Gå til innhold

Får du medfølelse for Anders Behring Breivik..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

I 1981 ble det brukt fysisk avstraffelse mot barn i 51 prosent av norske familier, så tror ikke det var daskingen/ julingen som skadet ham så voldsomt. Tror heller det var moren sitt forvridde syn på sin sønn som skadet ham, hun mente at han sparket henne med vilje da han lå i magen hennes, og da han bare var en "toodler" så mente hun at han kom til å bli en voldtektsforbryter. Moren hatet menn, og dette fikk sønnen unngjelde for, hun projiserte alt sitt hat mot menn over på sønnen.  

Anonymkode: 52a11...584

Det stemmer i hvert fall iflg artikkelen. Psykisk misshandling kan være veldig skadelig over lengre tid. Synes det er forferdelig at han ikke ble fjernet i tide. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finnes den boken på norsk?

Anonymkode: 52a11...584

Er litt usikker. Den finnes på engelsk. Lastet den den ned som engesk lydbok selv, men den går greit å følge.

Anonymkode: 79bc0...09c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

..når du leser om oppveksten hans:

http://www.tv2.no/nyheter/8142855/

Anonymkode: f9ba8...000

Nei. Det er mange som har vanskelige familieforhold og trøblete oppvekst. Han handler ut fra egne ønsker og tanker. Han har selv valgt å gjøre det han har gjort, planlagt det nøye. Ikke noe å synes synd på. Hadde det vært litt tak i karen så hadde han endt livet sitt før han valgte å drepe andre. Da kunne man har følt medfølelse med han. Eller han kunne søkt hjelp, gjort noe med problemene sine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bossa Nova

Ja, jeg får det. Og jeg tror ikke på at psykopati er medfødt. Det biologiske "beviset" for dette tror jeg ikke på og stoler ikke på vitenskapen her. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner hva du sier på slutten der, men husk at det varierer veldig hvor "sårbare" mennesker er, og at noen faktisk tar større skade av en vanskelig oppvekst enn andre.

Jeg synes beskrivelsen av oppveksten til Breivik forklarer hvordan det grusomme kunne skje, om man har i bakhodet at han var et veldig sårbart barn. Han ble rett og slett ødelagt som (med-)menneske i veldig ung alder.

Hele saken er bare trist. Men det gjør det ikke mindre vondt for de menneskene som mistet sine nærmeste.

Anonymkode: 7d28e...3b0

Akkurat dette er jeg enig i, at noen er mer sårbare og kan ta større skade. Men i utgangspunktet er vi alle sårbare i mer eller mindre grad. Og alle barn fortjener god omsorg fra livets begynnelse av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Bossa Nova skrev:

Ja, jeg får det. Og jeg tror ikke på at psykopati er medfødt. Det biologiske "beviset" for dette tror jeg ikke på og stoler ikke på vitenskapen her. 

Akkurat dette er jeg enig i, at noen er mer sårbare og kan ta større skade. Men i utgangspunktet er vi alle sårbare i mer eller mindre grad. Og alle barn fortjener god omsorg fra livets begynnelse av.

Enig. Den biologiske skaden i hjernen tror jeg oppstår etter misbruk/vold av omsorgsgivere. Tror ikke den er medfødt.

Anonymkode: 79bc0...09c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, pautina skrev:

Der har du problemet med skolen i dag, foreldrene tror skolen skal oppdra ungene for dem. På skolen skal man lære fag, folkeskikken bør du med hjemmefra slik at den kan bekreftes på skolen :)

Nå er det et samspill her. Det går jo ann å fremme gode manerer selv om en lærer matte. Når barn skal være på skolen, får den jaggu legge opp til et vennelig miljø også.

I dag er det bøllene som setter standarden på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Ehm.... de som har medfølelse for Breivik her, hvordan vil du reagere om du hadde mistet dine barn i en sånn situasjon selv?

Hadde du virkelig fortsatt hatt medfølelse da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den Lille Heksa
På 18.1.2017 den 20.46, AnonymBruker skrev:

Takk! 

Anbefaler denne for den som måtte være interessert. Alice Miller- The Body Never Lies: The Lingering Effects of Cruel Parenting

Anonymkode: 79bc0...09c

Har ikke lest denne, men har lest etpar andre bøker av henne og var veldig begeistret for dem. Ser at noen har faktisk laget en norsk dokumentar om henne som ligger på NRK https://tv.nrk.no/program/mdfp13005014/hvem-var-alice-miller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke litt engang. Når man tenker på tusener av pårørende som sitter igjen uten sønner, døtre, nieser, tanter, onkler, nevøer, mødre, fedre, ektefeller, kolleger, klassekamerater, venner, naboer.......   Håper han brenner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tussi680 skrev:

Ehm.... de som har medfølelse for Breivik her, hvordan vil du reagere om du hadde mistet dine barn i en sånn situasjon selv?

Hadde du virkelig fortsatt hatt medfølelse da?

Man kan ha medfølelse for det lille Anders måtte gjennomgå, og likevel ta fullstendig avstand fra hans handlinger i voksen alder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Chiubi skrev:

Man kan ha medfølelse for det lille Anders måtte gjennomgå, og likevel ta fullstendig avstand fra hans handlinger i voksen alder.

Ja, jo, men hans handlinger liker jeg ikke. Det er nåtiden det handler om, ingen andre har sprengt så store bygg og ødelagt for så mange her i Norge. Alle får prbl av et eller annet slag om de har fått dårlig oppdragelse,men de reiser seg igjen og skjønner i det minste når de blir eldre at de forstår hva som ble gjort galt. Før eller senere.  Han må nok enten få tid på seg til å skjønne - om ikke, så får samfunnet være påpasselige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ville bare sette fokus på den ødeleggelse som samfunnet utsettes for. For det ble han uthengt og utsatt for en fengsling som er verre enn tortur. Ja, klart at det er vanskelig å ikke føle med han da!

Anonymkode: 4001d...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror på fascisme. Men å drepe folk ikke søren. Driter i om de er utlendinger eller sosialist marxister av jøder. Om folk ikke vil endre politikk så får man rotne med skipet. Det å skyte folk er ganske teit. Jeg oppmuntrer til å lage et leven tog og lage litt liv og fest, men ikke drap. Enten om det finnes noen  insane sosialister som vil drepe fascister eller fascister som vil drepe marxist sosialister, uansett den fyren havnet i fengsel fordi dreping av å være uenig er ganske tåpelig. Nei, jeg tror fyren var klar over følgende. Han skulle ikke gjort det og får leve med det intil han dør. Sånn er livet.

Endret av Askod
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2017 den 12.41, AnonymBruker skrev:

..når du leser om oppveksten hans:

http://www.tv2.no/nyheter/8142855/

Anonymkode: f9ba8...000

Når det gjelder oppveksten hans, så ja, da har jeg medfølelse for han. Når det gjelder hva han har gjort, så nei. 
Ingen barn fortjener å vokse opp sånn som han gjorde. Barn kan dessverre ikke velge foreldrene sine før de kommer til verden.. Tror det er for sent for Anders å kunne endre seg. Han kommer aldri til å få et normalt liv.. Grusomt..

Tenk hvordan han kunne vært som person i dag, om oppveksten var stabil, trygg og full av omsorg og faste rammer. Han kunne blitt en veldig flott mann! Dessverre så ble det ikke sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er mange som har hatt en jævlig oppvekst uten at de er i nærheten av å gjøre grusomme ting mot andre. Så nei, ingen medfølelse. 

Anonymkode: b1605...896

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tussi680 skrev:

Ja, jo, men hans handlinger liker jeg ikke. Det er nåtiden det handler om, ingen andre har sprengt så store bygg og ødelagt for så mange her i Norge. Alle får prbl av et eller annet slag om de har fått dårlig oppdragelse,men de reiser seg igjen og skjønner i det minste når de blir eldre at de forstår hva som ble gjort galt. Før eller senere.  Han må nok enten få tid på seg til å skjønne - om ikke, så får samfunnet være påpasselige.

Det gjør da for svingende ikke vi som mener det var synd på det barnet som ble en så avskyelig drittfyr til slutt heller. Ærlig talt: Jeg har lest mye skitten debatteknikk, men å understreke at du ikke liker at man skyter ungdom i ansiktet og sprenger regjeringskvartalet, implisitt at vi andre forsåvidt liker det, er i overkant uredelig.

Du må gjerne si "det er nåtiden det handler om", men det ser du jo selv ut fra de fem sidene til nå at ikke har vært premisset for de som har sagt de får en viss medfølelse med barnet han var. Hvis du ønsker å endre hele premisset for diskusjonen nå tenker jeg vel heller du kan ta det i en egen tråd.

Anonymkode: 4b7a0...fd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...