Gå til innhold

Helene Drage


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Endelig en HD tråd igjen! :ph34r:

Jeg kommer ikke helt over alt hun lar håret sitt gjennomgå. Det ser jo flott ut dagen hun har vært hos frisøren, men etter det er tydelig at det trengs en hårkur eller 10...

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest CecilieX

Synes egentlig at den prinsippielle diskusjonen er interessant @rebella81. Hva slags ansvar har bloggeren for å bruke sin stemme riktig? Problemet er jo at en del av bloggeren ikke har en forutsetninger for å kunne være en veileder for leserne sine. Det skremmer meg litt, for mange ser opp til bloggerne og vil gjerne være som dem.

Jeg tok meg i å tenke på om det går an å sidestille de syltynne bloggeren med HD og mene at dersom man kritiserer den ene for usunt kroppsfokus så må man også dra med HD i dette. Jeg kommer raskt til at svaret er nei. Idealet i dag er tynnhet, ikke overvekt. Jeg ser ikke at noen som leser bloggen skal ønske å legge på seg for å oppnå type kropp som HD har, i motsetning til de tynne som nok kan påvirke lesere til å slanke seg.

Ja, jeg er enig i at et helsefokus hadde vært bra. Men det du glemmer er den psykiske helsen. En god del overvektige sliter med skammen som følger av å ha en overvektig kropp som ikke når opp til dagens ideal. Er ikke det også noe å jobbe for, at man psykisk sett greier å akseptere seg selv? Er ikke det også en verdi å kunne gi til en leser?

Jeg vet faktisk ikke helt, for man kan muligens si at ved å ha fokus på selvaksept så hindrer man kanskje noen i å gå ned i vekt og oppnå en bedre fysisk helse? Spørsmålet er likevel om HD som blogger kan ansvarliggjøres for å ville gi noen en bedre psykisk helse, selv om det betyr at de ikke går ned i vekt? Har HD et ansvar for å skrive blogg for å få leserne sine til å gå ned i vekt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har jo fra dag èn fornektet dette med BMI...hun tror ikke på det og syns det er tullete og jeg vet ikke hva..Og hele tiden er det dette med at man skal kose seg mens man går ned i vekt...kose seg med hva og hvor mye og når tenker jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, CecilieX skrev:

Synes egentlig at den prinsippielle diskusjonen er interessant @rebella81. Hva slags ansvar har bloggeren for å bruke sin stemme riktig? Problemet er jo at en del av bloggeren ikke har en forutsetninger for å kunne være en veileder for leserne sine. Det skremmer meg litt, for mange ser opp til bloggerne og vil gjerne være som dem.

Jeg tok meg i å tenke på om det går an å sidestille de syltynne bloggeren med HD og mene at dersom man kritiserer den ene for usunt kroppsfokus så må man også dra med HD i dette. Jeg kommer raskt til at svaret er nei. Idealet i dag er tynnhet, ikke overvekt. Jeg ser ikke at noen som leser bloggen skal ønske å legge på seg for å oppnå type kropp som HD har, i motsetning til de tynne som nok kan påvirke lesere til å slanke seg.

Ja, jeg er enig i at et helsefokus hadde vært bra. Men det du glemmer er den psykiske helsen. En god del overvektige sliter med skammen som følger av å ha en overvektig kropp som ikke når opp til dagens ideal. Er ikke det også noe å jobbe for, at man psykisk sett greier å akseptere seg selv? Er ikke det også en verdi å kunne gi til en leser?

Jeg vet faktisk ikke helt, for man kan muligens si at ved å ha fokus på selvaksept så hindrer man kanskje noen i å gå ned i vekt og oppnå en bedre fysisk helse? Spørsmålet er likevel om HD som blogger kan ansvarliggjøres for å ville gi noen en bedre psykisk helse, selv om det betyr at de ikke går ned i vekt? Har HD et ansvar for å skrive blogg for å få leserne sine til å gå ned i vekt? 

Hun har vel et indirekte ansvar via bloggen til å hjelpe leserne med å ta vare på både den psykiske og fysiske helsen. Ved å ta tak i sin egen mentale helse og si noe om dette med terapi f.eks så ville hun ha fjernet noe av tabuet også rundt psykisk helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ho er jo knapt nok PT lenger. Ho jobbar i all hovudsak i moras plus-size butikk på Nordby, og ut over eit og anna tvungent treningsinnlegg og "snapchatintervallar" er det lite trening og kosthold å spore på bloggen hennar. Litt meir på facebook, kanskje. Etter at ho stengte kommentarfeltet sitt har ho jo knapt respons på innlegga sine lenger heller. 

I motsetning til "body acceptance"-gjengen så har ho faktisk eit uttalt mål om å gå ned i vekt, noko ho har skrive fleire ganger, samt ho markedsfører også denne tenesten mot andre. Eg er ikkje så irritert over at ho eventuelt skulle si at det er OK å vere feit (det har ho uansett slutta med etter eit par pinlige uttalelser om at ho var minst like frisk og sprek som normalvektige, berre utslitt og sjuk mange ganger i måneden, det heile falt på egen urimeligheit)

Når ein les disse "uttalelsene" om kropp og helse på IG får ein nesten inntrykk av ein nærast Westworld-aktig loop. 

Premiss nummer ein er at det einaste alternativet til sykeleg overvekt er spiseforstyrrelser, sixpack og sprettrumpe. Det er ingen mellomstasjonar.

Premiss nummer to er at det å ha ein endringsvilje retta mot egen kropp er det samme som å hate den.   

Premiss nummer tre er at strategiene hennar fungerer mot overvekt, dei har berre ikkje gjort det akkurat no på grunn av (unnskylding of the week) og andre bør gjere det samme. 

Premiss nummer fire er at det einaste alternativet til det å unne seg det ein har lyst på, heile tiden, er eit liv i forsakelse. 

Og konklusjonen? Noko i retning av at dersom ein gjer som henne og følger hennes råd, vil ein elske kroppen sin til slutt, og gå ned i vekt. For metoden funkar. Den har berre ikkje gjort det akkurat no. At ho ikkje forstår at det nettopp er denne "avslappa" livsstilen som gjer at folk FÅR, og BEHOLDER vektproblem, er kunnskapslaust og ironisk. 

Er det bra for psykisk helse å bli fora med strategier som beviselig ikkje funker? Er det eit sunnhetstekn at ein poster slike oppdateringer der ein INSISTERER på kor høgt ein elsker kroppen sin over alle sosiale medier? Er dette eit ideal å etterstrebe?

EKSEMPEL

Om "metoden" kritiserast, så går ho rett i strupen på kritikarar og insisterer på at alle meiner ho burde hata kroppen sin, og at ho ikkje vil bli god nok for nokon om ho ikkje har sixpack. Ho tar sine egne komplekser, og speiler dei på verda rundt seg. (eit raskt google-søk viser at det er HO, og ikkje dei andre som har eit six-pack-oppheng, mellom anna). 

Eg veit ikkje heilt kven som "inspireres" av slikt. Men det finnes kanskje nokon :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

@Navios ,det du skriver synliggjør så veldig at forutsetningene rett og slett ikke er tilstede for å kunne ansvarliggjøre og i mitt hode så må man da senke forventningene / kravene man har til bloggeren. Samtidig så går grensa ved om leseren tar skade av å lese bloggen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg savner et økt fokus på skikkelig og ordentlig mat. Det er for mye proteinpuddinger og for lite makrell i tomat. Der synes jeg f.eks Treningsfrue er mye flinkere, og jeg finner mer inspirasjon der. Jeg tenker nok det at HD appellerer til mange med et vektproblem, men jeg er redd denne påvirkningskraften hennes kan virke mot sin hensikt for en del. Man er såklart "god nok" som menneske uansett, men vil man gjøre noe aktivt med diabetes 2'en sin eller de vonde knærne ER det vektreduksjon som er medisinen. Og da holder det ikke bare med trening. Det er gode innspill du kommer med, @CecilieX, om det er rett å ansvarliggjøre HD på dette punktet vet jeg sannelig ikke. Men konstruktiv kritikk er noe man bør tåle å få når man tar en offentlig (?) rolle. Kanskje hun tar noe av det til seg.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, CecilieX skrev:

@Navios ,det du skriver synliggjør så veldig at forutsetningene rett og slett ikke er tilstede for å kunne ansvarliggjøre og i mitt hode så må man da senke forventningene / kravene man har til bloggeren. Samtidig så går grensa ved om leseren tar skade av å lese bloggen. 

Kvifor ikkje? Ho er ein vaksen, tilsynelatande oppegående person som av egen fri vilje har bestemt seg for å vere eit ansikt utad til kva for ein rørsle ho no driv med. Ho stiller opp i ALLE riksdekkende media, tar seg betalt for trening- og kostholdsråd og ønsker å vere ein offisiell person knytta til disse tinga. Skal ein ikkje få lov å seie at metoden hennar truleg ikkje fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, rebella81 skrev:

Jeg savner et økt fokus på skikkelig og ordentlig mat. Det er for mye proteinpuddinger og for lite makrell i tomat. Der synes jeg f.eks Treningsfrue er mye flinkere, og jeg finner mer inspirasjon der. Jeg tenker nok det at HD appellerer til mange med et vektproblem, men jeg er redd denne påvirkningskraften hennes kan virke mot sin hensikt for en del. Man er såklart "god nok" som menneske uansett, men vil man gjøre noe aktivt med diabetes 2'en sin eller de vonde knærne ER det vektreduksjon som er medisinen. Og da holder det ikke bare med trening. Det er gode innspill du kommer med, @CecilieX, om det er rett å ansvarliggjøre HD på dette punktet vet jeg sannelig ikke. Men konstruktiv kritikk er noe man bør tåle å få når man tar en offentlig (?) rolle. Kanskje hun tar noe av det til seg.

Har hun diabetes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, ~Mocca~ skrev:

Finnes det noe tilsyn i frisørbransjen? Kunne tenke meg å ringe inn en bekymringsmelding. :ler:

 

Bra det ikke bare er jeg som reagerer på veldig tette frisørtimer. :P 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er virkelig bekymret for det håret hennes altså, frykter hun snart får "tyggishår" om det fortsetter :bond: ser meget slitt ut, men likevel er det herjing med rosa, blå og lilla? Blondt noen uker, brunt plutselig også er det på'an igjen med disse fargene og prosessen med å lyse det opp slik at det kan farges i blå/rosa/lilla. Helene Drage om du leser her; ville virkelig anbefalt deg å kjøre på med hjemmehårkurer, kokosnøttolje, leave-in balsam og en god varmebeskyttende om du bruker hårføner/rettetang :opplyser: :fnise:

Og gjerne bruk bh når du snapper om kveldene :vetikke:

Endret av Gia_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Gia_ skrev:

Er virkelig bekymret for det håret hennes altså, frykter hun snart får "tyggishår" om det fortsetter :bond: ser meget slitt ut, men likevel er det herjing med rosa, blå og lilla? Blondt noen uker, brunt plutselig også er det på'an igjen med disse fargene og prosessen med å lyse det opp slik at det kan farges i blå/rosa/lilla. Helene Drage om du leser her; ville virkelig anbefalt deg å kjøre på med hjemmehårkurer, kokosnøttolje, leave-in balsam og en god varmebeskyttende om du bruker hårføner/rettetang :opplyser: :fnise:

Og gjerne bruk bh når du snapper om kveldene :vetikke:

HELT enig!! Spesielt det siste :ler:

Endret av ~Mocca~
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ihvertfall utrolig mye sunnere å være overvektig og trent enn å være overvektig og utrent. Så for de som ikke klarer/vil/er motivert til å holde vekten nede,  er det en stor helsegevinst i trening og fysisk aktivitet. 

Jeg har ikke lest denne bloggen. Men vil tro at det er større sjanse for at den bidrar til økt fysisk aktivitet blandt overvektige enn at den bidrar til økt overvekt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Thyra skrev:

Det er ihvertfall utrolig mye sunnere å være overvektig og trent enn å være overvektig og utrent. Så for de som ikke klarer/vil/er motivert til å holde vekten nede,  er det en stor helsegevinst i trening og fysisk aktivitet. 

