AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #21 Skrevet 26. november 2016 Små led lys fra blant annet Clas ohlson som man kan henge på glidelåsen er ikke upraktisk og kan mest sannsynlig redde livet ditt. Til de som sier man burde se fotgjengere i mørket uten refleks, er dere stokk dumme? Det må virkelig mangle noe i topplokket. Anonymkode: 5086d...5b3 4
Søgni Skrevet 26. november 2016 Forfatter #22 Skrevet 26. november 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er ikke så kult, glinsende og jalla og matcher aldeles ikke med klærne mine. Pluss så skal man være ganske blind for å ikke se en fotgjenger, bør ikke være nødvendig at man skal kle seg som en klovn for å bli sett i trafikken. Anonymkode: e5d85...b77 Jeg tenker dette er tull, men det siste avsnittet ditt tror jeg mange tenker stemmer, uavhengig av om akkurat du tuller. Nei, man må ikke være blind. Senest denne uka hørte jeg politiet bli intervjuet på radioen om dette, og de sa rett ut, at i mildvær hvor asfalten sluker lyset, så er fotgjengere usynlige. 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke om jeg faller inn i målgruppen, men jeg bruker sjelden refleks. Det jeg pleier å ha da er slike små diodelys som jeg lyser med når det kommer en bil. Også vifter litt med en lysende telefon. Anonymkode: 3fb29...6dc Jeg tenker det viktige er at du vises, og om det er i form av diodelys eller refleks, er ikke så farlig!:) 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Fordi jeg har det på jakka. Og fordi jeg synes det er harry med sånne som henger ned Og fordi jeg ikke går tur i mørket. Anonymkode: a58a3...d34 Dette var et interessant svar. Jeg tror mange voksne tenker som deg, "jeg går ikke tur i mørket". Men det du gjør, er å krysse gata for å gå til busstoppet, parkeringsplassen, eller hva enn. Du går noen meter for å besøke noen i nabolaget. Du skal sette ut søppeldunker,eller kanskje en tur borti postkassa. Du "skal bare".Kort sagt: Om du ikke går tur, så ferdes du jo langs veien til beins. --- Takk for svar, alle. 9
AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #23 Skrevet 26. november 2016 Jeg går ganske ofte ut i mørket uten refleks, men da er det KUN fordi jeg rett og slett glemmer det. Synes selv det er kjempeteit å ikke ha refleks, vet jo som sjåfør hvor vanskelig det kan være å se fotgjengere. Har i tillegg en refleks jeg henger på jakka som hele tiden løsner. Så må finne en bedre løsning der. Hvis jeg ikke har refleks er jeg utrolig forsiktig i trafikken, går langt ned i grøfta hvis en bil nærmer seg, og ville ikke drømt om å krysse veien før jeg var 100% sikker på at bilisten så meg. Anonymkode: c8931...9cf
AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #24 Skrevet 26. november 2016 Da jeg gikk med refleks trodde bilistene tydeligvis at det blinkende lyset var et lys de skulle sikte seg inn mot. De kjørte opp på fortauet, men jeg klarte heldigvis å jumpe unna begge gangene dette skjedde. Siden da har jeg ikke brukt refleks, og noe lignende har ikke gjentatt seg. Anonymkode: ea584...cfa 4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #25 Skrevet 26. november 2016 Har egentlig ikke noe svar på hvorfor jeg ikke bruker refleks. Men jeg går alltid langt nedi grøfta uansett, forventer ikke noe hensyn fra bilførere uansett om det er lyst eller mørkt. Anonymkode: fa8e5...153
