Gå til innhold

Hunden glefser

Fremhevede innlegg

Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

Her er en god oppskrift på hva man ikke gjør i en situasjon der en hund viser aggresjon eller stress, og en god oppskrift på hvordan få en hund til å bite. Denne hunden hadde ikke bitt før, men hadde ressursforsvar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har dere valgt en diger monsterhund, så skjønner jeg at dere har problemer. På min smårase så hold jeg rundt munnen på den for å få han til å slutte å bjeffe og bite :) Og dette funket.

Hadde ikke villet beholdt den hunden som dere har, da den kan bite små barn.

Anonymkode: 68677...707

Nettopp dette jeg tenker på. Vi skal ha barn om noen mnd, og når jeg ser hvordan han oppfører seg, er det ikke så fristende å beholde han. Jeg tror rett og slett noen som har mer erfaring med hund må ta seg av han, fordi jeg vet ikke hvordan jeg trener bort denne atferden. 

Og til dere som lurer på når han glefser: Jeg vet ikke lengre, fordi han kan finne på å glefse i situasjoner som han har håndtert helt greit tidligere.

Ellers, takk for tips og råd til dere som svarer. Skal prøve det jeg kan for å få stoppet denne oppførselen, men om jeg klarer det, vet jeg ikke.

Ts

Anonymkode: 72dff...4bf

Skrevet
2 timer siden, Den Lille Heksa skrev:

Her er en god oppskrift på hva man ikke gjør i en situasjon der en hund viser aggresjon eller stress, og en god oppskrift på hvordan få en hund til å bite. Denne hunden hadde ikke bitt før, men hadde ressursforsvar.

Men greia her er at han ikke viser noen tegn (som jeg kan se hvertfall(, annet enn å være overgiret, men det er han jo ofte når vi er nær han, da han er så sosial og glad i menneskelig kontakt. Det skjer liksom "ut av det blå"..

Ts

Skrevet

De fleste hunder viser klare tegn før de biter, men jeg har hørt at det varierer hvor lenge de "advarer deg" med stivt kroppspråk/neseslikking/se bort/vise tenner/knurre før de faktisk biter. Noen hunder eskalerer fortere fra advarsel til bitt, og i noen situasjoner vil det gå raskere enn andre. Det finnes en masse fine videoer om kroppsspråk hos hunder på youtube, og etter å ha sett noen slike samt lest om hundeadferd er det utrolig hvor mye mer man legger merke til. 

Hvis fysisk håndtering er en trigger for hunden deres, og det allerede har gått så langt som til at han biter så høres det veldig skummelt ut å ha ham rundt barn. Jeg håper dere tar dere tid til å løse situasjonen uansett hva dere går for i god tid før barnet kommer/begynner å kunne krabbe rundt. Det høres ut som en skikkelig seriøs situasjon, og det kan kanskje være på sin plass med profesjonell hjelp. Har dere et bur til hunden? I så fall kan dere trene på å "gå til buret" og bruke det når folk kommer på besøk, dersom den ikke klarer å holde seg i ro på en matte e.l. når det ringer på. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men greia her er at han ikke viser noen tegn (som jeg kan se hvertfall(, annet enn å være overgiret, men det er han jo ofte når vi er nær han, da han er så sosial og glad i menneskelig kontakt. Det skjer liksom "ut av det blå"..

Ts

Det er fordi du ikke har lest Turid Rugaas' bok om hundens dempende signaler. Ingen glefsing eller biting kommer "ut av det blå", det er bare det at veldig mange mennesker ikke klarer å se signalene.

Anonymkode: 14297...b92

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, MrsPiggyBank skrev:

De fleste hunder viser klare tegn før de biter, men jeg har hørt at det varierer hvor lenge de "advarer deg" med stivt kroppspråk/neseslikking/se bort/vise tenner/knurre før de faktisk biter. Noen hunder eskalerer fortere fra advarsel til bitt, og i noen situasjoner vil det gå raskere enn andre. Det finnes en masse fine videoer om kroppsspråk hos hunder på youtube, og etter å ha sett noen slike samt lest om hundeadferd er det utrolig hvor mye mer man legger merke til. 

