistandsorganisasjonen. Enig 3
Shoppingqueen Skrevet 15. januar 2017 #29819 Skrevet 15. januar 2017 24 minutter siden, Cavatina skrev: Jeg syns snap'ene til cbe er gørrkjedelige: Kaffekopper, løping på mølla, bein som går i trapper og gater, sponset pulsklokke, sponset tøy, reklame, og en helsikes mengde filter-selfier med trutmunn. Vi har også helt forskjellig smak interiørmessig, i mine øyne er det meste harry. Avfulgt. Og når jeg syns dette om cbe, så lurer jeg på hvordan de andres snap'er er Nå har ikke jeg fulgt henne så lenge på snap. Og ikke vært så mye trening i den tiden, så godt mulig jeg er enig med deg etterhvert.... 1
Cavatina Skrevet 15. januar 2017 #29820 Skrevet 15. januar 2017 2 timer siden, Shoppingqueen skrev: Nå har ikke jeg fulgt henne så lenge på snap. Og ikke vært så mye trening i den tiden, så godt mulig jeg er enig med deg etterhvert.... Det finner du ut av etterhvert De der andre snap'erne skal jeg nok holde meg unna 2
Fremhevede innlegg