Tabris Skrevet 22. desember 2016 #41 Skrevet 22. desember 2016 8 minutter siden, Mari Y skrev: Er det ikke også slik at noen hunderaser, som schæfer, bør aktiviseres mer enn andre? Jo, noen raser krever mer enn andre, både av fysisk og mental stimulering. Men jeg synes alle hunder, uansett rase og størrelse, bør få begge deler. 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #42 Skrevet 22. desember 2016 1 time siden, Tabris skrev: Ja, men det er nettopp pga høyt stress jeg snakker om å være i forkant. Altså, jobbe med hunden FØR han blir så stressa og gira. Men det høres egentlig ut som om du allerede har bestemt deg. Og hvordan gjør jeg dette? Hvordan sørge for at en hund ikke blir stresset? Beklager om jeg spør dumt altså. ts Anonymkode: 72dff...4bf
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #43 Skrevet 22. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du kommer med unskyldning på unskyldning for å ikke gjøre noe eller hvorfor du ikke har gjort noe. Du har allerede bestemt deg å siden hunden virker fryktelig ustabil ville jeg omplassert den før barnet kommer, vil nødig se i nyhetene at et barn har fått store skader på grunn av stressa hund. Anonymkode: 01fb9...7aa Unnskyldning på unnskyldningen? Problemet er at jeg ikke VET hvordan jeg endrer denne type atferd, og har ikke tid til å aktivt jobbe med det nå som barnet snart kommer.. Fordi, la oss innse det, dette er en jobb som vil kreve mye jobb. Det kommer seg ikke av seg selv. Og jo, vi har prøvd. Om vi har prøvd noe som kan fungere, er noe annet. Ts Anonymkode: 72dff...4bf 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #44 Skrevet 22. desember 2016 26 minutter siden, Tabris skrev: Jo, noen raser krever mer enn andre, både av fysisk og mental stimulering. Men jeg synes alle hunder, uansett rase og størrelse, bør få begge deler. Som sagt, han er håpløs å distrahere snakke til i de situasjonene han blir oppgiret. Kan fint gå når vi er alene, men ikke med forstyrrelser som besøk, andre hunder etc. ts Anonymkode: 72dff...4bf
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #45 Skrevet 22. desember 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Unnskyldning på unnskyldningen? Problemet er at jeg ikke VET hvordan jeg endrer denne type atferd, og har ikke tid til å aktivt jobbe med det nå som barnet snart kommer.. Fordi, la oss innse det, dette er en jobb som vil kreve mye jobb. Det kommer seg ikke av seg selv. Og jo, vi har prøvd. Om vi har prøvd noe som kan fungere, er noe annet. Ts Anonymkode: 72dff...4bf Det har jo kommet fullt av tips her nå, å enda skriver du "vi veit ikke hvordan vi skal klare dette" så klart er det mye jobb Anonymkode: 01fb9...7aa 1
Tabris Skrevet 22. desember 2016 #46 Skrevet 22. desember 2016 Du spør slett ikke dumt, men dette er trening som krever en del forarbeid og som kanskje best gjøres sammen med en atferdsterapeut. Evt kan du lese bøkene jeg nevnte i første innlegget i denne tråden. Men f.eks når dere passerer andre hunder ute - trekk deg ut av veien slik at du får god avstand til den passerende hunden og jobb kontakt. Såpass god avstand at din hund klarer å fokusere på deg og ikke stresser seg for mye opp. For at det skal fungere så må du trene mye kontakt hjemme først. Da tenker jeg frivillig kontakt - at hunden ser på deg av seg selv, du klikker eller sier "bra" og gir godbit. Tren dette både inne og ute på tur, slik at hunden har forventninger til deg både inne og ute. Ved besøk så ville jeg trent på to ting: 1. Endre hundens assosiasjon og reaksjon på dørklokken. Her er hvordan jeg gjør det: 2. Si til alle som kommer på besøk at de skal totalt ignorere hunden. Ikke snakke til den, ikke kose med den, ikke se på den en gang. Når hunden er vant med å trene mye kontakt, forsøk da også å trene kontakt når besøket kommer inn døren (dette må da gjøres enten etter dørklokketreningen er ferdig eller at de kommer inn uten å ringe på, så ikke lyden av dørklokken allerede har stresset ham opp). Hvis du ikke får noen kontakt, så ville jeg hatt ham i bånd når besøket kommer og bare holdt ham utenfor deres rekkevidde og ventet. All stress og ønske om å komme bort til besøket totalignoreres. Så fort han ser på deg - om så bare et halvt sekund - si "bra!" og belønn (med heftig gode godbiter). Forsøk gjerne også å kaste en håndfull godbiter på gulvet (godbitsøk roer ned). Du kan også legge ham på siden av deg f.eks i sofaen med en fryst kong/tyggebein. Det roer også ned, og gjør at han fokuserer på noe annet enn besøket. Hele poenget med alt dette er å snu hundens forventninger. Det er forventninger og assosiasjoner som skaper stress - forventninger til hva som skjer når hunden hører dørklokken og forventninger til hva som skjer når besøk kommer. Da er tanken at man endrer hundens assosiasjon og stressnivå fra ("Uæææææh, besøk, yay, gøy, stress, skummelt, hoppe, dørklokke, yaaaay!" til "Dørklokke og besøk - det betyr godbit hos mor"). Dette gjøres ikke på èn trening, du må trene over tid. Og det er kanskje lettere å gjøre dette i praksis om du får hjelp av en atferdsterapeut eller dyktig instruktør først. 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #47 Skrevet 22. desember 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det har jo kommet fullt av tips her nå, å enda skriver du "vi veit ikke hvordan vi skal klare dette" så klart er det mye jobb Anonymkode: 01fb9...7aa Ja, jeg har gått tips om å distrahere han når f.eks gjester kommer i håp om at han ikke skal bry seg så mye når det faktisk ringer på døra, og det jeg vil frem til, er at dette ikke går. INGENTING er interessant når det, ja for eksempel, ringer på døra. ts Anonymkode: 72dff...4bf
Tabris Skrevet 22. desember 2016 #48 Skrevet 22. desember 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som sagt, han er håpløs å distrahere snakke til i de situasjonene han blir oppgiret. Kan fint gå når vi er alene, men ikke med forstyrrelser som besøk, andre hunder etc. ts Anonymkode: 72dff...4bf Det var ikke myntet på din situasjon, men et generelt svar på spørsmål om raser og mental aktivisering.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #49 Skrevet 22. desember 2016 2 minutter siden, Tabris skrev: Det var ikke myntet på din situasjon, men et generelt svar på spørsmål om raser og mental aktivisering. Hva mener du? Takker for tips og at du prøver å hjelpe. Skal gjøre det jeg kan for å prøve og få endret denne atferden, men kan ikke love at tiden vil strekke til nå fremover. Og tanken på denne hunden i hus med barn, gir meg grøssninger. Han virker ganske utspekulert. Kan finne på å glefse i situasjoner jeg aldri trodde han kom til å glefse i. ts Anonymkode: 72dff...4bf
maid Skrevet 22. desember 2016 #50 Skrevet 22. desember 2016 20 timer siden, Tabris skrev: Bud èn er å slutte å irettesette ham. Jeg vet ikke helt hva dere legger i begrepet, men jeg ville sluttet med det. Han forteller tydelig at han ikke liker det, noe jeg mener han har lov til. (Vi mener gjerne vi skal ha rett til å gjøre "hva vi vil" med en hund, men ikke alle hunder finner seg i det. Og ingen hunder har lest det direktivet). Jeg ville snudd på tankegangen - i stedet for å irettesette ham for det han ikke har lov til, lær ham heller hva dere ønsker han skal gjøre i stedet for. Lær det inn gjennom positive treningsmetoder - belønn med godbit når han gjør noe riktig, ikke kjeft når han gjør noe feil. Les gjerne boken "100% positiv hverdagslydighet" samt også "100% positiv problemløsning", begge skrevet av Arne Aarrestad og Siri Linnerud. Første boka tar for seg generell oppdragelse og andre boka hvordan man kan jobbe med problematferd, begge bøkene beskriver positive metoder som ikke provoserer, truer eller presser hunden til noe den synes er ubehagelig. Da blir hverdagen kjekkere for både eier og hund. Jeg er sterkt uenig med deg. Det finnes mange måter å irettesette en hund på. Å slutte å gjøre dette med hunden vil gjøre den til sjefen i huset (noe det høres ut som den allerede er). Dette er helt tydelig en hund som ikke har klare rammer. Jeg mener nå selvsagt ikke at man skal være slem mot hunden på noen måte, men en glefsende hund tyder sterkt på usikkerhet. Hadde hunden visst hva den for lov til å ikke, hadde den ikke reagert på denne måten. Det er nok gjennomgående feil allerede fra valpestadiet. Valp er ikke for alle! En hund som er vandt med klare grenser- "nei" når den gjør noe galt, og skryt ved noe positivt, reagerer ikke med glefs. Hunder som er vandt til å gjøre som de vil- de glefser!! 3
Purple Basil Skrevet 22. desember 2016 #51 Skrevet 22. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du kommer med unskyldning på unskyldning for å ikke gjøre noe eller hvorfor du ikke har gjort noe. Du har allerede bestemt deg å siden hunden virker fryktelig ustabil ville jeg omplassert den før barnet kommer, vil nødig se i nyhetene at et barn har fått store skader på grunn av stressa hund. Anonymkode: 01fb9...7aa Jeg er enig. Det er trist å se enda et menneske som faen ikke klarer å ta vare på/oppdra dyret sitt og så er alternativet bare å gi bort/avlive. IKKE SKAFF HUND DERSOM DU IKKE ER 100% SIKKER PÅ AT DU IKKE KAN TAKLE DET, det er en annet vesens liv du kødder med her TS. 4
MrsPiggyBank Skrevet 22. desember 2016 #52 Skrevet 22. desember 2016 Det høres litt ut som dette problemet har vokst seg llitt vel stort for dere, og du virker ikke særlig optimistisk, TS? I så fall synes jeg dere skal bestemme dere litt kjapt om dere er klare for å endre på instillingen og brette opp ermene, eller jobbe for å finne et godt hjem til hunden deres hvor han kan få hjelp med denne glefsingen sin. Det kan være veldig demotiverende og frustrerende å jobbe med hunder man ikke får kontakt med, så jeg skjønner at du ikke synes dette virker lett. Men rådene du har fått her er gode, og jeg har sett hunder gå fra ukonsentrerte energiballer til hyperfokuserte lydighetsprinser før. Dersom du synes det er vanskelig å se for deg hvordan du skal implementere rådene Tabris og andre kommer med, eller synes det er vanskelig å lese hunden din sine signaler og være i forkant, så er det absolutt en god idé å få hjelp av en trener/adferdsterapeut. 1
Tabris Skrevet 22. desember 2016 #53 Skrevet 22. desember 2016 36 minutter siden, maid skrev: Jeg er sterkt uenig med deg. Det finnes mange måter å irettesette en hund på. Å slutte å gjøre dette med hunden vil gjøre den til sjefen i huset (noe det høres ut som den allerede er). Dette er helt tydelig en hund som ikke har klare rammer. Jeg mener nå selvsagt ikke at man skal være slem mot hunden på noen måte, men en glefsende hund tyder sterkt på usikkerhet. Hadde hunden visst hva den for lov til å ikke, hadde den ikke reagert på denne måten. Det er nok gjennomgående feil allerede fra valpestadiet. Valp er ikke for alle! En hund som er vandt med klare grenser- "nei" når den gjør noe galt, og skryt ved noe positivt, reagerer ikke med glefs. Hunder som er vandt til å gjøre som de vil- de glefser!! Rådene dine er gammeldagse og baserer seg på et syn på hund som ikke lenger er rådende hos de som baserer seg på nyere forskning på hundeatferd og læringsteori. Ellers vil jleg ikke si så mye mer så ikke tråden sklir ut i en metodediskusjon. 4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #54 Skrevet 22. desember 2016 Jeg har en hund som er litt vel glad i folk og han blir forferdelig giret og glad når det kommer folk. Han er stor så det kan være problematisk. Jeg ba en venninne øve med meg. Hunden hadde på bånd og måtte sitte litt vekk fra døren. Flyttet han seg, geleidet jeg han tilbake. Tok noen repetisjoner men etterhvert ble han sittende til hun kom inn. Da ble han overlykkelig, men jeg tok han med til kjøkkenet, og sto der til han var rolig. Så gikk vi mot hu, dro han snudde vi og gikk tilbake til start. Etter noen omganger med å gå rolig bort kunne hun hilse, men ble han for gira var det tilbake igjen. Et lite tegn til ukontrollert hilsin røk han tilbake til start. fungerte godt for oss. Jeg var rolig, sa ingenting, venninna mi sa ingenting og selv om det tok tid så gikk det til slutt Anonymkode: b7dac...3cc 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #55 Skrevet 22. desember 2016 1 time siden, maid skrev: Jeg er sterkt uenig med deg. Det finnes mange måter å irettesette en hund på. Å slutte å gjøre dette med hunden vil gjøre den til sjefen i huset (noe det høres ut som den allerede er). Dette er helt tydelig en hund som ikke har klare rammer. Jeg mener nå selvsagt ikke at man skal være slem mot hunden på noen måte, men en glefsende hund tyder sterkt på usikkerhet. Hadde hunden visst hva den for lov til å ikke, hadde den ikke reagert på denne måten. Det er nok gjennomgående feil allerede fra valpestadiet. Valp er ikke for alle! En hund som er vandt med klare grenser- "nei" når den gjør noe galt, og skryt ved noe positivt, reagerer ikke med glefs. Hunder som er vandt til å gjøre som de vil- de glefser!! Jeg er enig med deg i det første du skriver. Han tror han er sjefen, og er nok det til en viss grad også. Men "nei" skjønner han når han gjør noe galt, godbit skjønner han er når han gjør noe bra. Han får godbit hver dag, og roses når han gjør noe riktig. Men, det er et men her, jeg har en samboer som ikke setter grenser og lar han gjøre som han vil. Nå skal ikke jeg skylde på han, men det blir vanskelig å få veloppdragen hund når ikke begge er konsekvente og når han vet at hos pappa får han gjøre som han vil. ts Anonymkode: 72dff...4bf
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #56 Skrevet 22. desember 2016 51 minutter siden, Purple Basil skrev: Jeg er enig. Det er trist å se enda et menneske som faen ikke klarer å ta vare på/oppdra dyret sitt og så er alternativet bare å gi bort/avlive. IKKE SKAFF HUND DERSOM DU IKKE ER 100% SIKKER PÅ AT DU IKKE KAN TAKLE DET, det er en annet vesens liv du kødder med her TS. Selvfølgelig skal jeg ikke avlive, det har ikke vært i tankene mine engang. Men kanskje vi har tatt på oss for mye ansvar, da vi åpenbart ikke takler denne hunden. Jeg trodde likevel selvfølgelig at vi skulle klare å ta oss av han da vi fikk han. Mennesker kan gjøre feil de også, og at jeg kødder med livet hans.. Altså, hallo. ts Anonymkode: 72dff...4bf 1
maid Skrevet 22. desember 2016 #57 Skrevet 22. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enig med deg i det første du skriver. Han tror han er sjefen, og er nok det til en viss grad også. Men "nei" skjønner han når han gjør noe galt, godbit skjønner han er når han gjør noe bra. Han får godbit hver dag, og roses når han gjør noe riktig. Men, det er et men her, jeg har en samboer som ikke setter grenser og lar han gjøre som han vil. Nå skal ikke jeg skylde på han, men det blir vanskelig å få veloppdragen hund når ikke begge er konsekvente og når han vet at hos pappa får han gjøre som han vil. ts Anonymkode: 72dff...4bf NETTOPP! Derfor skriver jeg at hunden din ikke har klare rammer. Da blir det bare rot og forvirrelse for hunden! Det er akkurat som barn, der foreldrene gir forskjellige beskjeder og har forskjellig syn og verdier. Dyr trenger 100% stabilitet i oppdragelse. Det hjelper ikke at du sier "nei" til en ting, og neste gang hunden gjør det, sier ikke mannen din noe. Uff. Hundeholdet deres er ikke helt bra.. Dere burde kanskje søke hjelp? Det er ikke hunden din sin feil at den glefser, den må jo være totalt forvirret og reagerer deretter. Ønsker dere masse lykke til! :-)
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #58 Skrevet 22. desember 2016 41 minutter siden, MrsPiggyBank skrev: Det høres litt ut som dette problemet har vokst seg llitt vel stort for dere, og du virker ikke særlig optimistisk, TS? I så fall synes jeg dere skal bestemme dere litt kjapt om dere er klare for å endre på instillingen og brette opp ermene, eller jobbe for å finne et godt hjem til hunden deres hvor han kan få hjelp med denne glefsingen sin. Det kan være veldig demotiverende og frustrerende å jobbe med hunder man ikke får kontakt med, så jeg skjønner at du ikke synes dette virker lett. Men rådene du har fått her er gode, og jeg har sett hunder gå fra ukonsentrerte energiballer til hyperfokuserte lydighetsprinser før. Dersom du synes det er vanskelig å se for deg hvordan du skal implementere rådene Tabris og andre kommer med, eller synes det er vanskelig å lese hunden din sine signaler og være i forkant, så er det absolutt en god idé å få hjelp av en trener/adferdsterapeut. Hadde jeg ikke vært gravid, hadde jeg nok vært mye mer optimistisk og tålmodig. Men en baby skal komme i dette huset og bo sammen med oss, da er det skummelt å tenke på at vi har en hund som glefser/biter og at det vil ta laaaang tid før vi får helt bort denne atferden. Kanskje rekker han å skade barnet før den tid. Men ja, vi er definitivt i tenkeboksen. ts Anonymkode: 72dff...4bf
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #59 Skrevet 22. desember 2016 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en hund som er litt vel glad i folk og han blir forferdelig giret og glad når det kommer folk. Han er stor så det kan være problematisk. Jeg ba en venninne øve med meg. Hunden hadde på bånd og måtte sitte litt vekk fra døren. Flyttet han seg, geleidet jeg han tilbake. Tok noen repetisjoner men etterhvert ble han sittende til hun kom inn. Da ble han overlykkelig, men jeg tok han med til kjøkkenet, og sto der til han var rolig. Så gikk vi mot hu, dro han snudde vi og gikk tilbake til start. Etter noen omganger med å gå rolig bort kunne hun hilse, men ble han for gira var det tilbake igjen. Et lite tegn til ukontrollert hilsin røk han tilbake til start. fungerte godt for oss. Jeg var rolig, sa ingenting, venninna mi sa ingenting og selv om det tok tid så gikk det til slutt Anonymkode: b7dac...3cc Det kan prøves, men glefset denne hunden? Hunden min ville garantert glefset etter meg om jeg gjorde det du gjorde med din. Han takler ikke å bli håndtert i en slik situasjon. ts Anonymkode: 72dff...4bf
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 22. desember 2016 #60 Skrevet 22. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Og hvordan gjør jeg dette? Hvordan sørge for at en hund ikke blir stresset? Beklager om jeg spør dumt altså. ts Anonymkode: 72dff...4bf Ved å sørge for nok avstand til det den blir stresset av. Derfor rådet om å ha hunden i et annet rom når det kommer besøk. Jeg hadde nok omplassert hunden til noen som har erfaring med hunder som biter, evt. prøvd med adferdsterapeut først. Men dette er nok ikke en hund du har lyst å ha når du har barn i huset.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå