AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #81 Skrevet 22. desember 2016 6 minutter siden, Ittik skrev: Nei, jeg skrev ingenting om å holde han fysisk igjen. Du belønner for at han blir på plassen sin. Og igjen, dette må trenes på utenom akkurat det øyeblikket dere får besøk, slik at det etter hvert funker når dere får besøk. Ja, det er slitsomt med en hund som tar sånn av, men legger man ned mye jobb nå, så vil det som regel bli bedre når hunden blir eldre. Vet ikke hvor i landet dere bor, men det er garantert flere her inne som kan anbefale en adferdsterapaut til dere som vil observere hunden i dens hjemmemiljø og gi dere treningstips ut i fra det. Og er hunden sjekket hos en veterinær eller hundekiropraktor så man kan utelukke at den har vondt noen steder? Men det er det jeg prøver å få frem. Han kan både "på plass" og "bli", og lyder disse kommandoene gjerne når det bare er oss hjemme. Faktisk så bruker vi disse kommandoene daglig da han må bli på plassen sin når vi spiser etc, så så veldig mye mer innlært enn det allerede er kan det nesten ikke bli. Skal sjekke opp atferdsterapeuter. Han var hos veterinær nylig og er frisk og fin. ts Anonymkode: 72dff...4bf
Ittik Skrevet 22. desember 2016 #82 Skrevet 22. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men det er det jeg prøver å få frem. Han kan både "på plass" og "bli", og lyder disse kommandoene gjerne når det bare er oss hjemme. Faktisk så bruker vi disse kommandoene daglig da han må bli på plassen sin når vi spiser etc, så så veldig mye mer innlært enn det allerede er kan det nesten ikke bli. Skal sjekke opp atferdsterapeuter. Han var hos veterinær nylig og er frisk og fin. ts Anonymkode: 72dff...4bf Poenget mitt er at en hund kan det ikke godt nok når den ikke takler det med forstyrrelser rundt. En hund som har fått beskjed om å bli, den blir om den kan det godt nok, selv med alle forstyrrelser. Supert at dere lar han ligge på plassen sin, da kan dere trene videre på det. F.eks, så kan dere trene på at dere får besøk, start med at samboeren din begynner å gå mot døra, mens du belønner at han ligger på plassen sin. Så fort han blir liggende, så kan man begynne å lukke opp døra og si hei til fiktive gjester, etter hvert, så kan dere prøve med å ringe på. Og igjen, en må bli igjen hos hunden og belønne for at den blir. Reagerer hunden, så har man gått for fort fram og må gå et steg eller to tilbake. Det skal være kult og bli liggende på plassen sin. 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #83 Skrevet 22. desember 2016 14 minutter siden, Ittik skrev: Poenget mitt er at en hund kan det ikke godt nok når den ikke takler det med forstyrrelser rundt. En hund som har fått beskjed om å bli, den blir om den kan det godt nok, selv med alle forstyrrelser. Supert at dere lar han ligge på plassen sin, da kan dere trene videre på det. F.eks, så kan dere trene på at dere får besøk, start med at samboeren din begynner å gå mot døra, mens du belønner at han ligger på plassen sin. Så fort han blir liggende, så kan man begynne å lukke opp døra og si hei til fiktive gjester, etter hvert, så kan dere prøve med å ringe på. Og igjen, en må bli igjen hos hunden og belønne for at den blir. Reagerer hunden, så har man gått for fort fram og må gå et steg eller to tilbake. Det skal være kult og bli liggende på plassen sin. Okei, men hva om vi øver på bli/på plass med andre forstyrrelser rundt først? Altså, at samboer bråker med noe eller noe, mens jeg trener på bli, for så at han kanskje kan bli når det ringer på? Nå er det nemlig rett fra der han allerede var og til døra, og jeg vet allerede nå at jeg ikke vil få han til å bli om det ringer på/besøket kommer. ts Anonymkode: 72dff...4bf
