Tabris Skrevet 22. desember 2016 #61 Skrevet 22. desember 2016 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enig med deg i det første du skriver. Han tror han er sjefen, og er nok det til en viss grad også. Men "nei" skjønner han når han gjør noe galt, godbit skjønner han er når han gjør noe bra. Han får godbit hver dag, og roses når han gjør noe riktig. Men, det er et men her, jeg har en samboer som ikke setter grenser og lar han gjøre som han vil. Nå skal ikke jeg skylde på han, men det blir vanskelig å få veloppdragen hund når ikke begge er konsekvente og når han vet at hos pappa får han gjøre som han vil. ts Anonymkode: 72dff...4bf Hunder har ikke noe forhold til det å være sjef. Den gjør det som lønner seg og lar være å gjøre det som ikke lønner seg, de er enkle sånn. Ros fungerer som regel dårlig som belønning, det er ikke noe hunder får noe særlig ut av. (Ros fungerer når man trener med ubehag, fordi da lærer hunden at når rosen kommer, så får den ikke ubehag). Om ikke din samboer gjør noe, så kan du trene uansett. Så vil den høre på deg, og det blir lettere for deg i din hverdag med hunden. Men, som sagt, det høres for meg ut som om du egentlig har bestemt deg for å omplassere hunden, så da er det ikke så mye vits i mer diskusjon/treningsråd vil jeg tro. 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #62 Skrevet 22. desember 2016 TS er moden for at hunden blir omplassert. I og med du ikke er villig å invistere tid og energi for å oppdra den skikkelig, så burde du heller starte prosessen med omplassering nå. Plutselig kommer barnet tidligere enn forventet også har dere enda hunden, ikke ønskelig situasjon for noen av dere. Håper du og samboeren din forbereder dere bedre til barnets ankomst enn hva dere har gjort med hunden. Husk at barnet deres vil også trenge faste rammer og disiplin, på lik linje som en hund. Det er en jobb det også... Anonymkode: 22bd6...f94 1
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 22. desember 2016 #63 Skrevet 22. desember 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Som sagt, han er håpløs å distrahere snakke til i de situasjonene han blir oppgiret. Kan fint gå når vi er alene, men ikke med forstyrrelser som besøk, andre hunder etc. ts Anonymkode: 72dff...4bf 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg har gått tips om å distrahere han når f.eks gjester kommer i håp om at han ikke skal bry seg så mye når det faktisk ringer på døra, og det jeg vil frem til, er at dette ikke går. INGENTING er interessant når det, ja for eksempel, ringer på døra. ts Anonymkode: 72dff...4bf For å forklare dette med avstand. En hund som f.ex. "klikker" når den ser andre hunder, kan trenge en hel fotballbane i avstand i begynnelsen når man trener på å møte andre hunder. Da gir man veldig gode godbiter på denne avstanden, og trener på alternativ adferd. Man trener f.ex. kontakt, gå på plass, sitte, gå bort fra den andre hunden etc. Når hunden er rolig, trygg og kontaktbar på denne avstanden, så kan man minske avstanden og gjør det samme omigjen, og så fortsetter man slik. Poenget er at hunden ikke skal bli trigget, slik at man kan jobbe med å endre følelsene fra stress, redsel, aggresjon, til ro, trygghet og konsentrasjon. Derfor rådet om å være på et annet rom når det kommer besøk. Ellers syns jeg det høres ut som om valpebitingen har kommet ut av kontroll, og hunden har begynt å bite fordi han får fordeler av det. Enten det eller at han er så utrygg at han biter for å unngå ting som skremmer han, eller begge deler. Men det er umulig å si når man ikke ser hunden. Det er vanskelig å gjøre noe med dette ved hjelp av råd som en får på forum. Bare av nyskjerrighet, hvaslags rase er det?
