Gå til innhold

pris på julegave, litt skuffet...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Petra75 skrev:

Hvem har egentlig bestemt dette? Jeg er etparogførti og syns gaver er hyggelig både å gi og få. Jeg syns heller ikke det er riktig å lære ungene at de bare skal få og få uten å gi litt tilbake. En tegning eller en dorullnisse, gitt av et barn som forventningsfullt venter på gleden og skryten tilbake er for meg også julestemning. 

Jeg har aldri fått så mye som en gråstein av mine tantebarn, heller ikke broren min og jeg kjenner jeg er ganske lei. Men nå er tantebarna voksne, og jeg har bestemt meg for at det nå snart er slutt med gaver fra meg. 

I min slekt er jeg vant med at det året man når konfirmasjonsalder (15/16), så slutter man å få julegaver fra perifere slektninger. Det gjelder også fra tanter og onkler, spesielt dersom de ikke er naboer med en selv/hvis man ikke omgås med dem til daglig.

Anonymkode: 214e6...5f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har 3 søsken,  alle med barn.  1 med 5, 1 med 2 og 1 med 1 barn. Jeg har selv 1 barn. Gir gaver til alle barna til ca 400-500 pr barn og får tilbake en gave til mitt barn verdi 400. Sånn er det vel hos de fleste ?

Anonymkode: 0da90...db6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigerbroren min og konen har begge veldig høy inntekt og de har fire barn. Vi har ett barn, jeg er syk og har dermed redusert inntekt. Vi gir julegaver til alle fire barna deres for ca. 300 kr til hver av dem. Tilbake får barnet vårt alltid en konvolutt med 200 kr i julegave. Dette blir siste året vi gjør det på denne måten, neste år kjøper jeg et brettspill eller lignende på deling til alle fire. Egentlig ganske praktisk også siden de alltid feirer jul i Dubai eller LA ;) 

Mulig det er smålig, men kjenner det irriterer meg like mye hvert år.

Anonymkode: ccdb2...196

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her slutter vi å gi til søsken når de får barn så kjøper bare til tantebarn. Bruker 150-200,- pr. barn og det er bare 2 stk til nå for oss.

Går helt fint å finne noe i den prisklassen, er bare til å følge med på tilbuder evt. ebay.

Vi har 4 barn og broren min som ikke har noen barn kjøper til alle mot en gave på rundt 200,- tilbake, da jeg har 200,- som utgangspunkt til alle vi kjøper gaver til, utenom beste/oldeforeldre som får fotobok.

I år ga jeg beskjed til mine søsken at maks pris var 150,- på våre barns gaver da de har fått alt fra 200-400,- fra søskene mine, og det synes jeg ikke er nødvendig. Så hjalp jeg de med å finne noe på ønskelisten, så ungene ble veldig fornøyde!

Felles gave til en familie synes jeg er en god ide. Det har jeg kjøpt til min tantes familie for vi får litt gaver her og der når de er ute å reiser:-) Er ofte brettspill, klippekort til bading, kino osv. 

 

I år fikk vi en utforventet gave fra en familie til mitt barn og de har 3 barn selv så da blir det klippekort i badehallen til ungene deres. Ligger på 250,- for 10 klipp.

Anonymkode: 12ca7...69f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, O.G. skrev:

Vi har ikke bestemt noen ting, det der er vår mening bare. Alle andre er fri til å mene noe annet.

Og sånne barn, som ble ikke lært at julen handler ikke om bare DEM vokser opp å bli selv opptatte, bortskjemte drittkjerringer.  Dessverre.   Tja, vi har oppdratt barna våres å reflektere hva julen burde betyr, kanskje derfor vi aldri har barn som gråter eller blir skikkelig sure fordi de ikke fikk ditt eller datt for jul.   Dropper å gi voksne gaver - bare barn skal få??  Nå ler jeg.  Igjen folk må virkelig skjerpe seg.  

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EBAY! Meld deg inn i grupper på face der du får tips til hva som ikke er bomkjøp. Fått mange gode tips der innefra. Blandt annet en model av solsystemet som man kan male selv til 40 kr!!
 Jeg tok den ut av esken og sjekket at alt var slik det burde og det var det. Du kan få mange fine, men kjempe billige julegaver der. Så kan du fortsette å gi gaver til alle, men redusere prisen mye. Bare pass på å starte tidlig. Det tar fort en mnd for noe å annkomme norge. 

Anonymkode: af7d4...fe9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Outlander skrev:

Og sånne barn, som ble ikke lært at julen handler ikke om bare DEM vokser opp å bli selv opptatte, bortskjemte drittkjerringer.  Dessverre.   Tja, vi har oppdratt barna våres å reflektere hva julen burde betyr, kanskje derfor vi aldri har barn som gråter eller blir skikkelig sure fordi de ikke fikk ditt eller datt for jul.   Dropper å gi voksne gaver - bare barn skal få??  Nå ler jeg.  Igjen folk må virkelig skjerpe seg.  

 

 

Hvis jeg ikke har så mye penger, prioriterer jeg barna fremfor de voksne. Mine barn er heller ikke vant til store ektravagante gaver og blir glad for det de får. Og det er viktig at de blir fortalt hva julen egentlig handler om. Men jeg tenker at voksne er gammel nok til og forstå at en ikke får gaver enn ungene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, her er det omvendt! 

Mannens søster gir en liten gave til barnet vårt, med en verdi på ca. 150,- og vi gir henne gaver både fra hele familien og fra barnet til en samlet verdi på ca. 1000,- 

Mine søsken gir mitt barn penger på konto som overstiger beløpet som vi gir dem. 

Jeg tenker at det ikke er så farlig hvem som gir hva så lenge gavene faller i smak og alle har det de behøver :) 

Anonymkode: ed8b6...84b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Outlander skrev:

Og sånne barn, som ble ikke lært at julen handler ikke om bare DEM vokser opp å bli selv opptatte, bortskjemte drittkjerringer.  Dessverre.   Tja, vi har oppdratt barna våres å reflektere hva julen burde betyr, kanskje derfor vi aldri har barn som gråter eller blir skikkelig sure fordi de ikke fikk ditt eller datt for jul.   Dropper å gi voksne gaver - bare barn skal få??  Nå ler jeg.  Igjen folk må virkelig skjerpe seg.  

 

 

Fordi det har dere da ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke du skal forvente å få tilbake for det du bruker på gaver til barna. Da vil jo foreldrene til barna ha veldig mange de må gi mye til, for det er vanlig at barn får MANGE gaver. Skal de bruke flere tusen bare for å "gi tilbake" til de som gir til barna?? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Sh999 skrev:

Hvis jeg ikke har så mye penger, prioriterer jeg barna fremfor de voksne. Mine barn er heller ikke vant til store ektravagante gaver og blir glad for det de får. Og det er viktig at de blir fortalt hva julen egentlig handler om. Men jeg tenker at voksne er gammel nok til og forstå at en ikke får gaver enn ungene.

Dette er noe annet.  Men julen betyr ikke å kjøpe dyre gaver uansett hvis man ikke har råd.  Om jeg ikke hadde god råd, ville jeg ha bakt noe skikkelig gode "cookies, konfekt" osv til å gi til voksne.  Bare gå på pinterest så finner du tusenvis av ting du kan lage som koster nesten nix.  Men folk har ikke tid disse dagene og jeg virkelig synes det er trist hvis folk mener det er rett å gi barn gaver for 5000kr men klarer ikke å finne en ting til foreldrene for å si "vi er glad i deg også" ..... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi kjøper gaver, har vi en grense på ca. 200 kr. Per person(uansett barn eller voksen). På den ene familien vi kjøper til blir det ca. 800 kr. Jeg forventer ikke å få en gave på 800 tilbake(vi har ikke barn). Nok med 200 kr tilbake . Det er tanken som teller, ikke verdien

kjøp noe/lag noe du vet personen blir glad for

Anonymkode: a8f96...0d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser her virker det som om det er de som får mest og gir minst (feks par med barn) som ikke helt skjønner TS. Helt likt vil det aldri bli, men for meg virker det som om dere i par og med barn lever i en boble hvor det meste handler om dere og deres behov (selvfølgelig mener jeg ikke alle). Bare det å uttale at denne problemstillingen har de aldri sett/vært oppmerksom på sier jo litt. Trenger ikke å ha høyskole innen psykologi for å forstå at i tillegg til å oppleve andres familielykke med partner og barn så skal man ikke føle seg sett engang med en gjennomtenkt pakke til en høvelig pris. Makan!!!! Skjønner godt du synes dette er leit TS. (Jeg tenker forøvrig ikke på dere som har dårlig råd.)

Har selv et vennepar med 3 barn, jeg er ufør med 1 barn, de har to svært gode lønninger, ser mest seg og sitt og sine behov, er gjerrige på andres vegne. Mitt barn fikk gave til  50 kr, jeg gav 100 pr barn tilsammen 300. Småpenger kan mange tenke, men ikke for meg, er ikke lett å finn en gave til tre barn på 50 tilsammen. Kjenner jeg blir passe provosert, hadde de hatt dårlig råd så hadde jeg ikke brydd meg, men sånn er det så absolutt ikke.

Anonymkode: aa305...54d

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tre søsken og de har tre barn hver. Jeg er student og har mildt sagt ikke god råd, men julegaver til familien prioriterer jeg selvsagt. Jeg gir gaver til alle tatebarna mine til mellom 2-300 kr + 2-300 kr på gave til hvert par (søsken med partner). På hver familie bruker jeg da altså mellom 800 og 1200 kr. Tilbake får jeg en fellesgave fra familien (søsken med partner + tre barn) til en verdi av 2-300 kr.

Syntes liksom det er litt snodig. Er dette vanlig? Jeg kan jo ikke gi de en fellesgave tilbake (da barna er i veldig forskjellig aler og kjønn). Er jeg smålig som stusser litt på dette? Jeg kommer til å fortsette å gi de gaver altså, det er jo ikke tantebarna mine sin feil, men jeg må si jeg stusser litt på hva jeg får tilbake... Mistenker at de tenker at jeg kommer til å for det igjen "når jeg får barn," men det gjør jeg ikke da jeg ikke skal ha barn og har vært veldig tydelig på det...

Anonymkode: 77cf9...cf3

Du kan jo gi fellesgave. Feks brettspill som passer for hele familien - halvpris på sånt før jul. Tull å gi gaver til de voksne.

Anonymkode: 77da6...a56

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

hehe, jeg har vært innpå ideen, men jeg får meg liksom ike til det på grunn av barna. Det er jo foreldrene deres som er kjipe her... Men takk for innspill....

 

TS

Anonymkode: 77cf9...cf3

Det er helt vanlig, og de er ikke spesielt kjipe. Jeg har vært i begge situasjoner du skisserer her, blakk student med kjempemange nevøer og nieser, og mor med flere barn hvor jeg gir én gave til folk som også gir gaver til mine barn. Jeg har ikke sjans i havet til å gange alle presanger jeg gir med 3-4 ganger fordi barna mine mottar gaver, jeg har ikke fått 3-4 ganger mer penger selv om jeg fikk barn ... Som familie gir vi også dobbelt så mange gaver, både til hans og min familie. Folk løser dette på ulike måter. Noen gir bare til barna, andre gir fellesgaver som f.eks gavekort til kino/duppedingsbutikk, spill, og andre gir meg mer enn jeg har mulighet til å gi tilbake. Jeg takker pent uansett.

Anonymkode: d173e...faa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått brettspill til hele familien. Stor suksess! Jeg  kan ikke fatte og begripe at voksne mennesker forventer gave fra studenter. Hadde jeg vært forelder til en student, hadde jeg satt hennes navn på vår gave, eller kjøpt ekstra gaver fra henne.

Anonymkode: 13313...63f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tre søsken og de har tre barn hver. Jeg er student og har mildt sagt ikke god råd, men julegaver til familien prioriterer jeg selvsagt. Jeg gir gaver til alle tatebarna mine til mellom 2-300 kr + 2-300 kr på gave til hvert par (søsken med partner). På hver familie bruker jeg da altså mellom 800 og 1200 kr. Tilbake får jeg en fellesgave fra familien (søsken med partner + tre barn) til en verdi av 2-300 kr.

Syntes liksom det er litt snodig. Er dette vanlig? Jeg kan jo ikke gi de en fellesgave tilbake (da barna er i veldig forskjellig aler og kjønn). Er jeg smålig som stusser litt på dette? Jeg kommer til å fortsette å gi de gaver altså, det er jo ikke tantebarna mine sin feil, men jeg må si jeg stusser litt på hva jeg får tilbake... Mistenker at de tenker at jeg kommer til å for det igjen "når jeg får barn," men det gjør jeg ikke da jeg ikke skal ha barn og har vært veldig tydelig på det...

Anonymkode: 77cf9...cf3

Broderen er gift og har tre barn, jeg brukte også to til tre hundre per hode. Altså mellom 1000-1500 kr...

De begge var i arbeid i godt betalte jobber, lite lån osv, altså god økonomi.. 

De gadd ikke bruke 200 engang på meg. Og etter flere år fikk jeg nok. Jeg begynte å kjøpe familiegave istedet, brettspill o.l som de kunne kose seg sammen med. Mer økonomisk rettferdig.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RealWildOne

Selv får jeg en ok følelse av å bruke mer på julegaver selv enn verdien av dem jeg får. Men så er jeg en som liker å spandere på andre og virkelig ikke kan fordra å bli spandert på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn får gaver fra flere barnløse par i fam. Da gir jeg en relativt dyr gave i retur til de voksne, tror summen går ca opp i opp. Der de voksne har egne barn, er det kun barna som får. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er en merkelig måte å tenke på. Når jeg gir gave til et barn, så gir jeg gave til barnet, det er ikke en gave til barnets foreldre. Og fra barn forventer jeg på ingen måte å få noe tilbake. Det er veldig hyggelig hvis de lager noe til meg eller tegner en tegning, men heller ikke det forventer jeg at de skal ha kapasitet til å gjøre til alle i familien. Jeg har et selvstendig forhold til mine tantebarn som er uavhengig av deres foreldre, og jeg gir dem gaver fordi jeg har lyst til å gi dem noe, det er ingen byttehandel.

Og jeg er på begge sider her. I min familie er jeg den eneste som har barn, mens på mannens side blir det motsatt fordi vi har 1 barn og hans søster har 4. Vi pleier ikke å regne på pris, men jeg tipper vi bruker omtrent dobbelt så mye på min enslige søster som hun bruker på hver av oss (meg og mannen). Det er jo logisk siden vi er to og hun er en, men barnet "regnes ikke med", barnet har jo ikke inntekt.

På samme måte gir vi omtrent like mye til mannens søster og hennes mann som de gir til oss. Til barna deres gir vi nok for mer per barn enn de gir for til vårt barn, men det er fordi vi liker å gi gaver til barna, det er noe vi prioriterer, og vi har råd til det. Men det er vårt valg, og vi kan ikke forvente at andre skal tenke på samme måte som oss. Det er jo også logisk at et par med fire barn har mindre til overs til gaver enn vi med ett barn har, tatt i betraktning at vi alle har ganske normale inntekter.

Anonymkode: 3c2d8...d76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...