Gå til innhold

Utlendingene tar studenboligene

Fremhevede innlegg

Skrevet

Man ser på svarene i denne tråden hvor utrolig bortskjemte norske skoleungdommer er. ALT er lagt opp for dere, men likevel klager man.

Anonymkode: f6f3e...892

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man ser på svarene i denne tråden hvor utrolig bortskjemte norske skoleungdommer er. ALT er lagt opp for dere, men likevel klager man.

Utrolig provoserende innlegg som viser en total mangel på kunnskap om hvordan det norske samfunnet har valgt å finansiere grunnleggende tjenster for befolkningen. 

De som tar høyere utdanning får det ikke gratis. De betaler for det ved å godta mindre lønn i fremtiden. Norge er blant de landene hvor høyere utdanning "lønner seg" minst i hele den vestlige verden. Lønnsforskjellene mellom høyt og lavt utdannede er små av både sosiale årsaker, men også en form finansiering etter samme prinsipp som pensjoner.

Det er god forbrukermentalitet å passe på at du får det du betaler for. 

Anonymkode: ff2b0...33d

• Liker 6
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er langt flere nordmenn som studerer i utlandet enn utlendinger som studerer i Norge. Dette uten at de norske studentene kommer til å tilføre studielandet sitt så mye verdi. Hvor mange nordmenn har tilført Polen og Ungarn store verdier selv om de har studert medisin der? Neeeeida, de kommer tilbake hit for å jobbe som leger, gitt. 
Den største utenlandske studentgruppen er for øvrig svensker, etterfulgt av russere, tyskere og kinesere. 

Anonymkode: a304e...dcc

Det er en viss forskjell på at utenlandske studenter kommer hit, studerer uten skolepenger (kun studieavgift til f. eks. SiO på lik linje med norske studenter) og får prioritet i boligkøen versus det at norske studenter gjerne betaler i dyre dommer i skolepenger til utenlandske universiteter. Så vidt meg bekjent er legestudier i Polen eller Ungarn på ingen måte gratis, og norske studenter må betale ganske mye i skolepenger, der det aller meste må betales tilbake til lånekassen. 

At er vanskelig for utenlandske studenter i forhold til språk, kostnader til løpende livsutgifter og lignende som noen andre er inne på har ikke noe med denne saken å gjøre,dette gjelder jo også norske studenter i utlandet. Get real, det koster litt både mentalt og økonomisk å satse på et lengre opphold i utlandet, akkurat slik det har vært for alle. At såkalt "rike nordmenn" kan leve godt i utlandet der det oftere er lavere kostnadsnivå når det gjelder forbruk er i beste fall en sannhet med modifikasjoner - som student jobber man lite eller ingenting ved siden av, og man har dermed ikke god økonomi uansett om du jobber i et lavkostland eller ikke. Dessuten er flere av de typiske studentjobbene i lavkostland (som nordmenn eventuelt har der de studerer på lik linje med lokale studenter) også veldig dårlig betalt, så de har ikke akkurat noen bedre økonomi enn de lokale studentene i det aktuelle landet. Det er vel heller ikke gitt at man i det hele tatt får arbeidstillatelse inkludert i sin studentvisa som norsk utenlandsk student. 

Skal sies at det er en forskjell på ordinære studieprogrammer og studieprogrammer som faller under bilaterale avtaler, for jeg syntes det er helt greit at to universiteter i to ulike land inngår avtale om å tilby den andre institusjonens studenter studier uten skolepenger, men dette skal da være gjensidig, slik at nordmenn også kan studere uten å betale skolepenger på det aktuelle universitetet. Dette gjøres bla. i programmer som Erasmus som jeg selv har tatt og hele poenget er at det da er GJENSIDIG. Dog er disse avtalene mindre vanlige når det gjelder hele studieprogrammer eller ordinære årskurs, og insentivet for utenlandske myndigheter og institusjoner for å inngå slike avtaler med Norge vil naturlig nok være svært lav når det uansett er gratis for alle. Fra de utenlandske institusjoners ståsted vil det jo ikke være noen vits i å bruke tid og ressurser på å forhandle frem avtaler når deres studenter uansett har fritt leide i Norge. Den skjevheten hører faktisk ikke hjemme i 2016.

Tanken om gratis utdanning for alle i Norge er god men dessverre utdatert. Jeg sier dessverre, fordi jeg faktisk skulle ønske at verden var slik den var på flere områder, der nordmenn kunne ta studier gratis i langt flere land enn i dag. I en slik setting ville det vært naturlig å opprettholde en slik ordning, men vi må ta inn over oss realitetene og innse at stadig flere land lukke sine velferdsordninger for andre enn sine egne lands innbyggere - inkludert utdanning. Da kan vi ikke selv sitte med hendene i fanget og finansiere andre lands studenter over en lav sko. 

Anonymkode: f7754...172

• Liker 5
Gjest Bruker115236
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en viss forskjell på at utenlandske studenter kommer hit, studerer uten skolepenger (kun studieavgift til f. eks. SiO på lik linje med norske studenter) og får prioritet i boligkøen versus det at norske studenter gjerne betaler i dyre dommer i skolepenger til utenlandske universiteter. Så vidt meg bekjent er legestudier i Polen eller Ungarn på ingen måte gratis, og norske studenter må betale ganske mye i skolepenger, der det aller meste må betales tilbake til lånekassen. 

At er vanskelig for utenlandske studenter i forhold til språk, kostnader til løpende livsutgifter og lignende som noen andre er inne på har ikke noe med denne saken å gjøre,dette gjelder jo også norske studenter i utlandet. Get real, det koster litt både mentalt og økonomisk å satse på et lengre opphold i utlandet, akkurat slik det har vært for alle. At såkalt "rike nordmenn" kan leve godt i utlandet der det oftere er lavere kostnadsnivå når det gjelder forbruk er i beste fall en sannhet med modifikasjoner - som student jobber man lite eller ingenting ved siden av, og man har dermed ikke god økonomi uansett om du jobber i et lavkostland eller ikke. Dessuten er flere av de typiske studentjobbene i lavkostland (som nordmenn eventuelt har der de studerer på lik linje med lokale studenter) også veldig dårlig betalt, så de har ikke akkurat noen bedre økonomi enn de lokale studentene i det aktuelle landet. Det er vel heller ikke gitt at man i det hele tatt får arbeidstillatelse inkludert i sin studentvisa som norsk utenlandsk student. 

Skal sies at det er en forskjell på ordinære studieprogrammer og studieprogrammer som faller under bilaterale avtaler, for jeg syntes det er helt greit at to universiteter i to ulike land inngår avtale om å tilby den andre institusjonens studenter studier uten skolepenger, men dette skal da være gjensidig, slik at nordmenn også kan studere uten å betale skolepenger på det aktuelle universitetet. Dette gjøres bla. i programmer som Erasmus som jeg selv har tatt og hele poenget er at det da er GJENSIDIG. Dog er disse avtalene mindre vanlige når det gjelder hele studieprogrammer eller ordinære årskurs, og insentivet for utenlandske myndigheter og institusjoner for å inngå slike avtaler med Norge vil naturlig nok være svært lav når det uansett er gratis for alle. Fra de utenlandske institusjoners ståsted vil det jo ikke være noen vits i å bruke tid og ressurser på å forhandle frem avtaler når deres studenter uansett har fritt leide i Norge. Den skjevheten hører faktisk ikke hjemme i 2016.

Tanken om gratis utdanning for alle i Norge er god men dessverre utdatert. Jeg sier dessverre, fordi jeg faktisk skulle ønske at verden var slik den var på flere områder, der nordmenn kunne ta studier gratis i langt flere land enn i dag. I en slik setting ville det vært naturlig å opprettholde en slik ordning, men vi må ta inn over oss realitetene og innse at stadig flere land lukke sine velferdsordninger for andre enn sine egne lands innbyggere - inkludert utdanning. Da kan vi ikke selv sitte med hendene i fanget og finansiere andre lands studenter over en lav sko. 

👏👏

Skrevet

Men det egentlige problemet her er jo at det ikke finnes nok studentboliger, men folk velger likevel å klage på at utlendingene får boligene, i stedet for mangelen på boliger...

