Gå til innhold

Hvorfor bruker du ikke refleks?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg bruker sjeldent refleks.

MEN. Jeg går som oftest nesten alltid med hunden, på "merkelige" tidspunkt. Tar morgenturen ca 10-11 og kveldsturen rundt 01, i tillegg til en tur om ettermiddagen. Når jeg går ute med hunden er det så sjeldent at noen andre er ute og går eller kjører uansett, og vi driver IKKE og løper over veien når det er biler i nærheten. Slike folk er bare idoter. Vi går rolig på fortau, og går ikke over veien før det er klart. Uavhengig av om vi har refleks på eller ikke. 

Anonymkode: 19780...c83

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker sjeldent refleks.

MEN. Jeg går som oftest nesten alltid med hunden, på "merkelige" tidspunkt. Tar morgenturen ca 10-11 og kveldsturen rundt 01, i tillegg til en tur om ettermiddagen. Når jeg går ute med hunden er det så sjeldent at noen andre er ute og går eller kjører uansett, og vi driver IKKE og løper over veien når det er biler i nærheten. Slike folk er bare idoter. Vi går rolig på fortau, og går ikke over veien før det er klart. Uavhengig av om vi har refleks på eller ikke. 

Vil forresten legge til at på denne tiden av året går jeg alltid på tur med hodelykt (for å se etter glasskår, matrester etc som bikkja ikke skal tråkke på eller få i seg), så jeg lyser VELDIG godt opp rundt meg. Har en sånn svær en med 1000 lumen og batteripakke på bakhodet :P

Skrevet

Hvor får du som strikker kjøpt refleksgarn? Har aldri sett dette

Anonymkode: 6d4d4...030

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De aller fleste garnbutikker, både vanlige og på nettet, selger refleksgarn. Det finnes både garn med refleks i og egen reflekstråd som du kan bruke sammen med vanlig garn.

Skrevet
6 timer siden, Honey Dew skrev:

Så da er det greit at du gjør bilføreren til en drapsmann/kvinne?

Med mulig unntak for et og annet ekstremt tilfelle er det aldri fotgjengeren som "gjør bilføreren til drapsperson". Det er bilfører alene som har det fulle ansvaret for å tilpasse kjøringen etter forholdene slik at føreren ikke bruker bilen som et drapsvåpen. Jeg må si jeg blir litt oppgitt over holdningene som kommer til uttrykk fra bilførere i denne tråden.

Anonymkode: fa8e5...153

• Liker 1
Skrevet (endret)
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

6 timer siden, SweetM skrev:

De aller fleste garnbutikker, både vanlige og på nettet, selger refleksgarn. Det finnes både garn med refleks i og egen reflekstråd som du kan bruke sammen med vanlig garn.

Samt at både Nille og Europris har refleksgarn. Strikket en stor hals i dette til en av niesene mine på 10-11 år, hun synes det var dritkult. Men vær obs, de anbefaler å ha reflekser på i tillegg til de strikkede plaggene. 

Endret av Stars
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med mulig unntak for et og annet ekstremt tilfelle er det aldri fotgjengeren som "gjør bilføreren til drapsperson". Det er bilfører alene som har det fulle ansvaret for å tilpasse kjøringen etter forholdene slik at føreren ikke bruker bilen som et drapsvåpen. Jeg må si jeg blir litt oppgitt over holdningene som kommer til uttrykk fra bilførere i denne tråden.

Vi avpasser farten etter kjøreforholdene. Her er det snakk om fotgjengere som ikke forstår at bilførerne har problemer med å se disse når de ikke bruker refleks. Det kan da ikke være så vanskelig å ha en refleks på seg. Det er dumt å bli drept for en prinsippsak.

• Liker 2
Skrevet
På Saturday, November 26, 2016 den 2.11, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke så kult, glinsende og jalla og matcher aldeles ikke med klærne mine. 

Pluss så skal man være ganske blind for å ikke se en fotgjenger, bør ikke være nødvendig at man skal kle seg som en klovn for å bli sett i trafikken.

Anonymkode: e5d85...b77

Forfengeligheten lege leve. Seriøst, er  hvordan  du ser ut med refleks viktigere enn livet ditt? Herregud  noen må bare beskyttes mot seg selv.

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette vil jeg svare på, siden jeg laget tråden. Ja, en bilfører har ansvaret. Men for å ta det ansvaret, så er vi avhengige av samarbeid med andre grupper trafikanter, og at fotgjengere er synlige. At fotgjengere bruker refleks, er ikke så mye forlangt syns jeg, siden det er billig eller faktisk gratis om man leter, tilgjengelig og finnes i mange varianter. Når transportfirmaer, ulike aktører som har med infrastruktur, sikkerhet, vei, samfunn osv. å gjøre pusher reflekser på folk, så er det velbegrunna, tenker jeg. Det er en så liten ting, som kan ha så mye å si. 

Dessuten er jeg noen ganger fotgjenger (og ja, før noen spør, jeg ser ut som et juletre!!), og jeg antar at av de 2/3 av voksne som ikke bruker refleks, så er en betydelig del også bilførere. Det er derfor ikke meninga å lage en sånn gruppe mot gruppe-stemning her, jeg vil si det handler mer om situasjoner enn grupper. Når jeg er fotgjenger, så blir jeg like fullt skadet, eller verre, om jeg blir påkjørt, uansett hvem som har skylda. 

Men siden jeg kanskje har mitt å gå på her: Hvordan tilpasser man kjøringa en våt og mørk novemberkveld for å gardere seg mot å kjøre på USYNLIGE fotgjengere? Bortsett fra alminnelige ting som å følge trafikkreglene, være observant osv. 

• Liker 3
Skrevet

Og til mine med-fotgjengere: ikke gå over veien i hytt og pine om du ikke bruker refleks. Det er ikke så vanskelig å stoppe og vente, og om bilen stopper så har føreren sett deg. Jeg tar ikke sjansen på å krysse veien uten refleks om ikke bilen stopper.

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du skal lese denne saken her, jeg. Her var det en fotgjenger uten refleks som ble påkjørt i en fotgjengerovergang, og bilføreren ble frikjent fordi retten mente at han ikke hadde mulighet til å oppdage fotgjengeren i tide, til tross for at han lå godt under fartsgrensa. Selv politiet kjørte først forbi ulykkesstedet fordi den påkjørte personen var omtrent usynlig. 

Og så lurer jeg litt på hvilke holdninger du snakker om? Hvis du mener holdningen "se til helvete å få på deg refleks så jeg har den minste mulighet til å se deg" så stiller jeg meg helt bak denne. 

Anonymkode: 0be2f...ea2

Skrevet
4 timer siden, OPIgirl skrev:

Forfengeligheten lege leve. Seriøst, er  hvordan  du ser ut med refleks viktigere enn livet ditt? Herregud  noen må bare beskyttes mot seg selv.

Tror de skriver dette kun for å provosere. Jeg er sikker på at disse menneskene er dynket i reflekser :fnise:

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du skal lese denne saken her, jeg. Her var det en fotgjenger uten refleks som ble påkjørt i en fotgjengerovergang, og bilføreren ble frikjent fordi retten mente at han ikke hadde mulighet til å oppdage fotgjengeren i tide, til tross for at han lå godt under fartsgrensa. Selv politiet kjørte først forbi ulykkesstedet fordi den påkjørte personen var omtrent usynlig. 

Og så lurer jeg litt på hvilke holdninger du snakker om? Hvis du mener holdningen "se til helvete å få på deg refleks så jeg har den minste mulighet til å se deg" så stiller jeg meg helt bak denne. 

Anonymkode: 0be2f...ea2

Jeg må bare grøsse her jeg sitter. Når bilførere frikjennes etter å ha kjørt ned fotgjengere i overgangsfelt så er det noe som er riv ruskende galt.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må bare grøsse her jeg sitter. Når bilførere frikjennes etter å ha kjørt ned fotgjengere i overgangsfelt så er det noe som er riv ruskende galt.

Jo men ser du ikke litt av poenget? Hadde denne personen brukt 1 (!) refleks, kunne det hele vært unngått. En gutt ble påkjørt ved Sollihøgda for noen år siden, mørk i huden, mørke klær og ingen refleks. Der ble vel sjåføren straffet, men når man ikke klarer å tenke lenger enn nesa  kan du begynne å tenke om det er noe riv ruskende galt med disse som våger seg ut uten refleks, selv med gatelys. 

-

Jeg tror ikke jeg kan poengtere det godt nok ut, det er livsfarlig å gå i trafikken på denne tiden uten refleks, og jeg får helt panikk av dere som velger å gå uten. Det er greit at dere går på fortauet, men vis at dere er der, ta opp mobilen og hold den der i noen sekunder med lyset på dersom du ikke har refleks. Det kan være sekunder som har spart deg for en grusom ulykke. 

Og joda, vi bilførere har en oppgave, men det er lov å hjelpe oss litt. Det finnes så mange idioter i dette landet som ikke skulle ha hatt et førerkort, og det er DISSE! som dere risikerer å bli meid ned av. Vi andre sitter i 2.gir og nistirrer ut, høyre, rett fram, venstre - sjekk igjen. 

Har du ikke refleks, ta opp telefonen! Du ser oss veldig mye enklere enn vi ser deg. 

Jeg blir rett og slett jævlig skremt her jeg sitter å leser. Er det virkelig ingen som har respekt for livet sitt lenger? 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, dillyduzit skrev:

Jo men ser du ikke litt av poenget? Hadde denne personen brukt 1 (!) refleks, kunne det hele vært unngått.

Det kunne også vært unngått hvis bilføreren hadde avpasset farten etter forholdene. Hvis sikten er så dårlig at man ikke klarer å skimte en fotgjenger i overgangsfeltet når man kjører i 30 km/t så får man heller bremse ned til 20 km/t før disse feltene. Man vil aldri få universell refleksbruk blant fotgjengere uansett, og så lenge ikke alle bruker refleks bør man kjøre som om ingen gjør det. Eller bare la det stå til og satse på at man blir frikjent om man kjører ned noen.

Jeg er helt for at folk bruker refleks, men jeg liker ikke at bilførere bruker refleksmangel som en anledning til å dytte ansvaret for egen bilkjøring over på ofrene for denne.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil ikke at folk skal bruke refleks i stedet for at jeg skal være en ansvarsfull sjåfør, jeg vil de skal bruke det i tillegg til at jeg er en ansvarsfull sjåfør. 

• Liker 3
Skrevet
16 timer siden, Honey Dew skrev:

Tror de skriver dette kun for å provosere. Jeg er sikker på at disse menneskene er dynket i reflekser :fnise:

Får håpe det. Men siden jeg ikke kjenner personene her, kan jeg ikke vite om det er ironi. Jeg hører jo ikke tonefallet og måten det blir sagt på. Det er mange rare folk i  verden vet du, så man kan aldri vite☺

• Liker 1
Skrevet

Har i går og i dag vært på en konferanse der syn og bilkjøring har vært hovedtema. Og det at en bilfører skal ha godt syn, og oppfylle alle helsekrav er kjempeviktig. Men studiene viser at gående overestimerer hvor synlige de er i traffikken. 

En høyt renomert australsk professor og forsker på dette temaet holdt et glitrende foredrag om dette. Er vanskelig å gjengi det som ble sagt, og jeg har ikke lyst å dele foto av de viktigste poengene, men jeg slenger inn en artikkel hun hat skrevet om temaet. 

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/cxo.12447/full

Anonymkode: 02018...ffe

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...