Gå til innhold

Helene Drage


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 16.12.2016 den 10.30, CecilieX skrev:

Synes egentlig at den prinsippielle diskusjonen er interessant @rebella81. Hva slags ansvar har bloggeren for å bruke sin stemme riktig? Problemet er jo at en del av bloggeren ikke har en forutsetninger for å kunne være en veileder for leserne sine. Det skremmer meg litt, for mange ser opp til bloggerne og vil gjerne være som dem.

Jeg tok meg i å tenke på om det går an å sidestille de syltynne bloggeren med HD og mene at dersom man kritiserer den ene for usunt kroppsfokus så må man også dra med HD i dette. Jeg kommer raskt til at svaret er nei. Idealet i dag er tynnhet, ikke overvekt. Jeg ser ikke at noen som leser bloggen skal ønske å legge på seg for å oppnå type kropp som HD har, i motsetning til de tynne som nok kan påvirke lesere til å slanke seg.

Ja, jeg er enig i at et helsefokus

Jeg vet faktisk ikke helt, for man kan muligens si at ved å ha fokus på selvaksept så hindrer man kanskje noen i å gå ned i vekt og oppnå en bedre fysisk helse? Spørsmålet er likevel om HD som blogger kan ansvarliggjøres for å ville gi noen en bedre psykisk helse, selv om det betyr at de ikke går ned i vekt? Har HD et ansvar for å skrive blogg for å få leserne sine til å gå ned i vekt? 

Et godt innlegg, og jeg ser meg spesielt enig i at man ikke skal kimse av at det å fronte selvaksept er veldig viktig. For mange er det vanskelig å ta tak i noe så lenge man ikke ser noen verdi i seg selv. Jeg tror faktisk at når man klarer å akseptere den man er vil det automatisk bli lettere å ta seg en tur på treningssenteret, spise mer variert eller sunnere fordi man da gjør det ut av et egen positivitet ikke av forrakt.

-dacini-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, Beatbox skrev:

Snakker vi 5 kg overvekt eller 30..f.eks? Stor forskjell! Og hvor mye trening? Hva slags trening? En gåtur i ny og ne? Første bud i å ta tak i overvekt er vel å bearbeide det som skjer i hodet fordi det er der overvekten , med noen unntak, sitter. Hjelper lite å trene for så å gå hjem og kooooose seg med sjokolade osv.

Uansett om det er snakk om fem kilo overvekt eller 30 kilio overvekt så er det sunnere å være trent/ fysisk aktiv enn utrent/ fysisk inaktiv. Og all slags fysisk aktivitet er bedre enn ingenting. 

Det beste er vel å være noenlunde normalvektig, men for dem som av ulike grunner ikke klarer eller er nok motiverte til å holde seg normalvektig,  så er jo ikke fysisk aktivitet bortkastet av den grunn. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12/16/2016 den 10.30, CecilieX skrev:

Jeg tok meg i å tenke på om det går an å sidestille de syltynne bloggeren med HD og mene at dersom man kritiserer den ene for usunt kroppsfokus så må man også dra med HD i dette. Jeg kommer raskt til at svaret er nei. Idealet i dag er tynnhet, ikke overvekt. Jeg ser ikke at noen som leser bloggen skal ønske å legge på seg for å oppnå type kropp som HD har, i motsetning til de tynne som nok kan påvirke lesere til å slanke seg.

 

Hvorfot skal ikke overvekt sidestilles med å være slank? Folk vil ikke prøve å oppnå å legge på seg for å bli overvektig, og det er ikke det som er poenget. Poenget er at hun ikke fronter helsegevinstene ved trening og at hun mener det er ok å være som man er fordi det er jo overfladisk å ville "se bra ut"

Hennes budskap tror jeg blir en hvilepute for ikke å gjøre noe for å bli sunnere 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thyra skrev:

Uansett om det er snakk om fem kilo overvekt eller 30 kilio overvekt så er det sunnere å være trent/ fysisk aktiv enn utrent/ fysisk inaktiv. Og all slags fysisk aktivitet er bedre enn ingenting. 

Det beste er vel å være noenlunde normalvektig, men for dem som av ulike grunner ikke klarer eller er nok motiverte til å holde seg normalvektig,  så er jo ikke fysisk aktivitet bortkastet av den grunn. 

