AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #1 Skrevet 26. november 2016 1: det er et menneske i magen 2: mennesket i magen lever 3: å ende et menneskeliv, er drap Hvor mange mordere er det her inne, da? Ufølsomme, empatiløse, hjernevaskede, umoralske, og onde mødre? Som velger å elske 1 barn, men å drepe sitt neste.. Anonymkode: be33f...0e1 7
AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #2 Skrevet 26. november 2016 Men så argumenterer du på feil premiss da. 1. Det er ikke et menneske i magen, men en liten klump celler (likt feks en tå eller en vorte) 2. Celleklumpen lever i den forstanden en negl eller tå lever 3. å fjerne en negl, tå eller vorte er ikke drap. Tada: det er dermed ikke drap. Så bra vi fikk oppklart det Anonymkode: 09335...c65 35
AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #3 Skrevet 26. november 2016 Enda en antiabort-tråd. Anonymkode: e0f43...41c 6
sol87 Skrevet 26. november 2016 #4 Skrevet 26. november 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1: det er et menneske i magen 2: mennesket i magen lever 3: å ende et menneskeliv, er drap Hvor mange mordere er det her inne, da? Ufølsomme, empatiløse, hjernevaskede, umoralske, og onde mødre? Som velger å elske 1 barn, men å drepe sitt neste.. Anonymkode: be33f...0e1 Nei, det er ikke et menneske i magen, men det kan bli det. Utover det kunne jeg ikke brydd meg mindre om hvor ond du synes jeg er. Haha. 12
Sykkelkopp Skrevet 26. november 2016 #5 Skrevet 26. november 2016 (endret) Mennesker er drapsmenn. Vi har drept hverandre i årtusener. Nå ser ungdommen nå til dags på sånne mordserier som CIA og Breaking bad og spiller skytespill. Er det rart at det mordes da? Det er sånn vi lærer barnene våre å tenke Endret 26. november 2016 av Sykkelkopp 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #6 Skrevet 26. november 2016 1 minutt siden, Sykkelkopp skrev: Mennesker er drapsmenn. Vi har drept hverandre i årtusener. Nå ser ungdommen nå til dags på sånne mordserier som CIA og Breaking bad og spiller skytespill. Er det rart at det mordes da? Det er sånn vi lærer barnene våre å tenke Mordes. Anonymkode: e0f43...41c 17
Sykkelkopp Skrevet 26. november 2016 #7 Skrevet 26. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Mordes. Anonymkode: e0f43...41c Ja det mordes både i hytte og med gevær 6
AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #8 Skrevet 26. november 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men så argumenterer du på feil premiss da. 1. Det er ikke et menneske i magen, men en liten klump celler (likt feks en tå eller en vorte) 2. Celleklumpen lever i den forstanden en negl eller tå lever 3. å fjerne en negl, tå eller vorte er ikke drap. Tada: det er dermed ikke drap. Så bra vi fikk oppklart det Anonymkode: 09335...c65 Dette var en uintelligent tilnærming til temaet. Og jeg er ikke antiabort. Anonymkode: 5331a...c9b 3
Sykkelkopp Skrevet 26. november 2016 #9 Skrevet 26. november 2016 (endret) 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette var en uintelligent tilnærming til temaet. Og jeg er ikke antiabort. Anonymkode: 5331a...c9b Enig En sten kan ikke flyve. Morlille kan ikke flyve. Ergo er morlille en sten Endret 26. november 2016 av Sykkelkopp 4
linsejesus Skrevet 26. november 2016 #10 Skrevet 26. november 2016 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1: det er et menneske i magen 2: mennesket i magen lever 3: å ende et menneskeliv, er drap Hvor mange mordere er det her inne, da? Ufølsomme, empatiløse, hjernevaskede, umoralske, og onde mødre? Som velger å elske 1 barn, men å drepe sitt neste.. Anonymkode: be33f...0e1 Abort er drap hvis det første premisset ditt er rett. Mange (de fleste?) er ikke enig i det, så det er egentlig stråmannsargumentasjon. 2
Ruccula Skrevet 26. november 2016 #11 Skrevet 26. november 2016 Gjesp! eeeeendaaaa en ny anti abort tråd??? Folkens finn på noe nytt a! 1
Cyndaquil Skrevet 26. november 2016 #12 Skrevet 26. november 2016 Min mening er at det er et FORSTADIE til et menneske. Det kan ikke sammenlignes med en tå, sykdom eller vorte. Det blir bare feil. Det er noe særeget, noe som kan bli et menneske, men som ikke er det ennå. Abort er et idividuelt valg, men da mener jeg at man skal ihverfall anerkjenne at det er et menneske man stopper. Ikke si at det er en klump, tumor eller sykdom. 6
herzeleid Skrevet 26. november 2016 #13 Skrevet 26. november 2016 1 time siden, aicelain skrev: Min mening er at det er et FORSTADIE til et menneske. Det kan ikke sammenlignes med en tå, sykdom eller vorte. Det blir bare feil. Det er noe særeget, noe som kan bli et menneske, men som ikke er det ennå. Abort er et idividuelt valg, men da mener jeg at man skal ihverfall anerkjenne at det er et menneske man stopper. Ikke si at det er en klump, tumor eller sykdom. Enig i dette. Det finnes mange usaklige abortmotstandere, men min påstand er at forenklingene og fordummingene for å avfeie debatten fra motsatt side er vell så utbredt. De fleste vil nok, om de tenker seg litt om, se at det er veldig viktige forskjeller mellom et foster og en vorte. Det handler nok mest om at det er mer behagelig å dumme ned diskusjonen, og fremstille motstandere som kristenfundamentalister osv. enn å forholde seg til hvor vanskelig problemstillingen er etisk sett og anerkjenne at motparten har viktige og gode poeng. 7
AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #14 Skrevet 26. november 2016 1 time siden, aicelain skrev: Min mening er at det er et FORSTADIE til et menneske. Det kan ikke sammenlignes med en tå, sykdom eller vorte. Det blir bare feil. Det er noe særeget, noe som kan bli et menneske, men som ikke er det ennå. Abort er et idividuelt valg, men da mener jeg at man skal ihverfall anerkjenne at det er et menneske man stopper. Ikke si at det er en klump, tumor eller sykdom. Er du imot selvbestemt abort? Anonymkode: e0f43...41c
AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #15 Skrevet 26. november 2016 Et foster er noe som skal bli et menneske og ingen vorte eller celleklump. Det er liv, og en abort er å ta liv. JA. Men jeg er allikevel for at der skal være mulighet til å ta abort, fordi noen ganger er det likevel det beste valget. Men jeg ser ikke behovet for at det skal være så enkelt å ta abort som i dag med alle prevensjonmetodene/angrepille etc vi har fått samtidig som det er blitt enklere og enklere å ta abort. Det er ikke riktig utvikling etisk sett. Anonymkode: e3a41...4a2 4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #16 Skrevet 26. november 2016 Akkurat nå, herzeleid skrev: Enig i dette. Det finnes mange usaklige abortmotstandere, men min påstand er at forenklingene og fordummingene for å avfeie debatten fra motsatt side er vell så utbredt. De fleste vil nok, om de tenker seg litt om, se at det er veldig viktige forskjeller mellom et foster og en vorte. Det handler nok mest om at det er mer behagelig å dumme ned diskusjonen, og fremstille motstandere som kristenfundamentalister osv. enn å forholde seg til hvor vanskelig problemstillingen er etisk sett og anerkjenne at motparten har viktige og gode poeng. Jeg er enig i det du sier om forenklinger og fordumminger. Jeg er 100 % tilhenger av retten til fri, selvbestemt abort, men jeg irriterer meg også over at man skal dumme ned debatten så til de grader fra begge sider. Det finnes uansett ikke noe fasitsvar på hva et foster "er" så sant man ikke tror på en eller annen gudegitt sannhet. Et foster er et foster, det kan ikke fastslås objektivt at det helt enkelt er en temmelig verdiløs "celleklump" og eller et vanlig "menneske" på lik linje med deg og meg. Det er sikkert fristende for mange å knytte verdien og betydningen av et foster til verdien av ting man kjenner til, sånn for enkelhets skyld, men det er fordummende. Som sagt, bare så det er helt klart: Jeg er 100 % tilhenger av selvbestemt abort. For det første mener jeg personlig at det er moralsk helt akseptabelt, og jeg (som er mann) ville ikke hatt prinsipielle innsigelser på det hvis min partner valgte å ta en abort. For det andre mener jeg at dette er et etisk spørsmål som uansett bør være opp til den enkelte, slik at jeg ville støttet den juridiske retten til selvbestemt abort selv hvis jeg personlig hadde visse problemer med det etiske aspektet ved abort (noe jeg altså ikke har). Jeg bare tror aldri man kommer noen vei i den prinsipielle debatten om abort hvis man absolutt må mene at det enten er som å rutinemessig fjerne en negl eller å drepe et barn. For meg er det åpenbart at et foster har en ganske annen stilling og bør vurderes annerledes enn en negl, selv om min konklusjon likevel er at selvbestemt abort er helt i orden. TS' holdning er forøvrig helt på jordet. Anonymkode: c141c...d60 5
herzeleid Skrevet 26. november 2016 #17 Skrevet 26. november 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enig i det du sier om forenklinger og fordumminger. Jeg er 100 % tilhenger av retten til fri, selvbestemt abort, men jeg irriterer meg også over at man skal dumme ned debatten så til de grader fra begge sider. Det finnes uansett ikke noe fasitsvar på hva et foster "er" så sant man ikke tror på en eller annen gudegitt sannhet. Et foster er et foster, det kan ikke fastslås objektivt at det helt enkelt er en temmelig verdiløs "celleklump" og eller et vanlig "menneske" på lik linje med deg og meg. Det er sikkert fristende for mange å knytte verdien og betydningen av et foster til verdien av ting man kjenner til, sånn for enkelhets skyld, men det er fordummende. Som sagt, bare så det er helt klart: Jeg er 100 % tilhenger av selvbestemt abort. For det første mener jeg personlig at det er moralsk helt akseptabelt, og jeg (som er mann) ville ikke hatt prinsipielle innsigelser på det hvis min partner valgte å ta en abort. For det andre mener jeg at dette er et etisk spørsmål som uansett bør være opp til den enkelte, slik at jeg ville støttet den juridiske retten til selvbestemt abort selv hvis jeg personlig hadde visse problemer med det etiske aspektet ved abort (noe jeg altså ikke har). Jeg bare tror aldri man kommer noen vei i den prinsipielle debatten om abort hvis man absolutt må mene at det enten er som å rutinemessig fjerne en negl eller å drepe et barn. For meg er det åpenbart at et foster har en ganske annen stilling og bør vurderes annerledes enn en negl, selv om min konklusjon likevel er at selvbestemt abort er helt i orden. TS' holdning er forøvrig helt på jordet. Anonymkode: c141c...d60 Virker som vi er ganske enige her. Abortspørsmålet er tross alt et spørsmål teologer og filosofer har debattert i hundrevis av år, så det blir noe arrogant over det hele når man prøver å fremstille det som den enkleste vurdering i verden. 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #18 Skrevet 26. november 2016 3 minutter siden, herzeleid skrev: Virker som vi er ganske enige her. Abortspørsmålet er tross alt et spørsmål teologer og filosofer har debattert i hundrevis av år, så det blir noe arrogant over det hele når man prøver å fremstille det som den enkleste vurdering i verden. Har de? Anonymkode: e0f43...41c
herzeleid Skrevet 26. november 2016 #19 Skrevet 26. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har de? Anonymkode: e0f43...41c Ja: https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_abortion#Attitudes_towards_abortion 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #20 Skrevet 26. november 2016 jeg syns drap er ok i noen tilfeller. tidlig graviditet er ok og jeg syns de verste kriminelle burde avlives også Anonymkode: 89108...928
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå