Gå til innhold

Stesønn kalte meg mamma


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg tror ikke det er lett å forklare en 6 åring om hvorfor man ikke skal kalle mamma. De er ikke i den stand til å skjønne. Men om det er greit for mora hans, er det greit for deg da. Du sier dere har et bra forhold så hvorfor ikke snakke med henne om dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, PhilosopherSe7en skrev:

Om de er gift så er hun jo nettopp det, stemor!

Må de være gift for at hun skal være stemor?

Mor= mamma, og da er det greit å si stemamma også, vel?

Anonymkode: e2a6e...5d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da forklarer du han at mamma er et kallenavn som kun en person kan ha. Han har bare en mamma. Men du er også en slags mor for han, og at han bruker navnet ditt på deg betyr ikke at han eller du er mindre glad i hverandre for det. Null problem å forklare noe sånt...

Anonymkode: 33db7...87f

Dette var en kjempe fin forklaring, tusen takk! Om det er jeg som ender opp med å snakke med stesønnen min om dette blir denne brukt. 

Ts

Anonymkode: 2ee5c...8f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, cmd skrev:

jeg tror ikke det er lett å forklare en 6 åring om hvorfor man ikke skal kalle mamma. De er ikke i den stand til å skjønne. Men om det er greit for mora hans, er det greit for deg da. Du sier dere har et bra forhold så hvorfor ikke snakke med henne om dette.

Åh nå tror jeg du misforstod litt. Vi har ikke noe forhold i det hele tatt. Samboer og mor samarbeider om barnet men ikke mer enn det. Det har vært litt vanskelig etter jeg kom inn i bildet dessverre. Far blir den som snakker med henne om jeg greier å overbevise han om at dette faktisk er et problem. 

Ts

Anonymkode: 2ee5c...8f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Må de være gift for at hun skal være stemor?

Mor= mamma, og da er det greit å si stemamma også, vel?

Anonymkode: e2a6e...5d6

Tja, om jeg ikke husker helt feil på betegnelsen av stemor/stefar så må de være gift ja!

Stemamma er da ingenting som heter, bare noe dere dikter opp i denne tråden her. Barnet har EN mamma, og dermed en person som bør bli omtalt som mamma.

Hvorfor ikke stetante eller liksombestemor? Like oppdiktet som stemamma og like langt i fra sannheten som at hun skal gå som "mamma". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis samboeren din synes det er helt ok at stesønnen din kaller deg mamma så ville jeg ha spurt han om han hadde vært like komfortabel om sønnen hans hadde kalt en annen mann for pappa.. 

Jeg mener at så lenge et barn har en mor og en far i livet sitt så er det nettopp de som er mamma og pappa. Og da er det ikke innafor å kalle noen andre for mamma eller pappa. 

Ungen er 6 år, og dermed så gammel at det skal gå an å snakke med han og forklare han ting. Jeg ville rett og snakket med han om det, at han har bare en pappa og en mamma, og heller foreslått at han kan kalle deg noe annet hvis han ikke vil bruke fornavnet ditt. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det greit at barnet sier stemamma eller stemor da?

Anonymkode: e2a6e...5d6

Nei, hvorfor skal man kalle stemor noe? Man har da navn av en grunn. 

Anonymkode: 33db7...87f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan du ikke nevne det for moren og la henne ta en avgjørelse? det er jo ikke din feil, og tenker at det er unødvendig å såre eller avvise ungen ved å si han ikke kan kalle deg det, om det ikke er nødvendig.. eventuelt så kan jo moren ta den samtalen med han så slipper du det. 

Anonymkode: cdec0...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ikke noe forhold i det hele tatt.

å ja.. oki.. misforstod der ja.

Men jeg tror det er helt greit så lenge han kaller seg mamma når han er hos dere og greit for faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, cmd skrev:

å ja.. oki.. misforstod der ja.

Men jeg tror det er helt greit så lenge han kaller seg mamma når han er hos dere og greit for faren.

Har du barn selv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, cmd skrev:

hva har med dette saken å gjøre?

Ganske mye.

Har du ikke barn selv kan du heller ikke forestille deg hvordan det vil føles om ditt eget barn kaller noen andre for pappa/mamma. Når du  ikke kan sette deg inn i situasjonen bør du heller ikke gi råd rundt situasjonen!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, PhilosopherSe7en skrev:

Ganske mye.

Har du ikke barn selv kan du heller ikke forestille deg hvordan det vil føles om ditt eget barn kaller noen andre for pappa/mamma. Når du  ikke kan sette deg inn i situasjonen bør du heller ikke gi råd rundt situasjonen!

Siden du snakker dritt, kan jeg svare deg nå. Ja, jeg har barn og jeg vet hvordan. 

En 6 åring kan ikke selv forstå hvorfor han IKKE skal kalle mor. Han må bli voksen for å skjønne forskjell. Når faren sier det er greit, og for stemor er det også greit, er det lov. Men stemor er bare bekymret for hans egen mor men hun IKKE har nektet å ikke bli kalt mor.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, cmd skrev:

Siden du snakker dritt, kan jeg svare deg nå. Ja, jeg har barn og jeg vet hvordan. 

En 6 åring kan ikke selv forstå hvorfor han IKKE skal kalle mor. Han må bli voksen for å skjønne forskjell. Når faren sier det er greit, og for stemor er det også greit, er det lov. Men stemor er bare bekymret for hans egen mor men hun IKKE har nektet å ikke bli kalt mor.

Man må faktisk ikke bli voksen for å forstå forskjell på hvem som er mor eller far og ikke.. en 6-åring forstår det meget godt. 

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enklaste er å forklare 6-åringen neste gong han seier mamma til deg, at det er betre om han kallar deg namnet ditt. Ser ikkje at det er betre å blande inn mor i dette.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, skruf skrev:

Man må faktisk ikke bli voksen for å forstå forskjell på hvem som er mor eller far og ikke.. en 6-åring forstår det meget godt. 

 

Så en familie med adoptiv foreldre bør be dere "barn" å kalle stemor og far, evt. onkel og tante? Eller be om å kalle sånn når de er 6 år? For de er jo ikke deres originale far og mor?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, cmd skrev:

Siden du snakker dritt, kan jeg svare deg nå. Ja, jeg har barn og jeg vet hvordan. 

En 6 åring kan ikke selv forstå hvorfor han IKKE skal kalle mor. Han må bli voksen for å skjønne forskjell. Når faren sier det er greit, og for stemor er det også greit, er det lov. Men stemor er bare bekymret for hans egen mor men hun IKKE har nektet å ikke bli kalt mor.

Snakker dritt? Gjør jeg da virkelig ikke. Svarte deg helt saklig på noe du spurte om, enkelt og greit.

Sa da har du altså ingen problemer med at dine barn kaller en annen person for pappa? Høres helt vilt ut for meg, men kanskje vi har annet syn på hva rollen mamma/pappa innebærer? 

Selv om far og TS mener det er greit, så betyr ikke det at barnets EKTE MAMMA synes det er greit. Jeg hadde personlig blitt skikkelig lei meg om mine barn kalte en annen person for pappa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, cmd skrev:

Så en familie med adoptiv foreldre bør be dere "barn" å kalle stemor og far, evt. onkel og tante? Eller be om å kalle sånn når de er 6 år? For de er jo ikke deres originale far og mor?

Tull å blande inn adopsjon, fordi det nettopp betyr at dei nye foreldra er mamma og pappa. Dei andre er "borte".

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, cmd skrev:

Så en familie med adoptiv foreldre bør be dere "barn" å kalle stemor og far, evt. onkel og tante? Eller be om å kalle sånn når de er 6 år? For de er jo ikke deres originale far og mor?

Det er litt andre forutsetninger, ser du ikke det?

Hvis et barn har en mor og en far i livet sitt som er der for de og som de bor sammen med så er det nettopp de som er mamma og pappa. Et adoptert barn har ikke sine biologiske foreldre der. Og adoptivforeldrene er mamma og pappa.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, cmd skrev:

Så en familie med adoptiv foreldre bør be dere "barn" å kalle stemor og far, evt. onkel og tante? Eller be om å kalle sånn når de er 6 år? For de er jo ikke deres originale far og mor?

Skjønner du ikke at det er forskjell på denne situasjonen som diskuteres i denne tråden og en situasjon der noen har adoptert et barn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...