Mitt poeng er at hun fremstår ikke som så veldig sunn, selv om hun påstår at hun er lidenskaplig opptatt av sunnhet, helse og balanse. Hun er jo stadig vekk småsyk, dårlig form osv osv. Hadde hun vært så opptatt av det hadde hun tatt tak i og frontet dette med psykisk helse som henger sammen med overvekt...i de fleste tilfeller. Og ja, all bevegelse er bedre enn ingen, men skal man ned i vekt holder det ikke med en gåtur 2 ganger i uken med mindre man følger et strikt kosthold og dropper denne kosen hun fronter stadig vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, Beatbox skrev:

Mitt poeng er at hun fremstår ikke som så veldig sunn, selv om hun påstår at hun er lidenskaplig opptatt av sunnhet, helse og balanse. Hun er jo stadig vekk småsyk, dårlig form osv osv. Hadde hun vært så opptatt av det hadde hun tatt tak i og frontet dette med psykisk helse som henger sammen med overvekt...i de fleste tilfeller. Og ja, all bevegelse er bedre enn ingen, men skal man ned i vekt holder det ikke med en gåtur 2 ganger i uken med mindre man følger et strikt kosthold og dropper denne kosen hun fronter stadig vekk.

Som sagt så har jeg ikke lest bloggen. Men hva om det å gå ned i vekt ikke er det vesentlige for alle? Hva om noen er firnøyd med å være litt rund eller synes det å kunne skeie ut med god/ mye mat er viktigere enn å være slank?  Skal de ikke kunne ha lov til å trene/ være fysisk aktive for bedre helse og trivsel likevel? Eller er det kun "tillatt" for de slanke og de som slanker seg? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Thyra skrev:

Som sagt så har jeg ikke lest bloggen. Men hva om det å gå ned i vekt ikke er det vesentlige for alle? Hva om noen er firnøyd med å være litt rund eller synes det å kunne skeie ut med god/ mye mat er viktigere enn å være slank?  Skal de ikke kunne ha lov til å trene/ være fysisk aktive for bedre helse og trivsel likevel? Eller er det kun "tillatt" for de slanke og de som slanker seg? 

Da bør du kanskje lese bloggen før vi fortsetter diskusjonen. HD ble jo kjent nettopp pga sin vektnedgang..og selger slankekurer, og har et uttalt mål om å gå ned i vekt. Flott hvis folk er fornøyde med å ha noen kilo ekstra, men nå snakker vi om de som av helsemessige årsaker bør gå ned i vekt, der BMI indikerer sykelig overvekt. Og hvorfor påberope seg å være lidenskaplig opptatt av sunnhet, helse og balanse dersom man selv ikke går foran med et godt eksempel? Og enhver står fritt til å bevege seg hvor lite/mye de selv ønsker, har noen sagt noe annet?  For jeg skrev * skal man ned i vekt*....slik hun skriver at hun skal og har skrevet det siste året..ihvertfall.....så bør man ha fokus på kosthold og bevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Thyra skrev:

Som sagt så har jeg ikke lest bloggen. Men hva om det å gå ned i vekt ikke er det vesentlige for alle? Hva om noen er firnøyd med å være litt rund eller synes det å kunne skeie ut med god/ mye mat er viktigere enn å være slank?  Skal de ikke kunne ha lov til å trene/ være fysisk aktive for bedre helse og trivsel likevel? Eller er det kun "tillatt" for de slanke og de som slanker seg? 

Som Beatbox sier, man må lese bloggen for å skjønne hva HD fronter.  

Skjønner ikke hvor du har det fra at kun er slanke som får "lov" til å være fysisk  aktive?? Det er ikke det, det handler om. Om man trives med seg selv så bra for dem, men tror du virkelig at om man har 20+ kg for mye at de er fornøyde med seg selv? Det vil i så fall være unntak for regelen. Som jeg har sagt tidligere, mange som har litt ekstra, gjemmer seg bak argumentet at det er overfladisk å ville se normalvektig ut, men de ser ikke helse aspektende som kanskje er det viktigste.  Det er forferdelige mange alvorlige livsstilsykdommer man kan pådra seg om man ikke tar vare på seg selv. Det er jo helt hinsides at normalvektige skal få tyn fordi de tar vare på seg selv. 

Endret av Miranda16
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Miranda16 skrev:

Som Beatbox sier, man må lese bloggen for å skjønne hva HD fronter.  

Skjønner ikke hvor du har det fra at kun er slanke som får "lov" til å være fysisk  aktive?? Det er ikke det, det handler om. Om man trives med seg selv så bra for dem, men tror du virkelig at om man har 20+ kg for mye at de er fornøyde med seg selv? Det vil i så fall være unntak for regelen. Som jeg har sagt tidligere, mange som har litt ekstra, gjemmer seg bak argumentet at det er overfladisk å ville se normalvektig ut, men de ser ikke helse aspektende som kanskje er det viktigste.  Det er forferdelige mange alvorlige livsstilsykdommer man kan pådra seg om man ikke tar vare på seg selv. Det er jo helt hinsides at normalvektige skal få tyn fordi de tar vare på seg selv. 

Helt ærlig tror jeg ikke helseaspektet er førsteprioritet for mange av dem som slanker seg. Det er heller ikke alle normalvektige/slanke som er særlig sunne. 

Men de som argumenterer med at det er overfladisk å ønske å se slank ut, bruker jo også fine klær,  sminke, prøver å se bra ut på håret osv. Så da er de vel også overfladiske? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Thyra skrev:

Helt ærlig tror jeg ikke helseaspektet er førsteprioritet for mange av dem som slanker seg. Det er heller ikke alle normalvektige/slanke som er særlig sunne. 

Men de som argumenterer med at det er overfladisk å ønske å se slank ut, bruker jo også fine klær,  sminke, prøver å se bra ut på håret osv. Så da er de vel også overfladiske? 

Poenget er at svært overvektige er mer utsatt for alvorlige livsstilsykdommer. I dagens samfunn er det faktisk utrolig mange som trener av helsemessige årsaker, blant  mer energi, forhindre stress etc. ikke kun av overfladiske grunner. Med trening får man i pose og sekk. 

Alle ønsker vel å se bra ut og ja samfunnet blir bare mer og mer overfladisk. Jeg tror svært mange som bruker ordet overfladisk ofte sliter  selv med å godta seg selv

Endret av Miranda16
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Miranda16 skrev:

Poenget er at svært overvektige er mer utsatt for alvorlige livsstilsykdommer. I dagens samfunn er det faktisk utrolig mange som trener av helsemessige årsaker, blant  mer energi, forhindre stress etc. ikke kun av overfladiske grunner. Med trening får man i pose og sekk. 

Jeg tror at nøkkelen til å lykkes med en vektnedgang er å forstå at vektnedgang er en bivirkning av fysisk aktivitet, et balansert kosthold og en god psykisk helse. En må først få inn gode trenings rutiner, øke hverdags aktiviteten, spise næringsrik mat i riktig mengde og ha det bra på flere plan i livet. Så får det å gå ned i vekte eller bli strammere og mer trent være en bivirkning av dette. Selvfølgelig vil en se bra ut, men en kommer mye lengre om en slutter å fokusere så mye på det og heller trener fordi det er gøy, spiser næringsrik mat fordi det smaker godt og gir energi, gleder seg til å gå på jobb, har gode relasjoner og gjør ting som en liker. Vipps så forsvinner plutselig de ekstra kiloene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, Miranda16 skrev:

Har hun farget håret igjen, en uke etter forrige gang??

Yup, håret er farga. Gjorde det vel i sist uke engang :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes synd på håret hennes, det er jo helt flisete av all blekinga:(

Endret av Rubella
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Rubella skrev:

Jeg synes synd på håret hennes, det er jo helt flisete av all blekinga:(

Ser ikke akkurat ut som det er behandlet av proffe frisører

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså regnbuefarget hår - ser kult ut når hun kommer ut av frisørstolen og det er stylet og krøllet, men nå ser det ut som et Barbiehår jeg ekperimenterte med på barneskolen. Møkkete, slitt og glansløst - med blasse innslag av rosa og grått.

Det ER ikke kult.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Valetta skrev:

Altså regnbuefarget hår - ser kult ut når hun kommer ut av frisørstolen og det er stylet og krøllet, men nå ser det ut som et Barbiehår jeg ekperimenterte med på barneskolen. Møkkete, slitt og glansløst - med blasse innslag av rosa og grått.

Det ER ikke kult.

Helt enig, men kunne vært mye bedre om hun brukte litt tid på styling selv, og satt seg inn i litt diverse produkter. Tror håret kunne sett veldig mye bedre ut med kun leave in balsam, varmebeskyttende, ei god rettetang, olje og shinespray :vetikke: noen får tipse blivakker.no om å sponse henne på lik linje med mange andre bloggere :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...