Gå til innhold

Får du medfølelse for Anders Behring Breivik..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Akkurat nå, Antoinette skrev:

Så vidt jeg husker ble han voldtatt av moren fra han var veldig liten (2 år). 

Hva er kildene på dette?

Anonymkode: 942d2...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har sympati med rett og galt å gjøre? At man har sympati med noen betyr ikke at man mener de har rett, å mangle sympati med noen betyr ikke at man mener de tar feil.

Lurer også litt på hva du mener med at det er nyanser i alt. Hva er det som er grått ved å drepe 70 mennesker? Hva er moralsk ambiguøst der? Hva er snevet av godhet i å drepe så mange mennesker?

Anonymkode: fceca...e46

Det skrev jeg da også, at det ikke kunne forsvare handlingene..

Det er selvfølgelig galt å drepe 70 mennesker, men han som gjorde det er fortsatt ett menneske det er mulig å ha sympati med, derav det grå...også  når det kommer til hvordan man behandler ett menneske som har utført så gale handlinger, så blir det enda gråere...

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, pautina skrev:

Det skrev jeg da også, at det ikke kunne forsvare handlingene..

Det er selvfølgelig galt å drepe 70 mennesker

 

77.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, pautina skrev:

Det skrev jeg da også, at det ikke kunne forsvare handlingene..

Det er selvfølgelig galt å drepe 70 mennesker, men han som gjorde det er fortsatt ett menneske det er mulig å ha sympati med, derav det grå...også  når det kommer til hvordan man behandler ett menneske som har utført så gale handlinger, så blir det enda gråere...

 

Så hvorfor har mennesker uten sympati for breivik et svart/ hvitt syn på ting? Hvorfor avgjør tilstedeværelse eller fravær av sympati hvor nyansert perspektiv man har?

Anonymkode: fceca...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har medfølelse med han ja, og spesielt fordi det er mye som vi ikke vet. Breivik kan ha vært hjernevasket, det kan ha vært flere skyttere, regjeringen kan ha visst om det etc etc....så ja, jeg har medfølelse med Breivik, på grunn av oppveksten, den manglende etterforskningen av hva som skjedde, hvordan han blir behandlet...
Statsledere dreper mange flere personer enn han gjorde, men de blir ikke så massivt hatet for det, heller ikke satt i fengsel.

 

Anonymkode: 65038...110

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så hvorfor har mennesker uten sympati for breivik et svart/ hvitt syn på ting? Hvorfor avgjør tilstedeværelse eller fravær av sympati hvor nyansert perspektiv man har?

Anonymkode: fceca...e46

Jeg synes det er unyansert å ikke kunne skille en handling fra en person.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, pautina skrev:

Jeg synes det er unyansert å ikke kunne skille en handling fra en person.

Hva er en person om ikke tankene som fører til handling? Breiviks holdninger og tanker er der uansett hvordan du ser på det. Kan like godt si at det er unyansert av deg å skjære bort de delene av breivik og se han i lys av noen få egenskaper eller liten del av bakgrunnshistorien, og ignorere alle de andre delene av ham.

Uansett så betyr ikke fravær av sympati at man ikke forstår eller at man ikke har et nyansert bilde på ting. Det er ikke alle mennesker som går rundt og føler hele tiden, hvor mye sympati man føler og i hvilke situasjoner er mye avhengig av oppvekst, miljø og medfødte egenskaper. At du mener personer uten sympati har et svart/ hvitt perspektiv på ting vitner, ifølge din egen logikk, om et svart/ hvitt syn på ting hos deg.

Anonymkode: fceca...e46

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får medfølelse for den lille gutten han en gang var, som ikke fikk hjelp til tross for at så mange visste at ting var veldig galt fatt hjemme. Jeg har ingen sympati for den han er i dag på grunn av det han gjorde, men jeg ser jo at han trolig ble den han ble på grunn av oppveksten. 

Når jeg leser dette tenker jeg at det nok er altfor få barn som blir tatt fra foreldrene, og at det er skremmende at så mange mener barnevernet bør legges ned og at de som jobber der bare er ute etter å gjøre livet surt for norske foreldre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, antbug skrev:

Når jeg leser dette tenker jeg at det nok er altfor få barn som blir tatt fra foreldrene, og at det er skremmende at så mange mener barnevernet bør legges ned og at de som jobber der bare er ute etter å gjøre livet surt for norske foreldre. 

De gjør tydeligvis ikke jobben sin, da de tar feil barn.

Anonymkode: 65038...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er en person om ikke tankene som fører til handling? Breiviks holdninger og tanker er der uansett hvordan du ser på det. Kan like godt si at det er unyansert av deg å skjære bort de delene av breivik og se han i lys av noen få egenskaper eller liten del av bakgrunnshistorien, og ignorere alle de andre delene av ham.

Uansett så betyr ikke fravær av sympati at man ikke forstår eller at man ikke har et nyansert bilde på ting. Det er ikke alle mennesker som går rundt og føler hele tiden, hvor mye sympati man føler og i hvilke situasjoner er mye avhengig av oppvekst, miljø og medfødte egenskaper. At du mener personer uten sympati har et svart/ hvitt perspektiv på ting vitner, ifølge din egen logikk, om et svart/ hvitt syn på ting hos deg.

Anonymkode: fceca...e46

 

Jeg har da ikke forsvart eller ignorert handlingen hans på noen måte, men jeg synes det er grusomt å tenke på at barn vokser opp i slike forhold, var det som var spørsmålet til TS, om man kunne føle sympati med ham til tross for handlingen..

Hvis du heller vil diskutere mine holdninger enn Breivik så kan jeg gjøre dette mer underholdende ved å legge til at jeg tror også at disse som "eier" sannheten bestandig ikke akkurat er de skarpeste knivene i skuffen ;) 

Har fordommer jeg også vet du :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, antbug skrev:

Jeg får medfølelse for den lille gutten han en gang var, som ikke fikk hjelp til tross for at så mange visste at ting var veldig galt fatt hjemme. Jeg har ingen sympati for den han er i dag på grunn av det han gjorde, men jeg ser jo at han trolig ble den han ble på grunn av oppveksten. 

Når jeg leser dette tenker jeg at det nok er altfor få barn som blir tatt fra foreldrene, og at det er skremmende at så mange mener barnevernet bør legges ned og at de som jobber der bare er ute etter å gjøre livet surt for norske foreldre. 

Ut fra dette konkrete tilfellet med Breivik kan du ikke konkludere med at alt for få barn tas av barnevernet.
Det er vel heller alt for mange barn som tas, men det er egne tråder for akkurat det temaet. Anbefaler disse for diskusjon om det skakkjørte barnevernet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, slask skrev:

Ut fra dette konkrete tilfellet med Breivik kan du ikke konkludere med at alt for få barn tas av barnevernet.
Det er vel heller alt for mange barn som tas, men det er egne tråder for akkurat det temaet. Anbefaler disse for diskusjon om det skakkjørte barnevernet.

 

Interessant at den gang en lærte folkeskikk og nestekjærlighet på skolen, skjedde ikke slikt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, pautina skrev:

 

Jeg har da ikke forsvart eller ignorert handlingen hans på noen måte, men jeg synes det er grusomt å tenke på at barn vokser opp i slike forhold, var det som var spørsmålet til TS, om man kunne føle sympati med ham til tross for handlingen..

Hvis du heller vil diskutere mine holdninger enn Breivik så kan jeg gjøre dette mer underholdende ved å legge til at jeg tror også at disse som "eier" sannheten bestandig ikke akkurat er de skarpeste knivene i skuffen ;) 

Har fordommer jeg også vet du :)

Med andre ord, du forstod ikke hva jeg skrev men later som allikevel...

Anonymkode: fceca...e46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Hemoglobin
2 minutter siden, debatant skrev:

Interessant at den gang en lærte folkeskikk og nestekjærlighet på skolen, skjedde ikke slikt..

Du verden for et snevert realitetsbilde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Hemoglobin skrev:

Du verden for et snevert realitetsbilde. 

.. og presist :)

I dag elsker mennesker mørket framfor lyset. Brevik er et produkt av det. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hemoglobin
2 minutter siden, debatant skrev:

.. og presist :)

I dag elsker mennesker mørket framfor lyset. Brevik er et produkt av det. Dessverre.

Nei, jeg er ikke enig med dine synspunkter. Du drar religion inn i absolutt alt du kommenterer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser dette tenker jeg ar moren skulle blitt straffeforfulgt i ettertid. For skadene som hun påførte Anders, samt krav om erstatning. Fengselsstraff hadde vært passende, istedenfor at alle synes synd på henne.

Anonymkode: aab8c...abd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...