Gå til innhold

Hvorfor bruker du ikke refleks?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Utrolig frustrerende med alle som ikke er synlige i traffikkbildet! 

Her går de gjerne på samme side som oss kjørende, det er glatt og jævli og det er MØRKETID.

Helt utrolig at det ikke går liv tapt, det er sannelig like før mange ganger!

Kommunen deler til og med ut reflekser gratis!!!

Anonymkode: 79e25...640

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
16 timer siden, Søgni skrev:

Inspirasjonen til denne tråden er nok en ekkel opplevelse som bilfører i kveld, og at jeg nettopp leste at kun 1/3 av voksne bruker refleks i følge Trygg trafikk. 

På denne tiden av året, og da særlig når det er vått og mildt siden den våte asfalten sluker alt lys, blir fotgjengere uten refleks blir nærmest usynlige. I kveld smalt det nesten, igjen, da en person i mørke klær og uten refleks kom løpende over veien rett foran meg. Denne gangen gikk det bra, men det handler om flaks, og jeg har hjertet i halsen og gruer meg allerede til neste gang, som jeg veit kommer, sikkert de nærmeste dagene. ☹️ Uansett hvor observant og hensynsfull man er som bilist, så er disse situasjonene uunngåelige og livsfarlige. Gatelys er heller ikke en erstatning for refleks..

Så. Du som tilhører de 2/3 av voksne som ikke bruker refleks: Hvorfor bruker du ikke? Dette er ikke kun et hjertesukk og retorisk spørsmål, jeg er oppriktig nysgjerrig på hvorfor. Den lille refleksen, som er lett tilgjengelig, kan være forskjellen på liv og død, uten å overdrive. Glemmer du det? Regner jo med at en del av denne gruppen også er bilførere, og dermed har opplevd i praksis hvor vanskelige fotgjengere er å se. 

Vi klistrer på barna reflekser (heldigvis!!), men du som voksen er jo ikke mindre usynlig enn barn. Og ja, det er sikkert et tema som har blitt tatt opp før, men jeg tenker vi tåler en tråd til. 

16 timer siden, Søgni skrev:

Inspirasjonen til denne tråden er nok en ekkel opplevelse som bilfører i kveld, og at jeg nettopp leste at kun 1/3 av voksne bruker refleks i følge Trygg trafikk. 

På denne tiden av året, og da særlig når det er vått og mildt siden den våte asfalten sluker alt lys, blir fotgjengere uten refleks blir nærmest usynlige. I kveld smalt det nesten, igjen, da en person i mørke klær og uten refleks kom løpende over veien rett foran meg. Denne gangen gikk det bra, men det handler om flaks, og jeg har hjertet i halsen og gruer meg allerede til neste gang, som jeg veit kommer, sikkert de nærmeste dagene. ☹️ Uansett hvor observant og hensynsfull man er som bilist, så er disse situasjonene uunngåelige og livsfarlige. Gatelys er heller ikke en erstatning for refleks..

Så. Du som tilhører de 2/3 av voksne som ikke bruker refleks: Hvorfor bruker du ikke? Dette er ikke kun et hjertesukk og retorisk spørsmål, jeg er oppriktig nysgjerrig på hvorfor. Den lille refleksen, som er lett tilgjengelig, kan være forskjellen på liv og død, uten å overdrive. Glemmer du det? Regner jo med at en del av denne gruppen også er bilførere, og dermed har opplevd i praksis hvor vanskelige fotgjengere er å se. 

Vi klistrer på barna reflekser (heldigvis!!), men du som voksen er jo ikke mindre usynlig enn barn. Og ja, det er sikkert et tema som har blitt tatt opp før, men jeg tenker vi tåler en tråd til. 

dere som ikke bruker refleks, kjører dere aldri i mørke og ser hvor vanskelig det er å se fotgjengere uten refleks? Jeg foretrekker refleksvest, de ser jeg på lam avstand. Sånn dunglerefleks er vanskeligere å oppdage pga de forsvinner innimellom når de dingler. Bruk sånne refleksambånd rundt ermene og anklene og refleksvest. Voksne er ikke mer synlige enn barna og de går ofte i mørke klær.

Anonymkode: d5825...2d9

Skrevet

Mister de som henger og dingler fra lommen hele tiden. Så gidder jeg ikke/tar meg ikke råd til å erstatte de. De som er sånn bånd man kan smekke rundt armen er dritvonde. Det er vel min unnskyldning...

Anonymkode: eee65...14e

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

dere som ikke bruker refleks, kjører dere aldri i mørke og ser hvor vanskelig det er å se fotgjengere uten refleks? Jeg foretrekker refleksvest, de ser jeg på lam avstand. Sånn dunglerefleks er vanskeligere å oppdage pga de forsvinner innimellom når de dingler. Bruk sånne refleksambånd rundt ermene og anklene og refleksvest. Voksne er ikke mer synlige enn barna og de går ofte i mørke klær.

Anonymkode: d5825...2d9

Refleksvest ser virkelig idiotisk ut. Ja det er sikkert fornuftig ut, men man ser jo ut som man er tilbakestående om man som voksent menneske valser rundt med det i byen...  Jeg jogger med det, men tar ikke på meg en refleksvest om morgenen når jeg skal til jobb...

Anonymkode: eee65...14e

• Liker 1
Gjest Den Lille Heksa
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lite bånd rundt arm eller en brikke? Ikke noe vits i. Ikke ha på ungene sånt.

Har erfaring som bilist med at dette kan være godt synlig, iallefall når folk går langs en vei. Og de harde brikkene vises veldig godt, da de snurrer også, i tillegg til å dingle. Men det kommer vel an på hvordan refleks/person er plassert i forhold til bilen...

Har selv alltid lys på meg og hunden om vi går tur i mørket.

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi klistrer ikke på barna (nok) reflekser, nei. Har du kjørt forbi en barneskole i den tiden de starter i det siste? Barn er lite synlige.

Jeg har refleks. Den er i sjelden bruk. Hvorfor? Fordi jeg også har kjørt bil de siste to-tre årene. Og om du har refleks elelr ikke har refleks i dagens godt opplyste vegkant kommer ikke til å redde deg fra å bli påkjørt. En refleksvest? Den hjelper. Sånt neontrekk du har over barnevogn eller sekk? Hjelper. LED-armbånd, LED-diode eller andre lysende markører? Supert. Lite bånd rundt arm eller en brikke? Ikke noe vits i. Ikke ha på ungene sånt.

Heldigvis selger de ordentlige LED-markører i år, så jeg skal skaffe meg noen. Og så håper jeg alle foreldre der ute kjøper blinkesko, blinkesekk og generelt lysende, blinkende saker til barna sine, hundene sine og (særlig) barnevognene sine. Refleks er ikke vits i mere, du må lyse av deg selv. 

Anonymkode: b57ef...f26

Jeg tror gjerne på at flere barn burde brukt refleks også, altså. Det jeg mente, var at mitt inntrykk er at mange tenker at barn må ha refleks for det er lurt og fornuftig, mens de selv glemmer å bruke. Litt som logikken ved redningsvest i båt, for å ta et eksempel. 

2 timer siden, Wenda skrev:

De gangene jeg har tenkt å kjøpe reflekser så har det rett og slett kostet for mye for min lommebok, så derfor går jeg turer mens det ennå er lyst. Mulig jeg bare har vært i butikker som er svært dyre 

Om jeg må ut om kvelden så er det som regel bare til butikken som ligger på andre siden av en svært godt opplyst vei. Ellers kjører jeg bil

Hva mener du er dyrt da? Jeg sjekket en villkårlig side (vitusapotek), og en refleksvest for voksne koster 89 kroner, og en sånn refleksbrikke koster 29 kroner. På Nille koster et sånt refleksbånd som man fester rundt armen 15 kroner. Dette er vilkårlige eksempler, og jeg syns ikke det er særlig dyrt. Selv har jeg fått en del reflekser gratis, både vest,brikke og sånn bånd man har rundt armen, sist fra bilforhandleren min og banken jeg bruker. Vet også at flere har fått på bussen, og at ulike aktører som ferdes langs veien og drar nytte av at folk er synlige, deler ut gratis reflekser innimellom. Da jeg var innom servicekontoret på kommunehuset mitt sist, stod det også en skål der med gratis reflekser. Ikke for å være stygg altså, men jeg mener dette er en skikkelig dårlig grunn. Mulig andre typer reflekser er mer kostbare, det vet jeg lite om. 

----
Og til dere som holder på med det der at refleks og diodelys signaliserer at dere er mål bilister skal sikte inn mot, så syns jeg det er helt sprøtt. Godt mulig det er en håndfull bilister som faktisk tenker dette (at enkelte i bil aldri burde hatt lappen er ingen nyhet, dessverre), men for de aller fleste av oss, så er refleks og lys et signal om at dere er der, at vi overhodet ser dere. Det provoserer meg å tenke på at de jeg nesten har kjørt på i det siste kanskje prioriterer å ikke "se tilbakestående ut" eller ikke tar seg råd til en refleks-anordning til max 100 kroner, fremfor å tenke på å ikke..vel, bli påkjørt og i verste fall bli drept. 

• Liker 4
Skrevet
5 timer siden, Søgni skrev:

Jeg tenker dette er tull, men det siste avsnittet ditt tror jeg mange tenker stemmer, uavhengig av om akkurat du tuller. Nei, man må ikke være blind. Senest denne uka hørte jeg politiet bli intervjuet på radioen om dette, og de sa rett ut, at i mildvær hvor asfalten sluker lyset, så er fotgjengere usynlige.

Jeg tenker det viktige er at du vises, og om det er i form av diodelys eller refleks, er ikke så farlig!:)

Dette var et interessant svar. Jeg tror mange voksne tenker som deg, "jeg går ikke tur i mørket". Men det du gjør, er å krysse gata  for å gå til busstoppet, parkeringsplassen, eller hva enn. Du går noen meter for å besøke noen i nabolaget. Du skal sette ut søppeldunker,eller kanskje en tur borti postkassa. Du "skal bare".Kort sagt: Om du ikke går tur, så ferdes du jo langs veien til beins. 

---

Takk for svar, alle. :) 

Nei, jeg gjør ikke det. 

1: det er ikke busstopp her

2: det er ikke "gater her"

3: Jeg har ingen omgangsvenner i nabolaget som jeg besøker, og de få jeg besøker her bor på samme gårdstun

4: det er ikke parkeringsplasser her

5: postkassestativet (til alle) står på min tomt, så jeg går bare gjennom hagen

Skjønner at det du nevner kan passe bymennesker, da... Men jeg vurderer å kjøpe meg hund. Og da skal jeg kjøpe meg refleks. 

Anonymkode: a58a3...d34

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 time siden, Den Lille Heksa skrev:

Det er kanskje sånn som man tenker, men beveger seg gjør man jo, og nå er det jo mørkt fra klokka fire.
Naboen min ble påkjørt etter en fest han...

Uff da...  da er det bra du bruker refleks. :) Jeg skal ikke kverrulere på refleksen,dere vet selv best hva som fungerer. Det er aldri dumt i allefall? :)

Endret av fuglekvitter__
Skrevet

Det hender desverre at jeg ikke bruker refleks, men da er det KUN fordi jeg glemmer det. Jeg er ikke så mye ute når det er mørkt heller. Om jeg går ute i mørket uten refleks, og om jeg krysser vegen så sørger jeg alltid for at eventuelle biler ser meg og senker farten først.

Skrevet

Mista den 😳

Men jeg skal bestille ny nå i kveld!

Skrevet
3 timer siden, fuglekvitter__ skrev:

Fordi refleksen vil ikke ha noen effekt - det er gatelykter der jeg går. Og hvis jeg går der det ikke er gatelykter så er det ikke lov å kjøre der visst nok, så da har heller ikke refleksen noen effekt.

Det er fint å bruke på landeveier og sånt. Der det ikke er lys og det er ikke så ofte jeg går langt ute i ingenmanssland der det ikke finnes en eneste gatelykt. :roll: 

Det er jo lov å kjøre der det ikke er veibelysning. Hvordan skulle bilistene ellers kommet seg fra A til Å på landsbygden? Det er ikke veibelysning overalt i grisgrendte strøk.

Anonymkode: 38bfc...569

• Liker 2
Skrevet

Jeg er gående på ukedagene (til/fra jernbanestasjonen) og bilist i helgene. Om sommeren er jeg syklende/gående og bilist.

Siden jeg vet hvor godt en gående ser en bil, og også vet hvor dårlig en bilist ser den gående, så bruker jeg refleks.

De som påstår at bilisten bare "må" se deg der du går i mørket med dine mørke vinterklær, de tror jeg ikke har førerkort eller kjører i den mørke årstiden.

Anonymkode: 8a37b...a65

• Liker 3
Skrevet

Jeg innrømmer at jeg ikke bruker refleks. Det er så fryktelig upraktisk!

Slike som dingler, de henger seg opp i alt mulig. Så de har jeg bare på når jeg må. Det greieste er da å feste de i lomma og ha dem der når jeg ikke trenger refleks, men da setter snora seg fast i glidelåsen, og tråden lager kaos sammen med alt det andre jeg har i lomma. Slike som man snapper rundt armer og bein er for små. Jeg bruker tykk boblejakke om vinteren, og for å få refleksen til å sitte rundt må jeg ta den på stramt og da blir det ekkelt å bevege armen og kaldt der refleksen sitter. Rundt beina går rett og slett ikke. De passer rundt ankelen, men ikke hvis jeg har på vintersko. Slike bånd med borrelås er for korte. Jakka mi er laget av et materiale som avviser vann og lim, så klistre-refleks er ikke et alternativ. Refleks på lue kommer for høyt til at det har noen effekt og votter bruker jeg ikke. Refleksvest blir for ukult selv for meg. Dioder som henger fra glidelåsen vises ikke bakfra.

Jeg pleier å ha refleks på veska, men jeg bruker sjeldent veske. Noen ganger har jeg refleksbånd på den ene armen, men jeg liker det virkelig ikke, og dropper det hvis det er for kaldt.

Når jeg sykler har jeg derimot masse reflekser. Jeg har rød refleks og lykt bak, hvit rekleks og lykt fremme (i riktig vinkel, og med noe sidelys), refleks på pedaler og felgene. I tillegg bruker jeg noen gang refleksvest, som blafrer bak meg. Heldigvis er jeg vanligvis på sykkelen når jeg beveger meg i trafikken.

Som syklist vet jeg godt at fotgjengere noen ganger blir usynlige. En gang hadde jeg en skremmende opplevelse der en mørkkledd fotgjenger kom ut i veien fra en skyggeflekk. Heldigvis klarte jeg å unnvike, men en bil ville ikke klart det. Jeg hadde ingen anelse om at det var noe som helst ved siden av veien før fotgjengeren kom ut i den.

Anonymkode: c3e24...923

• Liker 2
Skrevet

Bruker ikke refleks, men et par lysdioder med rødt og hvitt lys. Føler at de kanskje virker bedre enn refleks.

Anonymkode: 1334d...e53

Skrevet

Blir nesten litt skremt over holdningene til mange her! Selv hadde jeg aldri turt å gå i trafikken uten refleks. Forrige lørdag gikk jeg de siste 200 meterne hjem fra der en venn satte meg av etter å ha kjørt meg hjem fra julebord, og synes det var svært ubehagelig å gå de få meterene til huset mitt uten refleksene mine,  som dessverrr hang fast på hverdagsjakken min. (Avtalen var egentlig å bli kjørt helt hjem, men gikk av samtidig med noen som bor lenger bort i gaten min.) 

Har blitt påkjørt en gang for mye. Ble meid ned av en bilist da jeg som 12-åring trillet på lillebroren min langs en landevei. Da var det endatil helt lyst ute,  og bilisten så oss ikke.  

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg innrømmer at jeg ikke bruker refleks. Det er så fryktelig upraktisk!

Slike som dingler, de henger seg opp i alt mulig. Så de har jeg bare på når jeg må. Det greieste er da å feste de i lomma og ha dem der når jeg ikke trenger refleks, men da setter snora seg fast i glidelåsen, og tråden lager kaos sammen med alt det andre jeg har i lomma. Slike som man snapper rundt armer og bein er for små. Jeg bruker tykk boblejakke om vinteren, og for å få refleksen til å sitte rundt må jeg ta den på stramt og da blir det ekkelt å bevege armen og kaldt der refleksen sitter. Rundt beina går rett og slett ikke. De passer rundt ankelen, men ikke hvis jeg har på vintersko. Slike bånd med borrelås er for korte. Jakka mi er laget av et materiale som avviser vann og lim, så klistre-refleks er ikke et alternativ. Refleks på lue kommer for høyt til at det har noen effekt og votter bruker jeg ikke. Refleksvest blir for ukult selv for meg. Dioder som henger fra glidelåsen vises ikke bakfra.

Jeg pleier å ha refleks på veska, men jeg bruker sjeldent veske. Noen ganger har jeg refleksbånd på den ene armen, men jeg liker det virkelig ikke, og dropper det hvis det er for kaldt.

Når jeg sykler har jeg derimot masse reflekser. Jeg har rød refleks og lykt bak, hvit rekleks og lykt fremme (i riktig vinkel, og med noe sidelys), refleks på pedaler og felgene. I tillegg bruker jeg noen gang refleksvest, som blafrer bak meg. Heldigvis er jeg vanligvis på sykkelen når jeg beveger meg i trafikken.

Som syklist vet jeg godt at fotgjengere noen ganger blir usynlige. En gang hadde jeg en skremmende opplevelse der en mørkkledd fotgjenger kom ut i veien fra en skyggeflekk. Heldigvis klarte jeg å unnvike, men en bil ville ikke klart det. Jeg hadde ingen anelse om at det var noe som helst ved siden av veien før fotgjengeren kom ut i den.

Anonymkode: c3e24...923

Hva med en sånn rrefleksbandolær, kanskje dette ville vært mer praktisk for deg? I tillegg er den jo ikke fullt så ukul som en refleksvest. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg pleier alltid å gå på veger hvor det er fortau, og der det ikke er fortau pleier det ikke kjøre biler. Dessuten pleier jeg alltid være oppmerksom på omgivelsene rundt meg; jeg krysser aldri en veg om det er bil under 100-150 meter fra meg, og jeg pleier å gå langt fra vegen om det kommer bil i nærheten. 

Hater å bruke redleksvest; jeg syns det er drit stygt og hater oppmerksomet, så jeg bruker sånn små refleks (de syns ikke veldig godt da tror jeg)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...