Jeg har ikke lest denne bloggen. Men vil tro at det er større sjanse for at den bidrar til økt fysisk aktivitet blandt overvektige enn at den bidrar til økt overvekt. 

Å gå ned i vekt krever selvdisiplin og hvis alt er halvhjertet så stiller jeg sp.måls tegn med hvor mye man faktisk får igjen? Hun formidler det konstant at det ikke er så nøye at man skeier ut. Om man ønsker resultat så burde man være litt nazi en periode inntil vekten går nedover, at man psykisk og fysisk føler seg bedre og  ikke minst  når målene sine.

Hun sa sist denne uken at hun verken har motivasjon eller ønsker å prioritere trening. Ønsker man bedre helse, så klarer man å prioritere det og trening er faktisk ikke gøy i perioder, men man setter ikke på pauseknappen.

Hvis man prioriterer vekstnedgang er man overfladisk, man hører sjelden om at  trening det er viktigere for helsen fysisk og psykisk blant mennesker som virkelig trenger de.t

Hun fronter aldri  et sunt kosthold bare "sunne" snacks. Har mistet tellingen over hvor mange ganger hun legger ut oppskrifter av den typen i løpet av noen måneder.  

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Thyra skrev:

Det er ihvertfall utrolig mye sunnere å være overvektig og trent enn å være overvektig og utrent. Så for de som ikke klarer/vil/er motivert til å holde vekten nede,  er det en stor helsegevinst i trening og fysisk aktivitet. 

Jeg har ikke lest denne bloggen. Men vil tro at det er større sjanse for at den bidrar til økt fysisk aktivitet blandt overvektige enn at den bidrar til økt overvekt. 

Snakker vi 5 kg overvekt eller 30..f.eks? Stor forskjell! Og hvor mye trening? Hva slags trening? En gåtur i ny og ne? Første bud i å ta tak i overvekt er vel å bearbeide det som skjer i hodet fordi det er der overvekten , med noen unntak, sitter. Hjelper lite å trene for så å gå hjem og kooooose seg med sjokolade osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jmf dagens snapper i undertøyet: "jeg er bra nok, min verdi er på innsiden". Jeg er helt enig, alle er like mye verdt uansett utseende, religion, yrke osv. Det jeg reagerer på er behovet for å stadig måtte uttrykke dette i sosiale medier,  og gjerne lettkledd. Jeg var like verdifull da jeg hadde anoreksia og var undervektig, da spiseforstyrrelsen endret form til overspising og jeg var overvektig, som nå som normalvektig (med ME). Verdi som menneske har vel ikke noe med vekt og utseende å gjøre? Å etterstrebe en sunn fysisk og psykisk helse etter forholdene mener jeg er viktig for å kunne ha en god selvfølelse. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Juni Lunde skrev:

Jmf dagens snapper i undertøyet: "jeg er bra nok, min verdi er på innsiden". Jeg er helt enig, alle er like mye verdt uansett utseende, religion, yrke osv. Det jeg reagerer på er behovet for å stadig måtte uttrykke dette i sosiale medier,  og gjerne lettkledd. Jeg var like verdifull da jeg hadde anoreksia og var undervektig, da spiseforstyrrelsen endret form til overspising og jeg var overvektig, som nå som normalvektig (med ME). Verdi som menneske har vel ikke noe med vekt og utseende å gjøre? Å etterstrebe en sunn fysisk og psykisk helse etter forholdene mener jeg er viktig for å kunne ha en god selvfølelse. 

Så enig! Verdi kan ikke måles i vekt eller utseende og denne stadige gjentakelsen gjør det mindre troverdig. Vet ikke om hun prøver å overbevise seg selv eller alle andre men når annenhvert innlegg er en nærmest kopi av de forrige da blir det bare rart...Tror hun at fordi hun er lettkledd så understreker det poenget ? Det er jo bare med på å understreke og holde liv i kroppsfokuset som hun påstår at hun vil bekjempe, men da aller helst lettkledd...Akkurat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...