Reveenka Skrevet 26. november 2016 #26 Skrevet 26. november 2016 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sist gang fant jeg ikke refleksen min.. Har sånn armbånd. Reflekser som klistres på eller festes med sikkerhetsnål ramler av.. Lurer på å se om det går an å kjøpe noe jeg kan sy fast på jakka. Anonymkode: dda84...e30 Det finnes masse forskjellig du kan bruke. Det er egne knapper med refleks som du kan sy fast eller en diskre trekant av refleksteip nederst på jakka bak og foran. Det finnes sort refleks som du kan klistre på osv osv. 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg går ganske ofte ut i mørket uten refleks, men da er det KUN fordi jeg rett og slett glemmer det. Synes selv det er kjempeteit å ikke ha refleks, vet jo som sjåfør hvor vanskelig det kan være å se fotgjengere. Har i tillegg en refleks jeg henger på jakka som hele tiden løsner. Så må finne en bedre løsning der. Hvis jeg ikke har refleks er jeg utrolig forsiktig i trafikken, går langt ned i grøfta hvis en bil nærmer seg, og ville ikke drømt om å krysse veien før jeg var 100% sikker på at bilisten så meg. Anonymkode: c8931...9cf Som nevnt er det et stort utvalg av refleks du må bare velge å bruke det. For min del er slapwraps absolutt enklest, de kan jeg la ligge i lomma på dagtid og ta på når det blir mørkt. Men på noen jakker har jeg klistret refleks, både 3m teip og sorte reflekser nederst på jakka. Lysdioder er helt greit det, men de er ikke på nær så synlige som refleks i vintermørket. På tur med bikkja bruker jeg et refleksbandolær og bikkja har både refleksdekken og reflekskobbel - anbefales på det sterkeste. Gode reflekser finner dere her: http://www.seeme.no/REFLEKS : gratis frakt http://reflexprodukter.nol : 40% rabatt denne helgen http://www.reflexconsult.no/Shop/List/Diverse/17/1 https://www.facebook.com/NorskHundeutstyr.no/ : Beste reflekskobbel som finnes
fuglekvitter__ Skrevet 26. november 2016 #27 Skrevet 26. november 2016 Fordi refleksen vil ikke ha noen effekt - det er gatelykter der jeg går. Og hvis jeg går der det ikke er gatelykter så er det ikke lov å kjøre der visst nok, så da har heller ikke refleksen noen effekt. Det er fint å bruke på landeveier og sånt. Der det ikke er lys og det er ikke så ofte jeg går langt ute i ingenmanssland der det ikke finnes en eneste gatelykt. 1
fuglekvitter__ Skrevet 26. november 2016 #28 Skrevet 26. november 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Da jeg gikk med refleks trodde bilistene tydeligvis at det blinkende lyset var et lys de skulle sikte seg inn mot. De kjørte opp på fortauet, men jeg klarte heldigvis å jumpe unna begge gangene dette skjedde. Siden da har jeg ikke brukt refleks, og noe lignende har ikke gjentatt seg. Anonymkode: ea584...cfa 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #29 Skrevet 26. november 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Da jeg gikk med refleks trodde bilistene tydeligvis at det blinkende lyset var et lys de skulle sikte seg inn mot. De kjørte opp på fortauet, men jeg klarte heldigvis å jumpe unna begge gangene dette skjedde. Siden da har jeg ikke brukt refleks, og noe lignende har ikke gjentatt seg. Anonymkode: ea584...cfa Dette er jo bare svada. Anonymkode: 5086d...5b3 3
Coconutz Skrevet 26. november 2016 #30 Skrevet 26. november 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er ikke så kult, glinsende og jalla og matcher aldeles ikke med klærne mine. Pluss så skal man være ganske blind for å ikke se en fotgjenger, bør ikke være nødvendig at man skal kle seg som en klovn for å bli sett i trafikken. Anonymkode: e5d85...b77 Vet ikke om du troller eller hva, men det stemmer ikke! Det er vanskelig å se en fotgjenger i mørket, det vet jeg fordi vi nesten kjørte over en fyr i fjor - vi så han ikke før han var et par meter foran oss. De som bruker refleks ser man langt unna. Det er lett å se en bil komme kjørende, men er ikke like lett å se en person i mørket. 1
Anglofil Skrevet 26. november 2016 #31 Skrevet 26. november 2016 (endret) Jeg bruker stort sett alltid refleks, de få gangene jeg ikke har brukt det er det fordi jeg har glemt det hjemme, f.eks fordi jeg har byttet veska eller jakka hvor jeg alltid pleier å ha refleksene (pleier å bruke en på veska og en på jakka). De gangene jeg har glemt det er det gjerne for sent fordi jeg må forte meg til banen eller lignende, og dermed ikke har tid til å løpe tilbake og hente refleks. Mvh Yvonne Endret 26. november 2016 av Yvonne
Wenda Skrevet 26. november 2016 #32 Skrevet 26. november 2016 De gangene jeg har tenkt å kjøpe reflekser så har det rett og slett kostet for mye for min lommebok, så derfor går jeg turer mens det ennå er lyst. Mulig jeg bare har vært i butikker som er svært dyre Om jeg må ut om kvelden så er det som regel bare til butikken som ligger på andre siden av en svært godt opplyst vei. Ellers kjører jeg bil 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #33 Skrevet 26. november 2016 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er jo bare svada. Anonymkode: 5086d...5b3 Nei? Og det er andre som har opplevd det samme, leste om det i avisa for mange år siden. Anonymkode: ea584...cfa 2
Honey Dew Skrevet 26. november 2016 #34 Skrevet 26. november 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Små led lys fra blant annet Clas ohlson som man kan henge på glidelåsen er ikke upraktisk og kan mest sannsynlig redde livet ditt. Til de som sier man burde se fotgjengere i mørket uten refleks, er dere stokk dumme? Det må virkelig mangle noe i topplokket. Anonymkode: 5086d...5b3 Du må også ha refleks bak 1
tdm900 Skrevet 26. november 2016 #35 Skrevet 26. november 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er ikke så kult, glinsende og jalla og matcher aldeles ikke med klærne mine. Pluss så skal man være ganske blind for å ikke se en fotgjenger, bør ikke være nødvendig at man skal kle seg som en klovn for å bli sett i trafikken. Anonymkode: e5d85...b77 Da får jeg for guds skyld håpe du ALDRI! er ute til fots i trafikken når det er mørkt! Herregud for en holdning!! 2
dillyduzit Skrevet 26. november 2016 #36 Skrevet 26. november 2016 (endret) 1 time siden, fuglekvitter__ skrev: Fordi refleksen vil ikke ha noen effekt - det er gatelykter der jeg går. Og hvis jeg går der det ikke er gatelykter så er det ikke lov å kjøre der visst nok, så da har heller ikke refleksen noen effekt. Det er fint å bruke på landeveier og sånt. Der det ikke er lys og det er ikke så ofte jeg går langt ute i ingenmanssland der det ikke finnes en eneste gatelykt. Å joda. Moren min holdte på å kjøre ned en fyr, selv med gatelys fordi han ikke brukte refleks. Heldigvis for henne, så hadde jeg allerede sett han (men brukt god tid). I Oslo her om dagen, var like før jeg meide ned en person som skulle krysse et fotgjengerfelt, svarte klær og gatelys. Takk gud for at hun forstod at jeg ikke så hun, og ikke gikk ut i veien. - Har jeg ikke refleks tilgjengelig bruker jeg alltid lommelykten på mobilen, og "svaier" den rundt, slik at førere blir oppmerksome på lyset som driver å "dingler borti der". Ellers bruker jeg refleksbånd på både arm og ben, og i mer mørkere strøk uten gatelys er det refleksvest. Hunden (som er mørkebrun, svart som natten) har også refleksvest. Møtte på 2 personer når jeg var ute å kjørte i skumringen, en person kom løpende med refleks på glidelåsen, jeg så hun helt fint. Rundt svingen stod det en annen person, hun så jeg ikke før det var for sent (heldigvis hørte jo hun bilen min på lang avstand), men vi sjåfører får oss et støkk ja når vi plutselig oppdager dem. Endret 26. november 2016 av dillyduzit 3
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 26. november 2016 #37 Skrevet 26. november 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Fordi jeg har det på jakka. Og fordi jeg synes det er harry med sånne som henger ned Og fordi jeg ikke går tur i mørket. Anonymkode: a58a3...d34 Det er kanskje sånn som man tenker, men beveger seg gjør man jo, og nå er det jo mørkt fra klokka fire. Naboen min ble påkjørt etter en fest han...
fuglekvitter__ Skrevet 26. november 2016 #38 Skrevet 26. november 2016 (endret) 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Små led lys fra blant annet Clas ohlson som man kan henge på glidelåsen er ikke upraktisk og kan mest sannsynlig redde livet ditt. Til de som sier man burde se fotgjengere i mørket uten refleks, er dere stokk dumme? Det må virkelig mangle noe i topplokket. Anonymkode: 5086d...5b3 Det er bare tull. Dette virker bare om kvelden - det er det det er laget til, så når folk bruker dette midt på dagen begynner jeg å lure. Det har bare en effekt påsto dem hvis det kommer lys på refleksen. Ellers hadde det ikke en effekt. Den er jo ment til å lyse opp, og det gjør den bare i noen tilfeller påståes det, så jeg trur noen har lært dere masse tull om reflekser. Det er ment for at folk skal lyse opp i mørket, for at dem ikke skal bli påkjørt, og da sier det seg selv at det er fysisk umulig at dette kan lyse opp om dagen. Jeg bare gjenforteller hva jeg ble forklart om refleksen,for det kommer an på hva dere definerer som mørke. Hvis dere mener det er mørkt ved skumring så vil refleksen virke. Jeg er ingen ekspert. Kanskje dere kan spørre en refleksekspert? Endret 26. november 2016 av fuglekvitter__
AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #39 Skrevet 26. november 2016 16 timer siden, Søgni skrev: Inspirasjonen til denne tråden er nok en ekkel opplevelse som bilfører i kveld, og at jeg nettopp leste at kun 1/3 av voksne bruker refleks i følge Trygg trafikk. På denne tiden av året, og da særlig når det er vått og mildt siden den våte asfalten sluker alt lys, blir fotgjengere uten refleks blir nærmest usynlige. I kveld smalt det nesten, igjen, da en person i mørke klær og uten refleks kom løpende over veien rett foran meg. Denne gangen gikk det bra, men det handler om flaks, og jeg har hjertet i halsen og gruer meg allerede til neste gang, som jeg veit kommer, sikkert de nærmeste dagene. ☹️ Uansett hvor observant og hensynsfull man er som bilist, så er disse situasjonene uunngåelige og livsfarlige. Gatelys er heller ikke en erstatning for refleks.. Så. Du som tilhører de 2/3 av voksne som ikke bruker refleks: Hvorfor bruker du ikke? Dette er ikke kun et hjertesukk og retorisk spørsmål, jeg er oppriktig nysgjerrig på hvorfor. Den lille refleksen, som er lett tilgjengelig, kan være forskjellen på liv og død, uten å overdrive. Glemmer du det? Regner jo med at en del av denne gruppen også er bilførere, og dermed har opplevd i praksis hvor vanskelige fotgjengere er å se. Vi klistrer på barna reflekser (heldigvis!!), men du som voksen er jo ikke mindre usynlig enn barn. Og ja, det er sikkert et tema som har blitt tatt opp før, men jeg tenker vi tåler en tråd til. Vi klistrer ikke på barna (nok) reflekser, nei. Har du kjørt forbi en barneskole i den tiden de starter i det siste? Barn er lite synlige. Jeg har refleks. Den er i sjelden bruk. Hvorfor? Fordi jeg også har kjørt bil de siste to-tre årene. Og om du har refleks elelr ikke har refleks i dagens godt opplyste vegkant kommer ikke til å redde deg fra å bli påkjørt. En refleksvest? Den hjelper. Sånt neontrekk du har over barnevogn eller sekk? Hjelper. LED-armbånd, LED-diode eller andre lysende markører? Supert. Lite bånd rundt arm eller en brikke? Ikke noe vits i. Ikke ha på ungene sånt. Heldigvis selger de ordentlige LED-markører i år, så jeg skal skaffe meg noen. Og så håper jeg alle foreldre der ute kjøper blinkesko, blinkesekk og generelt lysende, blinkende saker til barna sine, hundene sine og (særlig) barnevognene sine. Refleks er ikke vits i mere, du må lyse av deg selv. Anonymkode: b57ef...f26 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #40 Skrevet 26. november 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er jo bare svada. Anonymkode: 5086d...5b3 Se her, fant den avisen jeg siktet til, en gammel avis bestemor har hatt liggende, ser den er fra 13. november 1998. Men likevel, her står det altså om en som fikk det problemet jeg skisserte fordi han brukte refleks, se det med rødt rundt: Anonymkode: ea584...cfa 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå