Gå til innhold

Hønehjørnet- verdens beste/verste Facebook gruppe


Blå politibil

Anbefalte innlegg

7 hours ago, Honey Dew said:

Jeg er selv vegetarianer, men jeg er drittlei andre veganere og vegetarianere som skal drive propaganda og misjonere overfor de som spiser kjøtt.

De ødelegger så mye for oss andre vegetarianere

Jeg opplever det motsatte ofte - tar aldri opp mitt valg om å ikke spise kjøtt, men så fort man bestiller vegetar eller har litt annerledes pålegg er folk raske med å kommentere det negativt (eller "morsomt" - mennesker er kjøttetere, ville du tvunget en tiger til å kutte ut kjøtt, denne maten luktet rart etc) uten at man har sagt noe som helst selv. 

Anonymkode: d3d54...34f

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, Gasellen skrev:

😂😂😂 

Jeg synes det er så flott at noen er veganere og vegetarianere. Jeg bare greier ikke fatte og begripe hvorfor de skal presse på og prøve guilttrappe de som ikke ønsker å bare spise plantebasert ? Det blir som at den kristne naboen min skal være forbanna på meg fordi jeg ikke tror på jesus. Det er da for pokker ikke hans problem 😅

Det er jo ikke sammenlignbart. Det er en fordel om folk dropper å spise kjøtt, av dyrevelferdsgrunner og miljøgrunner, så ikke rart at folk prøver å påvirke, blir oppgitt over kjøtteterne osv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg opplever det motsatte ofte - tar aldri opp mitt valg om å ikke spise kjøtt, men så fort man bestiller vegetar eller har litt annerledes pålegg er folk raske med å kommentere det negativt (eller "morsomt" - mennesker er kjøttetere, ville du tvunget en tiger til å kutte ut kjøtt, denne maten luktet rart etc) uten at man har sagt noe som helst selv. 

Anonymkode: d3d54...34f

Høres ut som du burde bytte omgangskrets.

Anonymkode: 17b13...827

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, OnFire skrev:

Det er jo ikke sammenlignbart. Det er en fordel om folk dropper å spise kjøtt, av dyrevelferdsgrunner og miljøgrunner, så ikke rart at folk prøver å påvirke, blir oppgitt over kjøtteterne osv. 

Dyr som slaktes i Norge slaktes smertefritt. De skytes i hodet (stor og småfe) eller avlives via gass (svin) etterpå kuttes de for å blø ut for å være helt sikre på at de er døde og på hver slaktelinje står en person og kontrollerer at dyret er dødt før flåingen starter. Hele dyret brukes. Det som ikke brukes går til dyremat. Blodet som tappes fryses ofte og selges som ingrediens til feks blodpølse. Beinrester males også opp og brukes i dyremat. Det er praktisk talt ikke svinn. 

På gården før dyra havner på slakteriet er det også strengt regelverk oppfulgt av veterinærer og mattilsyn. Ligger det for mye skitt i vinduskarmen får man pålegg fra mattilsynet.. 

Av og til havner saker i media med dyr som har sultet ihjel osv, men da ligger det nesten alltid bak at bonden har blitt alvorlig syk. Som regel psykisk. Det er nemlig steintøft å jobbe som bonde i ett land hvor man hverken får betalt skikkelig for det eller får nevneverdig støtte fra store deler av folket. Som bonde har man ikke fri på lørdager og søndager.

Dersom alle skulle slått over til veggis/veganer har vi også noen problemer. For det første greier vi ikke være selvberga her i landet lenger. Vi har lange vintere. I februar feks kan man bare dyrke noen få typer grøntsalat i en varmebenk. Noe annet vil ikke vokse uten store energikrevende annlegg. Det blir det ikke nok næring av bare hjertesalat. Jovisst kan vi importere, det gjør vi jo nå også, men så ustabil som verden er idag er det ikke utenkelig at handelsavtaler blir kuttet og vi står alene. En annen ting er at det tar lang tid å produsere mat. Både kjøtt og grønt. Det tar for lang tid. Spesielt om alt skal foregå økologisk. Det tar for lang tid og vi får ikke nok mat. Skal det gå fort nok må vi evt ty til mindre miljøvennlige metoder og genmanipulering av plantene. 

Dersom alle landbruk i verden skulle blitt økologiske feks. Ville vi ikke fått nok mat. Det er en fin tanke, men det er desverre realiteten.

Vi lever i ett land med mye fjell og fjorder og ustabile værforhold. store deler av landet er egentlig kun egnet til å dyrke grønt gress før frosten kommer. Vi kan ikke leve av grønt gress men det kan heldigvis dyra. 

Mange kan gjøre som meg - å kjøre en veggisdag eller to i uka og dyrke grønnsaker og frukt selv i hagen og i drivhus. Men så er det den store prosenten som bor i byer og i leiligheter da. 

Det er en fin tanke at alle slutter å spise kjøtt, men man må greie respektere at ikke alle tenker som deg. Det være seg i matveien eller gudstro.. 

Jeg respekterer vegetarianere og veganere, men da forventer jeg å få respekt tilbake også. Hvis ikke vil mye av min respekt for dem falle bort med tiden. 

  • Liker 49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Gasellen skrev:

Dyr som slaktes i Norge slaktes smertefritt. De skytes i hodet (stor og småfe) eller avlives via gass (svin) etterpå kuttes de for å blø ut for å være helt sikre på at de er døde og på hver slaktelinje står en person og kontrollerer at dyret er dødt før flåingen starter. Hele dyret brukes. Det som ikke brukes går til dyremat. Blodet som tappes fryses ofte og selges som ingrediens til feks blodpølse. Beinrester males også opp og brukes i dyremat. Det er praktisk talt ikke svinn. 

På gården før dyra havner på slakteriet er det også strengt regelverk oppfulgt av veterinærer og mattilsyn. Ligger det for mye skitt i vinduskarmen får man pålegg fra mattilsynet.. 

Av og til havner saker i media med dyr som har sultet ihjel osv, men da ligger det nesten alltid bak at bonden har blitt alvorlig syk. Som regel psykisk. Det er nemlig steintøft å jobbe som bonde i ett land hvor man hverken får betalt skikkelig for det eller får nevneverdig støtte fra store deler av folket. Som bonde har man ikke fri på lørdager og søndager.

Dersom alle skulle slått over til veggis/veganer har vi også noen problemer. For det første greier vi ikke være selvberga her i landet lenger. Vi har lange vintere. I februar feks kan man bare dyrke noen få typer grøntsalat i en varmebenk. Noe annet vil ikke vokse uten store energikrevende annlegg. Det blir det ikke nok næring av bare hjertesalat. Jovisst kan vi importere, det gjør vi jo nå også, men så ustabil som verden er idag er det ikke utenkelig at handelsavtaler blir kuttet og vi står alene. En annen ting er at det tar lang tid å produsere mat. Både kjøtt og grønt. Det tar for lang tid. Spesielt om alt skal foregå økologisk. Det tar for lang tid og vi får ikke nok mat. Skal det gå fort nok må vi evt ty til mindre miljøvennlige metoder og genmanipulering av plantene. 

Dersom alle landbruk i verden skulle blitt økologiske feks. Ville vi ikke fått nok mat. Det er en fin tanke, men det er desverre realiteten.

Vi lever i ett land med mye fjell og fjorder og ustabile værforhold. store deler av landet er egentlig kun egnet til å dyrke grønt gress før frosten kommer. Vi kan ikke leve av grønt gress men det kan heldigvis dyra. 

Mange kan gjøre som meg - å kjøre en veggisdag eller to i uka og dyrke grønnsaker og frukt selv i hagen og i drivhus. Men så er det den store prosenten som bor i byer og i leiligheter da. 

Det er en fin tanke at alle slutter å spise kjøtt, men man må greie respektere at ikke alle tenker som deg. Det være seg i matveien eller gudstro.. 

Jeg respekterer vegetarianere og veganere, men da forventer jeg å få respekt tilbake også. Hvis ikke vil mye av min respekt for dem falle bort med tiden. 

Mange gode tanker. Jeg hadde også en samtale med en vegetarianer om at enkelte områder kan ikke nyttes av folk, men av fe. Feks geiter i ulendt terreng hvor kuer og sauer ikke kommer til. At det er bedre å jobbe for variert og holdbart dyrehold, med riktige dyr i riktig landskap, så kan man nytte produkter fra disse dyrene. Alternativet er jo å slakte ned alt av tamdyr og dermed utrydde endel arter som har eksistert i tusenvis av år sammen med mennesket, og samtidig miste mye kulturlandskap/beite. Samt matmangel fordi man da baserer seg på de områder som egner seg til god og rik produksjon av korn, mais, ris, nøtter, frukt og grønt. Uten dyrene vil det også mangle endel gjødsel. 

Også fiskerinæringen jobber mot en god og fornybar sirkel. Settefiskanlegg i Norge (som produserer oppdretttsfisk fra rogn til passe størrelse for å sette i oppdrettsanlegg) jobber for dette og avfall fra disse anleggene, som er hovedsaklig helt landbaserte, blir renset, tørket og levert som et utrolig godt biogjødsel. Jeg tror Marine Harvest her i Norge leverer nesten alt til Sør-Amerika. 

Det er mye god tankegang, spesielt ønsket om etisk dyrehold som jeg kan stille meg helt bak. Samtidig så kan jeg ikke med samvittighet i behold støtte et syn som medfører en utrolig stor ubalanse i matauk og at kanskje milliarder vil sulte ihjel. 

Verden går heldigvis fremover, selv om ikke alle overskrifter forteller oss det hver dag. 

Anonymkode: 0598f...165

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden bør kanskje kjøres på rett spor igjen. 

Anonymkode: 73e6e...20c

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange gode tanker. Jeg hadde også en samtale med en vegetarianer om at enkelte områder kan ikke nyttes av folk, men av fe. Feks geiter i ulendt terreng hvor kuer og sauer ikke kommer til. At det er bedre å jobbe for variert og holdbart dyrehold, med riktige dyr i riktig landskap, så kan man nytte produkter fra disse dyrene. Alternativet er jo å slakte ned alt av tamdyr og dermed utrydde endel arter som har eksistert i tusenvis av år sammen med mennesket, og samtidig miste mye kulturlandskap/beite. Samt matmangel fordi man da baserer seg på de områder som egner seg til god og rik produksjon av korn, mais, ris, nøtter, frukt og grønt. Uten dyrene vil det også mangle endel gjødsel. 

Også fiskerinæringen jobber mot en god og fornybar sirkel. Settefiskanlegg i Norge (som produserer oppdretttsfisk fra rogn til passe størrelse for å sette i oppdrettsanlegg) jobber for dette og avfall fra disse anleggene, som er hovedsaklig helt landbaserte, blir renset, tørket og levert som et utrolig godt biogjødsel. Jeg tror Marine Harvest her i Norge leverer nesten alt til Sør-Amerika. 

Det er mye god tankegang, spesielt ønsket om etisk dyrehold som jeg kan stille meg helt bak. Samtidig så kan jeg ikke med samvittighet i behold støtte et syn som medfører en utrolig stor ubalanse i matauk og at kanskje milliarder vil sulte ihjel. 

Verden går heldigvis fremover, selv om ikke alle overskrifter forteller oss det hver dag. 

Anonymkode: 0598f...165

Enig. Dyreholdet kan alltid bli bedre. Feks er jeg 100% for at alt av storfe skal gå i løsdrift og ha utegang året rundt. Alle nybygg idag er vel løsdrift, og jeg ser jo at om vintern så velger kua selv som regel å stå inne, men muligheten er der. Og jeg skjønner at de som har små fjøs med kanskje 10-12 melkedyr som står på bås ikke har økonomi til å bygge ut og starte løsdriftsanlegg. Igjen har du det med at landet er så kronglete. Ikke alle bor på steder hvor man kan dyrke opp nok områder til mat og beite til flere dyr. Geit og sau kan leve godt på fjellet og utmarksbeite, men for melkedyr blir ikke det mat med næring nok. 

Jeg skal innrømme at jeg ikke er begeistret for fjærfe-bransjen og svineproduksjon. Selv om det ikke er ille i norge sammenlignet med andre land. Jeg har jobbet nok med dyr til at jeg er overbevist om at grisen skjønner mye mer av hva som foregår enn kua og sauen. Det er en grunn til at grisen avlives på en annen måte enn kua. Jeg kjøper svinekjøtt fra gårder hvor grisene har gått ute hvis sjansen byr seg og jeg kjøper kun egg fra høns som har gått i haller eller utendørs og ikke som har stått i bur. 

Neste år setter vi opp hønsehus og hønsegård i hagen og da blir det egenproduserte egg og kjøtt! :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne tråden bør kanskje kjøres på rett spor igjen. 

Anonymkode: 73e6e...20c

Hele "Hønsehjørnet" er da en eneste stor off topic gruppe slik jeg har forstått det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gasellen skrev:

Dyr som slaktes i Norge slaktes smertefritt. De skytes i hodet (stor og småfe) eller avlives via gass (svin) etterpå kuttes de for å blø ut for å være helt sikre på at de er døde og på hver slaktelinje står en person og kontrollerer at dyret er dødt før flåingen starter. Hele dyret brukes. Det som ikke brukes går til dyremat. Blodet som tappes fryses ofte og selges som ingrediens til feks blodpølse. Beinrester males også opp og brukes i dyremat. Det er praktisk talt ikke svinn. 

På gården før dyra havner på slakteriet er det også strengt regelverk oppfulgt av veterinærer og mattilsyn. Ligger det for mye skitt i vinduskarmen får man pålegg fra mattilsynet.. 

Av og til havner saker i media med dyr som har sultet ihjel osv, men da ligger det nesten alltid bak at bonden har blitt alvorlig syk. Som regel psykisk. Det er nemlig steintøft å jobbe som bonde i ett land hvor man hverken får betalt skikkelig for det eller får nevneverdig støtte fra store deler av folket. Som bonde har man ikke fri på lørdager og søndager.

Dersom alle skulle slått over til veggis/veganer har vi også noen problemer. For det første greier vi ikke være selvberga her i landet lenger. Vi har lange vintere. I februar feks kan man bare dyrke noen få typer grøntsalat i en varmebenk. Noe annet vil ikke vokse uten store energikrevende annlegg. Det blir det ikke nok næring av bare hjertesalat. Jovisst kan vi importere, det gjør vi jo nå også, men så ustabil som verden er idag er det ikke utenkelig at handelsavtaler blir kuttet og vi står alene. En annen ting er at det tar lang tid å produsere mat. Både kjøtt og grønt. Det tar for lang tid. Spesielt om alt skal foregå økologisk. Det tar for lang tid og vi får ikke nok mat. Skal det gå fort nok må vi evt ty til mindre miljøvennlige metoder og genmanipulering av plantene. 

Dersom alle landbruk i verden skulle blitt økologiske feks. Ville vi ikke fått nok mat. Det er en fin tanke, men det er desverre realiteten.

Vi lever i ett land med mye fjell og fjorder og ustabile værforhold. store deler av landet er egentlig kun egnet til å dyrke grønt gress før frosten kommer. Vi kan ikke leve av grønt gress men det kan heldigvis dyra. 

Mange kan gjøre som meg - å kjøre en veggisdag eller to i uka og dyrke grønnsaker og frukt selv i hagen og i drivhus. Men så er det den store prosenten som bor i byer og i leiligheter da. 

Det er en fin tanke at alle slutter å spise kjøtt, men man må greie respektere at ikke alle tenker som deg. Det være seg i matveien eller gudstro.. 

Jeg respekterer vegetarianere og veganere, men da forventer jeg å få respekt tilbake også. Hvis ikke vil mye av min respekt for dem falle bort med tiden. 

Jeg er verken veganer eller vegetarianer, men forstår noe av argumentasjonen deres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vet at tråden er avsporet når man nedover siden begynner å lure på hvilken tråd det egentlig var man klikket seg inn i 😂

Jeg måtte scrolle opp å sjekke tilslutt. Trodde jeg var inne dumme kunder tråden, ettersom den har en tendens til å avspore. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det slik at hver dame som er på Hønehjørnet snappen skal nevne at de ikke tar seg selv så høytidelig, for så å danse til en sang i neste klipp? Det er faktisk ikke SÅ uvanlig å tørre å danse foran folk.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går veldig mye i å skryte av egne gode gjerninger der for tida, alt fra å redde katt til betale for noen på butikken til å ha assistert ved påkjørsel og hjulpet noen som var overstadig beruset.

Må man legge det ut på Facebook om man gjør noe bra?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Poppie skrev:

Går veldig mye i å skryte av egne gode gjerninger der for tida, alt fra å redde katt til betale for noen på butikken til å ha assistert ved påkjørsel og hjulpet noen som var overstadig beruset.

Må man legge det ut på Facebook om man gjør noe bra?

Noen gjør det for å minne andre på at man faktisk kan tenke på andre enn seg selv. For verden er enda ganske kald.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Fluffe skrev:

Noen gjør det for å minne andre på at man faktisk kan tenke på andre enn seg selv. For verden er enda ganske kald.

Noen ja, men inntrykket mitt er at de fleste som legger ut slike ting på Facebook ønsker å få høre hvor gode mennesker de er.

 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Poppie skrev:

Noen ja, men inntrykket mitt er at de fleste som legger ut slike ting på Facebook ønsker å få høre hvor gode mennesker de er.

 

Enig. Vil påstå at 99% av de som legger ut gjør det pga anerkjennelse. Den siste prosenten formulerer seg gjerne på en annen måte. 

Anonymkode: 2134f...923

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg florerer det av sånne årskavalkadefilmer som folk deler. Jeg har sett min egen, men ikke delt, for er seriøst den filmen spennende for andre enn en selv? 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Marimba skrev:

Hos meg florerer det av sånne årskavalkadefilmer som folk deler. Jeg har sett min egen, men ikke delt, for er seriøst den filmen spennende for andre enn en selv? 

Nei nå har jeg gått på limpinnen her! Trodde jeg var i oversharingtråden, og ikke i hønehjørnet :fnise:

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Poppie skrev:

Går veldig mye i å skryte av egne gode gjerninger der for tida, alt fra å redde katt til betale for noen på butikken til å ha assistert ved påkjørsel og hjulpet noen som var overstadig beruset.

Må man legge det ut på Facebook om man gjør noe bra?

Jeg vet ikke hva de menneskene egentlig ønsker. De er mange som hjelper folk som trenger det med f eks kjøpe mat, gi de litt penger, eller andre ting uten å skryte av det fordi de ser på dette som en selvfølgelighet.

At diskresjon er en æressak, har ikke disse høn(s)ene forstått

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får tidvis Hønehjørnet sin snapchat opp som forslag. Jeg kikket innom den her om dagen og da var det en kvinne som snappet gjennom en hel arbeidsdag som hjelpepleier. Kanskje det bare er meg, men jeg bare kjente at jeg reagerte på at hun brukte så mye tid av arbeidsdagen på dette når jobben på langt nær går ut på dette. Etter å ha sendt mange titalls oppdateringer sier hun jammen meg: "Ja, nå snart skal jeg ta meg en 30 minutters pause." Hva er det egentlig hun kaller det hun holder på med? 

Anonymkode: 73e6e...20c

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også innom den dagen, men reagerte mer på dagen etter - kun slike bilder med visdomsord og sitater, gjeeeeesp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...