Gå til innhold

Blir ikke enige om innetemperatur. Hvem bør gi seg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva når man HAR tatt på seg ullundertøy og ullsokker i tillegg til vanlige klær, sitter under ullpleddet og fortsatt fryser? Mener du virkelig at man skal ha på seg dunjakke, votter og lue inne i sitt eget hjem? Bare fordi den andre parten syns det er stress å bytte til shorts? 

Og nå er det ikke snakk om ekstremt høye temperaturer heller. Jeg kan skjønne at 25 grader er for varmt og ubehagelig, men her er det snakk om at mannen er fornøyd med 14 (!) grader inne. Det er ikke ekstremt varmt å ha en innetemperatur på 20-21 grader, så i dette tilfellet er det faktisk mannen som må føye seg. 

 

 

Anonymkode: c04c4...2c5

14 grader er da en fin innetemperatur, selv om de fleste kanskje hadde foretrukket et par grader høyere. 20 grader er på ingen måte nødvendig. Prøv å foreslå å øke temperaturen til 16 grader.

Anonymkode: ac84e...8c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

14 grader er da en fin innetemperatur, selv om de fleste kanskje hadde foretrukket et par grader høyere. 20 grader er på ingen måte nødvendig. Prøv å foreslå å øke temperaturen til 16 grader.

Anonymkode: ac84e...8c4

Troll

Anonymkode: 60c79...3a0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, dette handler ikke bare om hva som er verst av å fryse eller være for varm. TS sliter med at hun ikke har noe fristed hvor hun kan få i seg varmen, og det er noe annet enn å sammenligne to ubehagelige tilstander. 

Jeg har bodd i dårlig isolerte hus både i Norge og i utlandet. En periode bodde jeg et sted det var skikkelig varmt, med mye sol og høy luftfuktighet. Det var helt grusomt. Og det som var verst var at jeg aldri fikk noen pause fra varmen. Jeg har aldri skjønt poenget med solferier, og er typen som hopper fra skyggeflekk til skyggeflekk mens jeg sutter på isbiter.. På samme måte fikk jeg nesten panikk da jeg bodde i et dårlig isolert gammelt hus i Norge over en vinter. Vi kunne fyre nok til å varme opp visse rom nå og da, men det var unntakstillstand og gjorde det bare enda mer ubehagelig å gå og legge seg. Det er slitsomt å ikke kunne sitte og jobbe på pc eller lese bok fordi fingrene er frossne, eller at man blir sittende en ekstra halvtime fordi man ikke vil opp fra teppet for å gå på do. Man kan overleve fint i 20 grader eller mindre, men det er ikke noe koselig eller sunt hvis det blir så kaldt at man aldri helt får slappet av hjemme.

Anonymkode: 4aac9...8da

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS bør investere i et godt innetermometer eller to slik at mannen kan se hvor kaldt det faktisk er inne, hvis det er sånn at dere har hatt det på ca 14 grader hittil.

18-21 grader er ideell innetemperatur og det bør begge klare å leve med ved at en går i bukse + T-skjorte og den andre har på seg ullundertøy, tøfler og en varm genser. Det bør ikke være sånn at enten må den ene sitte bare i shorts eller så må den andre ha yttertøy på inne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8. januar 2017 den 4.56, AnonymBruker skrev:

Og det er faktisk helt likt for dem som blit for varm. Det er vondt å sitte å koke hele tiden, man blir uvell, svimmel og får vondt i hodet. Det er enklere å ta på seg ullundertøy enn det er å kle seg naken hele døgnet.

Anonymkode: 84375...3c9

Dette er ikke helt sant. Naken er verdens enkleste "påkledning"

Endret av I Grosny
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.1.2017 den 2.05, Cathrine88 skrev:

Jeg har ikke samme inntrykk som deg av svarene i tråden. For meg virker det heller som en enighet om at det er verre å fryse enn å være for varm.

Men akkurat det er jo individuelt. Jeg syns det er mye verre å være for varm enn å fryse. 

Jeg tenker de får ta noe mitt mellom, så blir det mest rettferdig. 

Anonymkode: 8f493...924

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, Snadder skrev:

En skal aldri behøve  å fryse i sitt eget hjem. Så her synes jeg at han bør gå med å å skru opp tempen i værtfall til 22-23 grader

En skal heller ikke gå å være altfor eller uvel varm. Mener enig om at de bør tander et sted midt mellom når slike diskusjoner blir til. 

På 6.1.2017 den 16.41, Mousj skrev:

Morsom tråd;-D ! Kalde hjem er utrivelige. Jeg forlanger å kunne gå med tskjorte innendørs, og om det er rått og kaldt ute, så fyrer vi selvsagt i ovnen. Soverommet, derimot, kan godt være noen grader kaldere. Venner som insisterer på knapt 20 grader, besøker vi minst mulig, de har det rett og slett ukoselig. ! Stå på krava - TS, slasken din kan fint få daffe rundt i sydenklær.

Varme hjem er like utrivelige. Jeg hater å gå på besøk til visse venner og familie på vinteren nettopp fordi de har det så forferdelig varmt. 

Å gi råd om at hun skal stå på krava blir for dumt, hun er i et forhold. Det funker ikke slik at man kan trumfe gjennom ting. Verken han eller henne. 

På 6.1.2017 den 16.52, AnonymBruker skrev:

Dump han!

20 grader er for fattigfolk i rønner uten skikkelig isolasjon. Her gidder vi ikke fryse for å spare noen småkroner på fjernvarmeregninga. 

Mennesket er tross alt et tropisk dyr og ullklær egner seg best på skitur.

Anonymkode: 5bb89...671

Dummeste jeg har hørt. 

Anonymkode: 8f493...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Snadder skrev:

En skal aldri behøve  å fryse i sitt eget hjem. Så her synes jeg at han bør gå med å å skru opp tempen i værtfall til 22-23 grader

En skal heller ikke gå å være altfor eller uvel varm. Mener enig om at de bør tander et sted midt mellom når slike diskusjoner blir til. 

På 6.1.2017 den 16.41, Mousj skrev:

Morsom tråd;-D ! Kalde hjem er utrivelige. Jeg forlanger å kunne gå med tskjorte innendørs, og om det er rått og kaldt ute, så fyrer vi selvsagt i ovnen. Soverommet, derimot, kan godt være noen grader kaldere. Venner som insisterer på knapt 20 grader, besøker vi minst mulig, de har det rett og slett ukoselig. ! Stå på krava - TS, slasken din kan fint få daffe rundt i sydenklær.

Varme hjem er like utrivelige. Jeg hater å gå på besøk til visse venner og familie på vinteren nettopp fordi de har det så forferdelig varmt. 

Å gi råd om at hun skal stå på krava blir for dumt, hun er i et forhold. Det funker ikke slik at man kan trumfe gjennom ting. Verken han eller henne. 

På 6.1.2017 den 16.52, AnonymBruker skrev:

Dump han!

20 grader er for fattigfolk i rønner uten skikkelig isolasjon. Her gidder vi ikke fryse for å spare noen småkroner på fjernvarmeregninga. 

Mennesket er tross alt et tropisk dyr og ullklær egner seg best på skitur.

Anonymkode: 5bb89...671

Dummeste jeg har hørt. 

Anonymkode: 8f493...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 sider og 200 innlegg senere - vi har landet på 20 - 22 grader. Kjære TS, vis ham tråden, og la det bli en morsom greie og ikke en prestisjefylt en. Så ønsker jeg dere begge en passelig temperert vinter og vår;-)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme hos oss er det motsatt: Mannen elsker å ha det varmt, og fyrer helst noe voldsomt i vedovnen om høsten, vinteren og våren. Jeg makter ikke slik varme inne, blir helt uvel. Vi har bodd sammen i ti år, jeg har svettet, han har frosset. Vi har diskutert, jeg har luftet og han har fyrt :fnise:  Blir nok aldri noen fast innetemperatur her i heimen. 

Anonymkode: a608a...736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.1.2017 den 1.22, AnonymBruker skrev:

Om du har tørketrommel kan du tromle håndklær og klær så de blir varme mens du dusjer. 

Når det er sagt er 20 grader i kaldeste laget om vinteren. Er bedre å ha det litt varmere og heller sjokklufte et minutt eller to om det blir for varmt. 

Anonymkode: 251c6...ab5

20 grader er 20 grader,  enten det er om sommeren eller vinter,  tror det er endel her som missforstår hva den reelle innetemperaturen er for noe. 

Anonymkode: 6f9b2...24f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GulSol
På 8.1.2017 den 4.00, AnonymBruker skrev:

Da kan man si det samme om TS. TS høres utrolig egoistisk ut når hun vil at mannen skal gå å svette i sitt eget hjem.

Anonymkode: 84375...3c9

Han kan da fint la henne få igjen varmen i kroppen for å så skru ned varmen etterpå. Synes jeg leste om minusgrader på soverommet og ingen varme på badet heller.. Hvorfor vil han være så bastant? Skulle tro han vil fryse henne ut.. Han kan jo ta seg en tur ut mens hun varmer seg,.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du ikke spiser nok, ts? Er du veldig tynn? Kan hende du kan spise litt mer uten å legge på deg av den grunn, bare få litt mer "brensel". Jeg har vært varm av meg hele mitt liv, og synes varme er veldig ubehagelig. Liker selvsagt ikke å fryse heller, men da KAN man kle på seg og hoppe litt rundt innimellom. Er en grense for hvor mye man kan kle av...

Har et par venner som har det ubehagelig varmt, de fryser hos meg. Men har merket meg at andre sier også fra at det er varmt hos dem.... Er ikke så hyggelig når man har pyntet seg til besøk og så sitter der og svetter.

Anonymkode: ea17a...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 grader er for lite. Han bør gi seg. Temperaturen må opp såpass mye at han slipper å svette i bukse og t-skjorte + at han ikke blir svimmel og problemer med pusten. Og så må TS kjøpe seg noe bedre ullklær, evt. komme seg til lege om denne temperaturøkningen ikke hjelper.

Har du 14 grader på jobb også?

Anonymkode: fd88a...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjemme hos oss er det motsatt: Mannen elsker å ha det varmt, og fyrer helst noe voldsomt i vedovnen om høsten, vinteren og våren. Jeg makter ikke slik varme inne, blir helt uvel. Vi har bodd sammen i ti år, jeg har svettet, han har frosset. Vi har diskutert, jeg har luftet og han har fyrt :fnise:  Blir nok aldri noen fast innetemperatur her i heimen. 

Anonymkode: a608a...736

Går du alltid naken hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, I Grosny skrev:

Går du alltid naken hjemme?

Nei, men vi spøker jo med at han sprengfyrte før de første datene sånn at jeg skulle kle av meg :fnise: 

men hender jo vi går lettkledde på kveldstid begge to :laugh:

Anonymkode: a608a...736

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Det er faktisk anbefalt å ikke ha over 20 grader som innetemperatur hjemme.

Er det 14 grader og trekkfull bolig, skjønner jeg dog det er for kalt, tviler på at det er den temperaturen de har hjemme, TS skrev vel ikke det?

Anonymkode: 9bb0a...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS har 20 grader inne, ikke 14 som flere skriver, på soverommet anbefales under 15 grader

Anonymkode: 9bb0a...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har inne varme på ca 20 ved kun varmepumpe bruk. Fyrer vi så blir det varmt.. veldig varmt. ;) fyrer iblant om fruen fryser.

Anonymkode: d3440...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er faktisk anbefalt å ikke ha over 20 grader som innetemperatur hjemme.

Er det 14 grader og trekkfull bolig, skjønner jeg dog det er for kalt, tviler på at det er den temperaturen de har hjemme, TS skrev vel ikke det?

Anonymkode: 9bb0a...594

Men veldig mange av oss fryser da, på tross for ullundertøy, teppe og raggsokker. Dette er en gammel tråd, men spesielt når en har fått frosten i seg så kan det være veldig vanskelig å bli varm igjen.

Anonymkode: 77346...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...