Anonymkode: a9d3c...ee8

• Liker 5
Skrevet
11 timer siden, mintgrønn skrev:

Det er faktisk utrolig mange norske studenter som studerer hele studier i utlandet, feks medisin, fysioterapi, psykologi eller som tar et semester i utlandet, i en del tilfeller uten å trenge å betale noe til den utenlandske høyskolen/universitetet. Og som oftest blir bosted ordnet for dem også. Så slutt å syt.

Tullete sammenlikning. Du sammenlikner EU studenter med studenter fra hele verden. Tror du ikke du trenger å betale om du studerer for en bachelor i et land utenfor EU??

Anonymkode: d3556...ece

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg sa tidligere, studentopphold gir ikke rett til varig opphold i Norge. Men hvis man finner fast jobb etter endt studie, kan man søke om arbeidstillatelse og søke permanent opphold etter å ha jobbet i Norge i 3,5 år. Statsborgerskap etter minst 7 år. 

Hvorfor er det ille egentlig? Som sagt, Norge vil ha disse.

Anonymkode: bc1b3...b81

Nei, det er en GOD grunn til at alle land i verden med unntak av Norge og et par andre land har innført studieavgifter. Det burde ikke være slik at norske skattebetalere både skal betale for utenlandske studenter og norske studenter i utlandet. Utenlandske universiteter driver business for titalls milliarder de får inn fra studieavgifter av utenlandsstudenter inkl norske studenter.

Anonymkode: d3556...ece

• Liker 3
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er poenget ditt?

For det første; det er ikke skoleungdommer som diskuteres her, men voksne myndige studenter. Utenlandske studenter har fortrinnsrett til studentboliger (som fra før er et ekstremt begrenset gode), hvordan gjør dette norske studenter bortskjemte?

• Liker 2
Skrevet

Og her tror jeg vi har forklaringen til at mange stemmer FrP

Skrevet
Akkurat nå, Sykkelkopp skrev:

Og her tror jeg vi har forklaringen til at mange stemmer FrP

siv jensen og gahr støre er ikke enig med listhaug.

Anonymkode: 7f334...810

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

siv jensen og gahr støre er ikke enig med listhaug.

Anonymkode: 7f334...810

Okey hvis du sier det så. Jeg har ikke peiling på politikk og ikke stemmer jeg verken AP eller FrP. Jeg bare vet at FrP er for en mer kontrollert innvandringspolitikk. 

Skrevet

la oss se på andre land, "for alle andre gjør det"
Alle land innenfor EU/EØS som innførte skolepenger for utenlandske studenter før 2010 har også innført skolepenger for sine egne studenter.
Mange land taper på skolepenger, rett og slett fordi det er så byråkratisk og det koster skjorta i administrativt å få inn disse pengene.
Andel utenlandske søkere i Sverige gikk ned med nesten 90% etter innføring av skolepenger, noe som igjen gjør at færre tar grader ved de ulike institusjonene, og med den norske finansieringsmodellen hvor universiteter blir finansiert etter antall studenter, vil ett slikt tap av studenter som studerer også gjøre at enkelte programmer blir så lite lønnsomt at dem ikke overlever.  

Anonymkode: 2c243...c0b

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

la oss se på andre land, "for alle andre gjør det"
Alle land innenfor EU/EØS som innførte skolepenger for utenlandske studenter før 2010 har også innført skolepenger for sine egne studenter.
Mange land taper på skolepenger, rett og slett fordi det er så byråkratisk og det koster skjorta i administrativt å få inn disse pengene.
Andel utenlandske søkere i Sverige gikk ned med nesten 90% etter innføring av skolepenger, noe som igjen gjør at færre tar grader ved de ulike institusjonene, og med den norske finansieringsmodellen hvor universiteter blir finansiert etter antall studenter, vil ett slikt tap av studenter som studerer også gjøre at enkelte programmer blir så lite lønnsomt at dem ikke overlever.  

Anonymkode: 2c243...c0b

Hvilke land tenker du på? Det stemmer at noen land økte studieavgiften for sine egne studenter, men det er ikke alle land som tar skolepenger for utenlandske studenter som tar det for sine egne borgere. Noen andre land har økt prisen en del for egne studenter, men fortsatt milevis unna det internasjonale studenter (ofte definert som de utenfor EU området av mange land/institusjoner)

At det trenger å være så byråkraktisk tviler jeg på, man har jo allerede en ordning i Norge for å kreve inn studentavgiften via en samskipnad for eksempel, så da kan man bruke denne mekanismen for å kreve inn full studiepris for internasjonale studenter utenfor Norge, eventuelt utenfor EØS området. 

Man behøver jo heller ikke å gjøre det på samme måten som alle andre. Om man skal gjøre noe med prisen for internasjonale studenter her på berget, så kan man jo med fordel se på stykkprisordningen slik at man ikke blir skadelidende på samme måte som Sverige. 

Ideen om gratis utdanning for alle er fin, men det nytter jo ikke når landene rundt oss ikke lenger tilbyr det samme. For bare 10-20 år tilbake, var det gratis også for nordmenn i utlandet i mye større grad enn i dag i mange land, men nå møtes ikke lenger norske studenter med gjensidighet. Det må vi dessverre ta innover oss. 

Så vidt meg bekjent er det ikke skolepenger for EU borgere i Sverige, det var for de internasjonale utenfor EU/EØS området dette ble innført. 

Skrevet
13 timer siden, Purple Basil skrev:

Fordi de sa at de flyttet tilbake til hjemlandet sitt! Jeg bodde der i flere år, og snakket med/ble kjent med litt av hvert - de aller, aller fleste dro hjem. Det sa de selv. 

Selvfølgelig gjelder din erfaring alle utlendinger. Bravo, tidenes generalisering. 

Anonymkode: 104cf...16c

Skrevet
5 timer siden, Mark Madsen skrev:

Jeg synes vi først og fremst må ta bedre vare på de norske studenters interesser. Men men i lille snille Norge skal vi jo hjelpe alle andre stakkarser, slik at vi ikke har noe å gi til de som er født her. Man får lyst til å gremmes over politikken.

Pfft. Å tro at det ikke blir nok til oss nordmenn er bare tull. Vi vil ALDRI være så fattig som mange andre land i verden. Jeg har sett mennesker som bygger husene sine av søppel og bor på søppeldynga, helt ærlig bor der og du tror ikke Norge har nok til sine egne... Fysj.  

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pfft. Å tro at det ikke blir nok til oss nordmenn er bare tull. Vi vil ALDRI være så fattig som mange andre land i verden. Jeg har sett mennesker som bygger husene sine av søppel og bor på søppeldynga, helt ærlig bor der og du tror ikke Norge har nok til sine egne... Fysj.  

Reductio ad absurdum

Skrevet

Denne oppsummeringen av en SSB-rapport som kom i 2012 sier at det var ca 20% av studentene som kom hit for å studere som fortsatt var her 10 år seinere. Av disse var ca 74% i full jobb. Blandt dem som har blitt er altså yrkesdeltakelsen omtrent som for nordmenn. Jeg er skeptisk til at innsparingene ved å slippe å gi grunnskole og helsetilbud i perioden før utdanningen skal være nok til å veie opp for de totale kostnadene med ordningen.

Anonymkode: 2922f...447

Skrevet

Dette er ikke uvanlig. Universitetene samarbeider med utenlandske universiteter, og nordmenn som studerer i utlandet på utveksling får som regel samme fordelene.

• Liker 1
Skrevet
51 minutter siden, Example skrev:

Dette er ikke uvanlig. Universitetene samarbeider med utenlandske universiteter, og nordmenn som studerer i utlandet på utveksling får som regel samme fordelene.

På utveksling ja, men dette er som regel for en tidsbegrenset periode (f. eks. et eller to semestre) og ikke et fullt studium. Da er det selvfølgelig fair at dette går begge veier.

Men det kommer jo også mange på ordinære studier, og utenlandske studenter behøver jo strengt tatt ikke utvekslingsprogrammer her, siden det er gratis for alle. Det blir feil når norske studenter ikke tilbys det samme i svært mange av disse studentenes hjemland. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...