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #64 Skrevet 22. desember 2016 59 minutter siden, Den Lille Heksa skrev: Ved å sørge for nok avstand til det den blir stresset av. Derfor rådet om å ha hunden i et annet rom når det kommer besøk. Jeg hadde nok omplassert hunden til noen som har erfaring med hunder som biter, evt. prøvd med adferdsterapeut først. Men dette er nok ikke en hund du har lyst å ha når du har barn i huset. Ja, det har hendt seg at vi har satt han i et annet rom, men da bjeffer/piper han/skraper på døra helt til besøket har dratt. Er ikke snakk om å roe seg før. Virker som han går helt i ekstase. ts Anonymkode: 72dff...4bf
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #65 Skrevet 22. desember 2016 41 minutter siden, Den Lille Heksa skrev: For å forklare dette med avstand. En hund som f.ex. "klikker" når den ser andre hunder, kan trenge en hel fotballbane i avstand i begynnelsen når man trener på å møte andre hunder. Da gir man veldig gode godbiter på denne avstanden, og trener på alternativ adferd. Man trener f.ex. kontakt, gå på plass, sitte, gå bort fra den andre hunden etc. Når hunden er rolig, trygg og kontaktbar på denne avstanden, så kan man minske avstanden og gjør det samme omigjen, og så fortsetter man slik. Poenget er at hunden ikke skal bli trigget, slik at man kan jobbe med å endre følelsene fra stress, redsel, aggresjon, til ro, trygghet og konsentrasjon. Derfor rådet om å være på et annet rom når det kommer besøk. Ellers syns jeg det høres ut som om valpebitingen har kommet ut av kontroll, og hunden har begynt å bite fordi han får fordeler av det. Enten det eller at han er så utrygg at han biter for å unngå ting som skremmer han, eller begge deler. Men det er umulig å si når man ikke ser hunden. Det er vanskelig å gjøre noe med dette ved hjelp av råd som en får på forum. Bare av nyskjerrighet, hvaslags rase er det? Skjønner. Ja, det kan vi prøve på. Godt forklart. Og forresten, han er ikke utrygg rundt andre mennesker, heller ikke rundt andre hunder (virker det som), virker som han bare blir sykt glad og overgiret, og glefser hvis han ikke får være så "på de" som han vil. Setter vi han i bånd/på et annet rom, er han bare hysterisk, og nekter å roe seg. Ts Anonymkode: 72dff...4bf
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #66 Skrevet 22. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: TS er moden for at hunden blir omplassert. I og med du ikke er villig å invistere tid og energi for å oppdra den skikkelig, så burde du heller starte prosessen med omplassering nå. Plutselig kommer barnet tidligere enn forventet også har dere enda hunden, ikke ønskelig situasjon for noen av dere. Håper du og samboeren din forbereder dere bedre til barnets ankomst enn hva dere har gjort med hunden. Husk at barnet deres vil også trenge faste rammer og disiplin, på lik linje som en hund. Det er en jobb det også... Anonymkode: 22bd6...f94 Er nok noen mnd til barnet kommer enda, men vi er som sagt i tenkeboksen. Skal først prøve å trene litt med han, og se om han er samarbeidsvillig. Ønsker jeg selvsagt helst ikke å omplassere, men er redd dette blir for stort for oss å ta seg av (spesielt med barn i vente). Det er jeg fullt klar over, barn har jeg heldigvis mye mer erfaring med enn hund ts Anonymkode: 72dff...4bf
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #67 Skrevet 22. desember 2016 1 time siden, Den Lille Heksa skrev: For å forklare dette med avstand. En hund som f.ex. "klikker" når den ser andre hunder, kan trenge en hel fotballbane i avstand i begynnelsen når man trener på å møte andre hunder. Da gir man veldig gode godbiter på denne avstanden, og trener på alternativ adferd. Man trener f.ex. kontakt, gå på plass, sitte, gå bort fra den andre hunden etc. Når hunden er rolig, trygg og kontaktbar på denne avstanden, så kan man minske avstanden og gjør det samme omigjen, og så fortsetter man slik. Poenget er at hunden ikke skal bli trigget, slik at man kan jobbe med å endre følelsene fra stress, redsel, aggresjon, til ro, trygghet og konsentrasjon. Derfor rådet om å være på et annet rom når det kommer besøk. Ellers syns jeg det høres ut som om valpebitingen har kommet ut av kontroll, og hunden har begynt å bite fordi han får fordeler av det. Enten det eller at han er så utrygg at han biter for å unngå ting som skremmer han, eller begge deler. Men det er umulig å si når man ikke ser hunden. Det er vanskelig å gjøre noe med dette ved hjelp av råd som en får på forum. Bare av nyskjerrighet, hvaslags rase er det? Det er forresten en mittelspitz. ts Anonymkode: 72dff...4bf
Ittik Skrevet 22. desember 2016 #68 Skrevet 22. desember 2016 Du har fått mange gode tips i denne tråden. Mener å huske at hunden var 2 år? Det er gjerne en aktiv unghund periode og som oftest er dette også omplasserings alderen på mange raser. Anbefaler å få en som kan adferd (og som trener positivt) til å komme hjem til dere for en privattime. Da får man sett hunden i den situasjonen hunden reagerer kanskje mest på og tatt det derfra. Men, som flere har sagt, man må være før var på mange ting. Hvis man vet at man skal få besøk så vet man jo ca. når dem kommer, så da får man begynne å jobbe med hunden da den er mottakelig for læring og før den har begynt stresset sitt. Dere kan jo lære den å gå i senga/teppet sitt når det ringer på, for da har den fått en oppgave og må få et værsågod før den får komme og hilse på. Fordelen når dere er to stk er at en kan trene hunden og den andre kan ta i mot gjestene.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #69 Skrevet 22. desember 2016 39 minutter siden, Ittik skrev: Du har fått mange gode tips i denne tråden. Mener å huske at hunden var 2 år? Det er gjerne en aktiv unghund periode og som oftest er dette også omplasserings alderen på mange raser. Anbefaler å få en som kan adferd (og som trener positivt) til å komme hjem til dere for en privattime. Da får man sett hunden i den situasjonen hunden reagerer kanskje mest på og tatt det derfra. Men, som flere har sagt, man må være før var på mange ting. Hvis man vet at man skal få besøk så vet man jo ca. når dem kommer, så da får man begynne å jobbe med hunden da den er mottakelig for læring og før den har begynt stresset sitt. Dere kan jo lære den å gå i senga/teppet sitt når det ringer på, for da har den fått en oppgave og må få et værsågod før den får komme og hilse på. Fordelen når dere er to stk er at en kan trene hunden og den andre kan ta i mot gjestene. Han er 2 år, ja. Nærmere beste snart 2,5. Som sagt, han kan "på plass" og kan fint lyde denne kommandoen før gjestene kommer, men når de er i hus/det ringer på døra, er det svært vanskelig, nærmest umulig. Men vi skal jobbe litt med kontakt fremover her nå, så får vi ser hvordan det arter seg. ts Anonymkode: 72dff...4bf
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #70 Skrevet 22. desember 2016 *Bestemt Anonymkode: 72dff...4bf
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #71 Skrevet 22. desember 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kan prøves, men glefset denne hunden? Hunden min ville garantert glefset etter meg om jeg gjorde det du gjorde med din. Han takler ikke å bli håndtert i en slik situasjon. ts Anonymkode: 72dff...4bf Det er irrelevant om hunden glefser, du har den jo i bånd! Sett på munnkurv hvis du er redd da Anonymkode: b7dac...3cc
maid Skrevet 22. desember 2016 #72 Skrevet 22. desember 2016 2 timer siden, Tabris skrev: Hunder har ikke noe forhold til det å være sjef. Den gjør det som lønner seg og lar være å gjøre det som ikke lønner seg, de er enkle sånn. Ros fungerer som regel dårlig som belønning, det er ikke noe hunder får noe særlig ut av. (Ros fungerer når man trener med ubehag, fordi da lærer hunden at når rosen kommer, så får den ikke ubehag). Om ikke din samboer gjør noe, så kan du trene uansett. Så vil den høre på deg, og det blir lettere for deg i din hverdag med hunden. Men, som sagt, det høres for meg ut som om du egentlig har bestemt deg for å omplassere hunden, så da er det ikke så mye vits i mer diskusjon/treningsråd vil jeg tro. Har ikke hunder noe forhold til å være sjef? Hvordan tror du det foregår i hundeflokker? Når man stikker hånden ned til en hund som spiser og den glefser etter deg, er det en hund som sjefer over maten sin. Man kan jo si at "det lønner seg for hunden å glefse, for da han den maten i fred", men hunder SJEFER- det er det ikke noe å si noe på. Eieren skal være hundens leder/ sjef, akkurat som det er i hundeflokker. 1
Tabris Skrevet 22. desember 2016 #73 Skrevet 22. desember 2016 1 minutt siden, maid skrev: Har ikke hunder noe forhold til å være sjef? Hvordan tror du det foregår i hundeflokker? Når man stikker hånden ned til en hund som spiser og den glefser etter deg, er det en hund som sjefer over maten sin. Man kan jo si at "det lønner seg for hunden å glefse, for da han den maten i fred", men hunder SJEFER- det er det ikke noe å si noe på. Eieren skal være hundens leder/ sjef, akkurat som det er i hundeflokker. Nei, dette er foreldet kunnskap. Hunder er ikke flokkdyr på samme måte som ulver. Ville (feral) hunder lever som regel i løse sosiale grupper uten noen roller, og helt uten noen sjef. Sjefstanken stammer fra gammel og, vet vi i dag, feilaktig forskning på ulver. En hund som glefser etter deg pga mat har ressursforsvar og kan fint trenes på kun ved å bruke læringslovene og uten å tenke på dette med "sjef" i det hele tatt. 3
Ittik Skrevet 22. desember 2016 #74 Skrevet 22. desember 2016 Spiller ingen rolle om hunden kan på plass før det ringer på når den blir stresset når det ringer på. Da kan ikke hunden det godt nok. Derfor jeg tipset om at hunden skal gå å legge seg i seng/teppe når det ringer på og dere får hunden bort i fra døra og maset og tjaset der. Dette må trenes masse på og siden dere er 2 stk, så går den ene og tar i mot gjester og den andre belønner hunden for å bli liggende, etter hvert må du øke avstanden, går hunden bort fra senga si og du har på halsbånd, så bare ta rolig tak i det, ikke si noe og geleid den tilbake til senga. Flott at dere vil jobbe videre med kontakt, men siden dere tydeligvis ikke har kommet så langt i treninga, så anbefaler jeg virkelig en privattime med en god adferdsterapaut. Da får dere et treningsopplegg og det er lettere og forholde seg til enn at man kanskje tar en treningsøkt i ny og ne. 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #75 Skrevet 22. desember 2016 Kudos til dere som kommer med konstruktive tilbakemeldinger her! Til dere som angriper TS, og anklager henne før ikke å ville ta til deg råd: det er dessverre ikke sånn at det kun er 100% ultradedikerte folk med en genuin interesse for hundeadferd- og trening som anskaffer hund. Det er folk flest. Og folk flest greier vanligvis fint å oppdra en hund til å bli et helt ok medlem av familien, med et minimum av normal oppførsel rundt folk og dyr i og rundt husstanden. Noen ganger er det imidlertid sånn at man oppdager at man har fått seg et individ som krever litt mer enn standard oppdragelse. Flaks da, hvis man er en av disse tidlugere nevnte ultradedikerte. Ikke fullt så flaks hvis man bare er en vanlig familie som ikke ønsket seg noe annet enn en vanlig hund. Man hadde ikke sett for seg de ekstra utfordringene, og med de ressursene man innehar fortoner disse utfordringene seg kanskje som uoverkommelige. Forståelig nok, synes jeg. Selv anser jeg meg som dritheldig, som har hatt totalt 4 hunder, alle sammen helt normale individer uten spesielle utfordringer som jeg har måttet legge energi i å håndtere. De har vært familiemedlemmer, turkamerater, fotvarmere på kalde dager, barnas lekekompiser og store trøst i vanskelige tider, helt enkelt viktige personligheter som har fylt sine roller i familien. Det var også alt vi ønsket oss. Jeg er sjeleglad for at vi har vært så heldige, og at vi ikke har fått de utfordringene som TS har med sin hund, for jeg vet ikke om jeg hadde hatt det som skal til for å håndtere det. TS, jeg skjønner godt at du sliter med tanken på å skulle komme igjennom dette. Greit nok når man vet man skal få besøk, for da har man tid og anledning til å være i forkant. Hva med alle de gangene det ringer uanmeldt på døra? Det skjer veldig ofte her hos oss i hvert fall. Jeg har ikke greid å trene bort vår nåværende hund sin oppførsel når det ringer på, for jeg synes det er kjempevanskelig, og sykt tidkrevende. Så hun er som hun er. Hadde hun vært utrygg å være rundt i situasjonen måtte jeg fått en profesjonell til å hjelpe meg, men det spørs om jeg noensinne hadde blitt trygg på en hund som har vært såpass uforutsigbar. Spesielt med småbarn i hus... Om dere bestemmer dere for omplassering skal dere ikke trenge å skamme dere for det. Ønsker dere lykke til, uansett hva det blir til! Anonymkode: 8599a...67e 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #76 Skrevet 22. desember 2016 19 minutter siden, Ittik skrev: Spiller ingen rolle om hunden kan på plass før det ringer på når den blir stresset når det ringer på. Da kan ikke hunden det godt nok. Derfor jeg tipset om at hunden skal gå å legge seg i seng/teppe når det ringer på og dere får hunden bort i fra døra og maset og tjaset der. Dette må trenes masse på og siden dere er 2 stk, så går den ene og tar i mot gjester og den andre belønner hunden for å bli liggende, etter hvert må du øke avstanden, går hunden bort fra senga si og du har på halsbånd, så bare ta rolig tak i det, ikke si noe og geleid den tilbake til senga. Flott at dere vil jobbe videre med kontakt, men siden dere tydeligvis ikke har kommet så langt i treninga, så anbefaler jeg virkelig en privattime med en god adferdsterapaut. Da får dere et treningsopplegg og det er lettere og forholde seg til enn at man kanskje tar en treningsøkt i ny og ne. Skal jeg fysisk tvinge han til å ligge i ro når det kommer gjester/ringer på da? Som sagt, han er helt SPINNVILL om det ringer på døren og i møte med andre mennesker/hunder. Da har det jeg sier ingenting å si. Da må jeg isåfall ha han fast i bånd, slik at han ikke kommer seg noen vei. Ts Anonymkode: 72dff...4bf
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 22. desember 2016 #77 Skrevet 22. desember 2016 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er forresten en mittelspitz. ts Anonymkode: 72dff...4bf Enkelte hunderaser blir gjerne begegnet som "sta" av de som driver med "dominanstrening", altså de gir seg ikke om man "setter dem på plass", man kan rett og slett risikere at de slåss med eier til en av dem gir seg. Kjenner noen som har en tibetansk terrier, og den beit også når den ikke fikk det som den ville, det er en av de hunderasene som er sett på som spesielt "sta". Endel spisshunder kan også ha dette trekket, de er mere selvstendige og finner seg ikke i hva som helst, man kan ikke undertrykke dem, eller det er en god sjanse for problemer om man prøver på det. Jeg vil tippe at en Spitz, som er en spisshund, er en hund som gjør litt som den selv vil, og at man kan komme i trøbbel med den om man prøver å "slåss" med den, eller tvinge den til noe den ikke vil. Positiv trening er det jeg mener fungerer best på disse hundene (og man må forstå prinsippene!), man må lure dem istedenfor å gå front mot front med dem. Leser også om denne rasen at de trenger mental aktivisering. Sjekk ut trenere som Karen Pryor, Nando Brown, Jean Donaldson, Sophia Yin, Patricia Mcconnel, Kikopup, Pawfessor etc. Hun som har laget denne videoen har hatt en "problemhund" som hun har jobbet postivt med, og har en bra nettside med linker og tips http://www.brahundetrening.no/ Endret 22. desember 2016 av Den Lille Heksa
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #78 Skrevet 22. desember 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kudos til dere som kommer med konstruktive tilbakemeldinger her! Til dere som angriper TS, og anklager henne før ikke å ville ta til deg råd: det er dessverre ikke sånn at det kun er 100% ultradedikerte folk med en genuin interesse for hundeadferd- og trening som anskaffer hund. Det er folk flest. Og folk flest greier vanligvis fint å oppdra en hund til å bli et helt ok medlem av familien, med et minimum av normal oppførsel rundt folk og dyr i og rundt husstanden. Noen ganger er det imidlertid sånn at man oppdager at man har fått seg et individ som krever litt mer enn standard oppdragelse. Flaks da, hvis man er en av disse tidlugere nevnte ultradedikerte. Ikke fullt så flaks hvis man bare er en vanlig familie som ikke ønsket seg noe annet enn en vanlig hund. Man hadde ikke sett for seg de ekstra utfordringene, og med de ressursene man innehar fortoner disse utfordringene seg kanskje som uoverkommelige. Forståelig nok, synes jeg. Selv anser jeg meg som dritheldig, som har hatt totalt 4 hunder, alle sammen helt normale individer uten spesielle utfordringer som jeg har måttet legge energi i å håndtere. De har vært familiemedlemmer, turkamerater, fotvarmere på kalde dager, barnas lekekompiser og store trøst i vanskelige tider, helt enkelt viktige personligheter som har fylt sine roller i familien. Det var også alt vi ønsket oss. Jeg er sjeleglad for at vi har vært så heldige, og at vi ikke har fått de utfordringene som TS har med sin hund, for jeg vet ikke om jeg hadde hatt det som skal til for å håndtere det. TS, jeg skjønner godt at du sliter med tanken på å skulle komme igjennom dette. Greit nok når man vet man skal få besøk, for da har man tid og anledning til å være i forkant. Hva med alle de gangene det ringer uanmeldt på døra? Det skjer veldig ofte her hos oss i hvert fall. Jeg har ikke greid å trene bort vår nåværende hund sin oppførsel når det ringer på, for jeg synes det er kjempevanskelig, og sykt tidkrevende. Så hun er som hun er. Hadde hun vært utrygg å være rundt i situasjonen måtte jeg fått en profesjonell til å hjelpe meg, men det spørs om jeg noensinne hadde blitt trygg på en hund som har vært såpass uforutsigbar. Spesielt med småbarn i hus... Om dere bestemmer dere for omplassering skal dere ikke trenge å skamme dere for det. Ønsker dere lykke til, uansett hva det blir til! Anonymkode: 8599a...67e Takk for kloke ord Det er jo ingenting jeg vil enn at han skal bli en såkalt "normal familiehund", han er jo vårt ansvar. Men spesielt med kommende barn, spørs det om jeg noen gang vil føle meg helt trygg/komfortabel med han i hus. Samtidig som at det er begrenser hvor mye kapasitet jeg vil ha til trening fremover. Akkurat nå er det baby som er mest i fokus. Ts Anonymkode: 72dff...4bf 1
Ittik Skrevet 22. desember 2016 #79 Skrevet 22. desember 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal jeg fysisk tvinge han til å ligge i ro når det kommer gjester/ringer på da? Som sagt, han er helt SPINNVILL om det ringer på døren og i møte med andre mennesker/hunder. Da har det jeg sier ingenting å si. Da må jeg isåfall ha han fast i bånd, slik at han ikke kommer seg noen vei. Ts Anonymkode: 72dff...4bf Nei, jeg skrev ingenting om å holde han fysisk igjen. Du belønner for at han blir på plassen sin. Og igjen, dette må trenes på utenom akkurat det øyeblikket dere får besøk, slik at det etter hvert funker når dere får besøk. Ja, det er slitsomt med en hund som tar sånn av, men legger man ned mye jobb nå, så vil det som regel bli bedre når hunden blir eldre. Vet ikke hvor i landet dere bor, men det er garantert flere her inne som kan anbefale en adferdsterapaut til dere som vil observere hunden i dens hjemmemiljø og gi dere treningstips ut i fra det. Og er hunden sjekket hos en veterinær eller hundekiropraktor så man kan utelukke at den har vondt noen steder?
Snowbrigade Skrevet 22. desember 2016 #80 Skrevet 22. desember 2016 Det er ikke lett å ha sin første hund, jeg hadde lest tonnevis av bøker, men det ER vanskeligere når man blir testet i praksis og begynner å tvile på metodene sine og derfor ikke er så konsekvent som man vil. Eller når hunden reagerer annerledes enn de man leser om og man ikke vet hvorfor, så jeg forstår det godt. Er hunden deres vant til bur? Dere har en rolig, lettlært, lojal, sta og muligens litt nervøs rase såvidt jeg vet, det har vi også. Vanlige metoder mot valpebiting (hyling, ignorering etc) fungerte ikke på han, det bare stresset han opp. Eneste som fungerte her var å legge han i bur til han roet seg litt, kun slippe han ut når han var helt rolig (og da fikk han gjerne noe skikkelig godt godis eller noe å tygge på). Bruk det mer som ignorering enn straff, altså, når han girer seg opp uten grunn, glefser osv, så blir det rolig inn i buret for å kjede seg, hvor glefsing ikke hjelper. Men viktig at dere blir i nørheten så han er trygg, og samtidig prøver å se fra hans side hvorfor han reagerer, slik at dere ikke lærer han å gå rett på bitinga. Vi har i starten bare ignorert de gangene det er glefsing pga frykt/smerte (kloklipp feks, det roet seg med godis og mer tilvenning), men når han ble overgira eller ikke i vårt tilfelle kuttet glefsing etter et kort kremt, så var det rett i buret og ha det kjedelig. Masse supergod godis fikk han når han faktisk hørte. Da har vi fått en kommando som får han til å slutte med det meste annet også, selv når han er mer redd, og se på oss for å få godis. Det er mulig å forsøke, men pass samtidig på å ikke pushe han for mye (å unngå situasjonene han er verst i i starten er bra, tren heller på de der han blir litt for gira, ikke start med å holde han fast når besøk kommer feks. Her er det som nevnt over en fordel å trene med en person, hver gang han løper mot dørs går personen ut, og han må feks tilbake i buret. Altså finn en metode der det lønner seg å vente rolig, og bur gjør at han ikke kan glefser mens dette læres). Skjønner om du er utrygg mtp han og barn i hus, men som du skjønner er det ingen rask måte å bli kvitt glefsing (ikke uten å risikere at han blir mer aggressiv hvertfall). Men det skader ikke å trene noe med han mens du ser etter omplassering, kan gjøre det lettere å omplassere han også
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå