Gå til innhold

pris på julegave, litt skuffet...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har tre søsken og de har tre barn hver. Jeg er student og har mildt sagt ikke god råd, men julegaver til familien prioriterer jeg selvsagt. Jeg gir gaver til alle tatebarna mine til mellom 2-300 kr + 2-300 kr på gave til hvert par (søsken med partner). På hver familie bruker jeg da altså mellom 800 og 1200 kr. Tilbake får jeg en fellesgave fra familien (søsken med partner + tre barn) til en verdi av 2-300 kr.

Syntes liksom det er litt snodig. Er dette vanlig? Jeg kan jo ikke gi de en fellesgave tilbake (da barna er i veldig forskjellig aler og kjønn). Er jeg smålig som stusser litt på dette? Jeg kommer til å fortsette å gi de gaver altså, det er jo ikke tantebarna mine sin feil, men jeg må si jeg stusser litt på hva jeg får tilbake... Mistenker at de tenker at jeg kommer til å for det igjen "når jeg får barn," men det gjør jeg ikke da jeg ikke skal ha barn og har vært veldig tydelig på det...

Anonymkode: 77cf9...cf3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ulike familier har ulike standarder. Jeg prøver å legge meg der andre familiemedlem legger seg. Er ikke alle som er komfortable med veldig dyre gaver. Jeg kunne aldri gitt så dyre gaver som du gir selv om jeg fikk dyrere gaver tilbake

Anonymkode: ff2c7...936

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med fellesgave? En fellesgave til deg og kjæresten din?

Men tja, litt enig. Jeg tenker alltid at når jeg gir fine gaver, kan jeg motta gaver med god samvittighet. Derfor legger jeg som regel mye tanke bak gavene. Kjøper ikke bare for å bli ferdig med det, liksom.

Har litt inntrykk av at det gjør søskene dine, med mindre de har en skyhøy, skjult gjeld :P 

Men et tips til deg ang. fellesgaver; det finnes mye du kan gi selv om det er alderssprik og forskjellige kjønn. For eksempel et morsomt familiespill med gavekort på bowling eller kino. Det er noe som gutt (9) og mor (35) kan bli glad for. Eller et gavekort på badeland for de foreldrene med ekstra små barn.

Da får du hele sulamitten i én gave til en ok pris, og det er noe som alle blir glade for. Evt. kan du gi gave kun til barna i "protest", men det hadde neppe jeg kommet til å gjøre.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tre søsken og de har tre barn hver. Jeg er student og har mildt sagt ikke god råd, men julegaver til familien prioriterer jeg selvsagt. Jeg gir gaver til alle tatebarna mine til mellom 2-300 kr + 2-300 kr på gave til hvert par (søsken med partner). På hver familie bruker jeg da altså mellom 800 og 1200 kr. Tilbake får jeg en fellesgave fra familien (søsken med partner + tre barn) til en verdi av 2-300 kr.

Syntes liksom det er litt snodig. Er dette vanlig? Jeg kan jo ikke gi de en fellesgave tilbake (da barna er i veldig forskjellig aler og kjønn). Er jeg smålig som stusser litt på dette? Jeg kommer til å fortsette å gi de gaver altså, det er jo ikke tantebarna mine sin feil, men jeg må si jeg stusser litt på hva jeg får tilbake... Mistenker at de tenker at jeg kommer til å for det igjen "når jeg får barn," men det gjør jeg ikke da jeg ikke skal ha barn og har vært veldig tydelig på det...

Anonymkode: 77cf9...cf3

Hadde jeg vært i en slik situasjon, hadde jeg valgt å gi en fellesgaver til foreldre og deres barn faktisk. En fruktkurv feks. Det er noe som både foreldre og barn kan spise.Ettersom du får en gave til 2-300,- ville jeg satt en max-pris på 250,- på denne fruktkurven i gave pr. familie med barn.. :)

I fruktkurven kan det jo også ligge et par sjokoladeplater (kjøpt på tilbud evt) og en pose kaffe som du vet at de liker, eller en pose nøtter/dadler el.l.

 

Anonymkode: 1a042...6bf

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg vært i en slik situasjon, hadde jeg valgt å gi en fellesgaver til foreldre og deres barn faktisk. En fruktkurv feks. Det er noe som både foreldre og barn kan spise.Ettersom du får en gave til 2-300,- ville jeg satt en max-pris på 250,- på denne fruktkurven i gave pr. familie med barn.. :)

I fruktkurven kan det jo også ligge et par sjokoladeplater (kjøpt på tilbud evt) og en pose kaffe som du vet at de liker, eller en pose nøtter/dadler el.l.

 

Anonymkode: 1a042...6bf

Ps. Du satte meg på en ide Trådstarter, fordi jeg har tenkt på det samme angående en familie på 5 som har mye bedre råd enn meg, men som er svært sparsomme med å gi til andre.  Jeg gir dem en fruktkurv el.l neste jul :) i steden for å kjøpe adskilte gaver til de.

Anonymkode: 1a042...6bf

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ulike familier har ulike standarder. Jeg prøver å legge meg der andre familiemedlem legger seg. Er ikke alle som er komfortable med veldig dyre gaver. Jeg kunne aldri gitt så dyre gaver som du gir selv om jeg fikk dyrere gaver tilbake

Anonymkode: ff2c7...936

syntes du 2-300 kr på en julegave er masse til en person? jeg syntes det er vanskelig å finne noe til barn til under det...

 

TS

Anonymkode: 77cf9...cf3

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

syntes du 2-300 kr på en julegave er masse til en person? jeg syntes det er vanskelig å finne noe til barn til under det...

 

TS

Anonymkode: 77cf9...cf3

Jeg er ikke den du siterte, men ja det er mye penger. Kjøp evt et brettspill i gave til hele familien (de selges til halv pris på Notabene og andre bokhandlere i flere perioder på høst/ vinter/ rett før jul).

Anonymkode: 1a042...6bf

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Tibbie skrev:

Hva mener du med fellesgave? En fellesgave til deg og kjæresten din?

Men tja, litt enig. Jeg tenker alltid at når jeg gir fine gaver, kan jeg motta gaver med god samvittighet. Derfor legger jeg som regel mye tanke bak gavene. Kjøper ikke bare for å bli ferdig med det, liksom.

Har litt inntrykk av at det gjør søskene dine, med mindre de har en skyhøy, skjult gjeld :P 

Men et tips til deg ang. fellesgaver; det finnes mye du kan gi selv om det er alderssprik og forskjellige kjønn. For eksempel et morsomt familiespill med gavekort på bowling eller kino. Det er noe som gutt (9) og mor (35) kan bli glad for. Eller et gavekort på badeland for de foreldrene med ekstra små barn.

Da får du hele sulamitten i én gave til en ok pris, og det er noe som alle blir glade for. Evt. kan du gi gave kun til barna i "protest", men det hadde neppe jeg kommet til å gjøre.

en felles gave til meg, fra for eksempel min søster, hennes mann og alle tre barne til en samlet verdi av 2-300 kr. Til sammen har jeg gitt disse menneskene en gave til mellom 8 og 12 00 (2-300 på hver av dem). Familiespill og gavekort på badeland etc. koster jo fort mellom 8 og 1200 kr, i hvert fall ikke 2-300? men gode ideer da :) 

 

TS

Anonymkode: 77cf9...cf3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg vært i en slik situasjon, hadde jeg valgt å gi en fellesgaver til foreldre og deres barn faktisk. En fruktkurv feks. Det er noe som både foreldre og barn kan spise.Ettersom du får en gave til 2-300,- ville jeg satt en max-pris på 250,- på denne fruktkurven i gave pr. familie med barn.. :)

I fruktkurven kan det jo også ligge et par sjokoladeplater (kjøpt på tilbud evt) og en pose kaffe som du vet at de liker, eller en pose nøtter/dadler el.l.

 

Anonymkode: 1a042...6bf

hehe, jeg har vært innpå ideen, men jeg får meg liksom ike til det på grunn av barna. Det er jo foreldrene deres som er kjipe her... Men takk for innspill....

 

TS

Anonymkode: 77cf9...cf3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna kan få et brettspill sammen, selv om de er i ulik alder. Spillet vil passe til det minste barnet etterhvert :)

Foreldrene kan få en fruktkurv/kaffe eller konfekt sammen. (På KIwi kostet en eske Sfinx helt ned i kr 46,- i går.)

Anonymkode: 1a042...6bf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hehe, jeg har vært innpå ideen, men jeg får meg liksom ike til det på grunn av barna. Det er jo foreldrene deres som er kjipe her... Men takk for innspill....

 

TS

Anonymkode: 77cf9...cf3

Jeg forstår. Men enn om du gjør det slik som jeg skrev under her? :

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Barna kan få et brettspill sammen, selv om de er i ulik alder. Spillet vil passe til det minste barnet etterhvert :)

Foreldrene kan få en fruktkurv/kaffe eller konfekt sammen. (På KIwi kostet en eske Sfinx helt ned i kr 46,- i går.)

Anonymkode: 1a042...6bf

 

Anonymkode: 1a042...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

syntes du 2-300 kr på en julegave er masse til en person? jeg syntes det er vanskelig å finne noe til barn til under det...

 

TS

Anonymkode: 77cf9...cf3

Til barn:

Feks en god tegneblokk/ tegnebok + fargestifter/tusjer får du til under kr 100,- på Nille, og litt dyrere på Notabene.

Nille har også blokker med farget papir i litt tykkere kvalitet som kan være morsomt både å tegne på og å klippe ut ting. Billige barnesakser fås også på både Nille og Notabene. Fargeleggingsbøker er også rimelig på Nille, og på salg i perioder på Notabene.Det er mange muligheter for rimelige gaver til barn som de blir glade for, om du vet hva de trives med å gjøre. De fleste barn tegner :) 

Ikea har også mye rimelig til barn (både tegnemateriell og leker)

Anonymkode: 1a042...6bf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener du virkelig at du burde fått 15 gaver til 2-300kr stykke fra de på juleaften siden du gir en til hver? Kanskje du heller burde avtale at dere ikke gir gaver. 

Jeg og mannen har barn, men ingen av søskene våre enda.  Men vi gir ikke de dyr gave fordi de ikke har barn. De gir jo gaver til tante/onkel barna sine. Håper virkelig ikke de tenker slik som du, for tanken har virkelig aldri slått meg at de kanskje blir fornærmet av prisen ikke går opp i opp.

 

om su synes det er dyrt finner du mye rimelig til barn på søstrene grene og tgr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, chiki skrev:

Mener du virkelig at du burde fått 15 gaver til 2-300kr stykke fra de på juleaften siden du gir en til hver? Kanskje du heller burde avtale at dere ikke gir gaver. 

Jeg og mannen har barn, men ingen av søskene våre enda.  Men vi gir ikke de dyr gave fordi de ikke har barn. De gir jo gaver til tante/onkel barna sine. Håper virkelig ikke de tenker slik som du, for tanken har virkelig aldri slått meg at de kanskje blir fornærmet av prisen ikke går opp i opp.

 

om su synes det er dyrt finner du mye rimelig til barn på søstrene grene og tgr

nei ikke nødvendig vis, men en gave til tilnærmet tilsvarende verdi som jeg gir dem, altså mellom 8 til 12 00 kr... Hvorfor mener du det er riktig at din familie skal få en så dyr gave, når dere ikke gir tilsvarende tilbake? Er ikke det normalt da, at man gir ca. tilsvarene verdi?

 

TS

Anonymkode: 77cf9...cf3

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du tenker helt feil, du virker litt grisk... Dersom du syns det blir mye penger til julegaver kan du jo foreslå at dere dropper julegaver mellom voksne (da faller det selvfølgelig mindre på deg), eller du kan gi en samle gave pr familie. For øvrig syns jeg ikke 2-300 kr pr pers er mye, vil tro 2-500 pr gave er normalen. Jeg ligger på ca 800-1000 pr person, ofte får tantebarna mine i totalen litt mer siden det gjerne kommer noe hjemmestrikket i tillegg til annen gave. Jeg forventer ikke at en familie tenker at "oi, hun har brukt xx kr  oss, da må vi bruke det samme  henne", det der blir aldri jevnt uansett. Jeg bruker mye tid å finne gaver jeg tror hver enkelt kan like, og syns det er så kjekt å se folk pakke opp noe de ønsker seg, litt overraskende oppdager at de trengte, noe de har lett etter, noe som passer dem god osv. For min del er det ikke så viktig hva jeg får tilbake så lenge det er noenlunde gjennomtenkt, og det er det stort sett. Å gi gaver er ikke en utveksling av ting i tilnærmet verdi, da syns jeg du har misforstått hva det handler om. 

Anonymkode: 1a3c2...6bc

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ingen automatikk i at man gir like mye som man får i julegave. Hvor mye man bruker på julegaver kommer jo bl. a. an på økonomi, og det kan jo også variere noe fra år til år. Og det kan jo ikke mottakeren "lukte". Spanderer man litt ekstra på julegavene et pr,  får man jo ikke mer tilbake av den grunn. 

En familie med tre barn får vel ofte mer i julegaver samlet enn det en person gjør. Det er vel ganske naturlig? Du gir gaver til tantebarna dine og til foreldrene deres. Synes ikke du skal forvente å få like mye som alle fem tilsammen tilbake. Mulig de kunne ha gitt deg LITT mer, f. eks ca 400-500 kroner,  men ikke 800-12000.

Dersom du ikke har så god råd, kan du jo skjære ned litt. F. eks.  til ca 200 kroner pr.  barn og en pose twist til foreldrene. Men ikke fordi du forventer å få tilbake det samme du har gitt. 

Det er vel ikke slik at man har en pott til hver familie som skal fordeles på familiemedlemmene? Om den ene broren din hadde fem barn og den andre et barn,  fikk vel ikke det ene barnet fem ganger så dyr julegave som de fem andre?  Verken fra deg eller besteforeldrene? 

Endret av Thyra
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner problemstillingen, har vært der selv i mange år. Hva med at du gir til barna, men ikke de voksne? Si til søsknene dine at du prioriterer å gi fine gaver til barna på bekostning av foreldrene, og at om du en dag får barn, håper du de gjør det samme (implisitt: de skal gi gave til deg då lenge fu ikke har barn). Tror det er en ganske vanlig løsning. 

Anonymkode: ca289...f3e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gavemaset i jula. Folk blir sure fordi at gavene ikke lever opp til hva man forventet seg og deretter blir man sure fordi at gaven ikke var dyr nok. Julaften har store forventninger. Hvert år er det mange som blir skuffet fordi at dagen man hauser opp ikke blir det man krever selv at den skal bli. Når skal folk skjønne at 24. desember ikke er så ekstraordinær som man skal ha den til? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skjønne frustrasjonen til en viss grad. Det blir fort dyrt for dem som har flere søsken med mange barn. Ikke bare til jul, men også bursdager,  konfirmasjoner osv. Og da kan de barnløse oppleve å "gå i minus". Spesielt om de ikke har så god råd. På den andre siden sparer de jo mange utgifter i hverdagen på å ikke ga barn. 

Men julegaver skal jo handle om tanken bak. Ikke om økonomisk verdi. Mye av gleden med å gi julegaver blir nok litt borte pga store forventninger og kjøpepress. Kravstore mottaker ig givere som gir for å vise at de gar god økonomi/ er gavmilde. 

Endret av Thyra
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...