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #84 Skrevet 22. desember 2016 30 minutter siden, Snowbrigade skrev: Det er ikke lett å ha sin første hund, jeg hadde lest tonnevis av bøker, men det ER vanskeligere når man blir testet i praksis og begynner å tvile på metodene sine og derfor ikke er så konsekvent som man vil. Eller når hunden reagerer annerledes enn de man leser om og man ikke vet hvorfor, så jeg forstår det godt. Er hunden deres vant til bur? Dere har en rolig, lettlært, lojal, sta og muligens litt nervøs rase såvidt jeg vet, det har vi også. Vanlige metoder mot valpebiting (hyling, ignorering etc) fungerte ikke på han, det bare stresset han opp. Eneste som fungerte her var å legge han i bur til han roet seg litt, kun slippe han ut når han var helt rolig (og da fikk han gjerne noe skikkelig godt godis eller noe å tygge på). Bruk det mer som ignorering enn straff, altså, når han girer seg opp uten grunn, glefser osv, så blir det rolig inn i buret for å kjede seg, hvor glefsing ikke hjelper. Men viktig at dere blir i nørheten så han er trygg, og samtidig prøver å se fra hans side hvorfor han reagerer, slik at dere ikke lærer han å gå rett på bitinga. Vi har i starten bare ignorert de gangene det er glefsing pga frykt/smerte (kloklipp feks, det roet seg med godis og mer tilvenning), men når han ble overgira eller ikke i vårt tilfelle kuttet glefsing etter et kort kremt, så var det rett i buret og ha det kjedelig. Masse supergod godis fikk han når han faktisk hørte. Da har vi fått en kommando som får han til å slutte med det meste annet også, selv når han er mer redd, og se på oss for å få godis. Det er mulig å forsøke, men pass samtidig på å ikke pushe han for mye (å unngå situasjonene han er verst i i starten er bra, tren heller på de der han blir litt for gira, ikke start med å holde han fast når besøk kommer feks. Her er det som nevnt over en fordel å trene med en person, hver gang han løper mot dørs går personen ut, og han må feks tilbake i buret. Altså finn en metode der det lønner seg å vente rolig, og bur gjør at han ikke kan glefser mens dette læres). Skjønner om du er utrygg mtp han og barn i hus, men som du skjønner er det ingen rask måte å bli kvitt glefsing (ikke uten å risikere at han blir mer aggressiv hvertfall). Men det skader ikke å trene noe med han mens du ser etter omplassering, kan gjøre det lettere å omplassere han også Nei, det ble langt mer utfordrende enn det jeg hadde sett for meg. Han er nemlig hverken rolig eller spesielt lettlært. Trenger laaang tid på å bare lære enkle kommandoer som "ligg", så vi har allerede brukt en god del tid på å bare lære inn det basice + litt mer. Ja, han er vant til bur, men har også hørt at man ikke skal bruke bur som en slags "straff" fordi da vil han få dårlige assosiasjoner til det? Hvis ikke kan vi selvsagt begynne å legge han i buret når han glefser. Har bare trodd at man ikke skal bruke bur på denne måten. Takk for svar ts Anonymkode: 72dff...4bf
Ittik Skrevet 22. desember 2016 #85 Skrevet 22. desember 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okei, men hva om vi øver på bli/på plass med andre forstyrrelser rundt først? Altså, at samboer bråker med noe eller noe, mens jeg trener på bli, for så at han kanskje kan bli når det ringer på? Nå er det nemlig rett fra der han allerede var og til døra, og jeg vet allerede nå at jeg ikke vil få han til å bli om det ringer på/besøket kommer. ts Anonymkode: 72dff...4bf Ja, alt dere vet han kan reagere på, så tren at han skal bli liggende. Dere må nok belønne hyppig i starten og øk avstanden etter hvert. Går hunden å legger seg på plassen sin uavhengig av at dere har sagt noe, så ros han for det. Det er nok et stort steg til dere er der at han blir liggende når det ringer på, men legger man inn noen minutter med denne treningen hver dag, så tar han nok poenget. 1
MrsPiggyBank Skrevet 22. desember 2016 #86 Skrevet 22. desember 2016 Jeg ville ikke brukt bur som straff, men synes absolutt det kan være lurt å lære hunden til å gå og legge seg i buret, og bruke det som en eventuell back-up når dere får besøk. Hvis Ringeklokke = gå til buret + supergodis, så blir ikke buret en straff. Det jeg gjorde når min var valp var å øve på "bli" mens jeg gikk mot døra, deretter mens jeg gikk bort til døra og vred på klinka, deretter åpnet døra, deretter banket på døra, osv, helt opp mot at mannen min var den som ringte på. Dessuten trente vi på andre ting som krever selvdisiplin av hunden, og det tror jeg er veldig nyttig. For eksempel trente vi inn "vent" hvor hun måtte vente med å spise en godbit/mat i skåla til vi sa "værsågod". Senere nå bruker jeg "vent" mens jeg klipper klørne hennes.
Ruccula Skrevet 22. desember 2016 #87 Skrevet 22. desember 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig skal jeg ikke avlive, det har ikke vært i tankene mine engang. Men kanskje vi har tatt på oss for mye ansvar, da vi åpenbart ikke takler denne hunden. Jeg trodde likevel selvfølgelig at vi skulle klare å ta oss av han da vi fikk han. Mennesker kan gjøre feil de også, og at jeg kødder med livet hans.. Altså, hallo. ts Anonymkode: 72dff...4bf Jeg tenker at dere bør omplassere hunden til en god og erfaren hundeeier som vet hva de gjør og som benytter seg av moderne teknikker (altså ikke vold) før barnet kommer. Alternativet er at dere begge to legger en plan for hvordan dere skal ordne dette og trene intenst på det den neste måneden.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #88 Skrevet 22. desember 2016 Jeg får inntrykk av at hunden ikke biter av aggresjon. Dette ser jeg som positivt. Jeg ser da dette som mer en overslagshandling pga for høyt stressnivå. Dette med stress med andre hunder. Dere trenger mer avstand mellom dere og andre hunder. Blir hunden stresset er dere for nære. Hvis hunden vanligvis er flink til å ta kontakt når dere ber om det og det ikke går, er det for meg et tydelig tegn på at hunden er stresset og da for nære det som stresser den. Tren på å være rolig 100 meter fra andre hunder. Tren kontakt. Når hunden trener kontakt og klarer dette kan den ikke stresse like mye. Når hunden lykkes med kontakt og ro en par ganger i løpet av en økt så gir du rolig ros (ikke stresse) og går hjem fra turen = god opplevelse for dere begge. Neste gang er dere noe nærmere/trener lenger osv. Ikke om å gjøre å trenge masse hver gang, men å sikre gode opplevelser. Unngå at hunden hilser på andre hunder en god stund, aldri i bånd osv. Kanskje bare på en fast plass eller kun med en eller to andre hundevenner? Målet er at hunden assosierer andre hunder med å fokusere på deg. Jo mer konsekvente dere er jo raskere vil det gå. Ha alltid med godbiter på tur. Når du ser andre hunder i horisonten begynner du å trene kontakt. Dette vil holde hundens stressnivå på et minimum og han får ikke eskalere. Ringing på døren: hunden assosierer ringing på døren med at dere spretter opp, åpner døren, tar i mot gjester som sikkert hilser og koser på hunden. Dere må trene på at det ringer på uten at noe spesielt skjer. Den ene av dere kan stå utenfor å ringe på mens den andre sitter inne med hund og bare ser på tv og ignorerer. Det blir en bjeffeleven, og når du ikke reagerer må jo hunden reagere enda mer for å prøve å få fart på deg. Ikke stopp hunden fra å bjeffe. La den rase fra seg. Kanskje kun stråling nei. Etter 10/15/20 min skjønner hunden at det ikke skjer noe og roer seg litt. Nå har du sjansen til å trene kontakt - uten å ta på hunden. Når hunden er rolig nok, kan den som er utenfor komme inn - uten å hilse på hund. Dette vil gå raskere for hver gang dere gjør det. Andre gjester ville jeg bedt om å ikke ringe på, ikke kose med hund når de kommer inn - kanskje vente med det til alle bare sitter og prater og hunden legger seg ved føttene? Da belønner du hunden for å være rolig og forsterker dette til neste gang. Skrev du hvilken rase? Hvis det er en rase som opprinnelig er brukshund krever dette mer av dere på generell basis mht stimuli i hverdagen. Med en stresset hund ville jeg aldri kastet pinne, jogget etc. Prøv å gjemme godbiter og annet som krever at hunden tenker og må konsentrere seg. Dette motvirker stress. Anonymkode: 0361c...691 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #89 Skrevet 22. desember 2016 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det er det jeg prøver å få frem. Han kan både "på plass" og "bli", og lyder disse kommandoene gjerne når det bare er oss hjemme. Faktisk så bruker vi disse kommandoene daglig da han må bli på plassen sin når vi spiser etc, så så veldig mye mer innlært enn det allerede er kan det nesten ikke bli. Anonymkode: 72dff...4bf Å ligge på plassen sin når dere spiser og når det ringer på er to helt forskjellige situasjoner for hunden din. Den forstår ikke enda ar det gjelder like mye i begge. Må da begynne nesten fra scratch på akkurat dette. Trene, trene, trene. Anonymkode: 0361c...691 1
Portvinpiken Skrevet 23. desember 2016 #90 Skrevet 23. desember 2016 Skjønner godt at den jevne hundeeier blir forvirret. Det er jo så mange ulike råd ute å går. Noen basert på ny kunnskap og andre på utdatert og tilbakevist kunnskap. Ser det er anbefalt å sette hunden i bur. Et bur er kun et middel der og da. Det vil ikke hjelpe på hundens stressproblem. Atferden vil tyte ut på andre måter. Det som er så synd, er at så mange ikke henvender seg til profesjonelle hundetrenre/atferdstrenere for hjelp. Det ville man jo gjort hvis det var noe gale med sg selv eller barna sine. Så lenge TS prøver ditt og prøver datt (det er utrolig mange forskjellige råd basert på mer eller mindre god kunnskap), så vil både TS og hunden bli bare enda mer frustrert. Blande treningsmetoder og ikke ha noen ordentlig plan for treningen. Dersom dette er viktig må man ta ansvar og kontakte noen som kan fysisk vise hvordan du TS bør trene. Og du bør finne noen som bruker oppdaterte metoder. Hundetrener/atferdstrener er ikke en beskyttet tittel, og hvem som helst kan kalle seg det. Til og med uten noen helst form for utdannelse! Så finn noen som er gode og kontakt de. Vet ikke hvor du bor i landet, men bor du i Oslo-området er Gooddog veldig bra. 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #91 Skrevet 23. desember 2016 Om plasser hunden ts. De blir ikke bra me en trasig hun of en trasig kolikk unge (om dere får dette da ) tror det kan bli formye for dere og det vil gå utover alle parter. Og ja noen kjæledyr kan bli sjalu og en fare for babyen som kommer. Anonymkode: bfd3e...9c7
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #92 Skrevet 23. desember 2016 Jeg synes du skal bruke penger på en adferdsterapaut. Folk kan sitte her på forumet og synse til de blir blå, men det hjelper ingenting når de ikke har sett hunden i aksjon. Sånn generelt, noen ganger er faktisk hunden problemet. Det finnes hunder som går fra null til hundre på et tiendels sekund, uten å gi noen tid til å oppfatte signaler før de biter, og det finnes hunder som er så lite mottagelige for læring, av forskjellige grunner, at det ikke er overkommelig for normale mennesker. I sånne tilfeller er det greit å avlive. Så er det også veldig ofte at hunden er for krevende for eierens nivå, men er fullt mulig å jobbe med for noen andre, i disse tilfellene er omplassering et godt alternativ. Eller så er dere såpass uerfarne med hund at det bare er noen enkle småting dere gjør feil, og som dere lett kan endre på. Og det er her en adferdsterapaut kommer inn, da de har besøkt mange familier før, og har erfaring nok til å skjære igjennom og si hvilken kategori dere tilhører. Og det kan ingen på dette forumet avgjøre for dere. Og selv om du tydelig har lyst til å omplassere, synes jeg dere bør få inn en profesjonell, både fordi det skylder man hunden og prøve, og for at dere eventuelt skal få noen retningslinjer på hva dere bør se etter i en ny eier, siden en adferdsterapaut vil kunne konkretisere problemadferden. Anonymkode: 9babe...325 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #93 Skrevet 23. desember 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes du skal bruke penger på en adferdsterapaut. Folk kan sitte her på forumet og synse til de blir blå, men det hjelper ingenting når de ikke har sett hunden i aksjon. Sånn generelt, noen ganger er faktisk hunden problemet. Det finnes hunder som går fra null til hundre på et tiendels sekund, uten å gi noen tid til å oppfatte signaler før de biter, og det finnes hunder som er så lite mottagelige for læring, av forskjellige grunner, at det ikke er overkommelig for normale mennesker. I sånne tilfeller er det greit å avlive. Så er det også veldig ofte at hunden er for krevende for eierens nivå, men er fullt mulig å jobbe med for noen andre, i disse tilfellene er omplassering et godt alternativ. Eller så er dere såpass uerfarne med hund at det bare er noen enkle småting dere gjør feil, og som dere lett kan endre på. Og det er her en adferdsterapaut kommer inn, da de har besøkt mange familier før, og har erfaring nok til å skjære igjennom og si hvilken kategori dere tilhører. Og det kan ingen på dette forumet avgjøre for dere. Og selv om du tydelig har lyst til å omplassere, synes jeg dere bør få inn en profesjonell, både fordi det skylder man hunden og prøve, og for at dere eventuelt skal få noen retningslinjer på hva dere bør se etter i en ny eier, siden en adferdsterapaut vil kunne konkretisere problemadferden. Anonymkode: 9babe...325 Skal ta kontakt med noen over nyttår har funnet en her jeg bor som skal være flink. Glasset rant over når han nok engang glefset isted. Da for at jeg tok fra han noe papir han hadde funnet fordi jeg skulle vaske. Jeg brukte den såkalte "byttehandelen" som vi har blitt anbefalt. Ga han favorittleken slik at jeg skulle få papiret han lå og tygget på. Dette tålte han tydeligvis ikke, og glefset. Ts Anonymkode: 72dff...4bf
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #94 Skrevet 23. desember 2016 På 12/22/2016 den 15.23, AnonymBruker skrev: Ja, jeg har gått tips om å distrahere han når f.eks gjester kommer i håp om at han ikke skal bry seg så mye når det faktisk ringer på døra, og det jeg vil frem til, er at dette ikke går. INGENTING er interessant når det, ja for eksempel, ringer på døra. ts Anonymkode: 72dff...4bf Ingenting fungerer? Har du prøvd å bitte han fast ved feks kjøkkenbordet og gi ham en kong med våtfor i? Mulig han reagerer når det ringer døra, men han vil nok fort vende tilbake til kongen sin. 23 timer siden, maid skrev: Jeg er sterkt uenig med deg. Det finnes mange måter å irettesette en hund på. Å slutte å gjøre dette med hunden vil gjøre den til sjefen i huset (noe det høres ut som den allerede er). Dette er helt tydelig en hund som ikke har klare rammer. Jeg mener nå selvsagt ikke at man skal være slem mot hunden på noen måte, men en glefsende hund tyder sterkt på usikkerhet. Hadde hunden visst hva den for lov til å ikke, hadde den ikke reagert på denne måten. Det er nok gjennomgående feil allerede fra valpestadiet. Valp er ikke for alle! En hund som er vandt med klare grenser- "nei" når den gjør noe galt, og skryt ved noe positivt, reagerer ikke med glefs. Hunder som er vandt til å gjøre som de vil- de glefser!! Komplett idioti. Dette er en helt utdatert tankemåte som var vanlig "før i tiden". Husk at "før i tiden" var det også relativt vanlig å gi hunden juling når den gjorde noe galt, før vi faktisk lærte hvordan både barn og hunder lærer best - ved positivt betinging. 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Han er 2 år, ja. Nærmere beste snart 2,5. Som sagt, han kan "på plass" og kan fint lyde denne kommandoen før gjestene kommer, men når de er i hus/det ringer på døra, er det svært vanskelig, nærmest umulig. Men vi skal jobbe litt med kontakt fremover her nå, så får vi ser hvordan det arter seg. ts Anonymkode: 72dff...4bf Du har ikke en 100% "på plass" kommando om den ikke klarer å ta kommandoen når det er noe spennende som skjer rundt. I lydighet skal en hund sitte til den får beskjed om noe annet, selv om det er en million andre ting som skjer rundt. Jeg kan ikke si at min hund kan "bli" 110%, og vi trener MYE. 19 timer siden, maid skrev: Har ikke hunder noe forhold til å være sjef? Hvordan tror du det foregår i hundeflokker? Når man stikker hånden ned til en hund som spiser og den glefser etter deg, er det en hund som sjefer over maten sin. Man kan jo si at "det lønner seg for hunden å glefse, for da han den maten i fred", men hunder SJEFER- det er det ikke noe å si noe på. Eieren skal være hundens leder/ sjef, akkurat som det er i hundeflokker. So. Much. Bull. Shit. Typisk "lært av bestefar som hadde hund for 30 år siden"-mentalitet, der du ikke har lest noen bøker om hvordan hunder faktisk fungerer. Ressursforsvar er noe HELT annet enn sjefing, og hunder lever ikke i flokk slik ulver gjør, hunder er sosiale dyr. Du burde ønske deg en bok eller to til jul 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Skal jeg fysisk tvinge han til å ligge i ro når det kommer gjester/ringer på da? Som sagt, han er helt SPINNVILL om det ringer på døren og i møte med andre mennesker/hunder. Da har det jeg sier ingenting å si. Da må jeg isåfall ha han fast i bånd, slik at han ikke kommer seg noen vei. Ts Anonymkode: 72dff...4bf Ja, det er faktisk noe du kan gjøre. Det er et vanlig "triks" mange eiere med krakilske valper som skal lære roligtrening bruker. Fest kobbelet i feks kjøkkenbordbeinet og ikke slipp han løs før han er rolig. Anonymkode: 14297...b92 2
Tabris Skrevet 23. desember 2016 #95 Skrevet 23. desember 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Skal ta kontakt med noen over nyttår har funnet en her jeg bor som skal være flink. Glasset rant over når han nok engang glefset isted. Da for at jeg tok fra han noe papir han hadde funnet fordi jeg skulle vaske. Jeg brukte den såkalte "byttehandelen" som vi har blitt anbefalt. Ga han favorittleken slik at jeg skulle få papiret han lå og tygget på. Dette tålte han tydeligvis ikke, og glefset. Ts Anonymkode: 72dff...4bf Byttehandel betyr at hunden skal ha mer lyst på det du tilbyr, slik at den slipper det den har av seg selv. Hvis du tilbyr noe, og hunden likevel har mer ønske om det den har, og du så forsøker å ta det, så er det ikke en ordentlig byttehandel. Men veldig bra at du er i gang med slikt! 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #96 Skrevet 23. desember 2016 3 timer siden, Tabris skrev: Byttehandel betyr at hunden skal ha mer lyst på det du tilbyr, slik at den slipper det den har av seg selv. Hvis du tilbyr noe, og hunden likevel har mer ønske om det den har, og du så forsøker å ta det, så er det ikke en ordentlig byttehandel. Men veldig bra at du er i gang med slikt! Tenkte en leke var ok, siden dette trossalt var papir og ikke akkurat noe som smaker godt. Tidligere prøvd med godbiter også, han har fremdeles tendenser til å glefse. Det skjer så fort også, så jeg rekker dessverre ikke å se signalene - selv om en hundespesialist sikkert hadde klart det. Ts Anonymkode: 72dff...4bf
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #97 Skrevet 23. desember 2016 Skal også sies at han er veldig glad i akkurat denne leken sin, og tok det så fort han skjønte at han ikke fikk papiret. Men å glefse pga noe sånt, viser bare hvor lav terskelen er. Det skremmer meg. I min verden skal terskelen være HØY for at en hund biter/glefser etter eierne sine (og andre og forsåvidt). Hadde dette vært en større hund, hadde jeg omplassert han tvert fordi da hadde selv jeg vært ordentlig redd. Ts Anonymkode: 72dff...4bf 1
Mons Skrevet 23. desember 2016 #98 Skrevet 23. desember 2016 Blant mennesker vil de fleste i en gitt situasjon kunne bli aggressive og ty til fysisk vold. Så har vi avvikerne. De som driver med "blind vold". De liker bare ikke trynet på en tilfeldig dude på byen. Sykt og avvikende. Sånn er det også med hunder. Nå sier jeg ikke at dette er tilfellet med TS sin hund. Jeg tror jeg ser for meg denne hunden, og da høres jo dette ut som ressursforsvar. Ofte et klart avgrenset problem. Andre ganger ikke. Problemet med slike hunder, spesielt de som har glefset og bitt, er at en del av de er skumle. Jeg har hatt noen store og krevende hunder hos meg der eierne hadde vurdert avliving. Ett av tilfellene var typisk ressursforsvar av mat, sa ekspertene. Det trodde også jeg i fjorten dager. Inntil hunden helt plutselig ved to anledninger angrep mennesker ute (heldigvis langline) uten noen forståelig grunn. "Blind vold" forekommer også blant hunder. Jeg tror vi bare må innse at noen hunder er avvikende. Enten genetisk betinget eller som følge av en dårlig start i livet. Eller kanskje begge deler. Sånn som med oss mennesker. Vi blir satt i fengsel eller institusjon, men skal jo ut igjen. Og gjentagelsesfaren er jo der. Noen ganger tar ekspertene feil. Nye forbrytelser blir begått. Så spørs det om TS skjønner hvor jeg vil hen. Du kan tro at dette problemet er løst ved iherdig trening og eksperthjelp. Men du vet ikke. Tvilen vil alltid være der. Jeg ville selv ikke levd med denne tvilen med et barn i huset.
Dolly-Duck Skrevet 23. desember 2016 #99 Skrevet 23. desember 2016 Jeg har ikke lest hele tråden. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med en hundetrener som driver med positiv trening. Det er vanskelig for mange av oss å forstå alt, vite hva man skal gjøre med det og få til timingen under trening. Med et par timer med "PT" vil jeg tro at du får en mye bedre forståelse og en mye enklere jobb. Prøv dette før dere gjør noe annet. Begynn i mellomtiden med kontakttrening, gjerne få inn en klikker. Det er alfa og omega, spesielt med tanke på når hunden er oppgiret. 1
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 23. desember 2016 #100 Skrevet 23. desember 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Glasset rant over når han nok engang glefset isted. Da for at jeg tok fra han noe papir han hadde funnet fordi jeg skulle vaske. Jeg brukte den såkalte "byttehandelen" som vi har blitt anbefalt. Ga han favorittleken slik at jeg skulle få papiret han lå og tygget på. Dette tålte han tydeligvis ikke, og glefset. Dette må læres inn gradvis, og trenes og trenes på. Man kan ikke bare begynne å bytte og regne med at hunden skal forstå det. Det som hun gjør her anbefales nok ikke for hunder som allerede har utviklet ressursvokting, men hun forklarer og viser prinsippet. Jeg viser ikke denne for at jeg tror at du skal få bukt med det, jeg viser den bare så du kan se hvaslags trening som må til.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå