Gå til innhold

Hunden glefser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en hund på 2 år som har tendenser til å glefse etter oss når den blir irrettesatt/ikke får vilja si. Får den muligheten, biter den også, og den har bitt samboeren min til blods. Vet ikke hva vi skal gjøre med dette problemet. Han er generelt veldig "bossy" og tåler ikke å ikke få det som han vil. Jeg må innrømme at jeg begynner å bli litt redd han, og at det ikke er særlig fristende å beholde han hvis det er sånn han skal oppføre seg.. 

Tips tas i mot!

Anonymkode: 72dff...4bf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bud èn er å slutte å irettesette ham. Jeg vet ikke helt hva dere legger i begrepet, men jeg ville sluttet med det. Han forteller tydelig at han ikke liker det, noe jeg mener han har lov til. (Vi mener gjerne vi skal ha rett til å gjøre "hva vi vil" med en hund, men ikke alle hunder finner seg i det. Og ingen hunder har lest det direktivet).

Jeg ville snudd på tankegangen - i stedet for å irettesette ham for det han ikke har lov til, lær ham heller hva dere ønsker han skal gjøre i stedet for. Lær det inn gjennom positive treningsmetoder - belønn med godbit når han gjør noe riktig, ikke kjeft når han gjør noe feil. 

Les gjerne boken "100% positiv hverdagslydighet" samt også "100% positiv problemløsning", begge skrevet av Arne Aarrestad og Siri Linnerud. Første boka tar for seg generell oppdragelse og andre boka hvordan man kan jobbe med problematferd, begge bøkene beskriver positive metoder som ikke provoserer, truer eller presser hunden til noe den synes er ubehagelig. Da blir hverdagen kjekkere for både eier og hund. :)

• Liker 13
Skrevet
7 minutter siden, Tabris skrev:

Bud èn er å slutte å irettesette ham. Jeg vet ikke helt hva dere legger i begrepet, men jeg ville sluttet med det. Han forteller tydelig at han ikke liker det, noe jeg mener han har lov til. (Vi mener gjerne vi skal ha rett til å gjøre "hva vi vil" med en hund, men ikke alle hunder finner seg i det. Og ingen hunder har lest det direktivet).

Jeg ville snudd på tankegangen - i stedet for å irettesette ham for det han ikke har lov til, lær ham heller hva dere ønsker han skal gjøre i stedet for. Lær det inn gjennom positive treningsmetoder - belønn med godbit når han gjør noe riktig, ikke kjeft når han gjør noe feil. 

Les gjerne boken "100% positiv hverdagslydighet" samt også "100% positiv problemløsning", begge skrevet av Arne Aarrestad og Siri Linnerud. Første boka tar for seg generell oppdragelse og andre boka hvordan man kan jobbe med problematferd, begge bøkene beskriver positive metoder som ikke provoserer, truer eller presser hunden til noe den synes er ubehagelig. Da blir hverdagen kjekkere for både eier og hund. :)

Ja, altså, jeg mener ikke at vi kjefter på han eller er fysiske med han. Et eksempel kan være at det kommer noen innom her for å hente noe, og at vi da holder han for at han ikke skal løpe ut. Han får ikke vilja si = glefser/biter. 

Ellers bruker vi positiv hverdagslydighet. Belønner han når han gjør noe riktig, og "overser" det negative, men akkurat dette her, er vanskelig å bare overse, da å glefse/bite IKKE er okei..

Ts

Skrevet

Ikke alle hunder aksepterer å bli holdt slik. Samtidig er det også godt mulig at han erfart at det å bite/glefse virker, hvis det har ført til at dere har sluppet. Nå anbefaler jeg ikke at dere skal fortsette å holde, da det nok bare vil eskalere situasjonen.

Jeg ville jobbet med å være i forkant i slike situasjoner. Hvis dere vet noen kommer, rop ham f.eks inn på et annet rom, kast noen godibter på gulvet og lukk døren mens vedkommende går inn og henter noe. Eller bare ta på ham et bånd. 

Tren gjerne også en svært god innkalling og en god kontaktlyd (begge deler står beskrevet i hverdagslydighet-boka jeg nevnte i forrige innlegg), så vil det være mye lettere å få kontakt med ham om han skulle finne på å løpe ut.

• Liker 4
Skrevet

Irettesette ble kanskje feil valg av ord ser jeg nå. Heller sette grenser.

Ts

Skrevet

Uansett hva det kalles, så bør dere la være å gjøre det som får ham til å glefse/bite, og finne alternative metoder å få ham til å gjøre hva dere vil. Forsøk å være i forkant, tren ham til å gjøre hva dere vil han SKAL gjøre fremfor å stoppe ham/sette grenser for det det han IKKE skal gjøre.

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, Tabris skrev:

Uansett hva det kalles, så bør dere la være å gjøre det som får ham til å glefse/bite, og finne alternative metoder å få ham til å gjøre hva dere vil. Forsøk å være i forkant, tren ham til å gjøre hva dere vil han SKAL gjøre fremfor å stoppe ham/sette grenser for det det han IKKE skal gjøre.

Men altså, eksemplet over bør jo gå an å gjøre ut og bli bitt/glefset til? Jeg mener han ikke har noen grunn til å glefse i en slik situasjon. Kunne skjønt det hvis vi gikk til fysisk avstraffelse på han eller noe. 

Ts

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men altså, eksemplet over bør jo gå an å gjøre ut og bli bitt/glefset til? Jeg mener han ikke har noen grunn til å glefse i en slik situasjon. Kunne skjønt det hvis vi gikk til fysisk avstraffelse på han eller noe. 

Ts

Utfordringen er at det hjelper lite hva vi mener hunden burde tåle når den faktisk ikke tåler det.

• Liker 9
Skrevet
30 minutter siden, Tabris skrev:

Utfordringen er at det hjelper lite hva vi mener hunden burde tåle når den faktisk ikke tåler det.

Så du mener at vi skal la han få gjøre hva han vil, og bare glefse uten grunn? Høres rart ut.

Ts

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener at vi skal la han få gjøre hva han vil, og bare glefse uten grunn? Høres rart ut.

Ts

Nei. Som jeg har skrevet et par ganger så mener jeg at dere kan 

a) være i forkant for å unngå at en situasjon oppstår hvor dere må gjøre noe hunden reagerer på

b) velge alternative metoder for å oppnå det dere ønsker 

c) Fokusere på å trene hunden til en alternativ atferd, dvs fokusere på hva dere ønsker hunden skal gjøre i en situasjon og trene på det fremfor å fokusere på hva hunden ikke skal gjøre.

• Liker 8
Skrevet

Det dere har gjort hittill har jo ikke fungert særlig bra, og tabris sine råd er i samsvar med hva de fleste eksperter ville si, så jeg anbefaler deg å ta det til deg. Du har helt rett i at det burde gå ann å holde igjen hunden sin uten å bli glefset til, men nå er nå ikke situasjonen hos dere slik. Dette er kanskje et problem som har bygget seg opp over tid, og kanskje har dere brukt fysisk irettesettelse eller hunden har hatt en skremmende opplevelse forbundet med å bli holdt fast? Hunder er individer, og kan ha sære oppheng og fobier. Min får vill panikk dersom hun har en liten bæsj hengene igjen i et hår i rumpa.. det høres absurd ut, men hun klynker og hyler og det er tydeligvis veldig seriøst for henne.

Det er rimelig seriøst med en hund som har kommet dit at den har bitt noen til blods. Aller helst tar man grep lenge før det går så langt, og dere bør virkelig legge inn arbeid for å forhindre at denne hunden fortsetter å løse problemene sine ved å bite dere - for alles skyld.

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, Tabris skrev:

Nei. Som jeg har skrevet et par ganger så mener jeg at dere kan 

a) være i forkant for å unngå at en situasjon oppstår hvor dere må gjøre noe hunden reagerer på

b) velge alternative metoder for å oppnå det dere ønsker 

c) Fokusere på å trene hunden til en alternativ atferd, dvs fokusere på hva dere ønsker hunden skal gjøre i en situasjon og trene på det fremfor å fokusere på hva hunden ikke skal gjøre.

Og hvordan gjør man dette i praksis? For å forklare situasjonen som skjedde sist han glefset, som jeg var inne på i sted, så ringte det på døren, jeg tok hunden i fanget før min samboer åpnet. Han ble urolig fordi han (naturligvis) var nyskjerrig på de som kom, og fant ut at han skulle glefse fordi han ikke fikk gjøre som han ville. Brukte ikke fysisk MAKT, holdt han bare i fanget mitt. Ellers har han ingen problemer med å være i fanget, men blir ekstremt giret når det kommer folk.

Ellers bruker vi som sagt positiv treningen. Om det funker eller ikke, kan jo diskuteres når man har en slik hund. Han er ellers veldig vanskelig. Har prøvd så hardt vi kan etter punkt og prikke med den type hverdagslydighet vi har blitt anbefalt, så det føles ganske håpløst.

Ts

Skrevet
1 time siden, MrsPiggyBank skrev:

Det dere har gjort hittill har jo ikke fungert særlig bra, og tabris sine råd er i samsvar med hva de fleste eksperter ville si, så jeg anbefaler deg å ta det til deg. Du har helt rett i at det burde gå ann å holde igjen hunden sin uten å bli glefset til, men nå er nå ikke situasjonen hos dere slik. Dette er kanskje et problem som har bygget seg opp over tid, og kanskje har dere brukt fysisk irettesettelse eller hunden har hatt en skremmende opplevelse forbundet med å bli holdt fast? Hunder er individer, og kan ha sære oppheng og fobier. Min får vill panikk dersom hun har en liten bæsj hengene igjen i et hår i rumpa.. det høres absurd ut, men hun klynker og hyler og det er tydeligvis veldig seriøst for henne.

Det er rimelig seriøst med en hund som har kommet dit at den har bitt noen til blods. Aller helst tar man grep lenge før det går så langt, og dere bør virkelig legge inn arbeid for å forhindre at denne hunden fortsetter å løse problemene sine ved å bite dere - for alles skyld.

Når det kommer til glefsingen har vi stort sett prøvd å ignorere det/trekke oss unna, og en eller annen gang sagt strengt nei av refleks når han har bitt.

ts

Gjest Den Lille Heksa
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvordan gjør man dette i praksis? For å forklare situasjonen som skjedde sist han glefset, som jeg var inne på i sted, så ringte det på døren, jeg tok hunden i fanget før min samboer åpnet. Han ble urolig fordi han (naturligvis) var nyskjerrig på de som kom, og fant ut at han skulle glefse fordi han ikke fikk gjøre som han ville. Brukte ikke fysisk MAKT, holdt han bare i fanget mitt. Ellers har han ingen problemer med å være i fanget, men blir ekstremt giret når det kommer folk.

Ellers bruker vi som sagt positiv treningen. Om det funker eller ikke, kan jo diskuteres når man har en slik hund. Han er ellers veldig vanskelig. Har prøvd så hardt vi kan etter punkt og prikke med den type hverdagslydighet vi har blitt anbefalt, så det føles ganske håpløst.

Ts

Nå har ikke jeg sett hunden, så hvorfor han glefset er vanskelig å si. Men jeg vil gjette at det kan ha med å gjøre at han er stresset i en sånn grad at han glefser vilt rundt seg, og særlig mot det som holder han fast. Fra naturens side er nærhet truende for hunder, og f.ex. å klemme en hund som ikke er vant med det kan vikrke veldig truende på den. Så å holde en hund intil seg i en stress-situasjon er ikke alltid så lurt, instinktene kan slå inn.

Dere må altså prøve en annen strategi. Hva med å være med hunden i et annet rom når det kommer besøk, og gjøre en rolig aktivitet som å søke etter godbiter, eller få noe godt å gnage på. Da må man først opparbeide adferden uten besøk, slik at dette er noe han er vant med å gjøre. Så går dere hver gang det kommer besøk, inn på det rommet og gjemmer godbiter og lar han søke eller tygge på noe godt, slik får han oppmerksomheten over på noe annet, og det vil med tiden gå an å få oppmerksomheten hans bort fra besøket også når han er i samme rom som dem, og han kan ligge og tygge på godbiten sin på et eget sted. Da kan man holde han i bånd i begynnelsen så han ikke løper bort til dem.

Kanskje ikke det beste forslaget eller den beste forklaringen, men iallefall et eksempel på hva man kan gjøre.

Positiv trening går ikke bare ut på å ignorere, men også på å eliminere muligheten til å gjøre feil, samtidig som at man belønner det man vil ha. Man tar altså bort muligheten for å bite, slik at ikke hunden skal "trene" på den, og dette må planlegges på forhånd  hvordan man skal gjøre det.

Hva slags andre situasjoner glefser han i?

Her er Kikopup med et annet eksempel på hvordan man kan trene på besøk: 

Skrevet

La være å gjøre de tingene som får hunden til å glefse. Det er ikke synonymt med å la hunden få "viljen sin". Deretter må du jobbe med hver eneste situasjon som får hunden til å glefse. Det kan være tidkrevende og mye jobb, så det er ikke sikkert du gidder den oppgaven?

Anonymkode: 14297...b92

Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

Her er Nando Brown med en hund som har bitt og blitt omplassert flere ganger. Han bruker miljøet rundt for å sikre seg, og tar hensyn til instinkter og innlært adferd hos hunden mens han jobber for å endre følelsene dens. Han forhindrer slik hunden i å bite, bli redd eller aggressiv, mens den "trener" på å være rolig og tillitsfull. Hunden kan ikke "bare forstå" at han ikke er farlig, det er hundens kroppspråk som bestemmer hvor langt han kan gå. Her er det ikke hans egen vurdering av hva som er farlig eller ikke som teller, men hundens.

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Du har allerede fått flere gode svar, men her er noen alternativer:

- Tren mye (frivillig) kontakt inne
- Tren på dørlokken
- Hvis noen kommer innom bare for å hente noe, sett hunden i et annet rom eller ha den i bånd så lenge (som midlertidig kjapp løsning der og da)
- Tren på at besøk aldri hilser på ham i døra eller når han hopper på dem. Besøk totalignorerer ham til han har roet seg
- Gi ham evt fryst kong eller tyggebein når det kommer besøk

De to bøkene jeg nevnte gir deg fremgangsmåter på alt jeg har skrevet over her. Og positiv trening fungerer på en slik hund, jeg har tilsvarende hund selv. Min hund blir lett stresset, er utrygg på både folk og hunder, er miljøberørt og har svært lav toleranse for å bli fysisk flyttet på eller snakket til. Eneste som hjalp med ham for å få et hyggelig hundehold, og ikke eskalere anspente situasjoner, var positiv trening.

• Liker 4
Skrevet

Synes du har fått veldig gode råd her. Selv synes jeg det har vært kjempevanskelig å trene bort hundens uvaner, eller, for å være ærlig har det vært helt umulig for meg, så om min hund hadde reagert som din kunne jeg rett og slett ikke hatt den. Jeg har samme problem: hun blir fullstendig gira når det ringer på døra. Heldigvis er hun snill som dagen er lang, så hun vil ikke annet enn å hilse på den som kommer. Imidlertid er det jo ikke alle som setter pris på en hund som hopper og bjeffer rundt dem, og jeg synes heller ikke at oppførselen hennes potensielt skal belønnes ved at den som kommer kan finne på å hilse og klappe henne mens hun oppfører seg sånn, derfor gjør jeg som følger: stenger henne inne på kjøkkenet hvis det bare er noen som skal kjapt innom, eller løfter henne opp og lar henne komme ned først når hun har roet seg ned. Heldigvis tåler hun dette helt fint, og har aldri vist tegn til knurring eller glefsing mot noen.

Hvis dere ikke orker oppførselen dens, og heller ikke har overskuddet og tålmodigheten som skal til for å trene det bort, så ville jeg latt noen andre ta deg av det, eller i ytterste konsekvens omplassert den til noen som kan håndtere den. Dere kan jo ikke ha en hund som biter dere.

Anonymkode: 8599a...67e

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, altså, jeg mener ikke at vi kjefter på han eller er fysiske med han. Et eksempel kan være at det kommer noen innom her for å hente noe, og at vi da holder han for at han ikke skal løpe ut. Han får ikke vilja si = glefser/biter. 

Ellers bruker vi positiv hverdagslydighet. Belønner han når han gjør noe riktig, og "overser" det negative, men akkurat dette her, er vanskelig å bare overse, da å glefse/bite IKKE er okei..

Ts

Har dere valgt en diger monsterhund, så skjønner jeg at dere har problemer. På min smårase så hold jeg rundt munnen på den for å få han til å slutte å bjeffe og bite :) Og dette funket.

Hadde ikke villet beholdt den hunden som dere har, da den kan bite små barn.

Anonymkode: 68677...707

Skrevet

Har selv en hund som har vist tendenser til å glefse/bite, men dette har vært i noe ubeleilige situasjoner. Vi holder han under streng oppsikt, og lister oss absolutt ikke rundt han for å unngå situasjoner som kan få han til å bite. Dersom vi opplever at han biter vil veien til dyrlege være rimelig kort da vi har små barn.

Anonymkode: 92676...1e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...