Gå til innhold

Blir ikke enige om innetemperatur. Hvem bør gi seg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du blir ikke syk av at det er 20 grader inne,  20 grader er ikke veldig kaldt og heller ikke veldig varmt, så 22 er greit nok.  Tidligere bodde jeg i et kaldt hus og det var ikke uvanlig at det var under 20 inne, men syk ble jeg ikke.

Anonymkode: 6f9b2...24f

Tvert i mot opplever jeg at man blir mindre syk hvis man balanserer ute- og innetemperatur. Her hvor vi bor er det ganske ofte 20 - 30 minus om vinteren og da senker vi altså innetemperaturen i takt med det. Heldigvis er gubben og jeg enige, så her ble det soves det med en gløtt på vinduet og minusgrader på soverommet selv om gradestokken nærmer seg -30. Med en god dyne er det svært sjelden vi verken fryser eller får luftveisinfeksjoner. Ikke er vi gjerrige heller. Vi fant bare ut at det fungerte veldig bra etter en hard vinter i et dårlig hus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Evilposelos skrev:

Jeg hadde krevd skilsmisse. Må minst være 24 grader.

Godt vi ikke er gift da... Sjekket temperaturen på soverommet nå og den er 5. Minus altså. Ute er det 20 grader kaldere enn det igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Leo skrev:

Godt vi ikke er gift da... Sjekket temperaturen på soverommet nå og den er 5. Minus altså. Ute er det 20 grader kaldere enn det igjen.

:fryser:  Hvordan klarer du. Du er heldig som takler kulde så bra da, jeg er en frysepinne. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Evilposelos skrev:

:fryser:  Hvordan klarer du. Du er heldig som takler kulde så bra da, jeg er en frysepinne. 

Jeg er heldig som har så godt fettlag mener du? :ler: Sover aldri så godt som disse vinternettene hvor man kan grave seg ned i dyner og puter og la håret fryse fast til hodegjerdet! Savner dem faktisk når jeg fra tid til annen må overleve noen varme netter med temperaturer over 20 varmegrader.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det skulle da virkelig bare mangle, det er midtvinters! Om dere vil sprade rundt uten klær i januar, hvorfor i alle dager bor dere i Norge?

Og er det ingen av dere som trener og får opp sirkulasjonen? Hadde blitt sprø om jeg skulle bodd med noen som vil ha over 20 grader inne, sliter max når jeg er på besøk hos folk som har det varmt.

Anonymkode: 28cec...07d

Eh burde kanskje nevnt at jeg fortsatt fryser når jeg har på de klærne. Jeg sliter med helsa mi, det er derfor jeg fryser. Jeg fryser tom når jeg ligger under dyna. Foreldrene mine syns det er varmt og sitter i tynn genser i 21 varmegrader, jeg pakker meg inn som om jeg skulle gått ut på tur i skogen.

Er dessuten ubehagelig å ha på så mye klær til enhver tid

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har vi ovnen på max om vi synes det er kallt. Ingen skal fryse da er det jo lite vits. Virker som din såkallt elskede burde se dine behov litt bedre. Trist lesning at den man elsker er den som ikke klarer å se behovet ditt. Du får ta det som erfaring!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, GulSol skrev:

Mannen din høres utrolig egoistisk ut når du må gå å fryse i ditt eget hjem i tillegg til å gå til og fra jobb. Kan ikke han gå til jobb da? 

Trådstarter skrev jo at hun var den eneste som jobbet i gangavstand. Hva er det du ikke forstår?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Leo skrev:

Og hvis TS blir kald underveis så har h*n kledd seg for dårlig. "Gode vintersko" kan være greie nok i -5, men helt ubrukelige i -20. Regelen er at hvis man blir gjennomfrossen, så har man kledd seg for dårlig enten temperaturen er -1 eller -50.

 

Ett poeng dette. Det ser ut som om TS faktisk ikke er godt nok vinterkledd på vei til jobb. Dette bør hun fikse. Disse gode klærne er tydeligvis dimensjonert for litt varmere temperaturer enn hun tror.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Et sted mellom 20 og 22 grader i stuen, på badet der man faktisk er avkledd og våt bør det være en god del varmere. Kaldt soverom - jeg har vinduet åpent hele året og ingen ovn der.

Så til alle de som sier at det er verst å fryse: nei det er det ikke. Begge deler er like ille når en ikke har flere midler til å justere temperaturen.

Jeg synes både TS og mannen bør jenke seg. Normale klær inne bør være muligheten for begge to, men dersom TS er syk/har dårlig blodomløp/stoffskifte og derfor ikke får normal kroppstemperatur må det tas litt hensyn til det.

Jeg er i overgangsalderen og vet veldig godt hva det vil si å være ubehagelig varm. Jeg kler meg deretter med jakker som kan åpnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Leo skrev:

Jeg er heldig som har så godt fettlag mener du? :ler: Sover aldri så godt som disse vinternettene hvor man kan grave seg ned i dyner og puter og la håret fryse fast til hodegjerdet! Savner dem faktisk når jeg fra tid til annen må overleve noen varme netter med temperaturer over 20 varmegrader.

Jeg har fett jeg også, men er den typen som kan kose meg ute i 30-35 grader i skyggen, når det er solsteik. Tro det eller ei :ler: så lenge man har noe kaldt å drikke og ikke beveger seg så mye. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, I Grosny skrev:

Det ser ut som om TS faktisk ikke er godt nok vinterkledd på vei til jobb. Dette bør hun fikse. Disse gode klærne er tydeligvis dimensjonert for litt varmere temperaturer enn hun tror.

Hadde hun måttet stå i kulda og vente i en halvtime, ville det vært forståelig om hun fikk frosten i seg. Men hvis hun får frost i seg ved å GÅ i en halvtime, er ett eller annet rivgalt. Hun er åpenbart ikke kledd etter forholda, og så går hun for sakte. I hvert fall på hjemveien er det ingen grunn til ikke å trave på så dampen står om henne. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Spiteful skrev:

Eh burde kanskje nevnt at jeg fortsatt fryser når jeg har på de klærne. Jeg sliter med helsa mi, det er derfor jeg fryser. Jeg fryser tom når jeg ligger under dyna. Foreldrene mine syns det er varmt og sitter i tynn genser i 21 varmegrader, jeg pakker meg inn som om jeg skulle gått ut på tur i skogen.

Er dessuten ubehagelig å ha på så mye klær til enhver tid

Det kan jeg forstå, helseutfordringer er jo noe annet.

 

12 minutter siden, Evilposelos skrev:

Jeg har fett jeg også, men er den typen som kan kose meg ute i 30-35 grader i skyggen, når det er solsteik. Tro det eller ei :ler: så lenge man har noe kaldt å drikke og ikke beveger seg så mye. 

Det er jo litt sånn det er i denne tråden, mennesker som egentlig burde bodd i et annet land, men som bor her og forsøker å gjøre Norge til syden...

Anonymkode: 28cec...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Knut Berg skrev:

Hadde hun måttet stå i kulda og vente i en halvtime, ville det vært forståelig om hun fikk frosten i seg. Men hvis hun får frost i seg ved å GÅ i en halvtime, er ett eller annet rivgalt. Hun er åpenbart ikke kledd etter forholda, og så går hun for sakte. I hvert fall på hjemveien er det ingen grunn til ikke å trave på så dampen står om henne. 

Helt enig. Jeg går også en halvtime hver vei t/r jobb, og sliter med at kollegaene har fyrt opp og likevel sitter og hutrer. Bilister er normalt sett de mest frysne jeg vet om, mens ingen som sykler eller går bruker resten av dagen for å få varmen.

Anonymkode: 28cec...07d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jeg forstå, helseutfordringer er jo noe annet.

 

Det er jo litt sånn det er i denne tråden, mennesker som egentlig burde bodd i et annet land, men som bor her og forsøker å gjøre Norge til syden...

Anonymkode: 28cec...07d

For noen føles frysing som tortur, særlig de som er iskalde og ikke blir varmere på lenge. Om noen hadde ønsket å bo i et annet land, hadde de flytta. Selvfølgelig må man tilpasse seg andre om man bor sammen med noen. Heldigvis gjør ikke jeg det. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bare 19 grader i stuen nå på vinteren. Faktisk i gamledager var stuetemperaturen rundt 16 - 17 grader, og når man sier vinen skal ha stuetemperatur er det ca rundt 16 grader den skal ha, sa en vinekspert til meg.

Å kle seg godt og balansert er en vitenskap i seg selv.. Det er ikke bare å kle på seg mange klær og tro at man da har kledd seg så godt og kan ikke skjønne at man fryser allikevel.

100% ull, gjerne tynn ull trøye innerst er veldig godt. Det fins tynne ull og silke trøyer som er silkemyk på huden hvis man klør av ull. Ull og silke er også suverent. Cashmere og alpakka er også regulerende og fantastisk å ha inn på huden.

Utenpå disse kvalitetene innpå huden, kan man kle seg med enten mer ull eller andre vanlige klær man bruker om vinteren. Fryser man lett på bena er alpakka sokker noe av det beste.

Det er viktig at det ikke er trekk mellom buksebena og opp, eller forsåvidt andre steder også.

Selv om man blir god og varm når man går ute i kulden, så er det lett for å få frysning i seg når man kommer inn og sitter stille. Det er lurt med en varm dusj. Men faktisk er det i tillegg lurt med "hydroterapi" vekselvis kaldt og varmt vann. Det får blodgjennomstrømningen til å øke, og kroppen føles god varm etter på.

Noe varmt å drikke kan også være en god idè.

Endret av exictence
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 grader er ikke 19 grader. Vi har varme på 21 konstant, men de dagene det er kaldt er det iskaldt i rommet. Vi bor i et dårlig isolert hus, og det merkes. Når det er regn og mildere er 21 grader nok.

Det som er mest problematisk for min del er at hendene mine blir iskalde om det er kaldt i rommet, uansett hvor mye klær jeg har på meg. Uansett så merker jeg at kulde påvirker helse og evne til å fungere negativt, men jeg trenger ikke ha det varmere enn 20-22 grader. Men jeg savner å kunne gå med t-skjorte innendørs iblant. Føles bedre å gå med lettere/ mindre klær

Anonymkode: 5efb2...9b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en skikkelig gnien fyr som prøver å spare strøm på din bekosning. Her har vi behagelige 24 grader og 17% luftfuktighet. Perfekt for kalde vinterdager!

30 minutter i en skikkelig varm dusj burde få kropstemperaturen din opp på normalt nivå igjen.

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22-23 grader inne er passe, det bruker vi. I går frøs bi begge, og fyrte til det var 25g

Anonymkode: ec93a...5c5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, prt90 skrev:

Høres ut som en skikkelig gnien fyr som prøver å spare strøm på din bekosning. Her har vi behagelige 24 grader og 17% luftfuktighet. Perfekt for kalde vinterdager!

30 minutter i en skikkelig varm dusj burde få kropstemperaturen din opp på normalt nivå igjen.

 

Du høres ut til å være skikkelig dyr i drift. 24° og 30 minutters varm dusj. Det spørs om du er verdt de pengene!

Anonymkode: cca07...5de

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...