Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, neiognei skrev:

Er det uproft at en lege, sykepleier osv gir en klem når noen har det tøft?

Det blir faktisk noe helt annet. Det er helt greit, forutsett at pasienten syns det er greit. Langt ifra alle syns det. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helsepersonell skal vel ikke ta kontakt først hvis ikke man selv tar kontakt? Husker jeg snakket med en sykepleier når jeg var innlagt en gang. Hun sa at hvis jeg så henne på gata (offentlighet) hadde hun ikke lov til å hilse. Men tok jeg kontakt først kunne hun hilse tilbake. Altså jeg vet ikke, men husker hun sa dette til meg.

• Liker 7
Skrevet
2 timer siden, miagunda skrev:

Helsepersonell skal vel ikke ta kontakt først hvis ikke man selv tar kontakt? Husker jeg snakket med en sykepleier når jeg var innlagt en gang. Hun sa at hvis jeg så henne på gata (offentlighet) hadde hun ikke lov til å hilse. Men tok jeg kontakt først kunne hun hilse tilbake. Altså jeg vet ikke, men husker hun sa dette til meg.

det stemmer ikke... 

• Liker 2
Skrevet
18 minutter siden, kalini skrev:

det stemmer ikke... 

Er enig med deg.. Det hender da jeg hilser på min lege eller min mann sin om jeg treffer på de.

Men vi prater aldri om sykdom eller helse.

Skrevet
3 timer siden, miagunda skrev:

Dette gjelder vel heller helsepersonell (og evt. andre) som jobber ved f.eks. omsorgsboliger.

Skrevet
1 minutt siden, martesss skrev:

Dette gjelder vel heller helsepersonell (og evt. andre) som jobber ved f.eks. omsorgsboliger.

Hun jobbet på et sykehus.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Lapper skrev:

Er enig med deg.. Det hender da jeg hilser på min lege eller min mann sin om jeg treffer på de.

Men vi prater aldri om sykdom eller helse.

Ja, men da må pasienten hilse først.

• Liker 8
Skrevet
2 timer siden, miagunda skrev:

Ja, men da må pasienten hilse først.

I mitt taushetspliktbelagte yrke er det slik, vil tro det gjelder også andre yrker med tilsvarende taushetsplikt.

• Liker 6
Skrevet (endret)

Hvorfor diskuterer dere taushetsplikt og om legen sier hei først? Dette handler om at en lege skrev "klem fra...". Mener dere de er så uprofesjonelle så ikke dra dit selv da? Eller vent, har dere selv vært gjennom IVF og har kjent på den følelseskarusellen?

Endret av ingeniørfrue
  • Liker 15
Skrevet
På 21.5.2017 den 19.28, ingeniørfrue skrev:

Hvorfor diskuterer dere taushetsplikt og om legen sier hei først? Dette handler om at en lege skrev "klem fra...". Mener dere de er så uprofesjonelle så ikke dra dit selv da? Eller vent, har dere selv vært gjennom IVF og har kjent på den følelseskarusellen?

Du, ikke engang legene på onkologen der mennesker virkelig har det vondt skriver kos, klapp og klem til pasientene. Ikke engang om de leverer en dødsdom. Det er fryktelig uprofesjonelt å ordlegge seg på den måten! 

Det går an å vise empati og forståelse uten å bli uprofesjonell og bryte den distansen helsepersonell skal holde til pasienter. Klem fra skriver man kun til familie og nære venner. 

• Liker 12
Skrevet
Akkurat nå, JessicaL skrev:

Du, ikke engang legene på onkologen der mennesker virkelig har det vondt skriver kos, klapp og klem til pasientene. Ikke engang om de leverer en dødsdom. Det er fryktelig uprofesjonelt å ordlegge seg på den måten! 

Det går an å vise empati og forståelse uten å bli uprofesjonell og bryte den distansen helsepersonell skal holde til pasienter. Klem fra skriver man kun til familie og nære venner. 

Skjønner ikke hvorfor du sammenlignet kreftpasienter med ufrivillig barnløse? Ekstremt dårlig sammenligning. Bare fordi de har kreft sier ikke at de har det verre enn de som sliter med å få barn? Dette er noens største ønske, og når de gang på gang mister så er det en liten del av den som dør hver gang. Det kan være like ille som å ha kreft. Nå er du virkelig frekk. 

Det er vel ingen regel som sier at man sier klem fra til kun nære venner familie. Lurer på om sykepleierne noen gang gir klem til sine pasienter som sliter? For det vet jeg med sikkerhet at de gjør. Ikke verre det enn å skrive klem fra. 

Orker forøvring ingen brukerdebatt med deg. Du har din mening og jeg min. 

• Liker 3
Skrevet

Synes Det er hyggelig at legen  skrev klem. Det blir liksom mer personlig og menneskelig i den såre situasjonen julianne og ulrik befinner seg i. 

• Liker 14
Gjest ClickB4it
Skrevet
23 minutter siden, ingeniørfrue skrev:

Skjønner ikke hvorfor du sammenlignet kreftpasienter med ufrivillig barnløse? Ekstremt dårlig sammenligning. Bare fordi de har kreft sier ikke at de har det verre enn de som sliter med å få barn? Dette er noens største ønske, og når de gang på gang mister så er det en liten del av den som dør hver gang. Det kan være like ille som å ha kreft. Nå er du virkelig frekk. 

Det er vel ingen regel som sier at man sier klem fra til kun nære venner familie. Lurer på om sykepleierne noen gang gir klem til sine pasienter som sliter? For det vet jeg med sikkerhet at de gjør. Ikke verre det enn å skrive klem fra. 

Orker forøvring ingen brukerdebatt med deg. Du har din mening og jeg min. 

Ærlig talt, det å ikke kunne bære frem biologiske barn er garantert tøft, men det er ingen potensiell dødsdom! Det er horder av måter å få barn på, en kreftdiagnose har ett av to utfall: enten blir du frisk, eller så blir du ikke frisk.

Den digitale klemmen passer jo godt inn i fortellingen Flyfrua har bygget opp rundt klinikken.

Skrevet (endret)
47 minutter siden, JessicaL skrev:

Og jeg har motsatt erfaring. Onkologen til en av foreldrene mine sendte en sms hvor det stod "jeg håper du koser deg med familien i kveld, klem fra dr...." Som jeg tidligere har argumentert for - det gjelder å se pasienten.

På høgskolen jeg gikk på hadde vi til og med forelesning med en kreftsykepleier om hvordan hun ved flere anledninger brøt denne distansen du snakker om. Og jeg ser det stadig blant mine kollegaer - på et av Norges største sykehus. 

Edit: jeg vil gjerne vite hvorfor du mener det er uprofesjonelt av legen å skrive "klem fra", når pasienten ikke synes det. Hvorfor er det du som har rett? Julianne setter tydeligvis veldig pris på det.

Endret av LoveTrain
  • Liker 11
Skrevet
På Sun May 21 2017 den 11.05, Nussepus skrev:

Det blir faktisk noe helt annet. Det er helt greit, forutsett at pasienten syns det er greit. Langt ifra alle syns det. 

Nei, jeg er selv sykepleier og vet dette. Poenget er jo som du selv sier at det er forutsatt at pas syns det er greit. Men det er jo ikke noe man spør om, det er signaler man oppfatter og tolker.

Akkurat som legen ved spiren, som selger et personlig behandlingsopplegg, har sett an Julianne og forstått at dette er innafor hos akkurat henne. Det er ingenting uprofesjonelt med dette.

Blir helt tullete å sammenligne dette med onkologer, nevrokirurger og what not. Når en onkolog skal leverer en kreftdiagnose har han pratet med pas i maks en time tilsammen liksom. På et sykehus er det jo sykepleier og helsefagarbeider som har pasientkontakt, mens legen kanskje stikker innom for å utføre noen undersøkelser eller levere "nok en" diagnose. 

På akkurat denne fertilitetsklinikken er de tilgjengelig 24 timer i døgnet og følger opp på et mye dypere plan. 

• Liker 13
Skrevet
8 timer siden, Metzili skrev:

Synes Det er hyggelig at legen  skrev klem. Det blir liksom mer personlig og menneskelig i den såre situasjonen julianne og ulrik befinner seg i. 

Skjønner ikke hva som er galt med og skrive dette. Når jeg så øverste svaret på denne siden så trodde jeg legen hadde gitt juliane en klem på gata,og det synes jeg hadde vært feil.

• Liker 1
Skrevet

Det hender stadig at jeg gir en klem til mine pasienter, men da er det selvfølgelig de som viser tegn til at de ønsker det eller de som starter klemmen. Ser ingen ting galt i å skrive klem til en pasient så lenge det er pasienten som ønsker det eller liker å bli tilnærmet på den måten. 

• Liker 5
Gjest Rose11
Skrevet
10 timer siden, ClickB4it skrev:

Ærlig talt, det å ikke kunne bære frem biologiske barn er garantert tøft, men det er ingen potensiell dødsdom! Det er horder av måter å få barn på, en kreftdiagnose har ett av to utfall: enten blir du frisk, eller så blir du ikke frisk.

Den digitale klemmen passer jo godt inn i fortellingen Flyfrua har bygget opp rundt klinikken.

Helt enig. Virkelig tullete å sammenligne det nå ikke kunne få biologiske barn med kreft! Det er nok tøft å ikke kunne få egne barn, men det finnes jo andre muligheter. Som du sier, så er det ingen dødsdom å ikke kunne få biologiske barn. 

Skrevet

Nå må dere ikke glemme at det kan hende J også har fortalt at "det kan hende jeg poster svaret dere på bloggen" og på derfor ville kanskje avsender også virke litt ekstra hyggelig i mailen, og dermed skrev klem...

Skrevet (endret)
På 5/21/2017 den 14.51, kalini skrev:

det stemmer ikke... 

Jo det stemmer. All helse personell har taushetsplikt og det innebærer at de ikke skal la seg til kjenne om man møter på pasienter utenfor institusjoner legekontor ol skal man ikke gjøre seg til kjenne. Om en pasient feks velger å hilse på vedkommende når han/hun på gata så er det noe annet. Om man vil dele medisinsk informasjon, er det noe man selv velger

Endret av Miranda16
  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...