Søgni Skrevet 26. november 2016 #1 Skrevet 26. november 2016 Inspirasjonen til denne tråden er nok en ekkel opplevelse som bilfører i kveld, og at jeg nettopp leste at kun 1/3 av voksne bruker refleks i følge Trygg trafikk. På denne tiden av året, og da særlig når det er vått og mildt siden den våte asfalten sluker alt lys, blir fotgjengere uten refleks blir nærmest usynlige. I kveld smalt det nesten, igjen, da en person i mørke klær og uten refleks kom løpende over veien rett foran meg. Denne gangen gikk det bra, men det handler om flaks, og jeg har hjertet i halsen og gruer meg allerede til neste gang, som jeg veit kommer, sikkert de nærmeste dagene. ☹️ Uansett hvor observant og hensynsfull man er som bilist, så er disse situasjonene uunngåelige og livsfarlige. Gatelys er heller ikke en erstatning for refleks.. Så. Du som tilhører de 2/3 av voksne som ikke bruker refleks: Hvorfor bruker du ikke? Dette er ikke kun et hjertesukk og retorisk spørsmål, jeg er oppriktig nysgjerrig på hvorfor. Den lille refleksen, som er lett tilgjengelig, kan være forskjellen på liv og død, uten å overdrive. Glemmer du det? Regner jo med at en del av denne gruppen også er bilførere, og dermed har opplevd i praksis hvor vanskelige fotgjengere er å se. Vi klistrer på barna reflekser (heldigvis!!), men du som voksen er jo ikke mindre usynlig enn barn. Og ja, det er sikkert et tema som har blitt tatt opp før, men jeg tenker vi tåler en tråd til. 11
AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #2 Skrevet 26. november 2016 Dette er ikke så kult, glinsende og jalla og matcher aldeles ikke med klærne mine. Pluss så skal man være ganske blind for å ikke se en fotgjenger, bør ikke være nødvendig at man skal kle seg som en klovn for å bli sett i trafikken. Anonymkode: e5d85...b77
AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #3 Skrevet 26. november 2016 Vet ikke om jeg faller inn i målgruppen, men jeg bruker sjelden refleks. Det jeg pleier å ha da er slike små diodelys som jeg lyser med når det kommer en bil. Også vifter litt med en lysende telefon. Anonymkode: 3fb29...6dc 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #4 Skrevet 26. november 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke om jeg faller inn i målgruppen, men jeg bruker sjelden refleks. Det jeg pleier å ha da er slike små diodelys som jeg lyser med når det kommer en bil. Også vifter litt med en lysende telefon. Anonymkode: 3fb29...6dc Hvordan ser disse diodelysene ut? Hvor langt (antall meter) lyser disse diodelysene og din lysende telefon? Anonymkode: 71828...65e 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #5 Skrevet 26. november 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke om jeg faller inn i målgruppen, men jeg bruker sjelden refleks. Det jeg pleier å ha da er slike små diodelys som jeg lyser med når det kommer en bil. Også vifter litt med en lysende telefon. Anonymkode: 3fb29...6dc Forresten, kom på at jeg har en refleks hengende på jakken og. Anonymkode: 3fb29...6dc
AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #6 Skrevet 26. november 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke om jeg faller inn i målgruppen, men jeg bruker sjelden refleks. Det jeg pleier å ha da er slike små diodelys som jeg lyser med når det kommer en bil. Også vifter litt med en lysende telefon. Anonymkode: 3fb29...6dc Det høres jo svært praktiskt ut (ironi) Hadde det ikke vært enklere med refleks? Anonymkode: 71828...65e 8
AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #7 Skrevet 26. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvordan ser disse diodelysene ut? Hvor langt (antall meter) lyser disse diodelysene og din lysende telefon? Anonymkode: 71828...65e Hvordan diodelys ser ut? Som små dioder som lyser... Man kan vel se de fra 10-15 meter avstand. Anonymkode: 3fb29...6dc
AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #8 Skrevet 26. november 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det høres jo svært praktiskt ut (ironi) Hadde det ikke vært enklere med refleks? Anonymkode: 71828...65e Kanskje Om du leser litt lenger ned før du kommer med sarkasme så ser du at jeg kom på at jeg har en refleks som henger der og Anonymkode: 3fb29...6dc
AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #9 Skrevet 26. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvordan diodelys ser ut? Som små dioder som lyser... Man kan vel se de fra 10-15 meter avstand. Anonymkode: 3fb29...6dc Takk for svar Men jeg lurte på hvordan utformingen er på produktet som AB...6dc bruker. Bærer hun med seg en slik feks? Anonymkode: 71828...65e
AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #10 Skrevet 26. november 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar Men jeg lurte på hvordan utformingen er på produktet som AB...6dc bruker. Bærer hun med seg en slik feks? Anonymkode: 71828...65e Neida. Det er ikke så voldsomt. Mer som en slik en: Bare med tre dioder og har en del sterkere lys. Anonymkode: 3fb29...6dc 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #11 Skrevet 26. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Neida. Det er ikke så voldsomt. Mer som en slik en: Bare med tre dioder og har en del sterkere lys. Anonymkode: 3fb29...6dc Å så smart! Takk for tips! Anonymkode: 71828...65e
AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #12 Skrevet 26. november 2016 Jeg bruker å gå med refleksvest. Har to gammeldagse reflekser hengende på hver side av jakken. På underarmen har jeg releksbånd med ledlys som blinker. Går som oftes med sekk. Da setter jeg på en rød blinkene sykkellykt der, siden refleksvesten nesten ikke er synlig balfra. Hadde et refleksbånd også på censtre sko før, men det har noen stjålet i garderoben på jobb. Går jeg tur tar jeg på en hodelykt i tillegg. Prøver da å se meg mye rundt så lyset er synlig for andre biler. Har egentlig ganske kort vei til t-banen, men jeg må krysse et gangfelt hvor ofte gatelyset ikke virker. Det som plager meg litt er egentlig hvis jeg er tidlig ferdig på jobb og det er lyst ute. Da må jeg gå med alt dette. Hadde en stor refleksjakke det stod mesta på, men den ble så varm å bruke. Anonymkode: 6d4d4...030 2
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 26. november 2016 #13 Skrevet 26. november 2016 Ganske fine reflekser i denne butikken: http://www.seeme.no/REFLEKS
Chizue Skrevet 26. november 2016 #14 Skrevet 26. november 2016 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er ikke så kult, glinsende og jalla og matcher aldeles ikke med klærne mine. Pluss så skal man være ganske blind for å ikke se en fotgjenger, bør ikke være nødvendig at man skal kle seg som en klovn for å bli sett i trafikken. Anonymkode: e5d85...b77 Vel, håper og tror dette er en spøk.. Men det skumle er at mange også tenker slikt.. "Det er ikke kult..:" "Gidder ikke" "Ser ut som en idiot!" Og listen er lang! Her er video(er):https://www.youtube.com/watch?v=dpbkTqPdrvU http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/2015/10/15/Ser-du-fotgjengeren-som-går-langs-veien-11683553.ece Selv om DU ser bilen som kommer mot deg. Så betyr det ikke at sjåføren ser deg. Det er slik at i en viss alder, så synes mange at refleks er "Harry"..jeg følte det selv som 14-15åring..."Bare tapere" går med refleks..."yolo /careface" men, etterhvert jo eldre du blir..Jo mer innser du hvor viktig refleks er.. Man trenger absolutt ikke å bruke refleksvest, det finnes andre mer "gøyale" reflekser...Du kan til og med strikke/hekle egne luer,votter,skjerf -diverse med refleksgarn. 12
Honey Dew Skrevet 26. november 2016 #15 Skrevet 26. november 2016 (endret) Det er visst "kulere" å bli påkjørt og skadet for livet, eller gud forby, drept. Det finnes klær med reflekser å få tak i, hvis ikke en kan strikke selv. Har strikket refleksluer og skjerf til alle barnebarna og de elsker dem. Endret 26. november 2016 av Honey Dew 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #16 Skrevet 26. november 2016 Fordi jeg har det på jakka. Og fordi jeg synes det er harry med sånne som henger ned Og fordi jeg ikke går tur i mørket. Anonymkode: a58a3...d34 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #17 Skrevet 26. november 2016 27 minutter siden, Honey Dew skrev: Det er visst "kulere" å bli påkjørt og skadet for livet, eller gud forby, drept. Det finnes klær med reflekser å få tak i, hvis ikke en kan strikke selv. Har strikket refleksluer og skjerf til alle barnebarna og de elsker dem. Og jeg som trodde du var 25 år Anonymkode: a58a3...d34
Honey Dew Skrevet 26. november 2016 #18 Skrevet 26. november 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Og jeg som trodde du var 25 år Anonymkode: a58a3...d34 Hihi. Gang det med 2 og legg til et par tall
Nuttery Skrevet 26. november 2016 #19 Skrevet 26. november 2016 Jeg har nesten kjørt ihjel både mennesker og hunder fordi de ikke bruker refleks. Det setter et støkk i meg hver gang... Det er så utrolig viktig å bruke refleks, både på folk og dyr som ferdes i trafikken. 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #20 Skrevet 26. november 2016 Sist gang fant jeg ikke refleksen min.. Har sånn armbånd. Reflekser som klistres på eller festes med sikkerhetsnål ramler av.. Lurer på å se om det går an å kjøpe noe jeg kan sy fast på jakka. Anonymkode: dda84...e30 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå