Gå til innhold

Blir ikke enige om innetemperatur. Hvem bør gi seg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 6.1.2017 den 10.05, Cathrine88 skrev:

Jeg har ikke samme inntrykk som deg av svarene i tråden. For meg virker det heller som en enighet om at det er verre å fryse enn å være for varm.

Det handler vel i hovedsak om at det er en overvekt av kvinner her og kvinner er som regel de som har størt problemer med varmen og vil ha sauna-temperaturer innendørs.

Det er mye enklere å ta på seg flere lag med klær enn det er å ta av seg, fordi man har bare så mye man kan ta av seg før man sitter der naken, og da får man ikke gjort det kjøligere, men man kan alltid ta på seg mer klær.

Det var bare en kommentar til "enighet at det er værre å fryse". Jeg synes dere burde ha et kompromiss på 21/22 grader, da slipper du å fryse for mye og han slipper å svette for mye.

 

Anonymkode: 84375...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Snuppi
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du helt galt eller? 23-25 grader inne? Man svetter jo bort! Det vanlige er ca 21 grader innetemperatur, og ja, en forskjell på 2-4 grader betyr mye.
 

25 grader innendør er ulevelig, så skjønner godt at de er uenig med deg. Du burde få sjekket dette her, for hvis det er en så stor forskjell for deg om det er 23 eller 25 grader, så har du enten alt for lite fett på kroppen til at du naturlig kan holde deg varm, eller så har du en eller annen form for sykdom som gjør at du sliter med å holde varmen.

Anonymkode: 84375...3c9

21-22 grader er god temperatur inne. Er helt enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler vel i hovedsak om at det er en overvekt av kvinner her og kvinner er som regel de som har størt problemer med varmen og vil ha sauna-temperaturer innendørs.

Det er mye enklere å ta på seg flere lag med klær enn det er å ta av seg, fordi man har bare så mye man kan ta av seg før man sitter der naken, og da får man ikke gjort det kjøligere, men man kan alltid ta på seg mer klær.

Det var bare en kommentar til "enighet at det er værre å fryse". Jeg synes dere burde ha et kompromiss på 21/22 grader, da slipper du å fryse for mye og han slipper å svette for mye.

 

Anonymkode: 84375...3c9

Jeg er i hvert fall mann, og jeg har ingen venner eller familie som ikke har mellom 22-25 grader i hjemmene sine. Det er da ikke normalt at man skal ha det så kjølig i oppholdsrommene at beboere og besøkende må sitte med ytterklærne på i stua.

 

Anonymkode: 123a7...c2f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.1.2017 den 12.13, GulSol skrev:

Ville satt meg ned foran varmeovnen med lue, votter og skjerf på en hel kveld. Kanskje han hadde fattet poenget. Høy temperatur til du er varm nok. Varme på badet. Mannen din høres utrolig egoistisk ut når du må gå å fryse i ditt eget hjem i tillegg til å gå til og fra jobb. Kan ikke han gå til jobb da? 

Da kan man si det samme om TS. TS høres utrolig egoistisk ut når hun vil at mannen skal gå å svette i sitt eget hjem.

Anonymkode: 84375...3c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.1.2017 den 18.53, Rosalie skrev:

Jeg hadde aldri gått med på å måtte fryse i eget hjem. Jeg fryser nok på jobb i løpet av uka. Dersom mannen min insisterte på å ha det kjølig i leiligheten i stedet for å gå i shorts og t-skjorte på vinteren, hadde jeg flyttet for meg selv.

Jeg tror ikke at varme mennesker vet hvor smertefullt det faktisk er å fryse over lenger tid. For det er det det er - smertefullt.

Jeg har grunnet sykdom veldig store problemer med å regulere kroppstemperaturen. Så om vinteren fryser jeg og om sommeren svetter jeg som en gris. Og helt ærlig - jeg vil alltid foretrekke sommervarmen, selv når det er høysommer, vindstille og jeg ser ut som om jeg har gått gjennom en dusj med klærne på.

Når jeg først er blitt kald, så klarer jeg ikke å bli varm igjen av meg selv. Så når jeg kommer hjem fra jobb, kryper jeg under mitt elektriske varmepledd på full guffe og det beveger jeg meg helst ikke ut fra før det har gått minst en time. Og da er det såpass varmt i leiligheten at mannen min sprader rundt i shorts og t-skjorte.

Og jeg begynner ikke å fryse fordi jeg er dårlig kledd. Jeg begynner å fryse fordi omgivelsene er kalde, og fordi det er upraktisk å skulle dekke til absolutt all hud med ull og/eller dun. Og da blir jeg gradvis nedkjølet.

Og jeg tror ikke kalde mennesker skjønner hvor ekkelt det er å faktisk svette over lengre tid. For det er det det er, ekkelt.

Anonymkode: 84375...3c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.1.2017 den 20.01, MadameDeRosa skrev:

Jeg hadde aldri trivdes med bare 18-20 grader inne. Det er for kaldt. Man skal slippe å fryse i sitt eget hjem. Samboeren din må gå med på å ha noen grader høyere, som er mer normalt, og å kle heller litt av seg hvis det er så fælt med litt varme.

Man skal slippe å fryse, men man skal ikke slippe å svette i eget hjem? Og hvorfor er det slik at samboeren skal på død og liv kle av seg masse fremfor at TS tar på seg litt?

På 6.1.2017 den 22.20, Solsikk skrev:

Noen kan bli syk av å stadig fryse innendørs. At du ikke ble syk beviser ikke at ingen blir syk av lave temperaturer. Feks kan personer med revmatiske lidelser få veldig dårlig livskvalitet av kjølig innetemperatur som deretter fører til sykdom.

Og noen kan få dårligere livskvalitet av at det konstakt er alt for varmt så de svetter seg i hjel i eget hjem.

Anonymkode: 84375...3c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ikke tåler en temperatur på noen og tyve grader bør du ta en tur til legen.

 

Anonymkode: 123a7...c2f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesteniluka
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Og noen kan få dårligere livskvalitet av at det konstakt er alt for varmt så de svetter seg i hjel i eget hjem.

Anonymkode: 84375...3c9

Ja selvfølgelig. Det gjelder uansett å utvise fornuft og tenke litt. Og om jeg ble kjent med en som ville ha 14 grader i stuen på vinteren, så hadde jeg hvertfall ikke blitt sambo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke tåler en temperatur på noen og tyve grader bør du ta en tur til legen.

Han kan intet gjøre med det. Såpass vet vel til og med du?

Anonymkode: cca07...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.1.2017 den 3.37, RockyRose skrev:

Den som er for varm bør gje seg. Det å vere for kald gjer vondt(!) Ein vert uvel, får vondt i ledd og muskulatur... Eg hadde aldri budd med ein som nekta meg å vere varm i min eigen heim! Det treng ikkje å vere 25+ inne, men 22-23 er minimum, og eg har aldri vore heime hjå nokon der temperaturen er mindre enn dette til vanlig. Det er lettare og meir komfortabelt for han å kle av seg litt meir enn at du skal ta på deg tjukke kle og jakker. Her ville eg faktisk berre stått på ditt, Ts! De får kome inn med eit kompromiss slik at begge klara å bu der utan at den andre er alt for varm eller for kald..

Og det er faktisk helt likt for dem som blit for varm. Det er vondt å sitte å koke hele tiden, man blir uvell, svimmel og får vondt i hodet. Det er enklere å ta på seg ullundertøy enn det er å kle seg naken hele døgnet.

Anonymkode: 84375...3c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Snadder skrev:

En skal aldri behøve  å fryse i sitt eget hjem. Så her synes jeg at han bør gå med å å skru opp tempen i værtfall til 22-23 grader

Og man skal aldri behøve å svette i eget hjem, så her syntes jeg hun bør gå med på å ha temperaturen på rundt 20 grader.
 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir ikke enige om innetemperatur. Hvem bør gi seg?

Han bør gi seg :)

Dere skrur opp varmen og han kler av seg :)

Når han ikke kan kle av seg mer (dvs står der med ett lag med klær), er det din tur til å kledeg dersom det fremdeles er for kaldt til deg :)

 

Anonymkode: 83a67...c88

Hun bør gi seg.

De skrur ikke opp varmen og hun kler på seg.

Når hun ikke kan kle på seg mer så er det hans tur til å kle av seg hvis det da blir for varmt for han.

 

Ser du hvor teit denne måten å forumlere det på er? Hvorfor er den ene viktigere enn den andre, og først når den ene "når bristepunktet" så skal den andre trenge å tilpasse seg?

Anonymkode: 84375...3c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som fryser får kle mer på seg. Jeg synes det er mye verre når det er for varmt, særlig over lengre tid, da blir jeg kvalm og matt. Stilongs og ullsokker gjør deg ikke fysisk dårlig.

Anonymkode: 983b2...41c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle dere som ønsker å ha rundt 25 grader inne pluss. Tydeligvis et helseproblem. 

20-22 gader er sundt og normalt.

Anonymkode: 55212...35a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og ingen har fått med seg oppdateringen fra TS om at det sannsynligvis hadde vært 14-15 grader inne, ikke 18 som hun antok.

 

Anonymkode: c06af...0f3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i hvert fall mann, og jeg har ingen venner eller familie som ikke har mellom 22-25 grader i hjemmene sine. Det er da ikke normalt at man skal ha det så kjølig i oppholdsrommene at beboere og besøkende må sitte med ytterklærne på i stua.

 

Anonymkode: 123a7...c2f

Du måler temperaturen hos alle du besøker?

Perfekt temperatur for meg hjemme er 18 grader, da går jeg i t-skjorte og har et teppe rundt meg når jeg sitter i ro. Jeg er en av de første som fryser på jobb, så ekstremt lav kan ikke min innetemperatur være. 

Var jeg ts, ville jeg krevd minimum anbefalt temperatur inne også heller hatt et annet rom som er varmere/kaldere.

Anonymkode: 58d7e...952

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere bør finne en noe høyere temperatur dere begge klarer å leve med. Eller ha forskjellig temperatur i forskjellige rom slik at han kan sette seg der det er kaldt, og du der det er varmt. Tviler litt på at han koker over med en grad ekstra helt ærlig, da ligger det nok på Sheldon nivå... Den varmeste må finne seg i å gå tynnere kledd, og den kaldeste må kunne finne seg i å ikke gå fult så tynt kledd. 

Jeg nekter å fryse inne. Det går utover helsen min og livskvaliteten min. Sitte inne med yttertøy, lue og votter er ikke aktuelt, men jeg har ikke problemer med å ha på meg varmt undertøy om jeg må. 

Har 20-22 grader inne. Varierer fra rom til rom. Det er hva som er kommet til enighet her. Da kan jeg ta på meg litt mer klær på dårlige dager, men ingen trenger å gå naken. 

Konklusjonen på hva som er verst av å fryse og svette, er tydeligvis hva en selv gjør. De som fryser mener det er verst, de som svetter synes det er verst. 

Anonymkode: 78039...c7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du måler temperaturen hos alle du besøker?

Perfekt temperatur for meg hjemme er 18 grader, da går jeg i t-skjorte og har et teppe rundt meg når jeg sitter i ro. Jeg er en av de første som fryser på jobb, så ekstremt lav kan ikke min innetemperatur være. 

Var jeg ts, ville jeg krevd minimum anbefalt temperatur inne også heller hatt et annet rom som er varmere/kaldere.

Anonymkode: 58d7e...952

Det kommer jo ann på huset også da. Vårt hus trekker veldig. Heldigvis har vi fått tettet noen av stedene. Før vi gjorde det føltes det surt og kaldt selv om temperaturen var 23 grader. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mysticgirl
På 6.1.2017 den 9.40, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg hadde måttet kle meg i ull eller sitte å fryse i mitt eget hjem så hadde jeg funnet meg et nytt sted å bo. Hjemme hos oss er samboer også veldig varm, han sitter heller i bar overs enn å la meg fryse. I fjor vinter satt han i tskjorte mens jeg satt med jakke, dyne og lue forran ovnen. 😜

Anonymkode: 98577...8d6

Jeg og :fnise: Hadde fryst ihjel på 19 grader inne! Har lav kroppstemperatur og lavt blodtrykk og har alltid vært en frysepinne :fnise:

På 6.1.2017 den 10.43, Elseby13 skrev:

Jeg må ha i hvertfall 25 grader så her støtter jeg deg helhjertet.

Jeg og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og det er faktisk helt likt for dem som blit for varm. Det er vondt å sitte å koke hele tiden, man blir uvell, svimmel og får vondt i hodet. Det er enklere å ta på seg ullundertøy enn det er å kle seg naken hele døgnet.

Anonymkode: 84375...3c9

Hva når man HAR tatt på seg ullundertøy og ullsokker i tillegg til vanlige klær, sitter under ullpleddet og fortsatt fryser? Mener du virkelig at man skal ha på seg dunjakke, votter og lue inne i sitt eget hjem? Bare fordi den andre parten syns det er stress å bytte til shorts? 

Og nå er det ikke snakk om ekstremt høye temperaturer heller. Jeg kan skjønne at 25 grader er for varmt og ubehagelig, men her er det snakk om at mannen er fornøyd med 14 (!) grader inne. Det er ikke ekstremt varmt å ha en innetemperatur på 20-21 grader, så i dette tilfellet er det faktisk mannen som må føye seg. 

 

 

Anonymkode: c04c4...2c5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er så irriterende å lese at enkelte dirigerer andre mennesker utfra sin opplevelse. Du kan vel ikke påstå hva som er "mye bedre" for mennesker, noe mer enn hva de kan påstå det til deg. Dessuten er det usunt for hodet med oppvarmet inneluft. Ikke rart du blir forkjølet om vinteren om du går rundt og puster inn oppvarmet luft.

Anonymkode: 28cec...07d

Hvis du leste hele innlegget mitt, så leste du kanskje at det er akkurat det jeg ikke gjør? Jeg får jo aldri temperaturen der jeg vil, så det er jeg som blir sittende og fryse. Vi har varmepumpe hjemme, og en dings som måler av både temperatur, luftfuktighet og luftkvalitet. Den viser stort sett 21 grader (+-), "excellent" luftkvalitet og lav fuktighet - så det er ikke derfor jeg blir forkjølet ;)

Og når det kommer til at jeg ikke kan dirigere mennesker; nei, men det blir jo bare å slå hardt mot hardt. Jeg ser ikke du forsvare de som fryser her heller akkurat? En mellomting burde faktisk funke utmerket. Det skal ikke være sånn at det er enten én som sitter og hakker tenner eller én som renner bort i shorts. Jeg hadde lett gått med på en avtale hvor gradestokken f.eks blir skrudd opp et par hakk, hvor kjæresten går i t-skjorte og jeg kan begrense påkledningen til én ullgenser i stedet for to. 

Anonymkode: 7a401...e21

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...