AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #101 Skrevet 23. desember 2016 2 timer siden, Mons skrev: Blant mennesker vil de fleste i en gitt situasjon kunne bli aggressive og ty til fysisk vold. Så har vi avvikerne. De som driver med "blind vold". De liker bare ikke trynet på en tilfeldig dude på byen. Sykt og avvikende. Sånn er det også med hunder. Nå sier jeg ikke at dette er tilfellet med TS sin hund. Jeg tror jeg ser for meg denne hunden, og da høres jo dette ut som ressursforsvar. Ofte et klart avgrenset problem. Andre ganger ikke. Problemet med slike hunder, spesielt de som har glefset og bitt, er at en del av de er skumle. Jeg har hatt noen store og krevende hunder hos meg der eierne hadde vurdert avliving. Ett av tilfellene var typisk ressursforsvar av mat, sa ekspertene. Det trodde også jeg i fjorten dager. Inntil hunden helt plutselig ved to anledninger angrep mennesker ute (heldigvis langline) uten noen forståelig grunn. "Blind vold" forekommer også blant hunder. Jeg tror vi bare må innse at noen hunder er avvikende. Enten genetisk betinget eller som følge av en dårlig start i livet. Eller kanskje begge deler. Sånn som med oss mennesker. Vi blir satt i fengsel eller institusjon, men skal jo ut igjen. Og gjentagelsesfaren er jo der. Noen ganger tar ekspertene feil. Nye forbrytelser blir begått. Så spørs det om TS skjønner hvor jeg vil hen. Du kan tro at dette problemet er løst ved iherdig trening og eksperthjelp. Men du vet ikke. Tvilen vil alltid være der. Jeg ville selv ikke levd med denne tvilen med et barn i huset. Skjønner veldig godt hva du mener, og det er akkurat dette som gjør meg så skeptisk. Fordi ja, jeg er skeptisk. Jeg er redd for at uansett hvor mye tid, penger og energi jeg legger i å få bort denne atferden, så vil jeg aldri stole 100% på han igjen. Sjansen vil alltid være der for et glefs når dette er noe han allerede har gjort en stund, og til og med gått så langt som å bitt. Ts Anonymkode: 72dff...4bf
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2016 #102 Skrevet 24. desember 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Skjønner veldig godt hva du mener, og det er akkurat dette som gjør meg så skeptisk. Fordi ja, jeg er skeptisk. Jeg er redd for at uansett hvor mye tid, penger og energi jeg legger i å få bort denne atferden, så vil jeg aldri stole 100% på han igjen. Sjansen vil alltid være der for et glefs når dette er noe han allerede har gjort en stund, og til og med gått så langt som å bitt. Ts Anonymkode: 72dff...4bf Problemet er at den jevne hundeeier ikke har like mye kunnskap om hundens språk og naturlige atferd som en godt utdannet atferdskonsulent. Det er litt som at vi går til legen fordi lenge har bedre peiling på det enn det vi selv har. Så hvorfor vente med å søke hjelp!? Anonymkode: 79d91...d7e 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2016 #103 Skrevet 25. desember 2016 På 24. desember 2016 den 11.19, AnonymBruker skrev: Problemet er at den jevne hundeeier ikke har like mye kunnskap om hundens språk og naturlige atferd som en godt utdannet atferdskonsulent. Det er litt som at vi går til legen fordi lenge har bedre peiling på det enn det vi selv har. Så hvorfor vente med å søke hjelp!? Anonymkode: 79d91...d7e Skal oppsøke noen, men må vente til over jula med å få hjelp da jeg ikke er hjemme nå. ts Anonymkode: 72dff...4bf
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå