Gå til innhold

Får du medfølelse for Anders Behring Breivik..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Fjelldronning

Nei overhodet ikke! Han fortjener å råtne på cella, med vann og brød spørr du meg. Skulle ønske jeg kunne fjerne alt som blir skriver om ham i mediene, han fortjener ikke å bli omtalt i mediene i det hele tatt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å jo da, hvilken oppvekst man har hatt og hvilket miljø man deretter ferdes i har ganske stor betydning. CIA, FBI og andre organisasjoner osv. opererer gjerne med "trekanten", som utgjør tre betingelser som regel er på plass når det gjelder kalde massmordere:

- Dårlig oppvekst, gjerne med emosjonell og/eller fysisk vold
- Biologisk anlegg
- Og til slutt, en triggerevent, at man blir offer eller utsatt for noe som får vannet til å renne over

Anonymkode: b6c17...dbe

Tror det har vanvittig mye å si, egentlig. Foreldrene er gjerne dem som oppdrar barna til hvilke holdninger de tar med seg videre. Man er ikke nødvendigvis foreldrene sine, men det former mye av den man blir som voksen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, debatant skrev:

Helt utrolig at psykiatrien ikke grep inn. Trodde det var jobben dems..

De venter ikke et sekund om barn får velmenende oppdragende klask.

Nå er det forbudt ved lov å daske eller fike til barn, også. Men det var det sikkert ikke da Breivik vokste opp. I hvert fall når man tenker på dasking. Men man må jo være helt forskrudd om man oppfordrer til seksuelle overgrep mot egne barn. Dog alt i alt synes jeg all type misshandling av barn er ille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Det er en trist historie, men ingen tro på at man blir en hensynløs massemorder av en dårlig oppvekst. En gal massemorder kan også komme fra en varm og velfungerende familie. Da hadde man bare funnet en annen "mental" forklaring. 

Man skal ha en viss personlighet, og ta noen valg på grenser man velger å bryte i hodet sitt som har lite med hvilken oppvekst man har. Spesielt Behring. Alt var planlagt over laaaaang tid, og er bare ikke impulshandlinger. 

Eneste man kunne lurt på er om Breivik trengte en ny "mor" som "passet" på han resten av hans liv. Han har jo ca samme forhold til staten nå, som sin egen mor. 

Anonymkode: 9d0e7...394

Hvilken massemorder har kommet fra en varm og velfungerende familie. Du sitter vel ikke å dikter opp tull?

For det andre motsier du deg selv når du mener Breivik trenger en som kan passe på han. Det var jo akkurat det du mente var unødvendig.

Makan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Trynefaktor. :)

Anonymkode: 59413...27e

Hadde vedkomne gjort jobben sin hadde 77 liv vært spart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke. En som dreper 77+ mennesker kan ta "vond barndom" kortet sitt og stappe opp i ræva, han der får ingen sympati fra meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Marisana skrev:

Jeg har sympati for barnet og ungdommen Anders. Uansett hva man har gjort, så fortjener ingen en slik barndom. Jeg har derimot ikke sympati med den voksne Anders. Jeg har også hatt en vanskelig barndom med seksuelt misbruk fra far, men jeg har allikevel ikke blitt terrorist. Men jeg synes 22/7-saken viser hvor viktig det er å fange opp barn og unge med en vanskelig barndom, fordi den viser hvor viktig det er med hjelp til å bearbeide traumer og vonde opplevelser. 

Jeg håper forøvrig at han slipper isolat nå. Jeg synes det strider mot alt som er riktig å holde noen på isolat over lengre tid. Nå holdes han vel der også for sin egen sikkerhet, så om det er så lurt å la han sone med andre, er en annen sak. 

Jeg tror at når du blir utsatt for psykisk mishandling fra du er en nyfødt og videre inn i de viktigste årene, så blir skaden så grunnleggende. Jeg tror jeg har lest at Anders Breivik fikk diagnosen reaktiv tilknytningsforstyrrelse,det er absolutt den verste tilknytningsskaden et barn kan få. Barn med den forstyrrelsen har opplevd en grunnleggende omsorgssvikt, omsorgspersonen som et barn er biologisk programmert i å knytte seg til, oppleves som direkte livsfarlig for barnet. Det sier seg selv at et barn i en slik situasjon har få sjanser til å utvikle en sunn personlighet, barnet har brukt all sin energi på å " takle" den farlige omsorgspersonen.

Anonymkode: 52a11...584

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Mari Y skrev:

Nå er det forbudt ved lov å daske eller fike til barn, også. Men det var det sikkert ikke da Breivik vokste opp. I hvert fall når man tenker på dasking. Men man må jo være helt forskrudd om man oppfordrer til seksuelle overgrep mot egne barn. Dog alt i alt synes jeg all type misshandling av barn er ille. 

I 1981 ble det brukt fysisk avstraffelse mot barn i 51 prosent av norske familier, så tror ikke det var daskingen/ julingen som skadet ham så voldsomt. Tror heller det var moren sitt forvridde syn på sin sønn som skadet ham, hun mente at han sparket henne med vilje da han lå i magen hennes, og da han bare var en "toodler" så mente hun at han kom til å bli en voldtektsforbryter. Moren hatet menn, og dette fikk sønnen unngjelde for, hun projiserte alt sitt hat mot menn over på sønnen.  

Anonymkode: 52a11...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fjelldronning skrev:

Nei overhodet ikke! Han fortjener å råtne på cella, med vann og brød spørr du meg. Skulle ønske jeg kunne fjerne alt som blir skriver om ham i mediene, han fortjener ikke å bli omtalt i mediene i det hele tatt!!

Så du vil fjerne både menneskerettigheter og lærdom om hvordan vi kan unngå at det gror frem flere som han?

Anonymkode: 5dbf4...b09

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, debatant skrev:

Her er lissom umoral tema. Tenk om en lærte folkeskikk på solen. Hvem hadde det skadet?

Der har du problemet med skolen i dag, foreldrene tror skolen skal oppdra ungene for dem. På skolen skal man lære fag, folkeskikken bør du med hjemmefra slik at den kan bekreftes på skolen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mari Y skrev:

Psykisk misshandling er minst like ille som fysisk. Alt i alt mener jeg at all misshandling av barn er en groteskt stygg handling. Gidder nesten ikke sammenligne, engang. 

Emosjonell mishandling over tid kan få like store konsekvenser som seksuell vold. Det blir som en "gisselsituasjon" hvor barnet ikke slipper unna og prognosen for at det går bra med disse barna som voksne ikke er veldig god. Dette snakkes knapt om en gang og gjemmes bak fine fasader.

Anonymkode: 79bc0...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABB er et ypperlig eksempel på hvor galt det kan gå når barnevernet ikke får gjort jobben sin. Jeg har medfølelse for lille Anders, men det unnskylder ikke hans handlinger i voksen alder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes synd på lille Anders, den personen han var da han var liten og alt han måtte gå igjennom. Jeg tviler ikke på at hans mor har skyld i hans manglende empati, og om barnevernet hadde plassert han i et godt hjem kunne nok tragedien blitt unngått. Det er lett å forstå hvorfor han ble som han ble, når han har den fortiden bak seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Snøvott skrev:

Har empati og medfølelse med barnet han var, iķke med mannen han valgte å bli. 

snartenkt.... hvis man er totalt hjernevasket har man kanskje ikke noe valg 

Anonymkode: 28d24...f44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Emosjonell mishandling over tid kan få like store konsekvenser som seksuell vold. Det blir som en "gisselsituasjon" hvor barnet ikke slipper unna og prognosen for at det går bra med disse barna som voksne ikke er veldig god. Dette snakkes knapt om en gang og gjemmes bak fine fasader.

Anonymkode: 79bc0...09c

Forskning har vist at emosjonell vold generelt gir langt større skader enn fysisk vold. I motsetning til fysisk vold er emosjonell vold ofte kontinuerlig. Veldig, veldig synd at den type vold ikke blir omtalt langt oftere i norsk media! Hvis man tenker på voksne kvinner som blir utsatt for vold fra sin partner, så sier de ofte at den psykiske volden var verst, det var den som ødela deres selvfølelse totalt. Hvis man da setter små uferdige barn i rollen som offer for psykisk vold fra sine omsorgsfigurer, så skjønner man hvor skadelig det må være for hele deres utvikling :( .

Anonymkode: 52a11...584

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forskning har vist at emosjonell vold generelt gir langt større skader enn fysisk vold. I motsetning til fysisk vold er emosjonell vold ofte kontinuerlig. Veldig, veldig synd at den type vold ikke blir omtalt langt oftere i norsk media! Hvis man tenker på voksne kvinner som blir utsatt for vold fra sin partner, så sier de ofte at den psykiske volden var verst, det var den som ødela deres selvfølelse totalt. Hvis man da setter små uferdige barn i rollen som offer for psykisk vold fra sine omsorgsfigurer, så skjønner man hvor skadelig det må være for hele deres utvikling :( .

Anonymkode: 52a11...584

God beskrevet. Du fikk frem poenget mitt. Emosjonell vold er nesten sjelemord hvis den går langt nok. Hadde man fått satt fokus på den kunne mye elendighet i samfunnet vært redusert. Tror mange som sitter i fengsel, har spiseproblemer, er rusmisbrukere og psykiatriske pasienter har vært utsatt for nettopp dette.

Anonymkode: 79bc0...09c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

God beskrevet. Du fikk frem poenget mitt. Emosjonell vold er nesten sjelemord hvis den går langt nok. Hadde man fått satt fokus på den kunne mye elendighet i samfunnet vært redusert. Tror mange som sitter i fengsel, har spiseproblemer, er rusmisbrukere og psykiatriske pasienter har vært utsatt for nettopp dette.

Anonymkode: 79bc0...09c

http://www.dagsavisen.no/innenriks/psykisk-vold-er-verst-1.283457 Her er en artikkel om emosjonell vold.

Anonymkode: 52a11...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Million skrev:

Jeg har medfølelse med alle barn som opplever å ha det vondt. Som 4 åring var Anders BB allerede ødelagt iflg rapportene, og dette sier en hel del om hva for grusomheter moren hans må ha utsatt et så lite barn for. Uskyldig barn. Jeg er selv mor, og får helt vondt i hjerteroten ved tanken på all julingen han må ha fått, av en mor som åpenlyst fortalte han "jeg skulle ønske du var død". For et grusomt liv det må ha vært, både psykisk og fysisk mishandling... uff. En gang i tiden var jo han en uskyldig gutt som ikke hadde gjort noe annet galt enn å bli født (iflg moren hans).

Når det er sagt, fortjener han ikke medfølelse, sett i lys av hva han gjorde senere i livet. Det går an å ha hatt et tøft liv, uten å gå hen og drepe nesten 80 mennesker senere....!

Jeg skjønner hva du sier på slutten der, men husk at det varierer veldig hvor "sårbare" mennesker er, og at noen faktisk tar større skade av en vanskelig oppvekst enn andre.

Jeg synes beskrivelsen av oppveksten til Breivik forklarer hvordan det grusomme kunne skje, om man har i bakhodet at han var et veldig sårbart barn. Han ble rett og slett ødelagt som (med-)menneske i veldig ung alder.

Hele saken er bare trist. Men det gjør det ikke mindre vondt for de menneskene som mistet sine nærmeste.

Anonymkode: 7d28e...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

http://www.dagsavisen.no/innenriks/psykisk-vold-er-verst-1.283457 Her er en artikkel om emosjonell vold.

Anonymkode: 52a11...584

Takk! 

Anbefaler denne for den som måtte være interessert. Alice Miller- The Body Never Lies: The Lingering Effects of Cruel Parenting

Anonymkode: 79bc0...09c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...