Hvis fysisk håndtering er en trigger for hunden deres, og det allerede har gått så langt som til at han biter så høres det veldig skummelt ut å ha ham rundt barn. Jeg håper dere tar dere tid til å løse situasjonen uansett hva dere går for i god tid før barnet kommer/begynner å kunne krabbe rundt. Det høres ut som en skikkelig seriøs situasjon, og det kan kanskje være på sin plass med profesjonell hjelp. Har dere et bur til hunden? I så fall kan dere trene på å "gå til buret" og bruke det når folk kommer på besøk, dersom den ikke klarer å holde seg i ro på en matte e.l. når det ringer på. 

Er redd jeg har for lite erfaring med hund til at jeg klarer å løse dette.

Han kan "gå på plass", men lyder aldri kommandoen hvis det kommer noen på besøk. Da er han så oppgiret og ivrig at det er håpløst å ha kontroll på han. Det samme i møte med andre hunder, noe som gjør at vi bare må snu om vi ser en annen hund komme i møte. Han er umulig å få kontakt med.

Ts

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordi du ikke har lest Turid Rugaas' bok om hundens dempende signaler. Ingen glefsing eller biting kommer "ut av det blå", det er bare det at veldig mange mennesker ikke klarer å se signalene.

Mulig, det kan hvertfall ikke være noen klare signaler. Det siste han gjorde før han glefset sist, var å pese (noe han alltid gjør når han er så ivrig.

Ts

Skrevet

Ta hunden i bånd når det kommer besøk, ikke la han hilse før han er rolig.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta hunden i bånd når det kommer besøk, ikke la han hilse før han er rolig.

Godt tips, det skal jeg absolutt ta i bruk :) men denne type atferd kan jeg leve med. Et hunderi derimot med en hund som glefser, kan jeg ikke leve med...

Ts

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Godt tips, det skal jeg absolutt ta i bruk :) men denne type atferd kan jeg leve med. Et hunderi derimot med en hund som glefser, kan jeg ikke leve med...

Ts

Jeg tror dette kan gå seg til så lenge du kan komme hunden i forkjøpet og hindre uønsket atferd og være VELDIG positiv til ønsket atferd. Her er det bare å komme seg ut og hamstre godbiter!

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Har du vært på dressurkurs med hunden? Har du kjennskap til hunder fra før av?

Skrevet

Siden dere skal ha barn ville jeg ha kvittet meg med hunden, man tenker at man skal passe på og alt kommer til å gå greit, men det kan være snakk om sekunder. Min hun begynte å vise aggressjon mot barnet vårt, og en dag gikk det veldig galt. Vi gav hunden bort til noen venner som ikke har barn, og selvom det var kjempetrist å gi bort hunden så tror jeg han har det mye bedre hos folk uten småbarn. 

Skrevet

Slik du beskriver det, så virker det som om han glefser i de situasjoner hvor det er høyt stress og høy iver. Når stresset er høyt så er trening vanskelig, noen ganger umulig, fordi man når ikke gjennom. Det er derfor jeg snakker om å være i forkant - jobbe med en alternativ atferd FØR stresset blir så høyt. Samt også jobbe med å redusere stresset i slike situasjoner. 

Og noen hunder kan bite "uten forvarsel" hvis de erfarer at dempende signaler ikke blir hørt. Hvis de erfarer at det eneste som faktisk hjelper er glefsing/biting, så lærer de fort å hoppe over alle signalene som ikke har fungert og bare bruke det som faktisk ga en respons. (Ikke at jeg kan påstå dette gjelder deres hund, TS, bare en kommentar til det som ble skrevet lenger oppe).

Har dere evt sjekket hos veterinær at han ikke har vondt noe sted? Dere kan evt ta kontakt med en atferdsterapeut (da en moderne og oppdatert en, som ikke prater om dominans, energi, rangstige, sonearbeid osv) som kan komme hjem til dere og se hunden og gi dere hjelp i selve situasjonen.

• Liker 3
Skrevet
9 timer siden, Snuppi skrev:

Har du vært på dressurkurs med hunden? Har du kjennskap til hunder fra før av?

Vi har vært på valpekurs og lydighetskurs.

Nei, har lite erfaring med hund fra før.

Ts

Skrevet
4 timer siden, Tabris skrev:

Slik du beskriver det, så virker det som om han glefser i de situasjoner hvor det er høyt stress og høy iver. Når stresset er høyt så er trening vanskelig, noen ganger umulig, fordi man når ikke gjennom. Det er derfor jeg snakker om å være i forkant - jobbe med en alternativ atferd FØR stresset blir så høyt. Samt også jobbe med å redusere stresset i slike situasjoner. 

Og noen hunder kan bite "uten forvarsel" hvis de erfarer at dempende signaler ikke blir hørt. Hvis de erfarer at det eneste som faktisk hjelper er glefsing/biting, så lærer de fort å hoppe over alle signalene som ikke har fungert og bare bruke det som faktisk ga en respons. (Ikke at jeg kan påstå dette gjelder deres hund, TS, bare en kommentar til det som ble skrevet lenger oppe).

Har dere evt sjekket hos veterinær at han ikke har vondt noe sted? Dere kan evt ta kontakt med en atferdsterapeut (da en moderne og oppdatert en, som ikke prater om dominans, energi, rangstige, sonearbeid osv) som kan komme hjem til dere og se hunden og gi dere hjelp i selve situasjonen.

Ja, det er nok i situasjoner hvor han er overgiret at han har lettest for å glefse, men disse situasjonene er som sagt svært vanskelig å trene på - fordi han er så vanskelig å få kontakt med. Jeg kan prate til han, og kanskje ta litt på han (ikke noe voldsomt eller hardhendt) for å prøve og få han til å se på meg, og her er terskelen svært lav for å glefse. Han blir helt i ekstase i disse "stressete" situasjonene. Det samme i møte med hunder. Prøver jeg å ro han ned, kan han finne på å glefse, derfor unngår vi disse situasjonene nå. Men jeg må innrømme at jeg ikke synes det er noe kult å ha en hund som har så lav terskel for å glefse, og at vi såvidt kan ta på han i enkelte situasjoner for at det ikke skal skje. Greit nok at det kanskje er her grensen hans går, men da er ikke JEG så interessert i å fortsette hunderiet. Spesielt ikke med barn i vente.

Og nettopo fordi vi skal ha barn om noen mnd, vet jeg ikke hvor mye tid jeg vil ha til å trene aktivt med hunden, da jeg tror det vil kreve mye jobb. Timingen er dårlig, og jeg kjenner at jeg ikke vil føle meg trygg med han rundt et barn som etterhvert vil krabbe. Et lite barn forstår ikke at det må respektere hundens grenser.

ts

Skrevet

Ja, men det er nettopp pga høyt stress jeg snakker om å være i forkant. Altså, jobbe med hunden FØR han blir så stressa og gira. 

Men det høres egentlig ut som om du allerede har bestemt deg.

• Liker 3
Skrevet

Du kommer med unskyldning på unskyldning for å ikke gjøre noe eller hvorfor du ikke har gjort noe. Du har allerede bestemt deg å siden hunden virker fryktelig ustabil ville jeg omplassert den før barnet kommer, vil nødig se i nyhetene at et barn har fått store skader på grunn av stressa hund. 

Anonymkode: 01fb9...7aa

• Liker 2
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en hund på 2 år som har tendenser til å glefse etter oss når den blir irrettesatt/ikke får vilja si. Får den muligheten, biter den også, og den har bitt samboeren min til blods. Vet ikke hva vi skal gjøre med dette problemet. Han er generelt veldig "bossy" og tåler ikke å ikke få det som han vil. Jeg må innrømme at jeg begynner å bli litt redd han, og at det ikke er særlig fristende å beholde han hvis det er sånn han skal oppføre seg.. 

Tips tas i mot!

Pleier man ikke gå lydighetskurs med hund? 

Skrevet
36 minutter siden, Tabris skrev:

Ja, men det er nettopp pga høyt stress jeg snakker om å være i forkant. Altså, jobbe med hunden FØR han blir så stressa og gira. 

Men det høres egentlig ut som om du allerede har bestemt deg.

Er det ikke også slik at noen hunderaser, som schæfer, bør aktiviseres mer enn andre? 

Skrevet
16 timer siden, Den Lille Heksa skrev:

Jeg synes det virker som om dyr er lette å lese, på den måten. Jeg er tilhenger av å behandle dyr med forsiktighet, som en hovedregel, fordi man vet aldri. Til og med hesten eller hunden kan slå om og bli sint, da er det lurt å se signalene før de oppstår. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...