herremann Skrevet 26. oktober 2016 #21 Skrevet 26. oktober 2016 Er viktig å nevne at pga disse elevene får studere gratis i norge, så får norske elever studere gratis i deres hjemland/ved deres universitet. F.eks norske elever får studere gratis ved berkley hvor amerikanske studenter betaler ca 70.000 kr pr semester. De utenlandske elevene betaler husleie selv. Er ingen som bor gratis. 9
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #22 Skrevet 26. oktober 2016 Får de også etterhvert opphold her? Noen som vet? Isåfall er dette ille. Anonymkode: d79e8...3b9
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #23 Skrevet 26. oktober 2016 5 minutter siden, Purple Basil skrev: Studenter kan feste og gjøre det de vil for min del, men de får pokker meg betale for skoleplass og stå i boligkø eller leie privat som mange andre nordmenn gjør. Jo men det må de jo, akkurat som andre nordmenn gjør. Det er min erfaring ihvertfall, jeg kan ikke tro at det har endret seg. De sier man får prioritet - men det gjelder hybler med svært nøktern standard, hybler som de ikke får leid ut til norske studenter, dårlig kvalitet og langt fra sentrum. Som nevnt Kringsjø i Oslo. Du kan godt som nordmann søke og få plass der også, men det er få som vil bo der. Og for å få "normal" vanlig sentral hybel må man i vanlig kø, som alle andre. Og som jeg sa før, hvis 25,5 tusen norske studenter studerer utenlands mens 23 tusen utlendinger studerer i Norge - da burde jo der være hybler nok til alle i Norge? Burde faktisk vært overskudd på 2500 hybler. Anonymkode: bc1b3...b81 4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #24 Skrevet 26. oktober 2016 vet ihvertfall om en som studerte her, giftet seg med en nordmann og fikk opphold. blir det mange sånne tilfeller..... Anonymkode: d79e8...3b9
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #25 Skrevet 26. oktober 2016 3 minutter siden, herremann skrev: Er viktig å nevne at pga disse elevene får studere gratis i norge, så får norske elever studere gratis i deres hjemland/ved deres universitet. F.eks norske elever får studere gratis ved berkley hvor amerikanske studenter betaler ca 70.000 kr pr semester. De utenlandske elevene betaler husleie selv. Er ingen som bor gratis. Kilder? Det er vel bare et fåtall av universiteter som driver slikt? En håndfull? Eller tenker du på når nordmenn tar noen semstre i utlandet? Anonymkode: e049b...085 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #26 Skrevet 26. oktober 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får de også etterhvert opphold her? Noen som vet? Isåfall er dette ille. Anonymkode: d79e8...3b9 Som jeg sa tidligere, studentopphold gir ikke rett til varig opphold i Norge. Men hvis man finner fast jobb etter endt studie, kan man søke om arbeidstillatelse og søke permanent opphold etter å ha jobbet i Norge i 3,5 år. Statsborgerskap etter minst 7 år. Hvorfor er det ille egentlig? Som sagt, Norge vil ha disse. Anonymkode: bc1b3...b81 6
herremann Skrevet 26. oktober 2016 #27 Skrevet 26. oktober 2016 1 time siden, ElizabethTaylor skrev: 1- Det er virkelig urettferdig at mennesker som har ingen tilknyttning til landet kan få samme fordeler, og flere, enn vi som er norske statsborgere. 2- Jeg tviler sterkt på at det er så mange som har blitt så store forskere at det har gitt reklame til Norge, eller at så mange bosetter seg i Norge etter at de er ferdig og betaler skatt i ettertid. 3- da disse studentene er lite interessert i å danne vennskap. 1- forklar meg gjerne hvilke ekstra fordeler ESN(erasmus - utvekslingselever fra utlandet) får. 2. en stor del vil bli i norge å jobbe. men, UDI gjør det i mange tilfeller absurd vanskelig. har selv hatt ikke europeise samboer fra ESN som hadde mastergrad. var 2-3 år med helvete med UDI. 3. du finner ikke mer kontaktsøkende mennesker enn de fra ESN. de er kjempenysgjerrige på oss nordmenn og vår kultur. bare så synd så få nordmenn gidder innvolvere seg i programmet her i norge. jeg har selv vært aktiv i 5 år ved ntnu. 5
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #28 Skrevet 26. oktober 2016 Og ja, hvis noen tviler, som utenlandsk student betaler man selvfølgelig både studentavgifter og betaler for boplass - være det privat eller hybel. Man betaler selvfølgelig også for eget opphold (skolebøker, mat, klær osv). Akkurat som alle andre. Norske høgskoler og universitet får penger fra staten pr student - og også pr bestått eksamen - derfor ønsker også disse svært gjerne utenlandske studenter, = mer penger. Anonymkode: bc1b3...b81 4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #29 Skrevet 26. oktober 2016 4 minutter siden, herremann skrev: 1- forklar meg gjerne hvilke ekstra fordeler ESN(erasmus - utvekslingselever fra utlandet) får. 2. en stor del vil bli i norge å jobbe. men, UDI gjør det i mange tilfeller absurd vanskelig. har selv hatt ikke europeise samboer fra ESN som hadde mastergrad. var 2-3 år med helvete med UDI. 3. du finner ikke mer kontaktsøkende mennesker enn de fra ESN. de er kjempenysgjerrige på oss nordmenn og vår kultur. bare så synd så få nordmenn gidder innvolvere seg i programmet her i norge. jeg har selv vært aktiv i 5 år ved ntnu. Tror du at de som sitter her og syter har universitetsutdannelse? Tror neppe de har vært 100 meter i nærheten av ett jeg, stinker mye uvitenhet her Anonymkode: 956c6...7d2 9
Strixvaria Skrevet 26. oktober 2016 #30 Skrevet 26. oktober 2016 (endret) 18 minutter siden, herremann skrev: Er viktig å nevne at pga disse elevene får studere gratis i norge, så får norske elever studere gratis i deres hjemland/ved deres universitet. F.eks norske elever får studere gratis ved berkley hvor amerikanske studenter betaler ca 70.000 kr pr semester. De utenlandske elevene betaler husleie selv. Er ingen som bor gratis. Dette er en sannhet med til dels store modifikasjoner. Det er IKKE sånn at alle norske studenter som kan tenke seg til UCLA Berkeley får komme inn, og hvertfall ikke når de drar på utveksling. Ved UiO har de begrenset antall plasser til alle disse populære stedene (samme gjelder alle andre universiteter og høyskoler), da gjerne max 2-3 studenter per semester. Og ofte må studentene betale en semesteravgift til det studiestedet de skal til - riktignok i noe redusert form, men likevel en betraktelig mer heftig sum enn de skarve 600 kr vi betaler til vanlig. I tillegg har IKKE norske studenter fortrinnsrett på studentboliger i NOE annet land. Vi har IKKE krav på bolig, ingen garanti for noe som helst, og kommer definitivt ikke foran noen andre i den køen. Bare se på utvekslingssidene til UiO, for eksempel, så finner du mer konkrete tall og kan søke opp enkeltavtaler til UiO som helhet, til enkelte studieprogrammer og fakulteter. Svært lite hvis noe er gratis, for å si det kort. Og ifbm. Erasmus og Erasmus+ så er det ikke akkurat ubegrensede plasser her heller, og i flere vertskapsland fordres at man kan et annet språk enn engelsk, noe mange ikke kan på høyt nok nivå til at de vil bestå inntakstest på det aktuelle språket - og heller ikke greie å følge undervisningen. Derfor synes jeg det er helt hårreisende at 7 av 10 studentboliger bebos av utenlandske studenter. De får studere her gratis på høyskoler og universiteter som vi og våre forfedre har betalt gjennom skatter og avgifter, og som vi som forhåpentligvis skal bli arbeidstakere og jobbe til vi er rundt 70 forventes å fortsette å betale for siden. At det da viser seg at bare 3 av 10 boliger faktisk går til de som forventes å ta regningen for velferden vi er så glade i å skryte av i dette landet er ikke annet enn kvalmt og urettferdig. Det er nemlig ikke sånn at alle nordmenn er rike, har foreldre med masse penger eller bare kan ta opp lån med mamma og pappa som kausjonister, og å måtte betale 6500 kr for et rom i kollektiv spiser tross alt nesten et helt studielån. Da har du igjen ca. 1000 kr som skal dekke månedskort (ca 500 kr i Oslo), kanskje strøm hvis det ikke er inkludert i leia, og da er jammen lånet brukt opp. Her vil sikkert noen innvende at "studenter får jo et gigantisk lån i januar og august, det er jo bare å legge det av da", men sånn fungerer det ikke ute i den virkelige verden, og slike argumenter har en tendens til å komme fra de som har høyeste fullførte utdannelse "livets harde skole" - med andre ord folk som aldri har vært studenter selv. De pengene brukes f.eks. på depositum til nevnte hybel (3x månedsleie = 19 500; der gikk det studielånet), til bøker (mine bøker dette semesteret beløp seg til nærmere 8 000 kroner, og dette er ikke det dyreste semesteret jeg har hatt), og kanskje noen må ha en sekk, et pennal, noe å skrive med og på, og kanskje noen faktisk kunne trengt et par sko. Altså, det lånet bidrar ikke til å bedre studentøkonomien og det gjør deg heller ikke på magisk vis superrik i de to månedene, så å dra et argument som går på at norske elever er rikere enn utlendinger stemmer rett og slett ikke. Og mange av de utlendingene som kommer hit har rike foreldre; det er overklassens barn som kommer hit for å ta en grad. Ikke noe galt i det, men de har ofte mer penger til å betale husleier enn gjennomsnittsnordmannen, og jeg ser ingen grunn til at de skal ha førsterett på studentboliger overhodet. Hadde det vært opp til meg hadde de stått bakerst i køen. Det er vi som skal jobbe her, og det er vi som skal finansiere fremtiden - da må vi faktisk ha steder å bo mens vi skal studere; for noen blir konsekvensen av manglende bolig at de ikke får studert. Og at disse studentvalgte faktisk synes denne ordningen er god og rettferdig er intet annet enn en hån mot norske studenter. Ikke rart ingen av oss gidder å stemme i studentvalgene - ingen av dem ønsker oss noe godt uansett. Det er bare snakk om klatring, mediehoreri og å få vist seg frem som en barmhjertig samaritan, så de kanskje får jobb i UD eller en organisasjon ala Røde Kors i fremtiden når de selv er ferdige med sine utdanninger. Endret 26. oktober 2016 av Strixvaria 10
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #31 Skrevet 26. oktober 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som jeg sa tidligere, studentopphold gir ikke rett til varig opphold i Norge. Men hvis man finner fast jobb etter endt studie, kan man søke om arbeidstillatelse og søke permanent opphold etter å ha jobbet i Norge i 3,5 år. Statsborgerskap etter minst 7 år. Hvorfor er det ille egentlig? Som sagt, Norge vil ha disse. Anonymkode: bc1b3...b81 Norge vil også ha sine egne. Anonymkode: d79e8...3b9 2
Gjest Bruker115236 Skrevet 26. oktober 2016 #32 Skrevet 26. oktober 2016 (endret) 30 minutter siden, herremann skrev: 1- forklar meg gjerne hvilke ekstra fordeler ESN(erasmus - utvekslingselever fra utlandet) får. 2. en stor del vil bli i norge å jobbe. men, UDI gjør det i mange tilfeller absurd vanskelig. har selv hatt ikke europeise samboer fra ESN som hadde mastergrad. var 2-3 år med helvete med UDI. 3. du finner ikke mer kontaktsøkende mennesker enn de fra ESN. de er kjempenysgjerrige på oss nordmenn og vår kultur. bare så synd så få nordmenn gidder innvolvere seg i programmet her i norge. jeg har selv vært aktiv i 5 år ved ntnu. 1. De får fordelen ved å betale den samme "symbolske"-summen norske studenter betaler på norske universitet og høyskoler. Det er en fordel i seg selv. Hvorfor skal de betale det samme som oss når de ikke er norske statsborgere og dermen ikke har hatt familiemedlemmer som har betalt eller selv betalt skatt til landet de studerer i? Også har du fordelen de har med å stå foran andre studenter i kø på studenbolig. Her i byen min er de proppfulle for å si det sånn, så syns det er ganske kjipt gjort. 2. Har du kilder på det? 3. Har du kilder på dette og? For samboeren min bodde på studenbolig med bare utlandske studenter i for 1 1/2 år siden, og han hadde en helt annen opplevelse enn deg der. Samme sier andre jeg kjenner som har bodd der. De 5 åra jeg har studert på UIS nå har jeg sett at få utenlandske studenter møter opp på sosiale sammenkomster, ikke fordi de ikke er inkludert men fordi de heller sitter med sine egne og studerer når disse sammenkomstene er. Det er vel og bra at de studerer i stede, men du kan ikke kalle de kontaktsøkende. For det er de absolutt ikke. 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror du at de som sitter her og syter har universitetsutdannelse? Tror neppe de har vært 100 meter i nærheten av ett jeg, stinker mye uvitenhet her Anonymkode: 956c6...7d2 Sier det samme til deg Mr. Jegharingenbedreargumentersåmåtytilhersketeknikker Endret 26. oktober 2016 av Bruker115236
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #33 Skrevet 26. oktober 2016 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Til alle dere som er negative....Dere bor i Norge, dere? Jeg bor i verden. Jeg har bodd i utlandet store deler av livet, nesten like lenge som jeg har bodd i Norge. Råder dere til å utvide horisontene litt, utforske mer. Det er mye spennende å se i verden. Men hvis vi skal få ta del i alt det fantastiske andre kulturer og land har å tilby, bør vi ikke da dele litt av vårt? Og hvis dere virkelig tror vi gir mer enn vi får utfordrer jeg dere til å lære mer om verden. Anonymkode: 7c9f4...c55 Viste ikke at jeg skulle sette meg flere måneder, vist ikke år bak utlendinger som nettop har kommet til Norge, og ikke prater Norsk for å gi "litt av vårt". Men alt til sin smak. Anonymkode: a0932...a72 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #34 Skrevet 26. oktober 2016 44 minutter siden, herremann skrev: Er viktig å nevne at pga disse elevene får studere gratis i norge, så får norske elever studere gratis i deres hjemland/ved deres universitet. F.eks norske elever får studere gratis ved berkley hvor amerikanske studenter betaler ca 70.000 kr pr semester. De utenlandske elevene betaler husleie selv. Er ingen som bor gratis. Berkeley var ikke gratis da jeg studerte der (snart 10 år siden). Tror jeg måtte ut med ca 35000 i semesteravgift. Det skal sies at dette fortsatt var mye billigere enn det amerikanere betaler. Anonymkode: f3a6f...eff 4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #35 Skrevet 26. oktober 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Viste ikke at jeg skulle sette meg flere måneder, vist ikke år bak utlendinger som nettop har kommet til Norge, og ikke prater Norsk for å gi "litt av vårt". Men alt til sin smak. Anonymkode: a0932...a72 Norskkunnskaper,ja.. Anonymkode: 956c6...7d2 4
studerende Skrevet 26. oktober 2016 #36 Skrevet 26. oktober 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Også skal vi kanskje snakke om nordmenn som studerer utenlands? For eksempel Slovakia, hvor mange norske leger studerer? Er ikke så store skolepenger det er snakk om i Slovakia, og disse blir jo ikke i Slovakia heller, og betaler ikke akkurat skatt der. Anonymkode: bc1b3...b81 Stort sett enig med deg, men man må faktisk ut med ca. 8500 til 9000 euro per år i skolepenger som nordmann i Slovakia. 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #37 Skrevet 26. oktober 2016 Jeg må betale lån i over 20 år som de får gratis. Anonymkode: 7f334...810 3
Gjest O.G. Skrevet 26. oktober 2016 #38 Skrevet 26. oktober 2016 1 time siden, Chubby skrev: Norske velferdsgoder bør først og fremst gå til nordmenn. At utlendinger kommer hit for å studere er bra, men da bør de også betale for det, slik vi må om vi studerer i utlandet. Enig.
Purple Basil Skrevet 26. oktober 2016 #39 Skrevet 26. oktober 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette blir for dumt. Hvordan vet du at de fleste drar? I min erfaring de fleste blir nemlig. Både i gjennom min jobb i bransjen, og fra mine studieår kjenner jeg mange tidligere utenlandske studenter i Norge, og alle jobber og bor nå i Norge. Jeg kjenner noen få som dro igjen, men da er det snakk om spesielle familiesituasjoner - f.eks ei som ble sammen med en australsk student og de dro til Australia for å bo der.. Men de er få, som sagt. Anonymkode: bc1b3...b81 Fordi de sa at de flyttet tilbake til hjemlandet sitt! Jeg bodde der i flere år, og snakket med/ble kjent med litt av hvert - de aller, aller fleste dro hjem. Det sa de selv.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #40 Skrevet 26. oktober 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er langt flere nordmenn som studerer i utlandet enn utlendinger som studerer i Norge. Dette uten at de norske studentene kommer til å tilføre studielandet sitt så mye verdi. Hvor mange nordmenn har tilført Polen og Ungarn store verdier selv om de har studert medisin der? Neeeeida, de kommer tilbake hit for å jobbe som leger, gitt. Den største utenlandske studentgruppen er for øvrig svensker, etterfulgt av russere, tyskere og kinesere. Anonymkode: a304e...dcc Hvis du tenker på utvekslingsstudenter eller fullstudier så betales dette enten av studentens egen lomme eller av diverse norske studieprogram. Ingen norske studenter i utlandet får sin utdanning, forpleining eller losji sponset av vertslandet så vidt jeg vet, (muligens med unntak av studier innenfor Skandinavia). Det er få land i verden hvor det er så billig å studere som i Norge, nettopp fordi Staten tar mesteparten av regninga. Når en norsk student utdanner seg til lege i Polen så får altså dette universitetet betalt for dette, i motsetning til om en polsk student hadde utdannet seg til lege her og tatt med seg kompetansen hjem. Anonymkode: 6d5ad...2c7 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå