Gå til innhold

Hvorfor bruker du ikke refleks?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jesus. Gjør oss en tjeneste og lever inn førerkortet da @Søgni og andre når dere ikke ser personer to meter unna bilen. Skremmende 😱😱!!! Du virker også overnervøs. 

Anonymkode: a7eb2...cd8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jesus. Gjør oss en tjeneste og lever inn førerkortet da @Søgni og andre når dere ikke ser personer to meter unna bilen. Skremmende 😱😱!!! Du virker også overnervøs. 

Vet du, jeg er helt enig i at det er skremmende når man ikke ser personer to meter unna bilen som sjåfør. Poenget er at dette er reelt og ikke til å komme unna, i de mørke årstidene, hvor man møter fotgjengere uten refleks langs veien. Jeg tror umulig dere som tenker slik kan ha erfaring med å sitte i en bil og prøve å få øye på mørkkledde fotgjengere. Dere fotgjengere ser bilen godt, dette gjelder ikke omvendt. Hadde det f.eks.vært glatt i går, hadde jeg kjørt LITT fortere, hadde fotgjengeren løpt litt saktere, så hadde det ikke gått bra, det er jeg sikker på. :( 

Uenig i at jeg er overnervøs. Jeg vil bare ikke være den som skader noen for livet eller tar livet av en person fordi jeg ikke ser den. Rasjonelt, spør du meg. 

• Liker 6
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes du burde forsøke mørkekjøring med møtende bil. Vil du kunne se personer to meter unna bilen under slike forhold? 

• Liker 4
Skrevet

Tror 2/3 ikke bruker refleksvest pga. de bor i byer, som jo er ganske så opplyst

Anonymkode: 872de...6c8

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er klin umulig å se en svartkledd person uten refleks på natta, selv i lastebil med gode lys. Fyttikatta så ekkelt det er når man ikke ser mennesket før man har passert og de flimrer forbi i sidevinduet :sjokkbla:

• Liker 1
Skrevet

Til alle dere som synes refleks er ukult, ikke matcher outfiten, er for dyrt, upraktisk eller hva det måtte være. JEG vil ikke bli gjort til en drapskvinne bare fordi dere ikke har vett og forstand til å verne deres eget liv. Det er rett og slett en uforståelig holdning! Jeg har mer enn en gang stoppet bilen fordi jeg nesten har tatt med meg en som dere i sidespeilet, gitt de en refleks (som jeg kjøper billig på Europris eller lignende steder) og sagt " her! Ta denne. Jeg kjørte nesten på deg! " 

Jeg driter i om dere synes det er harry å synes i mørket, jeg vil ikke kjøre i hjel noen...

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, Honnikorn skrev:

Til alle dere som synes refleks er ukult, ikke matcher outfiten, er for dyrt, upraktisk eller hva det måtte være. JEG vil ikke bli gjort til en drapskvinne bare fordi dere ikke har vett og forstand til å verne deres eget liv. Det er rett og slett en uforståelig holdning! Jeg har mer enn en gang stoppet bilen fordi jeg nesten har tatt med meg en som dere i sidespeilet, gitt de en refleks (som jeg kjøper billig på Europris eller lignende steder) og sagt " her! Ta denne. Jeg kjørte nesten på deg! " 

Jeg driter i om dere synes det er harry å synes i mørket, jeg vil ikke kjøre i hjel noen...

Dette!

Gjest The damned
Skrevet

Jeg brukte ikke refleks før,men nå gjør jeg det.

Har noen sånne ledlys kjøpt på Clas ohlson,som man fester til glidlåsen for eksempel,men der gikk batteriet litt vel fort synes jeg. Ellers bruker jeg sånn slapwrap rundt armen og har festet refleks på sekken. Eneste jeg ikke har funnet noe til er noe å ha bak sånn at jeg blir synlig bak når jeg bruker kåpe,og ikke har sekken på.

Vurderer å kjøpe et sånt bånd med lys til å ha rundt armen. Ser at mange bruker det her.

Skrevet
9 minutter siden, Honnikorn skrev:

Men jeg er jo fullt klar over at jeg ikke syntes så godt uten refleks. Jeg hopper derfor aldri ut i gaten. Jeg regner med at enhver bilist ikke ser meg, og går derfor alltid på fortauet og krysser aldri når det er biler i nærheten. 

Anonymkode: eee65...14e

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg er jo fullt klar over at jeg ikke syntes så godt uten refleks. Jeg hopper derfor aldri ut i gaten. Jeg regner med at enhver bilist ikke ser meg, og går derfor alltid på fortauet og krysser aldri når det er biler i nærheten. 

Anonymkode: eee65...14e

Det er ikke alle steder det er fortau

• Liker 1
Skrevet

Da jeg var yngre så tenkte jeg det ikke var "kult" med refleks. Nå er jeg eldre og i tillegg sjåfør og har på en måte endelig fått sett selv viktigheten med refleks. Jeg blir direkte skremt av folk som ikke bruker noe som helst. Det er faktisk vanskeligere å se en person uten noe som helst. Selv bruker jeg refleksvest på både meg selv og hundene når vi er ute og går. Her en kveld så jeg noen folk som gikk over veien (det var ikke fotgjengerfelt en gang) med refleks på seg selv, men hunden deres som gikk løs hadde ingenting. Så bare en svart skikkelelse som løp over veien foran dem.

Vær så snill folkens, bruk refleks! Er det virkelig verdt det å risikere skader for livet eventuelt? Ja, man har et ansvar som bilfører, men det blir fort vanskelig å se en person uten refleks i mørket. Du som fotgjenger ferdes jo også i trafikken, dermed har du også et visst ansvar tenker jeg. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Honey Dew skrev:

Det er ikke alle steder det er fortau

i følge noen i denne tråden har ikke biler lov til å kjøre der det ikke er fortau, så nå har jeg et enda større problem, ser ikke folk uten refleks, og kommer meg ikke ut av boligfeltet og ned til hovedveien ford det ikke er fortau (kommunal vei hele veien ja). Auda. 

*sarkasme* 

-

Folkens; 

STEDER HVOR DET IKKE ER GATELYS ELLER FORTAU, BRUK LYSET FRA MOBILEN, REFLEKS, STOPP OG IKKE GÅ I VEIEN. Selv med fjernlys er det forsatt vanskelig å få øyet på deg som går der. Har du en handlepose, vift med den! 

Fy faen, blir skremt her jeg sitter. Disse som du "smeller" rundt armen, de gjør vondt? Skal si deg at det er vondere å bli påkjørt. De dingler sånn? Irritasjonsmoment i 5 minutter vs 6mnd på sykehus med rehabilitering med mulighet for å bli ufør, verstefall død. Ser ut som et klovn - se idiotisk ut mens du går, men det redder nok livet ditt.  

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, Man in Black skrev:

Fordi ekte menn ikke bruker refleks.

Vel, da kan fort Man i black bli en flat mann i mørket :fnise:

• Liker 4
Skrevet

Fordi jeg har mørk humor. Kan ikke lyse opp slikt. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker gjerne 2-3 reflekser samt ledbånd rundt armen. Må krysse en svært trafikkert vei hver dag med både fortau og gatelys, likevel er sjåførene oftest opptatt med sitt og ser meg ikke der jeg står som et juletre og blinker. I fjor ble en dame alvorlig skadd 20 meter fra inngangen min på denne årstiden, og i år har det allerede vært to påkjørsler. Og dette er i en stor by. Fatter ikke at andre fotgjengere ikke forstår at de er usynlige.

Anonymkode: 80b8b...ea4

Skrevet
1 minutt siden, AgentFassbender skrev:

Fordi jeg har mørk humor. Kan ikke lyse opp slikt. 

Så da er det greit at du gjør bilføreren til en drapsmann/kvinne?

Gjest Axl Rose
Skrevet

Bruker refleks der det ikke er veilys, og der det ikke er gangfelt selv om det er veilys. Plagsomt å kjøre i mørket og der går folk uten refleks og ser ut som naturen! Bare for de ikke liker å gå med refleks. Er bare en liten refleks som skal til! 

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke så kult, glinsende og jalla og matcher aldeles ikke med klærne mine. 

Pluss så skal man være ganske blind for å ikke se en fotgjenger, bør ikke være nødvendig at man skal kle seg som en klovn for å bli sett i trafikken.

Anonymkode: e5d85...b77

Men det er kult å bli påkjørt? Har ingenting med blindhet å gjøre. Mange kler seg jo i mørke klær. Det er deres eget ansvar hvis dere blir påkjørt og drept eller ødelagt for livet (blir sittende som en grønsak). Det er vel kult? 

Skrevet (endret)
11 minutter siden, Honey Dew skrev:

Så da er det greit at du gjør bilføreren til en drapsmann/kvinne?

Vel, de fleste bilførere tenker ikke over at de potensielt er drapsmann/kvinne. Har du sett hvordan visse mennesker kjører eller? Så hvorfor skal jeg tenke på det? 

Så der vil jeg svare ja, for jeg har vært farlige nære å bli truffet av en bil midt på lyse dagen. Likt skal være likt. 

http://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/vtu/aar/2016-05-31 (bare sånn for å backe up at folk i trafikken er en større risiko enn de som ikke er i trafikken) 

Endret av AgentFassbender
Så hun kan se med egne øyne at bilister er farlige
Skrevet
2 minutter siden, AgentFassbender skrev:

Vel, de fleste bilførere tenker ikke over at de potensielt er drapsmann/kvinne. Har du sett hvordan visse mennesker kjører eller? Så hvorfor skal jeg tenke på det? 

Så der vil jeg svare ja, for jeg har vært farlige nære å bli truffet av en bil midt på lyse dagen. Likt skal være likt. 

Fordi det er du som kommer til å bli skadet, eller gud forby, drept. Vi har ikke laserøyne og kan ikke se mørkkledde mennesker langs veien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...